Jump to content
IGNORERAD

Södra Thailand - Livsfarligt för faranger!


Tujtuj

Recommended Posts

Har funderat lite på att hyra en bil i Bangkok för att, under ca 10 dgr och via Krabi, bila ned mot gränsen till Malaysia.

Frugan är dock väldigt orolig angående detta p.g.a det som då och då rapporteras i media om hur faranger inte uppskattas och därför ibland

råkar illa ut där nere.

Någon som har koll på hur läget är? Är risken något som man allvarligt bör överväga innan man ger sig iväg, eller är det som i så många andra fall överdrivet av media?

Jag tänker inte bara på risken att råka ut för fysisk fara, utan även på den generella inställningen gentemot oss faranger, jag har ju ingen lust att tillbringa min semester där man inte känner sig välkommen.

Kanske någon som hört mer eller t.o.m varit där och har egna erfarenheter?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv kört från KL (Malaysia) till Thailand och tillbaks många många gånger, och om du åker via Hat Yai (väg 4) till Sadao så passerar du inte "de tre" farliga provinserna.

Tycker dock det inte finns något att se efter Hat Yai ( Ca 55 Km från gränsen) så om jag var du skulle jag ta en natt i Hat Yai och köra tillbaks. Hat Yai är förövrigt en helt ok stad det kommer många Malayer dit på semester och handlar, brukar vara billigt. ;)

Har förövrigt inte märkt av någon negativ inställning till faranger i Hat Yai och området runt omkring, snarare tvärtom stor nyfikenhet.

Ett annat ställe som jag tycker är helt ok och vackert är vid kusten utanför Trang, inte så mycket faranger och inget uteliv.

Ett par bilder från området runt Trang:

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-019915300 1280236162_thumb.jpg

post-4239-079068700 1280236181_thumb.jpg

post-4239-019915300 1280236162_thumb.jpg

post-4239-079068700 1280236181_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det stjp! :wai: Att nöja sig vid Hat Yai låter vettigt.

Vad heter de tre farliga provinserna?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det stjp! :wai: Att nöja sig vid Hat Yai låter vettigt.

Vad heter de tre farliga provinserna?

Yala, Pattani och Naratiwat heter dom tre farliga provinserna, utanför dom är nog risken normal även om det händer en del även i provinsen Songkhla där Hat Yai ligger.

Har för övrigt själv varit i Hat Yai ett par dar efter att ha köpt transport upp från Penang, Malaysia en gång och det var en angenäm upplevelse.

Provinsen Trang har för övrigt fina stränder och öar om du/ni är intresserad av sånt.

Edit... ser att stjp redan svarat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt säker, men jag tror inte att det har ens varit några bomber i Trang-provinsen. Dom gånger jag har varit där, så har jag inte märkt att dom lokala skulle vara på något sätt avogt inställda till västerlänningar, samma sak i Satun. Trang är för övrigt en trevlig stad med gott kaffe och bra hotell till humana priser. Trevliga öar och även rätt så fina stränder i Trang-provinsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...