Jump to content
IGNORERAD

Shortstayare som förstör för longstayare


Fritz

Recommended Posts

Hmm... det håller jag inte med om.

Det beror ju mycket på vad tgf har för inställning till förhållandet med sin farang. Om jag ska vara krass så misstänker jag att fru Chang inte ser någon anledning till att betala överpriser då det i så fall blir mindre pengar kvar till henne... usch nu var jag hemsk ;)

Däremot är det så att dessa försäljare ofta vädjar till fru Chang "du och jag är ju thai, hjälp mig blåsa farangen". Fru Chang ber dom dra åt skogen... Det fungerar mycket bättre om jag går runt själv och tittar ut det jag vill ha, eventuellt fotograferar det också. Sedan går fru Chang dit själv efter att ha kollat bilder och får bästa pris.

Herr Chang har talat.

:great: Slut på karma Du får en imorgong Herr Chang för inlägget!!!!!!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    8

  • Avregistrerad clion

    8

  • Wangthong

    7

  • måne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

... cut ...

Det fungerar mycket bättre om jag går runt själv och tittar ut det jag vill ha, eventuellt fotograferar det också. Sedan går fru Chang dit själv efter att ha kollat bilder och får bästa pris.

Herr Chang har talat.

Aha, det var dig vi såg, som tog 25 kort på utvalde tomater (á 5 baht/kg).

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv varit med om att trigga upp priserna.Fick punka en gång ute i bushen och lyckades hitta en som hjälpte mig laga den,han ville ha 30 bath men jag gav honom 100 för jag blev så glad att han ville hjälpa mig :great: men sen drog tillbaka den dricksen iom att jag gav 10 bath mindre på varje chang jag beställde(tror t.o.m att jag tjänade på det till slut)Så kontentan av det hela blir:man lär så länge man lever :friends: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... det håller jag inte med om.

Det beror ju mycket på vad tgf har för inställning till förhållandet med sin farang. Om jag ska vara krass så misstänker jag att fru Chang inte ser någon anledning till att betala överpriser då det i så fall blir mindre pengar kvar till henne... usch nu var jag hemsk ;)

Däremot är det så att dessa försäljare ofta vädjar till fru Chang "du och jag är ju thai, hjälp mig blåsa farangen". Fru Chang ber dom dra åt skogen... Det fungerar mycket bättre om jag går runt själv och tittar ut det jag vill ha, eventuellt fotograferar det också. Sedan går fru Chang dit själv efter att ha kollat bilder och får bästa pris.

Herr Chang har talat.

Vi var överens om att turist med tgf har ett större påslag.

Lite opraktiskt tycker jag att göra som ni gör. Att be någon dra åt skogen är inte bra för karman. Lämna frugan och pruta själv är och kommer alltid att vara min melodi, eftersom jag är en mycket bättre förhandlare än frugan. Prova själv att finslipa tekniken i prutandes konst, så får du mera nöje av ditt shoppande, bättre för frugans karma dessutom. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med om att shorstayarna i mångt och mycket trissar upp priserna i barerna och gör tjejerna bortskämda.

Fast detta kan man ju själv råda bot på genom att hitta andra tillhåll för det nattliga intaget av spriten.

Barerna kan man ju besöka några nätter i veckan.

De andra nätterna kan man ju va social på det lokala stamplacet.

BTT

Har hört att dom ska börja med rabbatkort för longstayers i Pattis för att bli av med "Spring från Notan" :ironi:

Typ 10 hm hm 1 gratis 10 Dagens 1 gratis 10 turer tuk tuk 1 gratis 10 avgiftning 1 gratis !!!!!!!!!!

Mvh Svampen"Max 1 månad" :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet fel där bara, en turist med sin TGF betalar faktiskt dubbelt.

Försäljarna och TGF har en oöverenskommen pakt. För att TGF ska få visa hur rik dom är, dvs hur mycket pengar falangen (som alltid är minst miljonär) har, höjer alltid försäljaren priset minst till det dubbla. Det vore dumt av TGF att sänka sin status genom att pruta hårt, därför görs bara småprutningar.

Skrivet av en som lämnar TGF en bit bort när priset är viktigt, åtminstone på turistfällorna..

Hej, ja det här är ju legio, tamadah eller vad det heter. Annars är man ju dum. Vi har tyvärr måst göra detta konsekvent, men min fru skäms för det å thaiarnas vägnar..

JohanB

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl hålla med lite i trådens skapare, men själv slänger jag inte pengarna runt mig, men jag köper ju det jag vill ha. Sen i ärlighetens namn är jag ingen bar kille det ger mig inget alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det beror ju mycket på vad tgf har för inställning till förhållandet med sin farang. Om jag ska vara krass så misstänker jag att fru Chang inte ser någon anledning till att betala överpriser då det i så fall blir mindre pengar kvar

(Jag gjorde en snäll kapning av texten :)

Ja, det där är en sammanfattning, som nog stämmer in på nästan alla thaikvinnor.

Själv bryr jag mig dock inte om priserna då det rör sig om mindre summor, men det gäller även att inte få ett rykte att man skulle vara lättlurad, vilket jag löser genom att visa att man vet att de saftat på, men betalar ändå. (Då de saftat på måttligt alltså. Annars jag kanske inte vill handla alls av dem.)

Men då det gäller större summor, som t ex husbygge, så kommer blivande frugan att få sköta förhandlingarna.

I ett annat forum berättade en svensk att han fick ner byggkostnaden till runt bara 650 000 baht för 150 m2 med extra krångliga lösningar, som var mycket merjobb, genom att göra frun till boss för bygget ! :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

BankAnaconda

Hmm... det håller jag inte med om.

Det beror ju mycket på vad tgf har för inställning till förhållandet med sin farang. Om jag ska vara krass så misstänker jag att fru Chang inte ser någon anledning till att betala överpriser då det i så fall blir mindre pengar kvar till henne... usch nu var jag hemsk ;)

Däremot är det så att dessa försäljare ofta vädjar till fru Chang "du och jag är ju thai, hjälp mig blåsa farangen". Fru Chang ber dom dra åt skogen... Det fungerar mycket bättre om jag går runt själv och tittar ut det jag vill ha, eventuellt fotograferar det också. Sedan går fru Chang dit själv efter att ha kollat bilder och får bästa pris.

Herr Chang har talat.

håller med

lättare att få bra pris med damen.

sist jag var i phuket åkte jag endast taxi när hon var med

prutade jag inte var priset 3-4X högre

prutar jag 10 min var priset 2-3X högre

snabbare o billigare att gå själv, (jepp jag har långa ben)

Link to comment
Dela på andra sajter

BankAnaconda

Vi var överens om att turist med tgf har ett större påslag.

lämna frugan och pruta själv är och kommer alltid att vara min melodi, eftersom jag är en mycket bättre förhandlare än frugan. Prova själv att finslipa tekniken i prutandes konst, så får du mera nöje av ditt shoppande, bättre för frugans karma dessutom. :)

jag kan nog pruta bättre än flera thai

men en thai börjar på en mycket lägre nivå

så då slipper man ofta pruta alls, snabbt o smidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har lärt mig som fungerar är att pruta på thai,då är det aldrig några diskutioner eller visa miniräknare 10 ggr.men prutar jag på engelska får man ju stå där halva dan. Sen är det ochså bra att om man nu bara ska köpa kläder så som t-shirts eller shorts osv,så bästa är att alltid gå till samma butik och i början tala om för säljaren att man kommer att komma tillbaka och då ha fasta priser som t.ex t-shirts för 100bath/st istället för 150-300 bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med trådskaparen. ;)

Hör ofta historier om hur fruktansvärt mycket pengar faranger har, "dom spenderar ju minst 10 000 - 15 000 Baht per dag på sin semester".

Då brukar tyvärr en vanlig Thailändare tänka på formeln 365 dagar x 15 000 Baht = minst 5 475 000 Baht om året i nettolön. Och då tycker många Thailändare tycker att dessa faranger kan gott betala lite extra.

En koppling som en Thailandare inte gör, är att sedan vissa semestergubbar / tanter sparar sig igenom 11 månader om året på bröd och vatten i hemlandet för att unna sig "lite" extra vagans och nöjen på sin semester. När man försöker förklara detta för en Thailändare så blir det många förnekande "nej, så är det inte" , men förvånande många har man fått till insikt efter långa diskussioner och ni kan gissa om hur besvikna dessa personer då blivit på den bilden dom har målat upp i sitt huvud om att alla faranger är miljonärer.

Hade förövrigt en rolig händelse igår då ett annat företag bjöd in endast en person från vårat företag till ett utsällnings event med klockor, den billigaste började på 150 000 Baht med 40% rabatt.. Gissa vem av 123 personer som blev bjuden till eventet? Jo, den ende farangen på företaget, att denna person sedan är lokalanställd och ej Expat med Expat lön hade dom ju inte fattat. :)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Barerna ger mig en hel del,där kan jag supa mig både vacker och stark :whistle::drinks:

Och glöm inte att det förmodligen gör dig 35 år yngre då du finner det helt ok att ta hem en liten stackars 18 åring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... det håller jag inte med om.

Det beror ju mycket på vad tgf har för inställning till förhållandet med sin farang. Om jag ska vara krass så misstänker jag att fru Chang inte ser någon anledning till att betala överpriser då det i så fall blir mindre pengar kvar till henne... usch nu var jag hemsk ;)

Däremot är det så att dessa försäljare ofta vädjar till fru Chang "du och jag är ju thai, hjälp mig blåsa farangen". Fru Chang ber dom dra åt skogen... Det fungerar mycket bättre om jag går runt själv och tittar ut det jag vill ha, eventuellt fotograferar det också. Sedan går fru Chang dit själv efter att ha kollat bilder och får bästa pris.

Herr Chang har talat.

Ja det vet i sjutton vad som är bäst. Så beroende på vad som ska inhandlas så gör jag på lite olika sätt.

Transporter (ex. tuk-tuk, bussar som stannar längs vägen, etc.):

Damen förhandlar fram thai-pris medans jag håller mig i bakgrunden. Sen när det är dax att åka så går jag bara fram och sätter mig. Har aldrig behövt kliva av eller betala mer än framförhandlat pris.

Mat på marknader:

Går tillsammans med damen, hon vet vad thaipriset är. Om någon försöker ta mer betalt går vi någon annanstans och handlar vårt ris eller sallad.

Köp av kläder, klocker och liknande på marknander/varuhus:

Första gångerna så köpte jag tillsammans med damen. På något ställe dyrare och på något annat ställe OK. Detta har resulterat i att vi numera har några ställen som vi alltid går till och har ett fast bra pris när vi handlar. Det är dessutom roligt att träffa dem igen och prata lite.

Ska jag handla på ett nytt ställe så kör jag numera en annan taktik. Finns andra kunder som handlar liknande saker jag är intresserad av så går damen fram och lyssnar. Blir det affär så brukar hon fråga köparen (thai) vad denne betalat för varan. Så nu vet jag priset, går fram och prutar själv. Börjar på en låg nivå, under thaipriset. Förklarar vänligt att jag vet vad thaipriset är och att jag inte kommer att betala mer än så. Brukar funka, men om det är farangpris som ändå gäller i slutänden så tackar jag artigt och går. Damen har stått i bakgrunden och kollat exakt vad jag velat köpa. Så vid ett senare tillfälle går hon dit och handlar istället.

Kan nämna att det hänt att försäljare bett mig dra åt hel**te när jag sagt att jag inte tänker betala mer än thaipris. Det skriker och viftar med armarna "men du är ju farang, du har mycket pengar. Varför betalar du inte, du har ju råd och ska därför betala farangpris. Du stjäl vår tid när vi kan sälja till andra". Är bara att le och gå därifrån. Finna många andra som säljer samma saker och som gör det till thaipriser.

Det svåra är om man vill handla något man aldrig köpt tidigare och inte vet vad ett normalt pris är. Detta kan nog av LT uppfattas som att ST strö pengar omkring sig. Som ST vore man ju i ett sådant läge tacksam om en LT kunde informera om vad ett korrekt pris är. Så vi kanske skulle starta en tråd med prisinfo på vanliga saker, lite som SVTs "PLUS" med Sverker. Då kan ju LT informera om vad ett normalt pris är. Resultatet är att ST inte förstör för LT med att driva upp priserna och att ST inte betalar överpriser.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det vet i sjutton vad som är bäst. Så beroende på vad som ska inhandlas så gör jag på lite olika sätt.

Transporter (ex. tuk-tuk, bussar som stannar längs vägen, etc.):

Damen förhandlar fram thai-pris medans jag håller mig i bakgrunden. Sen när det är dax att åka så går jag bara fram och sätter mig. Har aldrig behövt kliva av eller betala mer än framförhandlat pris.

Mat på marknader:

Går tillsammans med damen, hon vet vad thaipriset är. Om någon försöker ta mer betalt går vi någon annanstans och handlar vårt ris eller sallad.

Köp av kläder, klocker och liknande på marknander/varuhus:

Första gångerna så köpte jag tillsammans med damen. På något ställe dyrare och på något annat ställe OK. Detta har resulterat i att vi numera har några ställen som vi alltid går till och har ett fast bra pris när vi handlar. Det är dessutom roligt att träffa dem igen och prata lite.

Ska jag handla på ett nytt ställe så kör jag numera en annan taktik. Finns andra kunder som handlar liknande saker jag är intresserad av så går damen fram och lyssnar. Blir det affär så brukar hon fråga köparen (thai) vad denne betalat för varan. Så nu vet jag priset, går fram och prutar själv. Börjar på en låg nivå, under thaipriset. Förklarar vänligt att jag vet vad thaipriset är och att jag inte kommer att betala mer än så. Brukar funka, men om det är farangpris som ändå gäller i slutänden så tackar jag artigt och går. Damen har stått i bakgrunden och kollat exakt vad jag velat köpa. Så vid ett senare tillfälle går hon dit och handlar istället.

Kan nämna att det hänt att försäljare bett mig dra åt hel**te när jag sagt att jag inte tänker betala mer än thaipris. Det skriker och viftar med armarna "men du är ju farang, du har mycket pengar. Varför betalar du inte, du har ju råd och ska därför betala farangpris. Du stjäl vår tid när vi kan sälja till andra". Är bara att le och gå därifrån. Finna många andra som säljer samma saker och som gör det till thaipriser.

Det svåra är om man vill handla något man aldrig köpt tidigare och inte vet vad ett normalt pris är. Detta kan nog av LT uppfattas som att ST strö pengar omkring sig. Som ST vore man ju i ett sådant läge tacksam om en LT kunde informera om vad ett korrekt pris är. Så vi kanske skulle starta en tråd med prisinfo på vanliga saker, lite som SVTs "PLUS" med Sverker. Då kan ju LT informera om vad ett normalt pris är. Resultatet är att ST inte förstör för LT med att driva upp priserna och att ST inte betalar överpriser.

/Marlon

Det där känner jag igen, men då var det indierna som tagit över en övervägande del av verksamheten i Patong som stod för skrikandet.

En gång, kanske den enda då jag lyckats bättre än damen är vid ett bilköp..körde den svenska varianten, "vad skickar du med om jag betalar det priset?"..Hon skämdes lite, pruta på priset va OK, men TIGGA prylar i en bilaffär gick inte.

PS

Fick rätt mycket prylar, dock inga vinterdäck DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att du inte är så populär på den lokala marknaden med ditt fotograferande av maten.

Är nog en del mindre väl valda ord bakom din rygg.

BTT

Jag menar inte när vi handlar mat. Då är jag överhuvudtaget inte inblandad på något sätt.

Vi var överens om att turist med tgf har ett större påslag.

Lite opraktiskt tycker jag att göra som ni gör. Att be någon dra åt skogen är inte bra för karman. Lämna frugan och pruta själv är och kommer alltid att vara min melodi, eftersom jag är en mycket bättre förhandlare än frugan. Prova själv att finslipa tekniken i prutandes konst, så får du mera nöje av ditt shoppande, bättre för frugans karma dessutom. :)

Det var ju bra att du är duktig på att pruta. Min erfarenhet är att fru Chang får mycket bättre pris än mig då jag inte är närvarande. För övrigt anser jag det inte vara något nöje att pruta, det överlåter jag gärna till fru Chang.

Varför skulle fru Changs karma drabbas av att hon avböjer att jag skulle bli blåst av henne och en annan thailändare? Har du funderat på vad som skulle hända med hennes karma om hon istället fick mig att betala för mycket?

Vissa thailändare behöver bes dras åt skogen. Pga opportunistiskt beteende typ "friskt vågat, hälften vunnet". Att fjäska för dessa typer är uteslutet för mig och fru Chang. Dom fattar inget annat och fattar du inte det så vet jag inte vad jag ska skriva.

Till slut måste jag fråga hur du vet att ditt prutande är lyckat? Och att du gör det bättre än frugan? Vet du rimliga priser på allt i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Hmm... det håller jag inte med om.

Det beror ju mycket på vad tgf har för inställning till förhållandet med sin farang. Om jag ska vara krass så misstänker jag att fru Chang inte ser någon anledning till att betala överpriser då det i så fall blir mindre pengar kvar till henne... usch nu var jag hemsk ;)

Däremot är det så att dessa försäljare ofta vädjar till fru Chang "du och jag är ju thai, hjälp mig blåsa farangen". Fru Chang ber dom dra åt skogen... Det fungerar mycket bättre om jag går runt själv och tittar ut det jag vill ha, eventuellt fotograferar det också. Sedan går fru Chang dit själv efter att ha kollat bilder och får bästa pris.

Herr Chang har talat.

Ja du Changen.detta stämmer in på mig o gumman.

Flertalet gånger när gumman går fram för att köpa något...så har

det slutat med att hon ilsket går därifrån när säljaren har sagt :

- Du har ju redan en farang...låt mig också tjäna lite på honom.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Och glöm inte att det förmodligen gör dig 35 år yngre då du finner det helt ok att ta hem en liten stackars 18 åring.

Nu är du nog ute och cycklar nisse. har Måne sagt så Den bocken ;)

Måne 57 mia noi 18 jo jag tackar 5 :dance:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan nog pruta bättre än flera thai

men en thai börjar på en mycket lägre nivå

så då slipper man ofta pruta alls, snabbt o smidigt

Det jag diskuterar gäller turist dvs falang med tgf då utgår försäljaren från en högre nivå.

Lämnar man tgf är det nog en förutsättning att man pratar Thai, då är man mera i samma utgångsläge som en Thai.

Vid turistfällorna är prutning ett måste, men visst är det händigt att slippa pruta ibland, det händer mig också.

Ibland är dock prutning det som ger kryddan till shoppingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har lärt mig som fungerar är att pruta på thai,då är det aldrig några diskutioner eller visa miniräknare 10 ggr.men prutar jag på engelska får man ju stå där halva dan. Sen är det ochså bra att om man nu bara ska köpa kläder så som t-shirts eller shorts osv,så bästa är att alltid gå till samma butik och i början tala om för säljaren att man kommer att komma tillbaka och då ha fasta priser som t.ex t-shirts för 100bath/st istället för 150-300 bath

Javisst Thai är en förutsättning för lyckat prutande. Lär man sig skoja och ha roligt med försäljaren före och under prutandet så brukar det sänka priset mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller jobbiga skräddare så brukar jag använda mig av två olika taktiker:

You buy suit, special price for you, i have a brother in Stockholm.

--Are you saying that i am not well dressed?

No,no sir. You are nicely dressed.

--Good, then i dont need additional clothes.

Eller denna variant.

You buy suit, special price for you, i have a brother in Stockholm.

--I only wear Boss/Armani/Versace.

We can make those designs, sir.

--You probably can but i can afford to pay for the real thing.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju bra att du är duktig på att pruta. Min erfarenhet är att fru Chang får mycket bättre pris än mig då jag inte är närvarande. För övrigt anser jag det inte vara något nöje att pruta, det överlåter jag gärna till fru Chang.

Varför skulle fru Changs karma drabbas av att hon avböjer att jag skulle bli blåst av henne och en annan thailändare? Har du funderat på vad som skulle hända med hennes karma om hon istället fick mig att betala för mycket?

Vissa thailändare behöver bes dras åt skogen. Pga opportunistiskt beteende typ "friskt vågat, hälften vunnet". Att fjäska för dessa typer är uteslutet för mig och fru Chang. Dom fattar inget annat och fattar du inte det så vet jag inte vad jag ska skriva.

Till slut måste jag fråga hur du vet att ditt prutande är lyckat? Och att du gör det bättre än frugan? Vet du rimliga priser på allt i Thailand?

Herr Chang har talat.

Ofta är det ett stort nöje för mig att pruta, jag talar fortfarande om turistfällorna. Med tuk-tuk od. är det inte roligt, men ett nödvändigt ont. För att lyckas i prutandet måste man nog tycka att det är roligt, i varje fall som falang. Så där har vi olika utgångsläge.

Om du läser vad jag skrev så skrev jag inte att fru Changs karma drabbas om hon avböjer att bli blåst. Utan jag skrev så här:

" Att be någon dra åt skogen är inte bra för karman." Kanske jag har misstagit mig, men jag tror inte att det sättet att agera är bra för karman. Att låta dig betala för mycket är kanske inte heller bra för karman, men det thailändska sättet är att göra det med ett leende.

Visst håller jag med dig att vissa thai behöver bes dra åt skogen. Hur bra det är för karman får man kanske bortse ifrån i dessa speciella fall. :huh:

Jag och frugan har varit tillsammans i drygt 20år, då har man lärt sig en del om varandra. Frugan är inte speciellt prismedveten, men det är däremot hennes syster som dessutom är på gränsen till snål. Hon häpnar ibland när jag talar om vad jag betalt. Hennes uttryck "Falang nee maichai ngå", tycker frugan extra mycket om. Ibland brukar hon faktiskt säga till mig att gå och köpa saker för hon tror att jag ska få bättre pris.

Att veta rimliga priser på allt i Thailand tvivlar jag på att så många gör. Dels skiljer priserna väldigt mycket lokalt, dels finns det saker man aldrig sett och hört talas om, än mindre vet vad dom används till. Jag frågar ofta thailändarna om priser, det finns många tricks att få reda på en vettig prisnivå. En fördel är det ju att prata thai i dessa sammanhang. Samma sak här hemma om man t.ex ska köpa en begagnad bil, så sätter man sig in i prisbilden. Sunt förnuft är ofta underskattat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Changen.detta stämmer in på mig o gumman.

Flertalet gånger när gumman går fram för att köpa något...så har

det slutat med att hon ilsket går därifrån när säljaren har sagt :

- Du har ju redan en farang...låt mig också tjäna lite på honom.

Exakt så Thaifiskaren...

Det är ju inte bara på marknaden sådant händer.

Det kan även hända när man checkar in på ett hotell. Helt ogenerat försöker receptionisten diskutera med fru Chang hur man på bästa sätt tar ut överpris av den rike farangen. Vi som är thai måste ju samarbeta!

Jag äcklas... har dom ingen skam? Friskt vågat, hälften vunnet! Thailands valspråk.

Många av dessa situationer döljer fru Chang för mig eftersom hon skäms över sina landsmän... jag får veta i efterhand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...