Jump to content
IGNORERAD

Udda problem med att bo i Thailand


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Enligt vad jag läst är det meningen att de 400 000 / 800 000 ska STANNA på kontot för oförutsedda utgifter typ sjukhusvistelser, om jag fattat rätt. (Eller så gällde det bara pensionärerna). Sedan är det en annan sak att många struntar i det, men då är det ju en risk om de märker det, antar jag.

Det är nog som du säger att de tänkt så, men de har räknat högt tycker jag med 400 000 på bank / 40 000 i inkomst per månad (50 000 är det väl, eller det gällde kanske bara vid skatteberäkningen vid arbetstillstånd?). Thailand är ju mycket billigare och det kan jag ju klara mig på i Sverige... smile.gif Som jag skrev i en annan tråd, så räknar jag med att - efter bostaden är fixad - kunna klara mig bra på 12 000/månad plus "farangkostnader", eftersom thai kan ju klara sig bra på 8000.

>Tommy Förrut läste jag om det där alternativet, men om jag fattat rätt så begär de inte småpengar = 200 000 i AVGIFT sad.gif vilket är extra mycket för personen ifråga, eftersom han inte har 400 000 totalt.

>Surin Bor han nära gränsen? I nödfall kan han ju göra visaruns, men det är ju en mycket besvärlig "lösning", så jag hoppas att det finns någon bättre för honom.

Kan det här vara ett sk sakfelsexempel måntro :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker han rätt visa?

http://www.thaiembas...n-ospouse11.pdf

Han har Thailändskt barn år det bara att söka O "Non-spouse, visa".

Inte O "pensioner visa"

Non-ospouse Översatt i google!

Non-Immigrant Visum "O" Immigrant Visum "O" Immigrant Visum "O" Immigrant Visum "O" Immigrant Visum "O" Immigrant Visum "O" (maken visum)

1. KRAV

Denna typ av visum är för en person som har en thailändsk fru / make / barn bara

2. Dokument som krävs

 Pass eller resehandlingar med giltighet inte mindre än 6 månader efter ankomst för enstaka in-och 18 månader för flera inresor och får inte skadas.

 blankett fyllas helt.

 Två fotografier, storlek 4cm. x 6 cm. ljus bakgrund, inte får tas mer än 6 månader och får inte vara din hemgjorda bilder

 En kopia av din giltiga make thailändska innerdiameter kort / Thai pass

 En kopia av din make thailändska hus registreringen

 En kopia av vigselbevis eller en Personbevis identifiera äktenskapet status och relation till dig

 En kopia av en födelseattest av ditt barn (om du använder ditt barn som sponsor för visum)

Ambassaden ger inte kopiera eller skriva ut tjänsten. Vänligen alltid ta med egna kopior. Ambassaden förbehåller sig rätten att hålla alla dina dokument som referens efter att behandla din ansökan om visering

3. Viseringsavgiften

 520 SEK för single entry

 1300 kronor för flera inresor

Viseringsavgiften betalas kontant endast när de lämnar in ansökan.

(Visas avgift kan ändras utan förvarning)

4. NOT

 Använd inte visum tidigare än 3 månader före ankomstdatum till Thailand.

 Ambassaden kommer inte tillbaka avgiften som betalas för ansökan om visum i de fall de sökande ansöka visum för tidigt än 3 månader så att de sökande ska kontrollera tiden för vistelsen och ankomst till Thailand själv noggrant.

5. Giltigheten av VISA

 Giltigheten av en visering är 3 månader för single entry

 giltighet visum är 12 månader för flera inresor

 Ambassaden utfärdad visering från den dag du hand i visumansökan.

6. Vistelsetid

Vid ankomsten kommer resenärer med denna typ av visering tillåtas att stanna i Thailand under en period av högst 90 dagar per post (med förbehåll för godtycke i Immigration Officer vid invandring check-point)

7. Förlängning av vistelse

De som vill stanna längre eller kanske vill byta typ av visering måste ansöka om tillstånd på Office of Immigration Bureau ligger på regeringen Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10.210, Tel 0-2141-9889 (eller vid http://www.immigration.go.th). Den förlängning av vistelse samt förändring av viss typ av visum är endast efter beslut av Immigration officer.

8. ANMÄRKNINGAR

 Ambassaden kommer inte att bearbeta en FN-klar visumansökan.

 konsulära tjänstemän förbehåller oss rätten att begära ytterligare handlingar som anses nödvändiga.

 Ambassaden kommer inte tillbaka viseringsavgiften betalas efter hand i din visumansökan

 Typ av visering kan inte ändras efter hand i din visumansökan.

 De sökande är fullt ansvarig för att välja och lämna in rätt typ av visum enligt dina syften och vistelsetid till Thailand.

 Efter att samla in ditt pass med utfärdat visum måste den sökande kontrollera typ av visum noggrant och se till att den stämmer överens med ditt syfte och vistelsetid till Thailand.

 Om det finns några tvivel, måste du höja den genast med personalen. Annars de sökande kommer att ta alla konsekvenser av sig själva.

 Visumbehovet och information kan ändras utan förvarning.

9. VAR och hur man ansöker VISA

Vänligen se mer i detalj på Allmän information

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Kan det här vara ett sk sakfelsexempel måntro :crazy:

En del har jag läst på Thailands officiella sida, en del har jag läst HÄR :)

Dessutom skrev jag:

Enligt vad jag läst är det meningen att de 400 000 / 800 000 ska STANNA på kontot för oförutsedda utgifter typ sjukhusvistelser, om jag fattat rätt.

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del har jag läst på Thailands officiella sida, en del har jag läst HÄR :)

Dessutom skrev jag:

Jo men FEL hade du (((likförbaskat))) :D

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Med TRE reservationer på bara två meningar för om det var rätt... :)

Och några har ju argumenterat att man kan lära sig mycket här :) (Håller med att det kan man då och då, men man kan lära sig mer om inlandet av thai än av de som håller tror att heöa Thailand är som barområdena... )

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, SLU. Pengarna behöver inte stanna på kontot. De är till för att användas. Annars hade inte inkomstvarianten funnits.

Har kontaktat advokater i Bangkok och hoppas på svar inom kort... Återkommer med deras svar.

Ligger problemet i att han inte vet till vilken ambassad han ska vända sig för att få ett non-im o visum eller att han inte vill göra några visa-runs?

Det kanske är lite dyrt att åka till sitt hemland för att få ett nytt non-im o visum (för dessa krävs ju som sagt inga bevis på ekonomiska medel) så kan han antingen åka till Laos och få ett single entry non-im o visum utan krav på ekonomiska medel. Ett annat alternativ är att åka till Kuala Lumpur och få ett non-im o multiple entry visum men då måste han kunna visa 100 000 THB på ett thailändskt bankkont.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Med TRE reservationer på bara två meningar för om det var rätt... :)

Och några har ju argumenterat att man kan lära sig mycket här :) (Håller med att det kan man då och då, men man kan lära sig mer om inlandet av thai än av de som håller tror att heöa Thailand är som barområdena... )

Japp! Jag har lärt mig otroligt mycket på gamla TT och sedan här på MPR, jag har alltid fått svar på mina frågor.Visst, lite trams blir det i svaren, men det är ju bara roligt. I "hem byn" i Thailand finns inte en enda bar, lik förbannat har jag fått hjälp och lärt mig massor om Thailand. Dessutom "träffade'" jag min hittills största kärlek på TT.

Jag tyckte också, som någon skrev lite längre bak i tråden, att du var en frisk fläkt med din orubbliga optimism, men nu får du allt ta och ge dig! Du ältar ditt skitsnack om sakfel så mycket att ingen tar dig på allvar längre. Jag tycker det är väldigt synd, då du egentligen är en ganska rolig gubbe! Så mitt sista svar till dig blir: Åk till Thailand, när du kommer hem gör du en "pudel" här på MPR. Sedan är du förlåten även av ölargänget, eller vad det nu du kallade det för!

//S (((I)))

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Med TRE reservationer på bara två meningar för om det var rätt... :)

Och några har ju argumenterat att man kan lära sig mycket här :) (Håller med att det kan man då och då, men man kan lära sig mer om inlandet av thai än av de som håller tror att heöa Thailand är som barområdena... )

Sakfel!!!

Inte några. Det är flera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...