Jump to content
IGNORERAD

En tur genom Kambodja


Pele

Recommended Posts

Hejsan, jag funderar starkt på att ta en 3-dagarstur genom Kambodja från norra och genom landet till slutmålet Koh Chang över gränsen. Vill helst åka tåg. Stanna på intressanta platser. Skulle vara kul om någon tipsar. Finns det tåg? Billiga guesthouse/hotell? Hur är säkerheten? Vad tycker folket om en ibland närgången fotograf? Vad ska man undvika för att inte förarga? Kan man vara ute sent utan att bli rånad?

Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du resa från Laos genom kambodja? eller menar du från gränsstationen från "mitten" av gränsen mot Thailand?

Från Bangkok kan du ta tåg eller buss till gränsen och sedan är det buss eller taxi som gäller.

Från Laos gräns går bara bussar med tvivelaktigt rykte och rena maffiafasoner.

Från Pnom pen går det tåg till SIANUKVILL, MEDELHASTIGHET 35 KM/TIMMA. JÄRNVÄGEN HAR INTE UNDERHÅLLITS SEN BÖJGAN PÅ 1900 TALET.

Från Sianukvill kan du ta båt till södra Thailand och sedan minibuss till Kho Chang. det går även att ta en minibuss landvägen och med byte komma till Kho Chang.

Läs en guidebok så kan du sedan precisera dina frågor.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hejsan, jag funderar starkt på att ta en 3-dagarstur genom Kambodja från norra och genom landet till slutmålet Koh Chang över gränsen. Vill helst åka tåg. Stanna på intressanta platser. Skulle vara kul om någon tipsar. Finns det tåg? Billiga guesthouse/hotell? Hur är säkerheten? Vad tycker folket om en ibland närgången fotograf? Vad ska man undvika för att inte förarga? Kan man vara ute sent utan att bli rånad?

Pele

3 dagar hinner du inte mkt på infrastrukturen är mkt dålig tåg finns inte

ta flyg till angkor wat från bkk sedan buss,taxi eller båt till pnom phen

och vidare ner till sianoukville hyr in dig på small guesthouse dom är mkt hjälpsamma

ta en taxi därifrån eller buss till koh kong gränsen till Thailand där går det minibussar till koh chang

det är väl vad du hinner på 3 dagar

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska åka buss från Udon Thani mot Kambodja och sedan ta mig fram där till gränsen mot Thailand nära Koh Chang. Jag kan nog tänka mig en vecka om det skulle behövas. Jag tänker inte flyga utan vill hålla mig på marken. Kan man inte ta sig över i norra Kambodja och ta sig fram med småbussar?

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska åka buss från Udon Thani mot Kambodja och sedan ta mig fram där till gränsen mot Thailand nära Koh Chang. Jag kan nog tänka mig en vecka om det skulle behövas. Jag tänker inte flyga utan vill hålla mig på marken. Kan man inte ta sig över i norra Kambodja och ta sig fram med småbussar?

Ja du kan åka över gränsen vid vår by i provinsen Surin, Chong chom/Osmach heter gränsövergången. Där fixar du enkelt visa på plats och tar sedan pickuptaxi längs den anskrämliga vägen ner till Siem reap (Angkor wat). Är inte mer än dryga 10 mil men tar nog en hel dag i anspråk.

Från Siem reap går det att åka antingen båt eller buss till Phnom pen och sedan därifrån vidare till Sihanoukville. Därifrån är det sedan nära till Thailand och Koh Chang.

För att ta dig från Udon till gränsövergången mot Kambodja så tar du bussen till stan Surin och sedan, från bussstn, en guldfärgad minibuss dom sista 70 km till Chong chom. Minibussarna går regelbundet hela dan så länge det är ljust ute. Minns inte om dom har text på engelska eller inte men annars är det bara säga Chong chom till någon på busstn så visar dom dig rätt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet råd.Sressar du,åk efter plan.

Vill du se kända platser,två dagar Siam Reap två dagar Phnon Penh

och total avstresning en till två veckor Otres Beach Sihanoukville.

Då kan du skippa Koh Chang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla goda råd. Frugan vill inte åka till Kambodja utan åker direkt till Koh Chang. Därav slutmålet.

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oregistrerad

Jag blir väldigt nyfiken på varför din fru inte vill besöka Kambodja (hon kommer från Thailand?)

Jag gick över till Kambodja från Koh Chang hållet för några år sedan och inom loppet av 24 timmar hade jag sett prostitution, bedrägeri, narkotikaaffärer på betydligt närmare håll än vad jag önskat.

Fast det kanske är typiskt för dessa lite mindre, turistgenomströmmade orter i den delen av Asien? Finns ju annars stora fina sevärdheter i Kambodja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan. Det lät inte så trevligt. Men jag tror inte att det är så illa allmänt i Kambodja.

Eller vad säger ni som varit där?

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag gick över till Kambodja från Koh Chang hållet för några år sedan och inom loppet av 24 timmar hade jag sett prostitution, bedrägeri, narkotikaaffärer på betydligt närmare håll än vad jag önskat.

Fast det kanske är typiskt för dessa lite mindre, turistgenomströmmade orter i den delen av Asien? Finns ju annars stora fina sevärdheter i Kambodja.

Det är nog ännu vanligare i stora turistgenomströmmade orter i Thailand!

Räcker med 5 minuter i Pattaya för att se allt det!!! :lol:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Pele.

Åk!!! Ser fram mot dina foton och berättelsen.Kanske är jag för sent ute. Kollade inte ditt sista inläggs datum.

Mvh ch300_m

Man ska aldrig säga aldrig

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...