Jump to content
IGNORERAD

Bank för falanger ?


Guest Plätt

Recommended Posts

Guest Plätt

Vilken Bank är det lättast att öppna konto i ?

Vill öppna ett eget konto i mitt namn för att föra över pengar.

Tjejen var till Krung Thai Bank i Ayuttahaya där fick jag nobben skulle man ha jobb och address.

Address kan jag skriva på hennes address

Vilken Bank har ni som öppnat i eget namn i Thailand ?

Lever med turist visa i Thailand bara.

Mvh. Plätt

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt reglerna så måste du ha non imigrant visa för att öppna konto. Men nu är det ju Thailand så regler kan tänjas...

Det du kan göra är att prova med ett bankkontor i taget. Till slut nappar det...

Finns säkert någon på forumet som kan tipsa om bankkontor som är medgörliga...

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Enligt reglerna så måste du ha non imigrant visa för att öppna konto. Men nu är det ju Thailand så regler kan tänjas...

Det du kan göra är att prova med ett bankkontor i taget. Till slut nappar det...

Finns säkert någon på forumet som kan tipsa om bankkontor som är medgörliga...

Vad behövs om jag ansöker om non imigrant visa, kan man söka det på samma sätt som vanligt turist visa bara kryssa för denna ruta i visa ansökningen

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

låt tjejen oppna kontot+att du får tillgång till kontot

då får ni även ränta på boken,annars blir det ingen(även om det är lite)

Link to comment
Dela på andra sajter

Får vanliga faranger ingen ränta?

Då är jag en ovanlig sådan, för nog får jag ränta på de pengar jag har på mitt konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

låt tjejen oppna kontot+att du får tillgång till kontot

då får ni även ränta på boken,annars blir det ingen(även om det är lite)

Det är inge semester konto utan jag vill sätta av pengar för framtiden.

Semester pengar för jag redan över till hennes konto

Dom här pengarna vill "jag" bara ha tillgång till

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som hakancnx tipsar om... Gå från bank till bank tills du får napp.

Finns flera faranger som fått "napp" med turistvisum. Och funkar det inte i den stad du befinner dig i - åk till nästa stad. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

var i Thailand i december ifjol öppnade konto med internetanslutning i mitt namn så jag kan gå in o kika när jag vill

banken var Kasikorn Bank i Pattaya kontoret låg i Big C inga som helst problem gick på en halvtimme så var allt klart

mvh stefan

ps hade bara turistvisum då

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Hejsan

var i Thailand i december ifjol öppnade konto med internetanslutning i mitt namn så jag kan gå in o kika när jag vill

banken var Kasikorn Bank i Pattaya kontoret låg i Big C inga som helst problem gick på en halvtimme så var allt klart

mvh stefan

ps hade bara turistvisum då

Får prova i Pattaya om det inte lyckas i Ayuttahaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Jag har konto med internetbank på Kasikorn Bank. Inga som helst problem med att öppna konto där.

Får prova med Kasikorn Bank när jag kommer till Thailand

tack för svaren

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

När vi var nere och handlade tomten så ville jag ha ett konto i Bangkokbank i Huahin. Och det gick inte trots att vi gjorde affärer där med frugans pengar.

Däremot promenerade jag in på Siam Com banks kontor i köpcentret i Hua för 2 år sedan. Efter en kvart hade jag kort, konto och internetbank på mitt vanliga turistvisum.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nekades öppna eget konot på en av dom större bankernas huvudkontor här i Pattaya, kommer inte ihåg vilken.

Fick då tipset att besöka ett av Siams mindre kontor på Soi Buakau och där gick det lätt som en plätt :great:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag har lyckats få konto på Siam Commercial Bank i Chiang Mai, trots bara 30 dagars visum och hotellet som adress. Det var i och för sig 2002, men kontot fungerar fortfarande.

Gick först till Thai Military Bank eftersom det var den närmaste banken, men där var det stopp. De var dock vänliga nog att rekommendera mig att gå till SCB. Så det kan kanske vara en god ide, i det fall man blir nekad, att fråga vilken annan bank man bör gå till.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis öppnat ett konto i mitt namn på Siam City Bank,visade bara passet,samt att frugan var med som intyg

Ubol

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Åter tack för mera info, ser ut att kunna lösas, man får väl klä upp sig lite kanske

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inge semester konto utan jag vill sätta av pengar för framtiden.

Semester pengar för jag redan över till hennes konto

Dom här pengarna vill "jag" bara ha tillgång till

Mvh.Plätt

Tjena Plätt.

Jag har inte för avsikt att pådyvla dig några "goda" råd, men jag tycker ändå det låter lite "risky" att långsiktigt avsätta pengar till ett thailändsk bankkonto.

Själv så tryckte jag in ett rätt så skapligt belopp till den trivsamma kursen av 5 baht per krona. Det var efter vårt husbygge och jag tänkte att pengarna kunde komma till pass för eventuella framtida projekt kring huset, och de kanske de gör. Hur som helst så ångrar jag ändå att jag inte var mer återhållsam, just med tanke på hur det ser ut i Thailand i dagsläget.

Kursen 5 baht per krona, vilket jag tyckte var okej vid överföringen kanske vi skrattar (eller gråter) åt om några år. Jag finner det åtminstone inte omöjligt att kronan stärker sig rejält, och att bahten tappar luft. Det känns ju trots allt som det är mycket luft i den valutan,åtminstone sett ur mitt lekmannamässiga perspektiv.

Nä, framöver lär jag nog bara föra över pengar vid behov, och helt enkelt finna mig i kursens dagsform. Åtminstone så länge jag är skriven i Svedala.

I Sverige känner jag att jag har bra mycket bättre koll på slantarna, det trots att kronans värde vart minst sagt sorgligt, åtminstone sett i bakspegeln.

Framöver tror jag på högre räntor, vilket torde vara till gagn för såväl kronans värde, samt förmåga att växa så smått på bankkontot.

Med pengarna i Sverige så finns ju även andra möjligheter att få pengarna att växa, än att låta dem sega på ett bankkonto: Aktier, fonder, derivat, kapitalfösäkringar mm.

Ja, det var bara mina spontana tankegångar.

För övrigt gick det fint att öppna bankkonto för mig på SCB i Udonthani. Det var ju trots allt sådana tips du eftersökte. ;) Siam Comercial Bank tycks alltså generellt vara förhållandevis liberalt lagda gentemot oss faranger.

Mvh/

MangeUdon

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Tack MangeUdon för svaret.

Vill ha ett eget konto så jag kan ha koll på mina pengar i Thaivaluta.

ATM kursen har blivit så mycket sämre så nu för jag över via Bank till Bank till tjejens konto blir mycket bättre kurs .

Siam Comercial Bank ser ut att vara en bank för falanger

Åter tack för alla svar

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...