Jump to content
IGNORERAD

Trött på Thaimat?


Up2You

Recommended Posts

Har alltid tyckt om Thaimat innan men nu klarar jag det nästan inte alls,och det är ju inte så att jag ätit det varje dag heller.Men nu är jag inte helt 100 säker på vad det är dom använder i maten men jag tror det är det där citrongräset och koriandern som gör att jag inte klarar av att äta det längre. Smaken/lukten påminner mig om herbal sauna eller nåt haha..för det är väl samma kryddor dom använder bränner när dom värmer upp saunan. Sen är ju jag inte heller fiskätare heller och ibland har dom ganska mycket fisksås i och då klarar jag det absolut inte att äta. Tycker det är lite tråkigt att jag inte gillar maten som jag förr tyckte så mycket om. Vore kul o höra om det fanns några fler här på forumet som upplevt samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Nä, jag gillar fortfarande thaimat! Har dock haft en arbetskamrat som hade svårt för koriandern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koriander i mat är något jag inte klarar av att äta, även den speciella maten som äts mest i Isan området

med mycket fisksås namprick och annat som luktar har jag också mycket svårt för.

Men vanlig restaurang thaimat som nudlar,kyckling biff med curry och liknande tycker jag är väldigt gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag älskar fortfarande koriander i thai-soppor, men den syrliga och

plahRa-kryddade Isaan-maten avstår jag helst ifrån,

eftersom jag tycker att den både smakar och doftar illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Smakar utmärkt, men det smakar också bra med riktig husmanskost-så ngn mix kanske är att rekomendra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter nästan inga thai grytor längre så som Panang,massaman osv. men mama-nudlar med biff eller kyckling tycker jag är gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Just koriander är du inte ensam om att inte gilla, jag känner många som plockar bort den eller beställer mat utan, och för mig själv tog det flera år innan jag lärde mig tycka om den i större mängd.

Det som jag har nästan slutat äta helt är den fermenterade fisken i rå form som används istälet för fisksås i Isaan i rätter som t.ex i Som Tam,

men i lagad mat äter jag den fortfarande.

Enligt många ska den kunna vara skadlig och bl.a orsaka hepatit och även överföra parasiter, och eftersom jag egentligen aldrig har tyckt speciellt mycket om denna fiskrätt (sås) så undviker jag den gärna numera.

Jag äter heller inte gärna helt rått kött utan vill ha det doppat i kokande vatten i minst 30 sekunder eller vänt på grillen, detta p.g.a att min mage helt enkelt har svårt att ta till sig rått kött i värmen ibland, och därför att nästan alla som äter rått kött får parasiter i magen,men en liten upphettning verkar vara nog.

Och det påverkar inte smaken mycket och köttet är forfarande saftigt och rött inuti.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Fisksåsen med surströmming som används i t ex som tam(Papayasallad) klarar jag inte av att äta. Att maten är rejält stark har jag inget problem med, men inte surströmming för mig i vare sig Thailand eller Sverige.:(

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaimaten är väl som svensk mat. Det finns goda rätter och äckliga rätter. Personligen föredrar jag svensk mat men kan äta den mesta thaimat. Efter några veckor på landet med bara thaimat blir jag dock nästan galen av sug efter farangmat. När jag kommer därifrån rusar jag snabbt in pa första bästa McDonalds och trycker i mig dubbla cheeseburgare. Detta trots att jag egentligen inte gillar McDonalds särskilt mycket.

Vet inte om det stämmer men jag har noterat att de flesta thailändare som jag träffar i Sverige har mycket svårare att ta till sig svensk matkultur än vad deras svenska pojkvänner har att ta till sig thailändsk matkultur. Kan undra vad det beror på?

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

All thaimat går ner, men inte all Isaanmat, speciellt inte den som luktar rutten fisk.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett så stort ubud av thaimat att något borde passa de flesta.

Älskar thaimat, men inte så många Isaan rätter, speciellt inte de med illaluktande fisk. Men det finns jättegod Isaan mat också.

En av mina favoriter där är "moc pla".

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag, på första halvan av 90-talet reste Thailand runt med ryggsäck och bodde spartanskt verkade det som var man än kom så var det samma matsedel och man kände samma os ifrån köket. Ibland undrade jag om det inte var samma kock också. Hur som helst åt jag mig igenom matsedeln flera ggr och verkligen älskade maten. Men helt plötsligt en resa kunde jag inte med Oset ifrån köket och har idag väldigt svårt att äta thaimat när jag känner av den där doften. Jag är inte hundra på vad det är som jag inte gillar, tror att det är ostronsåsen men är inte säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där fenomenet händer mig ofta fast inte med just thaimat i allmänhet.

Utan det kan vara vad som helst.

Jag gillar något starkt och äter mycket av det efter ett tag spyr jag nästan på det.

Jag har haft annanas-period, cheesecake-period, körsbärs-period, jordgubbskräm-period osv.

Sist var det jordgubbskräm. Svarten fortsatte köpa kräm till mig medan jag fick tvärstopp för krämen. Resultatet blev att han fick äta upp alla fyra fem paket kräm ENSAMT...

he he he

:::

Jag tror att svenskar har lättare att prova på nya saker när det gäller mat än thailändare... som någon här har påpekat.

Jag tror att det beror på att ni är mer vana vid att äta varierande maträtter och basvaror.

Vi thailändare däremot har vuxit upp med att äta ris typ tre gånger om dagen (ibland i form av mosat ris som kommer i trådform - nudlar alltså). Men ändå.

Jag kom på mig själv att jag var trångsynt när det gäller mat för fem sex år sen.

Jag skulle gå ut och äta med mina arbetskamrater. De ville gå på en libanesisk restaurang. Jag ville inte så gärna. Ville hellre gå på thairestaurang.

Efter den måltiden förstod jag vad mycket jag hade missat av min trångsynta attityd.

Sen dess har jag blivit lite öppnare med nya maträtter.

:::

Det är inte konstigt att många ej gillar isaan mat.

Inte ens thailändare från andra delar av landet klarar av vår mat - många av dem i alla fall.

:::

Själv älskar jag all mat som luktar.

Det var en pinsam grej för någon vecka sen.

Jag kände lukten - ni som har små barn vet nog vad jag menar.

Men det pinsamma var att jag kände mig osäker om lukten kom från Liams blöja eller från min mat som stod kvar på bordet.

:bag::bag::bag:

Det var nog första gången som jag upplever att plarah (isaan surströmning) luktar dåligt på ett dåligt sätt.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är i Thailand så slinker det väl ner ett par thairätter i veckan, sen är det farang mat för hela slanten :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...