Jump to content
IGNORERAD

Shortstayare som förstör för longstayare


Fritz

Recommended Posts

Med anlledning av denna tråd som Bob startade och gick till angrepp på oss långliggare så vill jag rapportera om ett möte som några av oss långliggare hade i dag.

Mötet handlade om att vi anser att många shortstayare förstör livet för oss longstayare här i Pattaya. Jag tar bara upp några punkter av klagomålen.

1. Dom strör tusenbattingar omkring sig i barerna som om det vore monopolpengar vilket driver upp priserna samt gör att vi som inte har råd med samma beteende blir totalt ointressanta i dom galanta damernas ögon.

Vanligtvis välunderrättade källor påstår att denna nyrikedom som dessa shortstayare har beror på att dom under tiden dom vistas i Sverige har en förmåga att snika in sig på partyn så dom kan få gratis sprit.

Dessutom är dom duktiga på att bjuda in sig själva på middag hos sina föräldrar.

Det påstås t.o.m att dom mycket hellre lånar pengar av föräldrarna än på banken därför att man i det senare fallet måste betala tillbaka.

2. Deras ljudnivå när dom kommer in i baren är på en sådan nivå att det är omöjligt för oss andra dödliga att föra en konversation så vi får vackert avlägsna oss.

Vad ska man då göra åt detta ?

Ett förslag var att skicka dom till ett ställe där det är betydligt varmare än i Thailand.

Men eftersom vi är ganska snälla så enades vi om att dom kan åka till Patong, Phuket. Inte för att vi har nåt emot stället utan bara för att vi var helt överens om att ingen av oss har för avsikt att åka dit inom överskådlig framtid. :ironi:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    8

  • Avregistrerad clion

    8

  • Wangthong

    7

  • måne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Med anlledning av denna tråd som Bob startade och gick till angrepp på oss långliggare så vill jag rapportera om ett möte som några av oss långliggare hade i dag.

Mötet handlade om att vi anser att många shortstayare förstör livet för oss longstayare här i Pattaya. Jag tar bara upp några punkter av klagomålen.

1. Dom strör tusenbattingar omkring sig i barerna som om det vore monopolpengar vilket driver upp priserna samt gör att vi som inte har råd med samma beteende blir totalt ointressanta i dom galanta damernas ögon.

Vanligtvis välunderrättade källor påstår att denna nyrikedom som dessa shortstayare har beror på att dom under tiden dom vistas i Sverige har en förmåga att snika in sig på partyn så dom kan få gratis sprit.

Dessutom är dom duktiga på att bjuda in sig själva på middag hos sina föräldrar.

Det påstås t.o.m att dom mycket hellre lånar pengar av föräldrarna än på banken därför att man i det senare fallet måste betala tillbaka.

2. Deras ljudnivå när dom kommer in i baren är på en sådan nivå att det är omöjligt för oss andra dödliga att föra en konversation så vi får vackert avlägsna oss.

Vad ska man då göra åt detta ?

Ett förslag var att skicka dom till ett ställe där det är betydligt varmare än i Thailand.

Men eftersom vi är ganska snälla så enades vi om att dom kan åka till Patong, Phuket. Inte för att vi har nåt emot stället utan bara för att vi var helt överens om att ingen av oss har för avsikt att åka dit inom överskådlig framtid. :ironi:

Fritz..

:great:

Var på Phi-Phi i helgen så jag måste be alla amerikaner att dra åt he***te :crazy: . De är högljuda och sprider pengar omkring sig som gödselspridare. Snacka om att driva upp priserna!

Så det bästa vore om de stannade i LA eller NY!

/Marlon

Ps. Phi-Phi är fantastiskt vackert!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp helt klart.

Svenska Shortstay turister i Thailand finansierar årligen sin Thailandsresa med nya lån på sin bostadsrätt, en "betala senare, leka stekare nu" mentalitet råder. Vi långstay turister lider av denna sjuka mentalitet då vi lever i realiteten, vi spenderar hårt framknegade pengar, och inga nytryckta monopolpengar. Shortstay turisten med sina bostadslån bär direkt ansvar för försvagningen av den Svenska kronan, iom låna låna låna tänket, iom nya lån trycks nya pengar, iom nya pengar ökar utbudet på just pengar och värdet sänks på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom kan åka till Patong, Phuket.

Tycker jag låter som en bra idé då jag var där en gång och aldrig mer åker dit. Där kommer deras pengar till användning då iaf vi upplevde det som riktigt riktigt dyrt!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Birger LKPG

Tycker att ni långliggare kan skaffa ett jobb :ironi:

Så vi short(time) kan strö pengar omkring oss,efter att lånat och fått middag i tid och otid från våra föräldrar :na:

Birger LKPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där shortstay & Långstay... är det det som brukar betecknas ST & LT på lite mer ljusskygga delar av forumet och ex av BTT :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Med anlledning av denna tråd som Bob startade och gick till angrepp på oss långliggare så vill jag rapportera om ett möte som några av oss långliggare hade i dag.

Mötet handlade om att vi anser att många shortstayare förstör livet för oss longstayare här i Pattaya. Jag tar bara upp några punkter av klagomålen.

1. Dom strör tusenbattingar omkring sig i barerna som om det vore monopolpengar vilket driver upp priserna samt gör att vi som inte har råd med samma beteende blir totalt ointressanta i dom galanta damernas ögon.

Vanligtvis välunderrättade källor påstår att denna nyrikedom som dessa shortstayare har beror på att dom under tiden dom vistas i Sverige har en förmåga att snika in sig på partyn så dom kan få gratis sprit.

Dessutom är dom duktiga på att bjuda in sig själva på middag hos sina föräldrar.

Det påstås t.o.m att dom mycket hellre lånar pengar av föräldrarna än på banken därför att man i det senare fallet måste betala tillbaka.

2. Deras ljudnivå när dom kommer in i baren är på en sådan nivå att det är omöjligt för oss andra dödliga att föra en konversation så vi får vackert avlägsna oss.

Vad ska man då göra åt detta ?

Ett förslag var att skicka dom till ett ställe där det är betydligt varmare än i Thailand.

Men eftersom vi är ganska snälla så enades vi om att dom kan åka till Patong, Phuket. Inte för att vi har nåt emot stället utan bara för att vi var helt överens om att ingen av oss har för avsikt att åka dit inom överskådlig framtid. :ironi:

Fritz..

Möcke bra skrivit Fritz det blir pluspoäng

MVH 61 taggarn

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har lite svårt att förstå (bland mycket annat) är varför i hela fridens namn man åker till Thailand när man har så in i h-vete med stålar?

Dominicanska, Brasilien e.t.c. har kanonbeacher, barer med innehåll liknande Pattis eller Patong och så slipper dom ju ondskas över oss "snåljåpar" som bor i Thailand. Där är det OK att strö dollar kring sig utan att bli uttittad, fast det är kanske det som är avsikten, kung i baren för en kort stund...???:whistle:

En tanke på eftermiddan signerad Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där shortstay & Långstay... är det det som brukar betecknas ST & LT på lite mer ljusskygga delar av forumet och ex av BTT :na:

I princip ja...

ST enligt BTT´s (och andra i samma genre) måttstock är max 1 timme men LT iallafall är 6 timmar och ibland även kan innebära morgongymnastik :whistle:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med både ja och nej. Klart att det inte är kul om dom trissar upp priserna men o andra sidan kan jag förstå dom ochså,är man på semester ST så spelar det ingen roll vad det kostar i ett relativt billigt land som LOS och då kanske man inte prutar så mycket och samtidigt ger bra dricks.Så tänkte jag i allafall innan då jag bara var på semester i 2-3 veckor.

Sen kan ju nackdelen bli för LS att dom kanske får en snål stämpel på sig i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va 17...det finns väl hur många hundra barer som helst i Pattaya?!?!? Är det en sån stor risk att dom kommer in på just "din" bar? Kan man inte leta upp nåt shysst hak lite på sidan om, där man trivs. Dit dom inte hittar? cool.gif

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Svenska Shortstay turister i Thailand finansierar årligen sin Thailandsresa med nya lån på sin bostadsrätt, en "betala senare, leka stekare nu" mentalitet råder. Vi långstay turister lider av denna sjuka mentalitet då vi lever i realiteten, vi spenderar hårt framknegade pengar, och inga nytryckta monopolpengar. Shortstay turisten med sina bostadslån bär direkt ansvar för försvagningen av den Svenska kronan, iom låna låna låna tänket, iom nya lån trycks nya pengar, iom nya pengar ökar utbudet på just pengar och värdet sänks på dem.

Har de flesta av shortstays bostadsrätter? Jag har ingen aning om det är någon skillnad gällande ST i Thailand, men många har en massa lån utan att ha några säkerheter alls (utom möjligen en ny bil, som går ner i värde snabbt). Väldigt många hamnar hos kronofogden, en del p g a att de tjänar lite jämfört med behovet, men även många med höga inkomster, som har dragit på sig många dyra lån!!! Men en fördel för longstays på orterna, som shortstays mest åker till, är att shortstays har problem att få råd att kunna komma tillbaka till Thailand. F ö finns det en enkel sätt att unvika problemet för longstays - Ni kan bosätta er någonstans dit shortstays barfolk inte åker... :)

---

Gällande "kung i baren för en dag" är det säkert, som det skrevs. Det är ju vanligt i Sverige också.

(((T ex försöker en kompis, som jag träffade mycket förr, leva så, och däremellan är han utfattig, fastän han tjänar bra. Då försökte jag få honom att förstå att det inte behövs, för han är både yngre och ser mycket bättre ut än vad jag gör, och jag behöver inte :) Av princip så bjuder jag inte tjejer/kvinnor, utom om de tjänar klart mindre, för de vill ju ha jämlikt, och då ska det rimligtvis vara jämlikt, när de tjänar på det också :) (Inte av snålhet, för jag bjuder mycket då folk är hemma hos mig. Skojade till det lite, jag bjuder också då jag ändå går och köper, så slipper de andra köa de också. En extjej var så konsekvent att hon inte ens ville ta emot en läsk utan att betala den, till jag påpekade att jag ju hade ätit upp hennes limpa då jag var hemma hos henne :)

---

F ö - Longstays kanske tror från andra poster att jag tycker annat, men jag tror att även longstays på barorter i genomsnitt sköter sig mycket bättre än shortstays.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså nu har jag jobbat som en slav och snittat 300 t i månaden för att spar ihop till en resa och INTE fan kommer jag att snåla när jag kommer ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså nu har jag jobbat som en slav och snittat 300 t i månaden för att spar ihop till en resa och INTE fan kommer jag att snåla när jag kommer ner.

Å sen jobbar du extra i Thailand på semestern som police också? Inte dåligt. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså nu har jag jobbat som en slav och snittat 300 t i månaden för att spar ihop till en resa och INTE fan kommer jag att snåla när jag kommer ner.

Tjänar man 300t i månaden så behöver man ju inte snåla!

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Men asså nu har jag jobbat som en slav och snittat 300 t i månaden för att spar ihop till en resa och INTE fan kommer jag att snåla när jag kommer ner.

Lugn Nesse.. Du ska ju åka till Phuket och det var ju ditt dom ville skicka semesterfirarna.. Så du gör ju helt rätt i deras ögon..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gnäll, Gnäll

Om ni LT nu är där ni är en längre tid så borde ni ha era stammishak inte sant? De som jobbar/äger stället borde således känna till er och på så sätt "kanske" ge er lite bättre priser. Men så länge de ser er som ST så är det samma priser som för alla andra vilket inte är ett dugg konstigt egentligen. Man har ju hört historier när turisterna/ST betalar XXX% mer på shoppinggatorna än vad de lokala gör men en turist/LT med sin TGF betalar samma som de lokala. Det borde kunna fungera på samma sätt i baren eller va det nu må vara så det är väl bara att bli bundis med "ägarna"

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, du fick ett karmaplus av mig för denna tråd Fritz.

Var det ödets ironi att mitt plus var det 13nde?

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

..

Man har ju hört historier när turisterna/ST betalar XXX% mer på shoppinggatorna än vad de lokala gör men en turist/LT med sin TGF betalar samma som de lokala.

..

Ett litet fel där bara, en turist med sin TGF betalar faktiskt dubbelt.

Försäljarna och TGF har en oöverenskommen pakt. För att TGF ska få visa hur rik dom är, dvs hur mycket pengar falangen (som alltid är minst miljonär) har, höjer alltid försäljaren priset minst till det dubbla. Det vore dumt av TGF att sänka sin status genom att pruta hårt, därför görs bara småprutningar.

Skrivet av en som lämnar TGF en bit bort när priset är viktigt, åtminstone på turistfällorna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänar man 300t i månaden så behöver man ju inte snåla!

/Marlon

Om det bara vore så väl :)

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kan bara hålla med om att shorstayarna i mångt och mycket trissar upp priserna i barerna och gör tjejerna bortskämda.

Fast detta kan man ju själv råda bot på genom att hitta andra tillhåll för det nattliga intaget av spriten.

Barerna kan man ju besöka några nätter i veckan.

De andra nätterna kan man ju va social på det lokala stamplacet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Gnäll, Gnäll

Om ni LT nu är där ni är en längre tid så borde ni ha era stammishak inte sant? De som jobbar/äger stället borde således känna till er och på så sätt "kanske" ge er lite bättre priser. Men så länge de ser er som ST så är det samma priser som för alla andra vilket inte är ett dugg konstigt egentligen. Man har ju hört historier när turisterna/ST betalar XXX% mer på shoppinggatorna än vad de lokala gör men en turist/LT med sin TGF betalar samma som de lokala. Det borde kunna fungera på samma sätt i baren eller va det nu må vara så det är väl bara att bli bundis med "ägarna"

Hej

Håller med om detta och jag och mina kompisar (under min tid som ungkarl) hade ofta "bra priser" både på boende, mat, strandstolar, mopeder och utflykter, shopping m.m vi fick bara lova att inte säga något till dom andra utlänningarna, och det kunde bli lite pinsamt ibland när dom frågade vad vi betalade och dom själva betalade mycket mer.

Och att det verkligen skiljer stort i hur mycket folk betalar för samma tjänster och varor kan jag intyga, det är inte ovanligt med hundratals procent.

Och på den vägen har det forsatt, jag betalar av princip inte mer än lokalbefolkningen, inte ens på bahtbussarna, och begär dom mer av mig än andra för samma vara eller tjänst tackar jag nej och köper av någon annan.

Inte så mycket för pengarnas skull utan mer för principen, och jag vägrar att bli behandlad som en idi*t bara för att jag inte är född i landet.

Och jag tycker att alla dom som glatt betalar konstant för mycket för allt ställer till det för andra utlänningar och bidrar till att detta system med olika priser består, och höjer priserna och ökar trycket på att alla utlänningar ska göra likadant.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet fel där bara, en turist med sin TGF betalar faktiskt dubbelt.

Försäljarna och TGF har en oöverenskommen pakt. För att TGF ska få visa hur rik dom är, dvs hur mycket pengar falangen (som alltid är minst miljonär) har, höjer alltid försäljaren priset minst till det dubbla. Det vore dumt av TGF att sänka sin status genom att pruta hårt, därför görs bara småprutningar.

Skrivet av en som lämnar TGF en bit bort när priset är viktigt, åtminstone på turistfällorna..

Hmm... det håller jag inte med om.

Det beror ju mycket på vad tgf har för inställning till förhållandet med sin farang. Om jag ska vara krass så misstänker jag att fru Chang inte ser någon anledning till att betala överpriser då det i så fall blir mindre pengar kvar till henne... usch nu var jag hemsk ;)

Däremot är det så att dessa försäljare ofta vädjar till fru Chang "du och jag är ju thai, hjälp mig blåsa farangen". Fru Chang ber dom dra åt skogen... Det fungerar mycket bättre om jag går runt själv och tittar ut det jag vill ha, eventuellt fotograferar det också. Sedan går fru Chang dit själv efter att ha kollat bilder och får bästa pris.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hmm... det håller jag inte med om.

Det beror ju mycket på vad tgf har för inställning till förhållandet med sin farang. Om jag ska vara krass så misstänker jag att fru Chang inte ser någon anledning till att betala överpriser då det i så fall blir mindre pengar kvar till henne... usch nu var jag hemsk ;)

Däremot är det så att dessa försäljare ofta vädjar till fru Chang "du och jag är ju thai, hjälp mig blåsa farangen". Fru Chang ber dom dra åt skogen... Det fungerar mycket bättre om jag går runt själv och tittar ut det jag vill ha, eventuellt fotograferar det också. Sedan går fru Chang dit själv efter att ha kollat bilder och får bästa pris.

Herr Chang har talat.

Misstänker att du inte är så populär på den lokala marknaden med ditt fotograferande av maten.

Är nog en del mindre väl valda ord bakom din rygg.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...