Jump to content
IGNORERAD

Fiskelycka i Buriram: Hämnden, del1.

noBuzz

Recommended Posts

Ibland när man är uppe i Isaan så är det ganska kul. Och ibland så är det rätt trist.

Men idag, idag var en sådan där skitkul dag. :)

Efter vår otroligt värdelösa fiskestund häromdagen så förklarade byn krig mot fiskarna.

Frugan hade ju börjat misströsta och ifrågasätta om hennes gubbe verkligen var så duglig

så alla grabbar i byn ställde upp och nu jävlar skulle vi få fisk.

Vi gick upp 8 på morgonen och begav oss tillbaka till samma ställe vi varit på

för några dagar sedan. När vi närmar oss börjar vi snåra oss genom buskarna sista biten.

skogsankomst.jpg

I en liten glänta i buskarna ser man att vissa hunnit fram före oss och satt och väntade.

ankomst_glanta.jpg

Väl framme började "Hup" planera och förbereda...

ankomst_fundera.jpg

.. varefter fler anlände..

ankomst_fler.jpg

..och ännu fler. (känner ni igen min favorit "Faa" ännu?)

ankomst_fler2.jpg

Även på andra sidan började det dyka upp fler folk.

ankomst_andrasidan.jpg

Sammanstrålandet drog till sig andra lokala nyfikna som ville veta vad som hände.

ankomst_hund1.jpg

Och de var inte alls varken blyga eller rädda av sig.

ankomst_hund2.jpg

Ganska snart var vi ungefär 20 pers och till höger om oss spände man upp ett nät.

natspannhoger1.jpg

natspannhoger2.jpg

Och likaså vi började förbereda ett nät på vår sida. Tanken var alltså att det skulle fiskas mellan näten.

natspannvanster1.jpg

Samtidigt som vårt nät började spännas började två grabbar driva fisk mot näten.

Man hoppade ner i vattnet med varsin lång pinne som man slog för att skrämma fisken.

drivafisk1.jpg

Nätfixet fortsatte.

natspannvanster2.jpg

Knuten var viktig!

natknut.jpg

Och grabbarna fortsatte driva fisken samtidigt som de långsamt närmade sig näten.

drivafisk2.jpg

När drevet närmade sig började man med att dra ut första delen av nätet.

natspannvanster3.jpg

Samtidigt som fler killar hoppar i och hjälper till att driva.

drivafisk3.jpg

Först spände man vänster sida...

natspannvanster4.jpg

..sen höger.

natspannvanster5.jpg

Alla hjälptes åt.

natspannvanster6.jpg

Och alla var glada.

natspannvanster7.jpg

När nätet var spänt vilade man lite inför nästa moment. Gissa vilket? :)

vila.jpg

Dela på andra sajter

555555 underbart buzzen :great: spännande fortsättning :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Man tappar näten som driver iväg och går sönder?

Ser ut som samma fiskemetod som Marlon Brando och de övriga fick hjälpa till med i slutet av filmen Myteriet på Bounty.

Kul med bilder!

Dela på andra sajter

Min gissning är att nästa moment kretsade runt en låda leo och en påse is?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Dela på andra sajter

Jaha, många uppskattar Buzzens tråd, men inte jag!

Oroar mig för att min käre vän kanske är på väg att bli en Isan Lover 2, har alltid haft på känn att han innerst inne önskar sig ett liv utan data och allt annat modernt, ja att bara få leva i urtiden.

Men nänä, glöm det och pallra dig nu tillbaka till verkligheten, varenda en vet ju faktiskt att igentligen så kommer fisk från fiskdisken, fiskbilen och är dessutom panerad och fyrkantig, så är det.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Guest wille

Buzzen verkar redan vara endast en förvildad spillra av sitt forna Pattis-jag så det kan redan vara för sent.

Dela på andra sajter

Buzzen verkar redan vara endast en förvildad spillra av sitt forna Pattis-jag så det kan redan vara för sent.

Jo så är det nog.

Men han var allt riktigt bra innan han blev en byfarang, hoppas han inte förgås där ute på risfälten.

Men som sagt, det blir nog lite jobbigare för vissa av oss här på MPR när NoBuzz och IL plockar ris i samma by, och vi måste argumentera mot båda. ;)

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Guest wille

Jo så är det nog.

Men han var allt riktigt bra innan han blev en byfarang, hoppas han inte förgås där ute på risfälten.

Men som sagt, det blir nog lite jobbigare för vissa av oss här på MPR när NoBuzz och IL plockar ris i samma by, och vi måste argumentera mot båda. ;)

Jo, det kan bli en så pass ohelig allians att den skulle platsa i den thailändska politiken...

Dela på andra sajter

Så lite sömn som ha fick under oroligheterna i BKK,behöver han avstressande aktivitetter.

Men vore inte metspö med flöte mera lämpligt,så pöjken fick söva.

Dela på andra sajter

Abhisit är jes.. *fzzt* *bzzt* UPP TILL KAMP! HJÄLP DINA RÖDA *bzzt* *fzzt* ...us och vill alla väl! crazy.gif

Om en timme sätter jag mig i bilen och åker härifrån.. känner mig inte helt frisk! :)

Dela på andra sajter

Super ...

och denna bild

natspannvanster6.jpg

:great::great:

Absolut, en riktig bra bild som diggas mkt...

Håller med.. en av de bättre under den här dagen. Gillar den jag med. :)

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Du håller oss på sträckbänken! Nå, hur slutade fiskehistorien? Blev det en riktig baddare?

post-6637-056761100 1280042914_thumb.jpg

post-6637-056761100 1280042914_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...