Jump to content
IGNORERAD

Aktiehandel i Thailand


Sek Losos uncle

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Någon som vet något om regler för att få handla aktier på Bangkokbörsen?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frånsett att vara kund i en bank (ju längre desto bättre) bör du helst kunna uppvisa arbetstillstånd. Eller i vart fall ett Long- Stay- visa som i mitt fall år 2007 och trots att jag sedan dess inte haft detta kan jag fortfarande handla på SET och tillgång till depån med dagliga nyhetsbrev och rekar. Har Bangkok Bank och deras applikation som är mycket användarvänlig.

http://www.set.or.th/en/index.html

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag har använt Seamicos applikation sedan dom startade med Internet-trading 2005 (tror jag det var)

Den finns nu på http://www.ktzmico.com/en/home/index.aspx

När jag öppnade 2004 var det en massa trassel med arbetstillstånd etc. etc. Flera av mina vänner har öppnat senare och det har räckt med Thailändskt bankkonto och ett pass.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tackar. Då kanske det t o m går att "tjuvstarta" innan jag flyttar till Thailand. Då jag tittade slumpartat på några Thai aktier, blev jag lite sugen :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vet inte om det är så smart att gå in och köpa enskilda aktier på den Thailändska börsen

när osäkerheten fortfarande är så pass stor kring kungens vacklande hälsa och vilken politisk

väg landet tar efter hans borgång.

Det är väl inte en alltför vild gissning att thai-börsen kommer att dippa rejält när väl dödsbudet presenteras.

När väl den här dödsbuds-dippen kommer så kanske det kan vara ide att gå in och köpa lite ”billiga” akter.

Efter begravningen och sorgetidens slut så repar sig säkert börsen snart igen.

Mvh

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ja man kan spekulera i hur börsen kommer gå vid ett sådant tillfälle.

Det intressanta är att Thailands ekonomi är väldigt stabil så frågan är hur stor psykologisk påverkan kungens frånfälle kommer ha.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vet inte om det är så smart att gå in och köpa enskilda aktier på den Thailändska börsen

när osäkerheten fortfarande är så pass stor kring kungens vacklande hälsa och vilken politisk

väg landet tar efter hans borgång.

Det är väl inte en alltför vild gissning att thai-börsen kommer att dippa rejält när väl dödsbudet presenteras.

Ja, det blir nog en dipp då. Frågan är om den blir stor. Kanske större risk på sikt om inte politiken blir löst tillräckligt för att lugna ner känslorna.

Jag började titta på BKK-börsen för att jag trodde att den skulle vara nertryckt då det var demonstrationer, men det var en mycket mindre nedgång än vad jag trodde att det skulle vara.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Senast jag var i BKK så pratade jag med ett par aktieanalytiker jag känner. Dom sa att Thailand går som tåget vad avser fundamenta. Man ökar bilproduktionen (mer än 1M producerade bilar 2010 enligt prognos) och andra branscher, främst export går strålande.

Detta har medfört att det som många sett som problem; turistindustrin; detta är endast en mindre del, om än viktig, för Thailand. Detta innebär att så länge basindustrin ångar på så kommer några demonstrationer inte påverka nationella ekonomin.

Då skatt på aktieutdelning är mycket låg (senast jag kollade var det 3%) så betyder det att man som aktieägare kan åtnjuta aktieutdelning flera gånger/år! Storägarna tar ut aktieutdelning istället för lön och då åker vi andra med av bara farten. Utdelningarna kan vara 2-siffriga. Jag har fått 12-13% vilket jämfört med svenska aktier är skyhögt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jaha, det är därför inte aktiekurserna har gått upp, som jag tyckte att de borde ha gjort, då jag tog en snabbtitt på företagsresultat jämfört med aktiekursutveckling på lång sikt.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen

Hej govänner!

Är det någon som känner till om det finns någon mäklare eller bank i Thailand där man kan handla aktier...från Thailand på svenska börsen?

Jag har Kasikorn Bank och undrar om det är någon som vet kostnaderna för depå samt köp på aktier i Thailand på just denna bank?

Ha det gott!

/Parasollkillen

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej govänner!

Är det någon som känner till om det finns någon mäklare eller bank i Thailand där man kan handla aktier...från Thailand på svenska börsen?

Jag har Kasikorn Bank och undrar om det är någon som vet kostnaderna för depå samt köp på aktier i Thailand på just denna bank?

Varför vill du ha en thailänsk mäklare inblandad i handel med svenska aktier? (Det blir väl ingen skatteskillnad?) Du kan ju öppna en depå och handla själv via internet på t ex

http://www.avanza.se

http://www.nordnet.se

Båda har också typ "dotterföretag" som är billigare om man gör mindre affärer och dyrare om man gör större affärer. Nordnets heter Aktiedirekt. .(Jag har inte kollat, men gränsen går gissningsvis runt 50 000 per handel.)

Depån är gratis. Jag tror att de t o m GER dig några hundra kronor för att öppna en :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Ja man kan spekulera i hur börsen kommer gå vid ett sådant tillfälle.

Det intressanta är att Thailands ekonomi är väldigt stabil så frågan är hur stor psykologisk påverkan kungens frånfälle kommer ha.

Thailands ekonomi är väl stabil pga. någorlunda ordning och reda på politikerna, men som sakt när Kungen lämnar moder jord , då vet nog ingen hur läget kommer att bli mer än ostablit.

Vem blir den nya "pappa" för landet det är väl det denna kung har varit för Thaiarna.

Mvh.Plätt

Fondspar i Thaifonder fast säte i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands ekonomi är väl stabil pga. någorlunda ordning och reda på politikerna, men som sakt när Kungen lämnar moder jord , då vet nog ingen hur läget kommer att bli mer än ostablit.

Vem blir den nya "pappa" för landet det är väl det denna kung har varit för Thaiarna.

Mvh.Plätt

Fondspar i Thaifonder fast säte i Sverige

För ett par månader sedan spreds ett ryckte en morgon innan börsen öppnat att kungen var så sjuk att han inte skulle klara sig denna gång.

Under förmiddagshandeln sjönk set index med ca 8-9 % och det vara nära att man stängde börshandeln (tror gränsen går vid 10 % fall). Börsen har lunchstängt under 2 h och under eftermiddagshandeln bromsades fallet då det uppdagades att det var ett falskt ryckte.

Dessa 2 personer som spred den falska informationen hittades och ställdes inför tinget, straffet blev fängelse, kommer dock inte ihåg hur många år de dömdes till. den flitige kan ju googla.

Tilläggas akall att dagen efter tog set index igen fallet med en rejäl uppgång.

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jaha, det är därför inte aktiekurserna har gått upp, som jag tyckte att de borde ha gjort, då jag tog en snabbtitt på företagsresultat jämfört med aktiekursutveckling på lång sikt.

Det finns dom som bara tittar på ägarna. Om det är ett rimligt stort bolag med några få storägare så kan man vara ganska säker på att, förutsatt att bolaget går bra, att det sker aktieutdelning flera gånger per år. Jag har själv haft en del aktier i sådana bolag i fastighetsbyggbranschen och det funkar!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån sida där man kan se aktieutdelningar? Eller ex. på aktier som

ger bra utdelning. Skall bygga hus om ca 5 år, tänkte placera lite av sparkapitalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Finns det nån sida där man kan se aktieutdelningar? Eller ex. på aktier som

ger bra utdelning. Skall bygga hus om ca 5 år, tänkte placera lite av sparkapitalet.

Börja med att signa upp hos; http://www.ktzmico.com/en/home/index.aspx

Därefter kan du botanisera runt bland aktierna. Du ser då utdelningar etc.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...