Jump to content
IGNORERAD

Dessa Thai som plockar bär i vårat land


Repe

Recommended Posts

Bärplockarkrisen uppmärksammad i USA

De utländska bärplockarnas svåra situation i Sverige har uppmärksammats i The New York Times.

Precis som i Västerbotten har Jämtland haft problem med asiatiska bärplockare som blivit strandsatta i främmande land. I ett reportage den 20 september berättas om hur arbetskraft från Asien lockats att tjäna stora pengar, men i själva verket blivit skuldsatta, dels för att löftena varit osanna och dels för att bäråret varit mycket dåligt.

Tidningens utsände har besökt Bräcke i Jämtland, där bärplockarkrisen yttrat sig i att en stor grupp från Bangladesh blivit strandsatta: panka och utan möjligheter att plocka några bärmängder att tala om.

"Det är slaveri"

Times-reportern har pratat med kyrkoherden i Bräcke, Lars Riberth, som säger att bärplockarna utlovats närapå guld ute i skogarna.

- Det är slaveri, säger Riberth enligt Times och tillägger att det är oacceptabelt att bärplockarna fått bära alla ekonomiska risker för bärplockningen. Snott från VK

Times-artikeln noterar att svenskarna brukar vara stolta över sin arbetarvänliga lagstiftning, och att den uppkomna situationen blivit ett nationellt pinsamt bekymmer. Times inflikar samtidigt att man den gångna helgen valt in 20 personer i Sveriges riksdag från ett invandrarfientligt extremt högerparti.

Inte arbetarna som tjänar pengar

Bärplockarna har utlovats att tjäna nära 10 000 dollar på två månader (nära 70 000 kronor).

- Det finns dom som har tjänat mycket pengar, men det är inte arbetarna, som Mahmudur Rahman, student i Uppsala och bror till en av bärplockarna, uttrycker det för New York Times.

Kommunalråd Sven-Åke Draxten i Bräcke säger att lokala företagare haft inkomster från logi, mat och transporter, medan bärplockarna varit förlorare hela tiden. Draxten, som är socialdemokrat, säger att han vill se ny lagstiftning för att inte det ska uppstå samma situation även nästa år.

Svenskarna plockar inte

Thongkam Persson, som är gift med en svensk man, har plockat bär tidigare år men driver nu thairestaurang i Bräcke.

- Svenskarna har pengar, så det är bara thailändare, kineser och vietnameser som plockar bär. Svenskarna går hellre på promenad i skogen, säger hon till The New York Times.

Bräcke kommun meddelar på sin hemsida den 21 september att bärplockarkrisen är över: de sista bärplockarna reste från Bräcke i måndags för att via Arlanda flyga till Bangladesh. Kommunen, Röda korset och Svenska kyrkan var närvarande vid avresan.

Kommunchefen Bengt Flykt säger i ett uttalande att han upplevde att "de sista som nu åkte trots allt har en positiv bild av de allra flesta människor de mött i Bräcke kommun".

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    15

  • Jojje

    14

  • Enis

    10

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man blir rent ut sagt heligt förbannad när man läser om dessa svin som lurar redan fattigt folk :diablo:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det bli bara värre och värre.

http://www.vk.se/Art...?article=381619

:(:(:(

Skam på torra land är bara förnamnet. Stackar människor .( .

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fan så lågt vissa kan sänka sig.

Hur kan man göra så mot dessa redan fattiga bönder?

http://www.vk.se/Article.jsp?article=381713

Nä nu måste krafttag till mot slaveriet.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att hoppas att det sätts stopp för denna tillfälliga bärplockarinvandring, för det verkar ju som om det är något problem varje år som alltid drabbar plockarna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://hd.se/inrikes/2010/10/01/rena-rama-slavhandeln/

Jag hoppas precis som andra att tillfällig arbetskraft till bärföretagen stoppas helt. Bären får helt enkelt ruttna!

Ger mig fan på att ägaren till Lomsjö bär sitter på en strand i Thailand och njuter av sitt klipp. :diablo:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://hd.se/inrikes/2010/10/01/rena-rama-slavhandeln/

Jag hoppas precis som andra att tillfällig arbetskraft till bärföretagen stoppas helt. Bären får helt enkelt ruttna!

Ger mig fan på att ägaren till Lomsjö bär sitter på en strand i Thailand och njuter av sitt klipp. :diablo:

Bären behöver inte ruttna bort, det sitter mycket invandrade människor i Sverige som lever på bidrag och som bara väntar på att få jobba.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herren ifråga heter tydligen Ari Hallikainen och borde rullas i tjära och fjädrar...

http://www.vk.se/Article.jsp?article=253627

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Ger mig fan på att ägaren till Lomsjö bär sitter på en strand i Thailand och njuter av sitt klipp. :diablo:

Att detta vore fallet får man nästan önska... förutsatt att några släktingar till de blåsta bärplockarna även dyker upp för en diskussion kring ingångna avtal över en kall Chang. :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

När man köper bananer, kaffe mm från U-länder kan man välja att köpa rättvisemärkta produkter som garanterar att produkterna framställts med för jordbruksarberna rimliga villkor.

Kanske dags att införa rättvisemärkta bär i Bananrepubliken Sverige också???

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bären behöver inte ruttna bort, det sitter mycket invandrade människor i Sverige som lever på bidrag och som bara väntar på att få jobba.

Vad har hindrat dom fram till nu ????

Bidragen ??????? :whistle:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har hindrat dom fram till nu ????

Bidragen ??????? :whistle:

Det var huvudet på spiken, både frågan och svaret.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Bären behöver inte ruttna bort, det sitter mycket invandrade människor i Sverige som lever på bidrag och som bara väntar på att få jobba.

Invandrande finns det väl inte så gott om? Asylsökande med anhöriga finns det däremot i överflöd, men den enda ansträngning de behöver är väl att sticka in ett kort i bankomaten? Plocka bär ligger nog låååååångt från deras fokus.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vad har hindrat dom fram till nu ????

Bidragen ??????? :whistle:

Men vakna nu!! Även om invandrare inklusive thai har klart högre % arbetslöshet än svensken i gemen så är väl majoritetn av arbetslösa sk etniska svenskar och ingen av dom har inte heller något intresse att jaga dom gyllene bären????

/mvh MBFPK som plockat och sålt mer än 1000 kilo till krängarna i ungdomen även om vi tdigt insåg att den illegala produktionen av blåbärsvin var mer vinstgivande och ..(cencurerat pga olagligheter)

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vakna nu!! Även om invandrare inklusive thai har klart högre % arbetslöshet än svensken i gemen så är väl majoritetn av arbetslösa sk etniska svenskar och ingen av dom har inte heller något intresse att jaga dom gyllene bären????

/mvh MBFPK som plockat och sålt mer än 1000 kilo till krängarna i ungdomen även om vi tdigt insåg att den illegala produktionen av blåbärsvin var mer vinstgivande och ..(cencurerat pga olagligheter)

/mvh

Och det gör mej så mycket gladare :suicide:

Mer bidrag till alla , "det är sexigt att betala skatt " :crazy:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är tydligen på väg hem nu och ska hämtas i Bangkok, 160 st som fått 6000 kr lön för 2 mån slit.

Ägaren till lomsjö bär har tydligen dunstat med flera miljoner.

Han borde kölhalas

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt jävligt gjort av den som blåste dom.Vet inte om jag läst länkarna slarvigt eller framkommer det någonstans hur mycket pengar varje människa blivit blåst på?Dom har tydligen jobbat 2mån och fått endast 6k var om jag förstår allt rätt? Men vad hade dom blivit lovade?

Link to comment
Dela på andra sajter

oavsett hur mkt dom blivit lovade är 6 tusen åt h-e för lite, denna ari hallikainen borde bli påmind om sina svinerier så länge han lever.

Kan ju bara hoppas att han nån gång blir konfronterad med dessa människor han blåst.

Det gäller ju inte bara dessa bärplockare utan hela deras familjer som satsat så oerhört mkt för dom ska komma hit, sen blir dom sittandes med en massa skulder istället.

illa riktigt j-a illa.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt jävligt gjort av den som blåste dom.Vet inte om jag läst länkarna slarvigt eller framkommer det någonstans hur mycket pengar varje människa blivit blåst på?Dom har tydligen jobbat 2mån och fått endast 6k var om jag förstår allt rätt? Men vad hade dom blivit lovade?

minimilön eligt migrationsverket

Om du är anställd av ett företag i Sverige

Enligt det kollektivavtal som gäller ska du tjäna minst 16 372 kronor i månaden om du arbetar heltid och är anställd av ett företag med verksamhet i Sverige.

http://www.migrationsverket.se/info/2104.html

vad blir kvar efter skatt och avdrag för mat/boende/bensin á 190 kr/dag?

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...