Jump to content
IGNORERAD

Hårddisk krasch


BanFang

Recommended Posts

Ja i förrgår råkade jag ut för en rejäl krasch.

Jag har säkert 1000 bilder som jag vill spara. Min fråga är om dom går att rädda,

När jag startade upp fanns inget operativsystem kvar. Inga skrivbordsikoner inte heller startmenyn var tillgänglig.

Vad kan jag göra nu??

Är det helt kört eller går det att rädda något??

MVH Banfang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    7

  • BanFang

    6

  • Herr Chang

    4

  • GammalDansken

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det en laptop eller en stationär dator ?

Finns det fler än än en hårddisk i datorn ?

Om det finns fler låg bilderna på samma disk som windows gjorde ?

Ska inte vara några problem att kopiera över bilderna till en fungerande disk ifall det bara var Windows som kraschade.

Om det var själva disken som paja så går det att rädda information på den också, dock lite svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Kopiera alla bilder å bränn dom på skiva är nått du kommer att göra i framtiden????

Med all säkerhet vet jag att du kommer att göra det i framtiden

Vart bor du??

Link to comment
Dela på andra sajter

Dyrt alt som Thure föreslår, kanske du kan greja det själv!

Ser du din hårddisk i BIOS ?

/BF

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket OS , Windows XP, Vista eller Windows 7 ?

hf

Det var en windows XP. Stationärdator.

Tyvärr var jag så dum att jag inte sparade dom på extern disc.

Jag lämnade in datorn till en reparatör tror ni dom kan rädda bilder

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en windows XP. Stationärdator.

Tyvärr var jag så dum att jag inte sparade dom på extern disc.

Jag lämnade in datorn till en reparatör tror ni dom kan rädda bilder

Mest troligt. Oftast är det bara Windows som kraschat, då är det enkelt att rädda bilderna.

Har hela disken kraschat kostar det en hel del.

Back-up är en klart underskattad finess, som man oftast saknar när det är för sent. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Linux for fucks sake!!!

Så det finns inga diskkrascher i LinSux menar du,har själv kört linuxserver i ett år innan, visst stabilt men kraschar lika mycket där.

Varför göra det svårare än det behöver vara, använd Windows 7 istället. :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Linux for fucks sake!!!

Men linux ballar diskar inte ur ? :ironi:

Backup behöver man alltid !!!!!!!

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Är det en laptop eller en stationär dator ?

Finns det fler än än en hårddisk i datorn ?

Om det finns fler låg bilderna på samma disk som windows gjorde ?

Ska inte vara några problem att kopiera över bilderna till en fungerande disk ifall det bara var Windows som kraschade.

Om det var själva disken som paja så går det att rädda information på den också, dock lite svårare.

Tror jag har något liknande..Nu är jag inte så kunnig på massa tekniska detaljer men jag tror att man kan dela upp en hårddisk och lägga OS och kanske lite andra grejer i den ena delen och i den andra allt man vill spara så som filmer och bilder mm. Så har i alla fall jag, men å andra sidan har jag inte gjort det själv, fick hjälp.. Så när jag har bytt OS från Vista till Win7 så har jag kunnat haft kvar alla filer som då låg i den andra delen.. Ja typ, ni som kan förstår nog vad jag menar.. Så bara för att datorn kraschar så behöver det inte innebära att allt går förlorat eller måste plockas fram av någon dyr firma.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Troligen kommer reparatören att spara undan all info på din disk, nyinstallera operativsystem enligt dina önskemål och därefter lägga din information på disken igen.

Framledes kan det vara klokt att partitionera upp disken och välja en mindre del med OS på, en större del med övrigt. Säkerhetskopiera dokument och bilder på återkommande basis, antingen på skivor

eller på lagringsplats på internet (finns många varianter)

Man brukar säga; Man blir inte en god ryttare förrän man ramlat av hästen ett antal gånger.

Tyvärr är det ofta samma med datorer, man blir duktig på att göra rätt först efter ett antal disk eller systemkrasher.

post-6637-034279200 1280266135_thumb.jpg

post-6637-034279200 1280266135_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag använder detta program. Fungerar fantastiskt bra. Det är lite omständigt att sätta upp men därefter så...underbart!

http://www.areca-backup.org/

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore bra om vi kunde få en bild på hårddiskkontakten så vi kan avgöra om det är en eller trefas, kanske bara måste fasvändas?

:ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en windows XP. Stationärdator.

Tyvärr var jag så dum att jag inte sparade dom på extern disc.

Jag lämnade in datorn till en reparatör tror ni dom kan rädda bilder

Jag sparar inget på min Stationära dators C-disk!

Jag har dem på en fast och en löstagbar hårddiskar!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man Microsoft finns ett bra vektyg att ladda hem från deras hemsida som heter SyncToy

Finns både till 32 och 64 bitars versioner

Man bör ha mer än en fast hårddisk eller annat minne i datorn att synka till

Antingen en ytterligare fast hårddisk, ett USB-minne eller en löstagbar USB-hårddisk

Att lägga kopian på en annan partition på samma hårddisk löser bara vissa problem men kraschar hårddisken totalt åker bägge partitionerna åt h-e

Efter drygt 30 år med persondatorer som tekniker har man dragit en del erfarenheter

I.o.f.s är jag nog lite för störd så jag har 2 interna diskar, en extern USB-disk samt en NAS med dubbla raidade diskar som jag kan komma åt via internet via FTP

Alla diskarna speglar alla viktiga data som bilder, dokument, viktiga filer etc etc mellan varandra automatiskt med hjälp av verktyget SyncToy

Det har räddat mig flera gånger samt även kompisar jag installerat den hos

Dessutom är programmet gratis

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man Microsoft finns ett bra vektyg att ladda hem från deras hemsida som heter SyncToy

Finns både till 32 och 64 bitars versioner

Man bör ha mer än en fast hårddisk eller annat minne i datorn att synka till

Antingen en ytterligare fast hårddisk, ett USB-minne eller en löstagbar USB-hårddisk

Att lägga kopian på en annan partition på samma hårddisk löser bara vissa problem men kraschar hårddisken totalt åker bägge partitionerna åt h-e

Efter drygt 30 år med persondatorer som tekniker har man dragit en del erfarenheter

I.o.f.s är jag nog lite för störd så jag har 2 interna diskar, en extern USB-disk samt en NAS med dubbla raidade diskar som jag kan komma åt via internet via FTP

Alla diskarna speglar alla viktiga data som bilder, dokument, viktiga filer etc etc mellan varandra automatiskt med hjälp av verktyget SyncToy

Det har räddat mig flera gånger samt även kompisar jag installerat den hos

Dessutom är programmet gratis

Tack för bra tips för SyncToy.. :great:

Nyfiken fråga.. Vilken NAS använder du? Har själv en D-Link DNS323 som har fungerat klockfritt (peppar peppar ta i trä) men kör inte RAID1 och burken är full, så funderar på att skaffa en till.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips för SyncToy.. :great:

Nyfiken fråga.. Vilken NAS använder du? Har själv en D-Link DNS323 som har fungerat klockfritt (peppar peppar ta i trä) men kör inte RAID1 och burken är full, så funderar på att skaffa en till.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej

Jag har faktiskt samma som du med 2 st 500 gb diskar i Också klart nöjd med den

Bästa med den är att den är absolut tyst när den inte körs och går i viloläge

Om du tankar ned SyncToy och installerar så läs i hjälpdelen av programmet hur man ställer in att den skall köra automatiskt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

<br>

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket OS , Windows XP, Vista eller Windows 7 ?

hf

Hehe... det är tydligen Windows som gäller vid denna typ av problem!

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... det är tydligen Windows som gäller vid denna typ av problem!

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Ganska typisk trollkommentar i klass med en i början som skrek "Linux för h-e"

ALLA OS och ALLA hårdvaror kraschar lite då och då

Och folk väljer märke på dator och OS av miljoner olika skäl och vad som är bäst är en mix av massor av kriterier som måste väljas av varje person individuellt

Parallell: Alla BMW-ägare säger att BMW är bäst så varför kör då inte alla BMW ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...