Jump to content
IGNORERAD

Protester mot UNESCO i Bangkok


stjp8729

Recommended Posts

Just nu är det mer eller minde trafikkaos på Sukhumvit.. :( Eftersom ca 1000 personer protesterar mot UNESCO pga av templet vid gränsen mellan Thailand och Kambodja.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/07/27/national/Unesco-receives-protest-note-against-temple-listin-30134633.html

Ha en bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu är det mer eller minde trafikkaos på Sukhumvit.. :( Eftersom ca 1000 personer protesterar mot UNESCO pga av templet vid gränsen mellan Thailand och Kambodja.

http://www.nationmul...n-30134633.html

Ha en bra dag!

Även de gula skiter i mötesförbudet tydligen

Problemet är väl att det dom demonstrerar för finns det enbart medhåll för i Thailand. Bara Kambodja har något emot det kan man misstänka.

Så då lär polis och militär tyvärr kanske inte bry sig så mycket om att upprätthålla mötesförbudet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att tomtarna inom PAD ledde det hela...

När det gäller templet så dömde ju ICJ att det låg i Kambodja redan 1962, men stora delar av tempelområdet ligger på Thailändsk mark. Den enda vägen dit gick även från Thailand under lång tid, nu har det byggts en väg från Kambodjas sida dit också.

Jag tror att Thailand kommer att protestera mot beslutet på UNESCO mötet i Brasilia men till slut acceptera det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att tomtarna inom PAD ledde det hela...

När det gäller templet så dömde ju ICJ att det låg i Kambodja redan 1962, men stora delar av tempelområdet ligger på Thailändsk mark. Den enda vägen dit gick även från Thailand under lång tid, nu har det byggts en väg från Kambodjas sida dit också.

Jag tror att Thailand kommer att protestera mot beslutet på UNESCO mötet i Brasilia men till slut acceptera det.

Jo jag tror också det. Nu är det kanske mest att dom måste protestera för att visa att dom inte förlorar ansiktet genom att inte kämpa.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är nog mycket riktigt dom Gula som demonstrerar nu för detta tempels skull, det var det samma förra gången också.

För dom Röda accepterade UNESCOS beslut om jag kommer ihåg rätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag inser att mitt logiska inlägg är idi*tiskt, då det är rätten till landet i första hand. Men det pratas ju så mycket om templet som är så viktigt.

Varför kan de inte ha det tillsammans då? Eller i alla fall nyttjat det tillsammans oavsett hudfärg, ras eller nationalitet och vem som äger marken? Tänk så glada prästerna i Sverige blev om folk ville tävla om att komma till kyrkan, hehe. Där är väl bara 3 - 5 personer i snitt på högmässan?

För min del får de gärna riva skiten, men kan inte förstå att ägandet till marken är så viktigt för platsen för tillbedjan.

Hade folk tyckt som jag så hade det i alla fall inte blivit något kiv om det, hehe.

Troligen är jag ensam om mina tankar, så bråket lär få en fortsättning ;)

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog mycket riktigt dom Gula som demonstrerar nu för detta tempels skull, det var det samma förra gången också.

För dom Röda accepterade UNESCOS beslut om jag kommer ihåg rätt.

Mvh Isan Lover

ICJ dömde 1962 att templet tillhörde Kambodja, men delar av tempelområdet ligger på thailändsk mark. Ingen Thailändsk regering mellan 1962-2008 har accepterat detta beslut vilket är ett krav för att templet ska tas upp på UNESCO´s världsarvslista.

Noppadom Pattana som var utrikesminister i PPP´s regering godkände beslutet, något han inte hade befogenhet att göra och därmed fick avgå men Kambodja han med att ansöka om världsarvsstatus innan beslutet han rivas upp. Något PPP inte var så värst intresserade av men de visste att beslutet aldrig hade gått igenom ifall man genomfört en votering i parlamentet vilket krävs i detta fall. Man offrade helt enkelt Noppadom istället.

PAD menar att beslutet togs i utbyte mot tillstånd för att Shinawatraklanen bland annat skulle få borra efter olja i Kambodja. Att den thailändska staten ger upp land för att gynna familjen Shinawatras affärsintressen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del får de gärna riva skiten, men kan inte förstå att ägandet till marken är så viktigt för platsen för tillbedjan.

Hade folk tyckt som jag så hade det i alla fall inte blivit något kiv om det, hehe.

Troligen är jag ensam om mina tankar, så bråket lär få en fortsättning ;)

Handlar inte om en plats för tillbedjan utan om stora turistinkomster. Som vanligt gäller dispyten pengar och jag tycker nog Thailand agerar dålig förlorare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...