Jump to content
IGNORERAD

Hemmabio Stereo Högtalare - Bra shop!


la69

Recommended Posts

Hej på er!

Såg detta forum och tänkte länka till en bra shop på nätet för de som är intresserade:

http://www.piyanas.com/

Bra produkter, hyfsade priser, bra epostkommunikation, åtminstone en av dem är bra på engelska, hjälpsamma, grymt snabb leverans. Rekommenderas!

Jag hade från Index köpt ett dassigt Samsung system till huset i Thailand. Tänkte att det skulle duga. Men då det ideligen var fel på det systemet beslöt jag mig för att ta hit mitt gamla system från Sverige som är rätt hyfsat fortfarande. Tänkte använda högtalarna från Samsungsystemet till detta men visade sig att de vara var 4ohm och det är för lite. Krävs 6 eller mer på ett hyfsat system.

Så hittade den här siten, lät de rekommendera mig ett högtalarpaket i en viss prisklass och de är kanon! Behövde dessutom långa subwooferkablar för att dra dem i tak/vägg och de gjorde dem åt mig. Leveransen efter betalning gick fort. Kom dagen efter han konfirmerade betalningen, i praktiken två dagar efter beställning.

Så för de som vill ha annat än de, ibland ok, för stora massan producerade allt-i-ett systemen, ta gärna en titt på den websidan!

8)

Edit: Stavning

Link to comment
Dela på andra sajter

la69

Kan tala om för dig varför många märken går över till 4 Ohm det har med watt:en att göra samt priset

När man pratar Hifi och hemmabio skall det vara 8 Ohm grejor dvs. förstärkare samt högtalare men då sticker priset iväg

4 Ohms är vad man enkelt brukar säga bilprylar dom går inte ner så lågt i registret.

Som ett ex.

Netonet har ett System på 5 X 85 watt (4 ohm), dom lägger ihop watt:en så blir det 580 Watt

I fy fan vilket monster 580W för endast 1990:- självklart skall vi köpa det mest watt för pengarna.

http://www.netonnet.ii/125765.4317/

Men ska sanningen fram så är endast förstärkaren på 42.5 watt om det är en 4 ohms förstärkare det kan även vara 2 ohms då ligger förstärkaren på ca 21 watt

Och många så kallade hemmabiosystem med högtalare och allt ligger på 2 ohm därav storleken på högtalarna och dom lite bättre ligger 4 ohm men då blir det större högtalare.

Dom kan kalla den RMS effekt att den ligger på 1000 watt eller vad dom nu skriver men, redan där kan ni förstå att det handlar om 2 ohm eller till och med 1 ohm

Lite enkel matte för er som är intresserade.

85 watt 8 ohm, blir 170 Watt 4 ohm, blir 340 watt 2 ohm osv.

Och vill man ha bra grejor med bra ljud skall man ha 8 ohms prylar men som sagt då sticker priset upp och watt:en ner, men ni har ärliga watt inga RMS effekt mm.

Och så blir förstärkare större och tungre, dom måste ju kylas ner så då går det åt kylflänsar.

Vissar här en riktig 5:1 förstärkare i 8 Ohm dock endast 7 x 35 watt men tillräkligt för att få er vräkta (Harman Kardon AVR 160 pris ca 5900-6000:-)

139631_2.jpg

En annan nackdel är att både högtalare samt förstärkare blir större och tar plats.

Jag var en Hifibög förut med så kallade raggarhögtalare en stor rack med hifi/hemmabio stereo som tog en himla stor plats så man fick möblera efter systemet.

Nu förtiden nöjer jag med ett bra ljud och inte så mycket i hur högt man kan spela, men det viktigaste av allt att systemet skall ta så litet plats som möjligt

Man skall kunna dölja högtalarna samt att man får ett bra ljud, den tiden är förbi då man hade raggarprylar

Idag finns system som inte tar så mycket plats samt inte syns, men har skapligt ljud men visst får man inte samma ljud som i 8 ohm:s prylar

Att jag skrev detta beror på att jag har hört så många gånger om dom så kallade watt bögarna, och dom berättar för mig hur många watt dom har för att man sedan försöker förklara för dom hur det ligger till men den så kallade watt djungel.

Men har många gånger blivit idi*tförklarad för det står ju 580 wat mm. och då är det ju det och har flera gånger påpekat för dom att det stämmer fast i 2 ohm mm. och inte i riktiga watt

Att man sedan har läst El/tele på gymna.. nivå med inrikting hemelektronik samt läst en hel del om det, så kan dom mer fast dom ej vet vad Ohm är igentligen.

Det finns hur mycket som helst att läsa om hifi/ hemmabio system, men ett tips orginal watt räknas i 8 ohm så ser ni ett system på 5x85 watt fråga i vilket ohm-tal dom har räknat på

Och i länken till netonnet skulle jag tro att det är 2 ohm därav storleken på högtalarna, dvs. ca 20 watt i riktiga ohm, kan till och med vara så illa att dom har räknat på 1 ohm ca 10 watt i riktiga watt.

Då stämmer ljudnivån för 20 watt kan man inte prata, men 10 watt + sub låter hyfsat högt då ni har 5 högtalare +sub.

Lite enkelt förklarat hur dom lurar folk med höga watt tal, och folk tror att dom har det för skulle du 580 watt hemma skulle lätt du kunna öppna ett disko/nattklubb.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste tacka la69 för en bra site, bra grejor hade dom till kanonpriser.

Harman Kardon AVR 160 pris ca 5900-6000:- i Sverige

Harman Kardon AVR 160 pris 17 900 baht = ca 3600-4300 Sek beror på kursen

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med mina gamla Canton Plus S med tillhörande Subwoofer. Tar ingen plats och låter riktigt bra.

Med de kräver sin förstärkare :)

Och sajten i fråga var riktigt trevlig, som sagt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Så där ja! Då har man blivit lite klokare idag också tack vare MPR och då förstås Nerikes Ohm-skola :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kul att ni gillade siten. Deras service var förstklassig för mig dessutom.

Lysande skola, Nerike! =)

Som Nerike skrev, bra grejer sticker iväg i pris och vikt. Om man inte vill gå in för mycket på detaljer så räcker det, som Nerike skrev, att fråga vad ohmtalet är på. Jag brukar iofs också känna på högtalarna. Eftersom jag behöver små satelliter så ger vikten på högtalarna en fingervisning om kvaliteten. Sedan gäller det att lyssna på dem också (vilket iofs är svårt om man köper via nätet). Smaken är som baken. Själv gillar jag inte för mycket mellanregister.

En del system som säljs i butiker som Onoff, netonnet är helt ok för de flesta. Trots att jag själv är ett gammalt ljud/bild-freak så trodde jag att jag skulle klara mig med ett sådant system här i Thailand. Mitt samsungsystem var ett sådant. Ljudet var helt ok. Men... Kvaliteten på huvudenheten var usel så jag hade fel =) Bara att plocka hit de gamla, men mycket bra, grejerna istället. Tänkte inte på högtalarna dock och hittade då siten.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Själv kör man med Family anlägning från Lotus för 2900:- Baht funkat hitils i 5 år duger gott och väl när det plinkas 90% Thai musik.

I Sverige enkel JVC anlägning

Är ingen musik "Hero"

Mv. Plätt

post-3935-058625200 1280387086_thumb.jpg

post-3935-058625200 1280387086_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...