Jump to content
IGNORERAD

Makulerat visum vid medborgerskap


Guest Toprunner

Recommended Posts

Guest Toprunner

Nu när frugan och hennes kotte slutligen blev medborgare så makuleras tidigare visum i det Thailändska passet vilket innebär att man måste skaffa svenskt pass om man tänker resa ut från sverige och vill slippa söka visum för att komma tillbaka till Sverige igen.

För frugan gick det bra, hon fick ju svenskt pass direkt. För kotten är det knepigare då man ju måste ha faderns medgivande eller söka ensam vårdnad för att kunna söka pass direkt.

Det är ju nya regler för ensam vårdnad och jag kanske nån här som kan dela erfarenhet om processen enligt de nya reglerna ? Eller vet nån bättre väg? Fadern är ute ur bilden och ej kontaktbar :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när frugan och hennes kotte slutligen blev medborgare så makuleras tidigare visum i det Thailändska passet vilket innebär att man måste skaffa svenskt pass om man tänker resa ut från sverige och vill slippa söka visum för att komma tillbaka till Sverige igen.

För frugan gick det bra, hon fick ju svenskt pass direkt. För kotten är det knepigare då man ju måste ha faderns medgivande eller söka ensam vårdnad för att kunna söka pass direkt.

Det är ju nya regler för ensam vårdnad och jag kanske nån här som kan dela erfarenhet om processen enligt de nya reglerna ? Eller vet nån bättre väg? Fadern är ute ur bilden och ej kontaktbar :crazy:

Kolla med thaikonsult.se

Dom har skrivit mycket om detta i sitt nyhetsbrev vet jag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Nya reglerna är helt sjuka. Jag fattar inte varför ett domstolsbeslut från Thailand inte räcker som underlag. Hur kommer det sig att Migrationsverket godtar Thailänskt beslut men inte Skatteverket? Det blir strul bara med en så enkel sak som att flytta inom Sverige när faderns namnteckning krävs där också. Visserligen skriver dom till slut barnen på nya adressen men inte utan att man får bråka lite.

Det är väl bara att sätta igång med processen att få ensam vårdnad via tingsrätten.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick bra för tösen att byta adress för några veckor sen, men visst är det mycket trubbel som kan dyka upp om inte modern har ensam

vårdnad. Nån som gått igenom byråkratin för att frugan skall få ensam vårdnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan även ta upp frågan om enskild vårdnad i familerätten i Sverige då mamman och barnet har sin hemvist här.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen översättning till thai av UD,s rapport utan översättningen får man göra själv.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Toprunner

Frugan fixade ensam vårdnad genom Amphur i hemstaden. Det var inga problem. Problemet som ni skriver kommer nu i sverige. Varit på skatteverkets servicecenter för att registrera alla papper för underhållsbidrag. Det är en ren soppa kan jag lova. 3ggr var vi på plats . Sedan godkände dom inte papprena ändå. Nu ska vi till familjerätten den 17 aug. För att visa samma papper igen. Jag rapporterar hur det gått. Jag klagade på byrakratin i Thailand. Men den är värre i Sverige. I Sverige får man inte samköra register. Så samma papper måste lämnas till olika myndigheter hela tiden om du vill ha hjälp. Så mitt råd till alla är. Ha med er alla papper ni någonsin använt . Helst med dubbla kopior. Det tjänar ni på

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Toprunner

Frugan fixade ensam vårdnad genom Amphur i hemstaden. Det var inga problem. Problemet som ni skriver kommer nu i sverige. Varit på skatteverkets servicecenter för att registrera alla papper för underhållsbidrag. Det är en ren soppa kan jag lova. 3ggr var vi på plats . Sedan godkände dom inte papprena ändå. Nu ska vi till familjerätten den 17 aug. För att visa samma papper igen. Jag rapporterar hur det gått. Jag klagade på byrakratin i Thailand. Men den är värre i Sverige. I Sverige får man inte samköra register. Så samma papper måste lämnas till olika myndigheter hela tiden om du vill ha hjälp. Så mitt råd till alla är. Ha med er alla papper ni någonsin använt . Helst med dubbla kopior. Det tjänar ni på

Tack för den Khonken. Vi har förstått att det kommer se ut sådär och det blir familjerätten för oss med. Frugan tror underhållsstödet ryker med ensam vårdnad men vad jag kan se får alla det .. även adopterade barn utan fastställda föräldrar. Hoppas det går bra för er!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Toprunner

Teoretiskt kan även familjerätten säga nej eller börja krångla så att situationen blir väldigt svår för oss.Damen jag talade med verkade trevlig och det är inte första gången något sådant sker. Troligtvis kommer det att ta en lång tid. Men som jag sa. Jag meddelar vad som familjerätten säger efter mötet den 17 aug. Bara att hålla tummarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Guest Toprunner

Då man inte fick del av några användbara erfarenheter så kommer här avslutet på våran historia. Först och främst fick lilla barnet ett pass genom att vi skickade en snyfthistoria till polisen. Det gick utanför praxis och jag rekommenderar ingen att göra så.

I steg 2 gjorde vi en stämningsansökan om ensam vårdnad till tingsrätten. De utsåg en god man för fadern i Thailand .. nån sorts självändamål..och den goda mannen försökte kontakta fadern i Thailand vilket givetvis visade sig vara omöjligt.

Cirka 2 månader efter vi lämnat stämningsansökan kom domen i tingsrätten där de gav frugan ensam vårdnad om barnet. Mycket praktiskt och kostade inte mer än stämningsansökan om 400:-.

Hör gärna av er om ni är i samma situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...