Jump to content
IGNORERAD

Dessa Thai som plockar bär i vårat land


Repe

Recommended Posts

Man blir fundersam,när man läser artiklarna samt kommentarer till dessa.

Tydligen har företaget Lomsjö Bär betalat ut MERA i lön (inkluderad mat och boende)än vad plockarna

tjänat ihop på bärplockning.Dessutom har de haft fri bil +bensin.

Folk börjar vittna om att plockare åkt hem med över 50.000:- i fickan.

De har plockat bär motsvarande 12.000:-/person,fått ut 7.500:-/person+kostnadsavdag 11.400:-/person=18.900:-

Kanske är det så att Thailändarna her betett sig bedrägligt?

Artiklarna hittar man i vk.se samt folkbladet.nu.

Om de här uppgifterna stämmer,borde man sluta snacka om att lönepengarna är stulna.(det finns/fanns inga).

Att företaget är skyldig att betala ut garantilön,är nåt helt annat!

Är det du Ari?

Varför gömmer du dig utomlands om du är oskyldig? och om du är oskyldig så kom hem och red ut allt du ställt till med.

Och bara för att någon anonymt går in på VK's hemsida och skriver i kommentarerna så är det inte sant eller bevisat.

Enligt lönespecar så har de 161 plockarna fått ut ca 6,000sek i snitt i förskott för +60dagars arbete(04.00-22-00)

läs mer på http://www.vk.se/Article.jsp?article=391072&category=388

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    15

  • Jojje

    14

  • Enis

    10

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

+60dagars arbete(04.00-22-00)

Hur ser man blåa bär på gröna blad och röda bär på göna blad så tidigt på morgonen och så sent på kvällen ?

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej!!

Häng ut den fanen på nätet! :crazy:

Och återkalla passet!

pigge01

jag tycker att vi skickar honom till Thailand där kan rättvisan ta hand om honom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser man blåa bär på gröna blad och röda bär på göna blad så tidigt på morgonen och så sent på kvällen ?

/Enis

Inte vet jag,detta är vad plockarna själva uppgett.

Men jag kan väl tänka mig ca.1h restid på morgon och ca.1h på kvällen så att plockningen kanske skett ca.05-21.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag satt och lyssnade på radion när jag körde hem från jobbet(Norge) idag.Dom pratade om detta ämne,då får kyrkoherden eller vad han nu är komma tilltals.Nu minns ja kanske inte orden till 100%,men han säger följande ang det som hänt.-Man får inte behandla människor på detta vis...inte ens thailändare.Vad i helvete säger gubbefan tänker jag?kompisen som sitter bredvid och halvsover vaknar upp och undrar om han hör rätt? Var det någon annan än vi som hörde detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt och lyssnade på radion när jag körde hem från jobbet(Norge) idag.Dom pratade om detta ämne,då får kyrkoherden eller vad han nu är komma tilltals.Nu minns ja kanske inte orden till 100%,men han säger följande ang det som hänt.-Man får inte behandla människor på detta vis...inte ens thailändare.Vad i helvete säger gubbefan tänker jag?kompisen som sitter bredvid och halvsover vaknar upp och undrar om han hör rätt? Var det någon annan än vi som hörde detta?

Jupp så utryckde sig han. lyssnade via webben men nu hittar jag inte sidan med reportaget, eller så är det borttaget.

/Micke

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej

Senaste nytt om den man som stal bärplockarnas pengar, han ska nu enligt uppgift i ScandAsia vistas i Thailand.

Och dom vill ha hjälp med att hitta honom, foto finns i artikeln på länken nedan.

Ari Hallikanen stole the money from the berry pickers and has according to Thai immigration authorities entered Thailand. If anyone sees him, please report immediately to gregers@scandasia.com

http://www.scandasia.com/viewNews.php?coun_code=se&news_id=7954

Mvh Isan lover.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej Hej!

Jag tycker att den enklaste lösningen på detta problem är att helt enkelt inte tillåta att bemanningsföretag tar hit folk från utlandet med syfte att plocka bär, vare sig det är från Thailand, vietnam, china osv. Detta har ju som alla vet varit en följetång dom senaste åren med och med facit i hand så har det ju varit samma visa varje år med bärhandlare som peckas ut som banditer och utblottade "plockare" som pantsatt både hus och hem för att kunna ta sig hit.

Egenligen så är det ju ganska lustigt, i början av 90-talet fick man någonstans mellan 15 - 20 kr för ett kilo blåbär, men inte var det denna "enorma" tillströmning av utlänningar då, vist en och annan polak men inte mer än det. I dag när inköpspriset ligger någonstans mellan 7 - 10 kr så ser det ju lite annorlunda ut.

Detta fenomen borde ju klassas som arbetskraftinvandring, eller hur? Man tar hit utlänningar för att göra ett jobb som vi, den vanliga svensken inte vill göra, observera "inte vill" vilket ju inte är det samma som "inte kan". Jag vet inte hur reglerna för arbetskraftinvandring till sverige ser ut men jag tror mig veta att t.ex. Thailand inte tillåter arbetskraftinvandring så länge det inte anses vara en tillgång till landet, alltså man ska kunna något som väldigt få i Thailand inte kan.

Tyvärr så tror jag att om detta får fortsätta så kommer även våran allemansrätt att bli rejält naggad i kanten och tyvärr kanske även i det långa loppet också försvinna, hur som helst så är nog inte tanken med denna att man ska kunna bedriva en storskalig och affärsmässig verksamhet på något som man inte äger. Titta på rennäringen, inom denna så har det ju varit ett väldigt tjafs om vart renarna får vara och beta, rätta mig om jag har fel.

Hur bra blir det om nu bäruppköparnas kamp om att käna pengar leder till att sverige blir som t.ex i tyskland där man inte får stanna vart man vill, allt som vi kan idag med friluftsliv kanske blir ett museeföremål, något som våra barn och barnbarn i framtiden kan läsa om i böker.

Om jag bara tittar här där jag bor så har många enskilda vägar blivit "tillbommade" med en vägbomm just enbart för att dom som bor där ska kunna ta sig in på dessa vägar. Detta var inget som var vanligt för kanske 5 - 10 år sedan.

Tyvärr så tror jag även att det thailänska folket är väldigt naiva, många verkar tro att bara för att man lyckats få ett jobb inom i stort sett vilken sektor och land som helst så ska man tjäna ofattbart mycket pengar, huvudsaken är att man lyckas komma utanför Thailand. Jag tror att många thailändare skulle ha det mycket bättre om man lyckades få bort denna tanke då kommer man att kunna tjäna bra med pengar och slippa ha den skuldbörda som många utlandsäventyr tyvärr slutar i.

Nä, sluta upp med arbetskraftinvandring för bärplockning och låt istället thailändare som redan bor i sverige få ta hit sina anhöriga och låta dom göra jobbet istället, då vet man förhoppningsvis att man slpper detta lidande för enskilda personer som detta tyvärr resulterat i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så skickar vi upp arbetslösa invandrare för att plocka bär i skogarna, men det kanske är för mycket begärt då dom är upptagna med sfi i ett par år :-

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...