Jump to content
IGNORERAD

Växla


nissefisk1

Recommended Posts

Jaha men dom där thailänska dubbel v låsen är ju inget vidare,vad skulle du föreslå ?

Vad är det för problem?

Damen har ett antal kedjor/armband med thai lås utan några som helst problem trots otaliga på/av. Kan möjligen vara ett problem med extremt tunna kedjor (halsband under 1 bath), men Du pratar om en halsband på 3-4 bath och då är det inga problem.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nissefisk1

    18

  • Baa

    3

  • erik-sson

    3

  • Poffa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kolla gärna lite i tråden

Aeon bank tar tydligen inte 150 bath som avgift i sina ATM.

Lite svåra att hitta men det går säkert att leta på nätet, skall kolla...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Aeon Verkar inte finnas på Phuket än, men väl i Pattaya http://www.aeon.co.th/lang/en/menu/Service_Location/region/Central%20East#soutput

1 Lotus South Pattaya 2 nd Floor Lotus South Pattaya - - -

2 Home work Pattaya 1 st Fl. Home work Pattaya - - -

3 Carrefour Pattaya Klang 2 nd Fl Carrefour Pattaya Klang

Sök själva i era provinser.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1:

Varför oroa sig om växlingskurs när du snittar 300t i månaden? :ironi:

sett detta påhopp en del gånger.

är det så illa med läsförståelsen?

t=timmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 års resor utan att en enda ggn växlat till mig pengar i förväg. Flygplatserna kryllar ju i regel av atm:s och dom ger bästa tänkbara växlingskurs.

Ta bara med ett par svenska sedlar som säkerhet ifall du landar en dag när världens banksystem av någon orsak kraschat ihop. Går ju bra att växla svensk reservvaluta i nödfall.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

sett detta påhopp en del gånger.

är det så illa med läsförståelsen?

t=timmar?

Ok my bad.

Jag ber om ursäkt för mina dumma komentarer.

Dom kan tas bort likaså.

Mvh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar se till att jag har bath med mej hem, så har jag ju till dom första dagarna när man kommer ner nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok my bad.

Jag ber om ursäkt för mina dumma komentarer.

Dom kan tas bort likaså.

Mvh BanFang

varför ta bort de.

jag vet ju inte eller vad som gäller

t= timmar eller t= tkr

men jag tippar på timmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för problem?

Damen har ett antal kedjor/armband med thai lås utan några som helst problem trots otaliga på/av. Kan möjligen vara ett problem med extremt tunna kedjor (halsband under 1 bath), men Du pratar om en halsband på 3-4 bath och då är det inga problem.

Poffa

Jo men sen vill jag inte ha smycket jag ska hänga i halsbandet i bubbel v:et framtill, jaja får se om det kanske finns några alternativ, men tack för dina svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men sen vill jag inte ha smycket jag ska hänga i halsbandet i bubbel v:et framtill, jaja får se om det kanske finns några alternativ, men tack för dina svar.

"Dubbel v" kroken är just för att hänga t.ex. budda amuletter. Annars använder man en "s-krok" om man bara ska öppna/stänga.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan NisseF, Du gör helt rätt som växlar på Forex eller Exchange, Du har t.ex. 1000SEK, kollar kursen, vet precis hur många Baht du får, kursen låg, avvakta eller slå till när du är nöjd.

Om du väntar tills du är här och hämtar ut pengar, så kanske kursen ligger under fyra bagis, eller över fem. HASARD ;-)

Du vet vad du har, men inte vad du får. Hälsningar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dubbel v" kroken är just för att hänga t.ex. budda amuletter. Annars använder man en "s-krok" om man bara ska öppna/stänga.

Poffa

Jo men jag vill inte att den ska hänga i "dubbel v" kroken :) Jag vill ha ett vanligt lås som håller :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan NisseF, Du gör helt rätt som växlar på Forex eller Exchange, Du har t.ex. 1000SEK, kollar kursen, vet precis hur många Baht du får, kursen låg, avvakta eller slå till när du är nöjd.

Om du väntar tills du är här och hämtar ut pengar, så kanske kursen ligger under fyra bagis, eller över fem. HASARD ;-)

Du vet vad du har, men inte vad du får. Hälsningar Anders

Visst finns det en valutarisk. Man kan ha otur att valutan blir dyrare när man redan är i Thailand. Jag har dock aldrig förlorat på att använda ATM istället för Forex, även då det varit svängningar i valutan (oavsett resmål!). Detta då Forex är ganska många % dyrare än att ta ut i en ATM. Just nu verkar det ju dessutom som att TBH blir billigare för oss Svenskar vilket talar för att använda ATM på plats istället. Dessutom, om Nisse växlar på Forex så antar jag att han har för avsikt att växla hela reskassan. Att promenera omkring med kanske 100,000 TBH på fickan ser jag som en säkerhetsrisk.

Varje person måste dock själv ta beslut om hur man vill växla sin valuta, baserat på bland annat information här på MPR. Jag vet vad jag skulle gjort.

/Marlon

Ps. Som tidigare nämnts så funkar AEON bra och har vid de gånger jag tagit ut inte dragit några 150 TBH.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man oroad över att kortet spärras pga för stora uttag under thailandsvistelsen så kan man ju ta med sig ett reservkapital med svenska tusingar i byxfickan som man låser in på ett säkert ställe när man kommer fram :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tror att det får bli en mix av allt nästa gång. Efter att ha bränt av 15.000:- på några dagar och sen stått där utan tillgång till mina tillgångar så har jag ivf lärt mig en läxa. Jag har några tusen bath i sedlar här hemma till nästa gång, jag ska dessutom ta med några tusen i svenska sedlar och ha i reserv, om något händer. Sen ska jag se till att inte glömma mitt kort hemma igen :) För med våra båda kort laddade och klara så har vi ju runt 120.000B att spendera per vecka, och det ska vi kanske kunna klara oss på. Ett alternativ jag överväger är att helt enkelt ratta över hela reskassan på frugans thaikonto och på så sätt slippa bry mig om det ekonomiska. Jag gjorde ju så nu, gav henne pengamakten och det funkade bra. Men visst var det en aning nödigt när hon kom in från ATM utanför banken med 80.000B i högsta hugg glatt viftade med dem! Snacka om att jag blev nervös. Tänk om någon mindre nogräknad sett och lagt upp planer? Jag var helnojig när vi gick till Tesco och handlade, kollade alla misstänksamt. Det var skönt att hoppa in i bilen och åka hemåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det får bli en mix av allt nästa gång. Efter att ha bränt av 15.000:- på några dagar och sen stått där utan tillgång till mina tillgångar så har jag ivf lärt mig en läxa. Jag har några tusen bath i sedlar här hemma till nästa gång, jag ska dessutom ta med några tusen i svenska sedlar och ha i reserv, om något händer. Sen ska jag se till att inte glömma mitt kort hemma igen :) För med våra båda kort laddade och klara så har vi ju runt 120.000B att spendera per vecka, och det ska vi kanske kunna klara oss på. Ett alternativ jag överväger är att helt enkelt ratta över hela reskassan på frugans thaikonto och på så sätt slippa bry mig om det ekonomiska. Jag gjorde ju så nu, gav henne pengamakten och det funkade bra. Men visst var det en aning nödigt när hon kom in från ATM utanför banken med 80.000B i högsta hugg glatt viftade med dem! Snacka om att jag blev nervös. Tänk om någon mindre nogräknad sett och lagt upp planer? Jag var helnojig när vi gick till Tesco och handlade, kollade alla misstänksamt. Det var skönt att hoppa in i bilen och åka hemåt!

120000Bath per vecka???

Där ligger man i lä får jag säga...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Brukar få gå in på banken ständigt och jämt när uttagstaket slår i.

In på banken med visakort och pass. Faxas, trixas, kopieras och signeras.

Sedan har man valfritt belopp t.ex 100.000 att leva på tills det är dags att använda kortet igen.

Tror faktiskt att det var dyrt senaste gången när jag gick in på banken. Ca 5000 THB kostade det i avgifter

Link to comment
Dela på andra sajter

120000Bath per vecka???

Där ligger man i lä får jag säga...

Hehe, nu skrev jag ju inte att vi bränner 120kB/vecka! :) Nej, mer bara att resurserna finns om vi skulle komma in i ett spenderstim. Första veckan var ju en aning "extrem" med alla avgifter som man ålades att betala för översättningar, stämplar och intyg. Jag skulle kunna tänka mig att en mer normal summa/vecka är någonstans runt 3-5000B i byn och något mer i Bkk. Vi är dock inga partydjur eller shopoholics så jag vet inte. Men hotell kostar ju lite och ibland vill vi äta lite "finare" än i avgaserna vid gatan eller ur plastpåsar på rummet! :) Sen är jag så till åren kommen att jag hellre stannar hemma än åker med tight budget, ska det kosta får det kosta. Sen ska ju familjen ha sin del av kakan. Frun pratar om bilar, staket runt hus, gräva ny vattendamm, bygga hus, hängrännor, kor... Ja, listan kan göras lång, jag bad henne skriva upp och sätta ett pris och sen ange prioritet. Det är ju inte så att min ekonomi är obegränsad, även jag får göra prioriteringar. Nu har jag valt att prioritera kärleken och vad den för med sig. Som yngsta dottern är det ju hennes "uppgift" att se till att familjen mår så bra den kan. Vi har haft en del samtal om detta, försökt förklara att för att vi ska kunna hjälpa familjen med mer än lite matpengar måste vi se till att vår nya "svenska" familj har det bra först. Man kan inte bara ge ge och ge hela tiden. Jag har årstidsbundna arbetsuppgifter och behöver spara till vinterns sysslolöshet, skatter och avgifter ska betalas ändå, vi ska spara till resor och till ett "nytt" hem till dottern kommer. Spännande ekonomiska tider väntar! *S*

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...