Jump to content
IGNORERAD

Ett mänskligare Sverige


Magrood

Recommended Posts

Hej

Hoppas denna tråd inte spårar ur och blir en svensk politisk tråd.

Jag bara undrar ur språkets aspekt vad som menas med "Ett mänskligare Sverige" som en del använder.

Menar de att Sverige är djuriskt nu?

Menar de att Sverige inte är mänskligt nu?

Eller vad vill de förmedla?

Vill de säga:

- Människor ska få bestämma över sitt eget liv mer, och staten bestämmer mindre?

- Att folket ska ses som individer och inte som ekonomiska enheter?

- Att man ska vara mer "humana" och snälla mot varandra. Snälla mot de som är i behov av hjälp?

Eller vad menar man egentligen?

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    6

  • GammalDansken

    4

  • korp

    3

  • matte

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

I min värld är det det sista av de tre alternativen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det kanske beror lite på vem som säger det.

(Det kan bli väldigt politiskt om det är en folkvald politiker som säger det...)

I grund och botten måste mänsklig ligga väldigt nära human, dvs att man ser till den enskilde individens bästa, inte vad som är bäst ur landsekonomisk synvinkel, effektivitets synpunkt eller vad som kan anses vara kytym eller liknande.

Åtminstone som ´Isbiten´ ser det.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

En politisk reklamslogan. Precis som alla reklamslogans så är det ord utan inehåll och det ligger det i betraktarens ögon vad man vill fylla det med.

Vad betyder egentligen "Just Do It" eller "Amazing Thailand" eller "Loving it" eller "probably the best beer in the world" egentligen?? :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Isbiten och GD! :wai:

Svenska är fantastiskt!

Ett ord som kan betyda så många saker... :suicide:

Problemet är bara att det är svårt att hitta ett enda ord på andra språk som motsvara alla betydelser ett svenskt ord ger.

:suicide:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

En politisk reklamslogan. Precis som alla reklamslogans så är det ord utan inehåll och det ligger det i betraktarens ögon vad man vill fylla det med.

Vad betyder egentligen "Just Do It" eller "Amazing Thailand" eller "Loving it" eller "probably the best beer in the world" egentligen?? :)

/mvh

Tack för en tankeställare.

Tänkte på tråden "Macho" som jag inte har haft mod att svara på än - hur många betydelser det kan vara. Samma ord, samma språk ur olikas svenskars tolkningar.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tack för en tankeställare.

Tänkte på tråden "Macho" som jag inte har haft mod att svara på än - hur många betydelser det kan vara. Samma ord, samma språk ur olikas svenskars tolkningar.

:::

Mvh

Magrood

Det är nog därför det blir så mycket tolkningar i vissa andra trådar ;-)

Man kan tolka in värderingar i ord så det endera passar ens syften eller för att motverka andras syften.

Inte lätt det här!! :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl typisk politisk retorik, man använder ett ord eller en fras som i grunden är positiv, men den exakta tolkningen är upp till individen att göra, det innebärt lite olika för alla, men alla upplever det som positivt utan att få detaljer.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

- Att man ska vara mer "humana" och snälla mot varandra. Snälla mot de som är i behov av hjälp?

Eller vad menar man egentligen?

Det betyder alternativet, som du skrev sist,

men vad de menar med det är väldigt olika beroende på vem som säger det :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog inne på GD's linje.

Speciellt den sista av de tre tror jag många menar i detta sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder alternativet, som du skrev sist,

men vad de menar med det är väldigt olika beroende på vem som säger det :)

Det finns väl inget som säger att det betyder det, det beror ju helt på vad personen som säger det egentligen menar som ger betydelsen. För allt vi vet kanske de menar att vi bör ha mer sex, att ha sex är ju ganska mänskligt också.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mänskligare Sverige... det tolkar jag som att det redan är mänskligt men att det ska bli mer mänskligt. Låter logiskt i mina öron iaf...

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det betyder alternativet, som du skrev sist,

men vad de menar med det är väldigt olika beroende på vem som säger det :)

Bra beskrivning

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det finns väl inget som säger att det betyder det, det beror ju helt på vad personen som säger det egentligen menar som ger betydelsen.

Nej, det betyder detsamma oberoende av vad den, som säger det, menar.

T ex så betyder "Jag går ut med hunden" fortfarande "Jag går ut med hunden" även om du menar "Jag skyller på hunden, men går till krogen" :) (Appropå en viss ölreklam).

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det betyder detsamma oberoende av vad den, som säger det, menar.

T ex så betyder "Jag går ut med hunden" fortfarande "Jag går ut med hunden" även om du menar "Jag skyller på hunden, men går till krogen" :) (Appropå en viss ölreklam).

Fraser har ju även en kontextuellt kopplad betydelse samt kan även vara väldigt vaga eller omfattande. Begreppet "mänskligare" är ju ganska omfattande, det har en lång rad möjliga inkluderande del-betydelser, för att komma åt dessa hjälper ofta kontexten, i vilket sammanhang användes frasen.

Ditt exempel "Jag går ut med hunden" är ju inte det helt självklart heller. Går han då ut med hunden och går tillbaka in själv, eller går han ut med hunden och promenerar med hunden för en tid.

Vår spontana tolkning är ju att det betyder att man går ut och promenerar med hunden, men det är ju inte självklart att det är så.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Magrood Intressanta frågor.

När man inom politiken i Sverige använder ordet mänskligare

tror jag att man menar att man i vissa frågor vill att de politiska makthavarna,

skall ta mera hänsyn till de berörda människornas intressen, än företagens intressen, vid beslut i de enskilda fallen.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta verkar det användas av folk som vill ha olika former av bidrag.

Exakt. Ju mer bidrag, desto mänskligare samhälle!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

I Sverige finns det nog en ganska utbredd tro på att samhället och människan som individ har ett förprogrammerat utgångsläge som gör att individen eller samhället förväntas vara goda och snälla, dvs omtänksamma och solidariska till sin beteendenatur. Denna tro finns både på den högra och den vänstra delen av den politiska skalan.

När sedan någon individ bryter sig ut ur det förväntade beteendemönstret så ställs liksom svenskens smått utopiska förväntningar på ända, och vi blir då ofta förvånade, bedrövade och felsökande till vårt sinne.

Felet, dvs sprickan i vår vårt ”egentillverkade” samhälle måste därför snabbt repareras för att idealbilden ska kunna bestå.

Beroende på eventuella vänster- eller högersympatier så används nog frasen

”vi måste få -, eller skapa ett mänskligare samhälle”.

Tror i alla fall jag, he he

SM

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det där var underfundigt, SN.

Lite för underfundigt för mig, måste tyvärr erkänna att jag fattar nada :-)

En rallarsväng åt alla håll eller en hyllning till de som säger

"ingen ide, jag kan ändå inte påverka"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

<br />Ofta verkar det användas av folk som vill ha olika former av bidrag.<br />
<br /><br /><br />

Exakt. Staten ger mer bidrag och tar hand om allt och alla så svensson kan skita i att bry sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt perfekt med ett mänskligare Sverige. Lyckas vi genomföra det rakt igenom gallrar vi bort ca 20% av svenskarna. M.a.o. alla som inte passar in och eller kan tillföra systemet gallras bort. Det är ju så vi människor gjort sedan vi reste oss upp och började gå på bakbenen. Det finns INGEN djurart som gallrat bort så många "onödiga" artfränder som vi människor lyckats med. Vi människor har aldrig visat någon hänsyn - det är väl ren mänsklighet eller..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar alla som har engagerat sig i tråden. :wai:

:::

Min personliga reflexion är "Vad då mänskligare? Det är ju bra samhälle här i Sverige. Mänskligare än i många andra länder."

Men när jag tänker efter lite mer noga så får jag en känsla av att allting är så nästan perfekt så man ibland blir som "enheter/produkter" - den annorlunda produkten passerar inte ideella bilden som någon här nämnde.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tänker på är hur folk på pensionärshem och andra svaga blir behandlade på.

De är en produkt som ska generera så mycket pengar som möjligt till de företag som sköter om åldringsvården etc.

Är det mänskligt? Det kanske är det du är inne på?

När jag besökte Thailand första gången mitten på 80-talet blev jag först väldigt frustrerad på grund av hur thailändarna skulle ha mer betalt av utlänningarna. Jag blev ändå faschinerad av Thailand, jämfört med Indonesien där jag jobbat och de övriga länder jag besökt i sydostasien var det ett himmelrike. Eftersom turistorter inte intresserar mig nämnvärt åkte jag hem för att lära mig så mycket thai som möjligt så att jag kunde åka runt i landet på ställen där de inte kunde engelska. Det gick väl inte så bra som jag tänkt mig att lära mig thailändska. Men jag åkte ändå runt i en stor del av Thailand.

Min stora aha upplevelse blev när jag satt i en liten by och fick betala 10 bath för nuddelsoppa, en dyr sopptallrik på den tiden. De andra betalade 5 bath tallriken. En gammal gumma satt också där med en tallrik nuddelsoppa, när hon skulle betala så trodde jag att jag hörde fel. "Hasip satang". Det var helt otänkbart att det skulle vara "hasip bath". Så det var nog rätt det jag hade hört "hasip satang". Fast det var ju i princip ingenting! Så gick det upp för mig att ge henne soppan gratis var inte att visa henne respekt, att däremot ta så mycket betalt att hon kände att hon inte låg till last, var värdigt. Efter detta betalade jag mina 10 bath utan att försöka pruta ner till 5 bath som thailändarna. Det skulle ändå aldrig kunna bli jämlikt, efter 50 satang upplevelsen.

Detta kallar jag mänskligt! Sverige har övergivigt den modellen i och med att bondesamhället försvann. Thailand håller också på att överge den modellen. Visst kommer människor att komma i kläm. I Sverige har det kanske gått lite för långt. Kan vi få ett mänskligare samhälle, i detta tidevarv? Thailand genomgår samma utveckling som sverige redan gjort, kommer de att lösa det bättre än oss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...