Jump to content
IGNORERAD

Dessa Thai som plockar bär i vårat land


Repe

Recommended Posts

Det skulle bli 225000 - 12500 i hobby avdrag =

212500kr - 32 % skatt ( standard ) =

144500 + 12500 = 157000 kvar

när abdullaförsörjnings pengen 68000 är inbetald

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    15

  • Jojje

    14

  • Enis

    10

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst är det lika trist oavsett vem som skräpar ner.

Jag kan bara konstatera att jag har kraftiga mentala spärrar mot sådant då jag sen barnsben blivit indoktrinerad om allemansrätten och vad det innebär.

Något man knappast kan säga om våra gästarbetare.

Det må ju vara hänt att thailändare tragiskt nog obekymrat skräpar ner i sin egen natur, men jag gillar icke om dom gör det i Sverige.

Herr Chang har talat.

Tror väl att detta Tagit för stor focus Thai är väl inte boven som skräpar ner Våran Natur!

Plockat svamp & bär åtskilliga år med Thai och det man kan berömma är deras välvilja att ta

med sopor o dyligt hem & slänga!

Var på Powermeet Västerås där har Vi väl Ursvenskar "Fy Fan Va Det Såg Ut PÅ Söndagen"!

Tror ju inte att Thai skräpar ner mer än andra i våra marker!

PS:Kolla våra rastplatser efter Tyskar,Polacker,Norrmän osv osv!!!!

Mvh Svampen :wai:

post-4567-012546700 1281035917_thumb.jpg

post-4567-012546700 1281035917_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

På Thailändska forum kanske en ämnesrubrik på en diskussionstråd i stället skulle lyda:

Dessa blåbär som plockar Thai i vårat land..

MVH Nonki :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror väl att detta Tagit för stor focus Thai är väl inte boven som skräpar ner Våran Natur!

Plockat svamp & bär åtskilliga år med Thai och det man kan berömma är deras välvilja att ta

med sopor o dyligt hem & slänga!

Var på Powermeet Västerås där har Vi väl Ursvenskar "Fy Fan Va Det Såg Ut PÅ Söndagen"!

Tror ju inte att Thai skräpar ner mer än andra i våra marker!

PS:Kolla våra rastplatser efter Tyskar,Polacker,Norrmän osv osv!!!!

Mvh Svampen :wai:

Ja, men vänta lite nu Svampen...

Jag skrev inte att thailändare skräpar ner, jag skrev att utlänningar skräpar ner. Vilket även svenskar gör. Det finns väl dock lite anledning att ställa lite krav på utlänningar som kommer hit för att plocka gratis bär och svamp som man säljer med förtjänst?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen lönegaranti där. Men huga vad dom tjänar pengar .troligtvis går priset upp till 80 sek per kg.

mvh Repe

Det är bara att gratulera din tjej, Repe. Min egen kom tillbaka till civilisationen med nattåget från Boden idag. Inkomsten räckte precis till mat, logi och tågresan. Utrustning i form av kläder och redskap gick hon :whistle: back. Första dagarna fanns det lite hjortron, men snart kryllade det av bärplockare där uppe så att de var tvungna att söka upp nya marker ideligen med den tids- och bensinåtgång som detta förde med sig. Upp till 15 mils körning från stuga till skog var inte ovanligt vissa dagar. Och sedan tillbaks igen samma väg.

Konkurrensen om bären förde med sig att vissa lag sov över i det fria vid en bärrik skog och startade plockningen redan kl 4 på morgonen för att garanterat vara först på plats och länsa. Nu tog hon det bra men var rejält lättad över att vara tillbaka - även om drömmen att åka tillbaka till Thailand senare i höst med ett litet extra tillskott på kanske hundra tusen Bath, hade gått i spillror. Men det är de som har det betydligt värre och har en lång sensommar/höst framför sig innan de förtjänat så att de kan betala det de lånat ihop till flygbiljetten.

Hur som helst känns det bra att ha henne tillbaka igen och faktiskt också lite stolt över hennes önskan att vara lite mer oberoende. Dessutom ser hon tillbaka på dessa 12 dagar som en erfarenhet rikare. På gott och ont.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

De mina har varit på samma ställe nu i 3 år nu. Nu vet dom vad det finns bär där uppe och dom har bra boende samt nära till

fiske nu fick jag höra att dom skulle få en ren att äta inte illa tycker jag. Nog är det hårt att plocka bär ingen dans på rosor

enligt dom. Upp tidigt hem sent dagarna blir ofta 10 timmar och sen ska allt vägas och sen mat så det blir inte mycke till

återhämtning av kroppen och detta sker 7 dagar i veckan. Jag själv skulle palla en halv dag och sen gäller det att hamna rätt

hos den man bor hos oxå.

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Hur som helst känns det bra att ha henne tillbaka igen och faktiskt också lite stolt över hennes önskan att vara lite mer oberoende. Dessutom ser hon tillbaka på dessa 12 dagar som en erfarenhet rikare. På gott och ont.

Ja lenno,

Det är nog bra att thaidamerna gör sina egna erfarenheter i Sverige. Man kan bli blåst här också...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang ! Blåst kan dom väl inte bli pga vädretsmakter ? Blåst blir man av Bärmaffian i Sverige.

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang ! Blåst kan dom väl inte bli pga vädretsmakter ? Blåst blir man av Bärmaffian i Sverige.

mvh Repe

Tja, för all del. Det beror på hur man definierar blåst.

Har det utmålats säkra lätta pengar oavsett väder och bärtillgång får man nog anse sig blåst.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

... och sen gäller det att hamna rätt hos den man bor hos oxå.

mvh Repe

Ja se det är nog inte så lätt få hamna där "våra" har hamnat , kö där åxå har jag hört! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

55555 :)

Så här sa Bert Karlsson (håller nog med lite):

"Unga är för lata för att plocka bär

Sveriges ungdomar ratar låglöne­jobb och förväntar sig en direktörslön. Jobben finns men ungdomarna för för fina för att ta dem, enligt Bert Karlsson.

Bert Karlsson, 65, Skara. Skivbolagsdirektör och före detta politiker.

Ungdomsarbetslösheten är hög. Samtidigt kommer säsongsarbetare från Asien hit för att plocka bär. Svenska ungdomar är helt enkelt lata och bekväma, menar debattören.

Karlsson: Bortskämda svenska ungdomar vill inte börja längst ner på stegen"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger en hel del i det han säger, som vanligt.

Länk

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tror väl att detta Tagit för stor focus Thai är väl inte boven som skräpar ner Våran Natur!

Plockat svamp & bär åtskilliga år med Thai och det man kan berömma är deras välvilja att ta

med sopor o dyligt hem & slänga!

Var på Powermeet Västerås där har Vi väl Ursvenskar "Fy Fan Va Det Såg Ut PÅ Söndagen"!

Tror ju inte att Thai skräpar ner mer än andra i våra marker!

PS:Kolla våra rastplatser efter Tyskar,Polacker,Norrmän osv osv!!!!

Mvh Svampen :wai:

Är det du som är Putte oxå med tanke på dina bokstavsvariationer :whistle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

De har tagit efter av hur de thailändska bärplockarna hanteras, och har tagit över hela modellen. Eftersom de är klantigare har det blivit mycket rubriker. Varför det inte blivit så mycket rubriker om thailändarna är för att dessa är bättre plockare. Men ett år som detta kan inte dessa plocka så att de får något överskott. Där det är problem med bärtillgången skräms thailändarna till tystnad på samma sätt som plockarna från Bangladesh. Några månadslöner har då inte jag hört att några fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amerikansk stortidning i bärskogen

De utländska bärplockarnas situation i Sverige har börjat intressera omvärlden. Tidningen New York Times har skickat en reporter till Bräcke.

- Frågan om hur invandrade arbetare behandlas är universell, säger utsände John Tagliabue till P 4 Jämtland.

Amerikaner ser på Skandinavien som länder där man lyckats lösa problemen.

- Så när ett sådant här problem dyker upp i Sverige så känns det som något väldigt ovanligt och därmed uppseendeväckande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=4023185

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=4023165

:huh:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

New York Times igår..

BRACKE, Sweden — This land of tall fir trees and spacious lakes is famed for its wild berries: cloudberries, blueberries, lingonberries, gooseberries, raspberries, strawberries and more.

The problem is, no Swede wants to pick them, except, perhaps, for a couple of handfuls for dessert.

http://www.nytimes.com/2010/09/21/world/europe/21sweden.html

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...