Jump to content
IGNORERAD

Dessa Thai som plockar bär i vårat land


Repe

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    15

  • Jojje

    14

  • Enis

    10

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

förvisso Enis. 60*190=5700

2*16372=32744 kr -5700=27044kr

27044/2=13522 mån

ok lite rörig uträkning kanske men att få kvar 3000 kr av 13522 kr på en mån låter lite väl magstarkt.

Med reservation för ölfelräkning.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

minimilön eligt migrationsverket

http://www.migrationsverket.se/info/2104.html

vad blir kvar efter skatt och avdrag för mat/boende/bensin á 190 kr/dag?

/Enis

Om man räknar att dom jobbar 20dagar/mån och drar 33%skatt+190 avdrag för bensin,mat,boende återstår 7172kr.Men nu vet jag ju inte hur många dagar dom jobbat,men dom har ju blivit blåsta hursom på 8344kr om dom nu har jobbat 2mån och efter avtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man räknar att dom jobbar 20dagar/mån och drar 33%skatt+190 avdrag för bensin,mat,boende återstår 7172kr.Men nu vet jag ju inte hur många dagar dom jobbat,men dom har ju blivit blåsta hursom på 8344kr om dom nu har jobbat 2mån och efter avtal.

DOM SKA INTE BETALA SKATT I SVERIGE

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

DOM SKA INTE BETALA SKATT I SVERIGE

Det är ju märkligt att man ska ha alla förmåner men inga nackdelar med att jobba i Sverige. Vart tog solidariteten vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

DOM SKA INTE BETALA SKATT I SVERIGE

skall man inte betala skatt om man är anställd av ett svenskt företag i sverige?

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

skall man inte betala skatt om man är anställd av ett svenskt företag i sverige?

/enis

Nope inte som utlänning om dom inte är skrivna här förstås och bor här mer en 180 dagar

men nu var dom väl dessutom anställda av ngt bemanningsföretag och är det registrerat utomlands ska sociala avgifterna betalas där

och skatten i hemlandet

Du som är bosatt, vistas stadigvarande eller har väsentlig anknytning till Sverige är också obegränsat skattskyldig i Sverige:

  • Du anses bosatt i Sverige om du normalt tillbringar din dygnsvila och ska vara folkbokförd här.
  • Du vistas stadigvarande i Sverige om du är i Sverige minst sex månader i följd. Kortare avbrott i vistelsen, t.ex. för att besöka hemlandet, bryter inte vistelsen i Sverige.
  • Du kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige om du, efter att ha flyttat från Sverige, har kvar bostad, familj, viktiga tillgångar eller liknande här

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju märkligt att man ska ha alla förmåner men inga nackdelar med att jobba i Sverige. Vart tog solidariteten vägen?

Dom har inga förmåner här :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju märkligt att man ska ha alla förmåner men inga nackdelar med att jobba i Sverige. Vart tog solidariteten vägen?

Och vilka förmåner tycker du dom hade då??

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Sam sip Sam + Carbo:

Jag tycker då att ca 10 ggr högre lön/månad än i hemlandet kan kallas en förmån... eller är det självklarhet enligt er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip Sam + Carbo:

Jag tycker då att ca 10 ggr högre lön/månad än i hemlandet kan kallas en förmån... eller är det självklarhet enligt er?

He he ja dom här specifika jobba väl 15 timmar om dagen och fick bara skulder så kallar du det för förmån så:whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

He he ja dom här specifika jobba väl 15 timmar om dagen och fick bara skulder så kallar du det för förmån så:whoco5:

Om man blir bestulen är det väl en polissak? Man har ju fortfarande jobbat enligt ett avtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip Sam + Carbo:

Jag tycker då att ca 10 ggr högre lön/månad än i hemlandet kan kallas en förmån... eller är det självklarhet enligt er?

Så alla som arbetar i ett annat land ska vara tacksamma för att dom får resa från familj och allt och få arbeta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Så alla som arbetar i ett annat land ska vara tacksamma för att dom får resa från familj och allt och få arbeta.

Jag förstår inte din kommentar. Jag har många gånger jobbat i andra länder med mycket högre lön än i Sverige. Varje gång har då jag sett det som en förmån, annars hade jag inte åkt iväg. Jag förmodar att de som åker från Thailand tänker som jag gör. Skulle de hålla familjen högre än lön skulle de helt säkerligen stanna hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte din kommentar. Jag har många gånger jobbat i andra länder med mycket högre lön än i Sverige. Varje gång har då jag sett det som en förmån, annars hade jag inte åkt iväg. Jag förmodar att de som åker från Thailand tänker som jag gör. Skulle de hålla familjen högre än lön skulle de helt säkerligen stanna hemma.

Ja du verkar ju vara väldigt speciell. jag tror ju att dom som reser så långt för att jobba inte gör det för egen skull utan för sin familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är tydligen på väg hem nu och ska hämtas i Bangkok, 160 st som fått 6000 kr lön för 2 mån slit.

Ägaren till lomsjö bär har tydligen dunstat med flera miljoner.

Han borde kölhalas

mvh walle

Nej!!

Häng ut den fanen på nätet! :crazy:

Och återkalla passet!

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall jag förstått det hela rätt är de anställda av Lomsjö bär, alltså inte över ett bemanningsföretag. Vilket då bör göra att man kan begära Lomsjö bär i KK och då får de ut sina pengar genom lönegarantin.

Visserligen är det vi skattebetalare som står för den men i det här fallet känns det som något jag gärna ser att mina skattepengar går till.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Än mer tragiskt är att Kalle Anka regeringen stå bredvid och inte gör ett skit.

Det här är väl ingen regeringssak..

Tyvärr händer såna här saker daglingen, bara att det inte får samma uppmärksamhet..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det här är väl ingen regeringssak..

Tyvärr händer såna här saker daglingen, bara att det inte får samma uppmärksamhet..

Rock on!

Nej, det är ju tydligen LO-sak. Men om man ska skylla på varandra så kan man väl iaf agera nu eller göra det till en regeringssak. Det är ju inte första gången detta är på tapeten. Sen att sånt här händer varje dag i denna dignitet? Ja, i fablernas värld kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Aftonbladet heter Tjuven och bedragaren Ari Hallikainen!! :kort:

Ari Hallikainen Bör jagas rätt på!

Hoppas att han åkt till Thailand, så att rättvisa kan utfalla där!! :rtfm:

Att undanhålla skatt och moms är en sak!! :whistle:

Att sno lönen från fattigare arbetare från andra länder är mycket lågt! :suicide:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är ju tydligen LO-sak. Men om man ska skylla på varandra så kan man väl iaf agera nu eller göra det till en regeringssak. Det är ju inte första gången detta är på tapeten. Sen att sånt här händer varje dag i denna dignitet? Ja, i fablernas värld kanske.

Hade det inte varit för att thai är inblandade, så hade du inte engagerat dig..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Hade det inte varit för att thai är inblandade, så hade du inte engagerat dig..

Rock on!

Och hur vet du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur vet du det?

För det blir alltid så laddat, när thai är inblandade i olyckliga händelser, som händer andra nationaliter varje dag, utan att vi noterar det..

Utav den orsaken skrev jag så..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...