Jump to content
IGNORERAD

Hårddisk krasch


BanFang

Recommended Posts

Ganska typisk trollkommentar i klass med en i början som skrek "Linux för h-e"

ALLA OS och ALLA hårdvaror kraschar lite då och då

Och folk väljer märke på dator och OS av miljoner olika skäl och vad som är bäst är en mix av massor av kriterier som måste väljas av varje person individuellt

Parallell: Alla BMW-ägare säger att BMW är bäst så varför kör då inte alla BMW ?

Tja, trollkommentar...

Jag tyckte bara att det var lite komiskt att hf förutsätter att det rör sig om Windows när trådstartaren inte skrev något om det.

Givetvis händer det att Mac OS X kraschar... men väldigt sällan ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    7

  • BanFang

    6

  • Herr Chang

    4

  • GammalDansken

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja, trollkommentar...

Jag tyckte bara att det var lite komiskt att hf förutsätter att det rör sig om Windows när trådstartaren inte skrev något om det.

Givetvis händer det att Mac OS X kraschar... men väldigt sällan ;)

Herr Chang har talat.

Nja. Var nog snarare en önsketolkning från din sida

Trådskaparen skriver först att det inte finns något OS och hur kan man veta det ?

Sedan att det inte finns några ikoner på skrivbordet. Ganska omöjligt utan OS och definitivt inte en Mac

Sedan ingen start-meny vilket är specifikt Windows

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det kan vara något annat än Windows med den beskrivningen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

fanboy-anatomy.jpg

Inga Apple-produkter för mej jag vill inte bli hjärntvättad.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var bra !

Jobbar och testar de flesta olika typerna av OS men kan bara tänka mig Windows 7 eller XP i mina eller de släktingars datorer jag har ansvar för beroende på kapacitet

Men som sagt. Alla har olika kriterier för vad som passar dom bäst

För er som är vana vid Windows men vill testa något annat kan jag rekommendera" Linux Mint 9" eller "ALinux" som båda är gratis att ladda ner samt har gjorts för att likna Windows grafiska gränssnitt och funktioner så mycket som möjligt så att windows-vana lätt skall kunna köra det samt det är mycket lätt att installera

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var bra !

Jobbar och testar de flesta olika typerna av OS men kan bara tänka mig Windows 7 eller XP i mina eller de släktingars datorer jag har ansvar för beroende på kapacitet

Men som sagt. Alla har olika kriterier för vad som passar dom bäst

För er som är vana vid Windows men vill testa något annat kan jag rekommendera" Linux Mint 9" eller "ALinux" som båda är gratis att ladda ner samt har gjorts för att likna Windows grafiska gränssnitt och funktioner så mycket som möjligt så att windows-vana lätt skall kunna köra det samt det är mycket lätt att installera

Tallviking, är de där Linus varianterna stabila och går det att hitta drivrutiner för en 5 år gammal laptop för de nya Linus varianterna eller hur gör man annars?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking, är de där Linus varianterna stabila och går det att hitta drivrutiner för en 5 år gammal laptop för de nya Linus varianterna eller hur gör man annars?

MVH Tommy

Har inte gjort så djuplodande tester av dom men det jag kört verkar bra

Tror dom båda har Live-CD du kan tanka ner, bränna på en CD eller DVD och sedan boota från denna CD/DVD och köra helt utan att installera något eller påverka din nuvarande installation

Du märker du själv om den hittar det mesta när den bootar i datorn etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade inte läsa alla svar då jag redan i början såg att folk kom med lösningar på hur man ska slippa detta!

Råkade själv ut för samma sak för ett par år sedan. En stationär dator, en hårddisk, ingen backup och disken "dog".

Fick tag på en ny hårddisk som jag stoppade in i datorn som primär (primary).

Installerade Windows på den nya hårddisken och sedan ett program som heter GetDataBack från http://www.runtime.org/

Windows95 kör FAT32

WindowsXP och högre kör NTFS

Ladda hem en demo av varje så kan du enkelt se vilken version du ska ha. Antar att innehållet på din hårddisk är värdt mer änn $79 ;)

Stoppade in den trasiga som sekundär (secundary) och körde sedan programmet på den.

FICK TILLBAKA ALLT även fast hårddisken var korrupt och inte gick att läsa i Windows!

Hoppas det hjälper och att du som jag efter denna incident ser över ett extra ställe att lagra allt på utifall det händer igen. Själv bränner jag ut bilderna på DVD och låser in i bankfack! Det kan ju börja brinna hemma!?

Ändrades av Pontus

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ganska typisk trollkommentar i klass med en i början som skrek "Linux för h-e"

ALLA OS och ALLA hårdvaror kraschar lite då och då

Och folk väljer märke på dator och OS av miljoner olika skäl och vad som är bäst är en mix av massor av kriterier som måste väljas av varje person individuellt

Parallell: Alla BMW-ägare säger att BMW är bäst så varför kör då inte alla BMW ?

Herr Chang har rätt när han säger att det oftast drabbar Microsoft användare att man förlorar data vid en hdd krasch.

För Microsoft har inget program som automatiskt går in och gör backup på viktiga filer.

På min stationära dator som jag använder som server kör jag med Acronis

Skapade en bootdisk på ett SD-card med Acronis på för att kunna komma åt hdd vid en krasch också.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Orkade inte läsa alla svar då jag redan i början såg att folk kom med lösningar på hur man ska slippa detta!

Råkade själv ut för samma sak för ett par år sedan. En stationär dator, en hårddisk, ingen backup och disken "dog".

Fick tag på en ny hårddisk som jag stoppade in i datorn som primär (primary).

Installerade Windows på den nya hårddisken och sedan ett program som heter GetDataBack från http://www.runtime.org/

Windows95 kör FAT32

WindowsXP och högre kör NTFS

Ladda hem en demo av varje så kan du enkelt se vilken version du ska ha. Antar att innehållet på din hårddisk är värdt mer änn $79 ;)

Stoppade in den trasiga som sekundär (secundary) och körde sedan programmet på den.

FICK TILLBAKA ALLT även fast hårddisken var korrupt och inte gick att läsa i Windows!

Hoppas det hjälper och att du som jag efter denna incident ser över ett extra ställe att lagra allt på utifall det händer igen. Själv bränner jag ut bilderna på DVD och låser in i bankfack! Det kan ju börja brinna hemma!?

Ja det programmet kan jag också rekommendera det har räddat många av mina vänners information.

Hjälpte min systerdotter när hon hade råkat tagit bort en mapp med viktiga dokument.

Datorn hade hon fått av sin faster och den var några år men ändå hittade GetDataBack saker som fastern hade haft i datorn.

Så det är ett väldigt bra program

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang har rätt när han säger att det oftast drabbar Microsoft användare att man förlorar data vid en hdd krasch.

För Microsoft har inget program som automatiskt går in och gör backup på viktiga filer.

Nja, med Windows 7 (och även Vista tror jag) så finns det en Windows Backup som även gör en systemavbild om man skulle vilja återställa hela operativsystemet.

Men lika lätt och smidigt att konfigurera som Apples Time machine är det inte tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Nja, med Windows 7 (och även Vista tror jag) så finns det en Windows Backup som även gör en systemavbild om man skulle vilja återställa hela operativsystemet.

Men lika lätt och smidigt att konfigurera som Apples Time machine är det inte tycker jag.

Jag har det då inte i mitt Vista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör min första backup just nu... Blev riktigt inspirerad av denna tråd.

Separat hårddisk i burken som ännu inte använts blidde min backup. :) Att backa upp online, här i Thailand, känns lite väl avancerat när det gäller Gigamycket data.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har det då inte i mitt Vista.

Ok. Tror det bara finns i Pro och Ultimate-versionen av Vista när jag tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande USB-kabel brukar jag använda till kraschade diskar http://www.kjell.com/?item=68225&path=97000000,119000000,149500000,154000000

Den funkar till det flesta diskar och går även att köra vissa filräddningsprogram/diskcheckprogram över. Tror inte den går på Mac eller Linux.

Är det nåt liknande som nedanstående pryl på ebay? den var nu nästan gratis..

http://cgi.ebay.com/USB-Cable-eSATA-2-5-3-5-IDE-HDD-Adapter-Controller-/110532138632?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19bc3a9688

Jag tar alla chanser o handla på ebay när möjligheten finns, älskar små paket som kommer hem :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nåt liknande som nedanstående pryl på ebay? den var nu nästan gratis..

http://cgi.ebay.com/USB-Cable-eSATA-2-5-3-5-IDE-HDD-Adapter-Controller-/110532138632?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19bc3a9688

Jag tar alla chanser o handla på ebay när möjligheten finns, älskar små paket som kommer hem :crazy:

Japp, stämmer. En liknande grej, så prova du den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Är det nåt liknande som nedanstående pryl på ebay? den var nu nästan gratis..

http://cgi.ebay.com/USB-Cable-eSATA-2-5-3-5-IDE-HDD-Adapter-Controller-/110532138632?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19bc3a9688

Jag tar alla chanser o handla på ebay när möjligheten finns, älskar små paket som kommer hem :crazy:

Ja.. det ser väldigt likt ut. Praktisk inte bara för att rädda diskar. Den är också bra om man har gott om lösa diskar (som jag t.ex) där man gör back-up eller bara vill ha extra lagring då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör min första backup just nu... Blev riktigt inspirerad av denna tråd.

Separat hårddisk i burken som ännu inte använts blidde min backup. :) Att backa upp online, här i Thailand, känns lite väl avancerat när det gäller Gigamycket data.

Tack för alla tips och råd,

Jag ska införskaffa en extärn hårddisk idag.

NVH BanFang

Ändrades av BanFang
Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussion om div. aspekter av fildelningsprogram raderad.

Om ni vill diskutera varför vissa program inte funkar, ta det i en ny tråd, tack :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussion om div. aspekter av fildelningsprogram raderad.

Om ni vill diskutera varför vissa program inte funkar, ta det i en ny tråd, tack :)

Ok Surin p3.

Har du flyttat tråden eller ska jag öppna en ny i dolda delen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är puts väck.

Inga fildelningslänkar tillåts eller hur man fildelar. Kalla mig petig, men det finns bättre forum för såna problem.

Men som Lappen sa, så om du kan beskriva problemet för ett annat program som uppför sig konstigt eller på lika sätt, är du välkommen att starta en tråd om detta. Du kan göra det i denna forumdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Följande USB-kabel brukar jag använda till kraschade diskar http://www.kjell.com/?item=68225&path=97000000,119000000,149500000,154000000

Den funkar till det flesta diskar och går även att köra vissa filräddningsprogram/diskcheckprogram över. Tror inte den går på Mac eller Linux.

Jag kan rekommendera följande pryl - iaf till 2,5 tums (laptop) hårddiskar.

Antingen du ska rädda data från en befintlig eller vill byta till en större hårddisk

kan detta kabinett konvertera den gamla disken till en USB-disk.

En permanent återanvändning av den gamla hårddisken (om den inte är trasig, förstås)

Montera in den nya disken i datorn, och den gamla disken i detta kabinett.

Installera om operativsystemet och hämta eller spara via USB.

Funkar t.o.m på Mac.

Bilden från Dustins hemsida: http://www.dustin.se/pd_5010249865.aspx

post-3917-066055600 1280335602_thumb.jpg

post-3917-066055600 1280335602_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag har lyckats återskapa en trasig disk samt räddat en formaterad hårddisk, när jag lyckades formatera om fel hårddisk när jag skulle installera om datorn. Programmet i fråga heter: File Scavenger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyckats återskapa en trasig disk samt räddat en formaterad hårddisk, när jag lyckades formatera om fel hårddisk när jag skulle installera om datorn. Programmet i fråga heter: File Scavenger.

Det är ju bara att gratulera!

Jag frågar mig dock varför man skulle behöva installera om datorn? Det har jag aldrig behövt göra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...