Jump to content
IGNORERAD

Läser ni böcker i Thailand?


Surin P3

Hur många böcker läser ni i Thailand?  

59 röster

  1. 1. Jag läser...

    • 1 bok per månad
      7
    • 2-3 böcker per månad
      20
    • 4+ böcker per månad
      25
    • Läser inga böcker
      7
  2. 2. Skulle ni vara intresserade av en svensk bokklubb i Thailand?

    • Ja
      37
    • Nej
      22


Recommended Posts

Jag sitter här och funderar på hur jag ska få tag i svenska böcker på bästa/lättaste/billigaste sättet.

Funderar på att starta en bokklubb i Thailand.

En slags bokcentral där man kan byta sina böcker och detta på ett billigt och snabbt sätt.

Finns det intressenter för att vara med i denna klubb, svara på omröstningen, så ska vi se om jag kan organisera ihop nåt som funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har slutat läsa böcker... men lyssnar på 2-3 ljudböcker/mån.

Så fõljdaktligen så är jag i besittning av en hel trave .

Är ljudböcker av intresse för gunstig herr'n?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Pattaya-Jomtien finns det en del små bibliotek på svenskställen men Norska Sjömanskyrkan i Jomtien har nog största utbudet.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudböcker är en idé... Ett extra alternativ.

Det här kommer att bli bra. :) Bara slipa vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser gärna böcker och brukar köpa på mig en bunt varje gång jag är nere i Patong, där det finns flera butiker som köper/säljer beg böcker på svenska.

Nu är jag dock så lat att jag aldrig orkar släpa ner de redan lästa för inbyte, så till Damens förtvivlan är hemmets få bokhyllor för länge sen fylla till mer en brädden.

Blir det aktuellt med en bokklubb kan jag bidra med ett ganska skaplig startbidrag.

Ljudböcker har jag 1000+, men det mesta är dock "fulkopior".

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa,

Jag hoppas verkligen få igång denna bokklubb, så ett startbidrag tas gärna emot när det blir aktuellt.

"Ful-kopior" kan vi tyvärr inte använda. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattaya finns det som sagt massvis med svenskställen där man kan låna eller byta pappersböcker samt en och annan boklåda där de säljs begagnade.

Men trots att jag har hela vardagsrummet fullt med svenska böcker så har jag, med Lelles hjälp, valt att i stället vandra in i den digitala tidsåldern. Förut lånade jag mest svenska e-böcker på mitt lånekort i Stockholms stadsbibliotek (bra service!) som jag kan läsa i min Palm Treo. Att läsa e-böcker är mycket smidigare än pappersböcker och inte alls så märkligt som många skeptiker tror. Man kan ha 20 tegelstenar med sig i en liten manick som man alltid bär med sig och kan ta fram när helst det blir lite tråkigt att vänta eller åka buss. Det allra bästa är att man inte behöver läslampa då ljuset kommer från boken och bläddrar gör man med en enkel knapptryckning. När man läser feta pappersböcker får man ju vända hela kroppen när man byter sida! Nackdelen med min Palm är att jag inte ser displayen så bra i solljus och kan således inte läsa vid poolen. En annan nackdel är att displayen tar mycket batteri när man läser så man måste ha extrabatteri med på långresor.

Sedan jag blev med Ipod har jag mer eller mindre övergått till att lyssna på talböcker och det är riktigt, riktigt smutt eftersom man kan göra saker samtidigt som man läser. Dessutom kan jag tanka hem radioprogram från Sveriges Radio som jag kan lyssna på när det passar mig i stället för när de sänds. Har upptäckt en rad nya jättebra program som jag aldrig lyssnade på hemma i Sverige.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Är helt klart intresserad av ljudböcker samt E-böcker.

I Chiang-Mai finns det ett stort utbud av begagnade böcker på många språk, så det blir nog inte aktuellt för mig.

Har många gig med ljudböcker men de mesta är "fula"

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också något hundratal ljudböcker som jag tyvärr efter hjärnstroken med medföljande koncentrationsproblem inte kan använda, men vanliga böcker som man kan bläddra tillbaka i ( när jag tappat koncentrationen och glömt vad jag läste) läser jag minst en i veckan och har väl samlat på mig ett hundratal av dessa med.

Eftersom jag bor i Korat blir det lite långt mellan gångerna som jag besöker något turist ställe och kan byta mina böcker så jag är väldigt intresserad av att vara med i en bokbytar klubb.

Mvh.flor

ps. det är ganska billigt att skicka med post här så det borde väl också gå att lösa.ds.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Klart intresserad av en svensk bokklubb i Thailand.

Visserligen finns det ju ett par hyfsade bokaffärer i Pattaya men utbudet är ju mest hårdkokta deckare på engelska och tyska.

Annars läser jag mest Bangkokpost och the Nation som lektyr.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin p3,om du har vägarna förbi vår by kan du gå in till mig och hämta upp ett antal böcker,även hos Mats finns en del.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Läser ett par böcker i veckan. Mest i väntan på ett flygplan eller när man är fast i trafiken. Dock nästan enbart engelska böcker så det blir ett besök per vecka på Kinokuyia. För krångligt att skaffa svenska. Sålde i början av Juni ca 350 böcker till en used book store som ligger uppe på Sukhumvit alldeles vid soi 26. Genererade typ 5,000 baht eller nått. Eböcker är ok men jag gillar nog pocket bättre även om det ibland är lite opraktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja P3,

Jag är så klart intresserad, läser flera böcker i veckan när jag är i Thailand.

Tror jag har ca 50-80 böcker liggande i Thailand som jag gladeligen skänker till dig.

Får jag komma med önskemål tycker jag Ni ska ha engelska alternativ också, tror erat urval blir avsevärt större samt fler besökare.

De flesta svenskar kan ju faktiskt läsa engelsk skrivna böcker.

Brukar ibland byta i Pattis, tror att man brukar få 1 mot 2 inlämnade.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag bara möjlighet med 2-3 veckors resor till Thailand, och har då med mig några böcker som jag knäcker under tiden. Hade ju varit bra att bli av med dem då tjejens shopping kräver varenda kilo vi får ha med oss på flyget hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra initiativ P3, föredrar ock läsa själv, ljudböcker är bra om man vill sova snabbt. Har båda delarna. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne.

Erik läser dom som alla andra. Full...

Nu sover han gott i min soffa.

Efter bara 9 kaskar,han börjar mjukna..

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Mait har säkert 100 böcker på första våningen.

Tar vi med oss typ 10 ex varje gång vi kommer från Svedala,

kan det bli ett relativt stort bibliotek

Är det så att de som är bofasta har något att byta med,

kan det bli volym i det.

Pen har ju fullt upp att göra

Så ja tror att fröken chang ställer upp som biblotikarie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kul idé!

Det skulle innebära mest byteshandel, och lite försäljning av böcker då?

Väldigt många böcker har ju Bore i Thailand;

I vår bokhandet har vi cirka 35 000 titlar, som omfattar de böcker som funnits i svenska hem under 1900-talet. Här är mycket nostalgi för oss lite äldre.

I Jomtien.

Har svårt att tro att det kan finnas någon annan källa till så många svenska böcker i LOS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mest inne på att centralisera bytet av böcker. Eller i alla fall tillhandahålla möjligheten till medlemmarna att byta böcker med varandra och söka igen databasen.

Om de som har böcker och vill vara med i vår eminenta, än så länge, fiktiva bokklubb så kan det gå till så att man lägger upp vilka böcker man har och intresseområden mm, så kan alla se vilka böcker man har och sedan komma fram till om ett byte ska ske.

Sitter fortfarande och tittar på hur detta ska gå till, men det ser ganska enkelt ut att ordna till.

Jag är även i kontakt med bokförlag om att kunna sälja e-böcker. Vi får se hur de hamnar i pris.

Ful-böcker (alltså nedladdade på olagligt vis) kan vi inte använda av naturliga skäl.

Eventuella bok-donationer kommer att läggas upp i denna databas också för er att leta igenom, priset för dessa begagnade böcker kommer att hamna så lågt som bara möjligt.

För er som vill ge böcker till vår framtida bokklubb, kan skicka PM till mig så vi kan diskutera igenom detaljerna.

PM skickas genom att klicka på kuvertet till vänster, precis under min bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade varit trevligt med en bokklubb. Jag tar alltid med mig 2-3 pocketupplagor om jag ska till byn i Surin.

För där finns verkligen inget annat att göra än att läsa böcker. :read:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...