Jump to content
IGNORERAD

Hur har Thailand påverkat era alkoholvanor


conservator

Recommended Posts

För mej är alkoholen kopplat till festligheter och avslappning. Sitter inte och drar i mej en massa bira på vardagarna när man ska jobba dan efter.

I TH blir det annorlunda, där finns det flera anledningar att dricka öl varje dag. Skönt att ta en hyperkall chang vid stranden eller bara för att det är varmt.

Och underhållning finns det överallt i TH på ett helt annat sätt än i Sverige.

Överallt säljs det öl och sprit. Lätt att komma åt och alla verkar dricka mer. Det är klart att man dras med.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    5

  • conservator

    4

  • Magnus-Chumphae

    3

  • Sek Losos uncle

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Mina alkoholvanor har inte påverkats överhuvudtaget i Thailand, och jag tycker att det dricks lagom i det Thailändska samhället och det gäller även landsbygden, men visst finns det ju alkoholister som dricker för mycket.

Men folk i allmännhet dricker oftast bara rejält i samband med begravningar, giftermål, nyår och liknande, men sen finns det ju ett vardagsdrickande bland dom som arbetar som kan innebära lite alkohol vid lunchen för kontor och bankanställda, eller lite öl eller lao kao för kroppsarbetare vid solens nedgång.

Men det är mer på samma sätt som man hanterar vin i typ Spanien, Frankrike och Italien, eller öl i Tyskland och Tjeckien.

Och jag tycker att det är skönt att Thailand inte har samma regelverk runt alkohol som t.ex Sverige har.

Att kunna köpa en flaska i närmaste lanthandel borde varit möjligt i Sverige också, och det skulle säkert ha räddat många affärer i glesbygden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Mina alkoholvanor har inte påverkats överhuvudtaget i Thailand, och jag tycker att det dricks lagom i det Thailändska samhället och det gäller även landsbygden, men visst finns det ju alkoholister som dricker för mycket.

Men folk i allmännhet dricker oftast bara rejält i samband med begravningar, giftermål, nyår och liknande, men sen finns det ju ett vardagsdrickande bland dom som arbetar som kan innebära lite alkohol vid lunchen för kontor och bankanställda, eller lite öl eller lao kao för kroppsarbetare vid solens nedgång.

Men det är mer på samma sätt som man hanterar vin i typ Spanien, Frankrike och Italien, eller öl i Tyskland och Tjeckien.

Och jag tycker att det är skönt att Thailand inte har samma regelverk runt alkohol som t.ex Sverige har.

Att kunna köpa en flaska i närmaste lanthandel borde varit möjligt i Sverige också, och det skulle säkert ha räddat många affärer i glesbygden.

Mvh Isan Lover

Nu tror jag att Du dagdrömmer lite, jag bor 40 meter ifrån en sån där holeinthewallbutik, det köps inte bara en o annan pava LaoKhao till fester där inte, nä, finns det 30 bath över så handlas det, spelar ingen roll om det är TucTucförare, byggjobbare eller poliser, detta sker vareviga dag utan åtskillnad och kanske dom kan klassas som vardagsalkisar men inte den sjukligt beroende alkisen utan man dricker för att det skall vara så (macho kanske), nog krökas det rejält mycket mer bland Thai än bara ibland.

Baa (som är en festalkis)

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu tror jag att Du dagdrömmer lite, jag bor 40 meter ifrån en sån där holeinthewallbutik, det köps inte bara en o annan pava LaoKhao till fester där inte, nä, finns det 30 bath över så handlas det, spelar ingen roll om det är TucTucförare, byggjobbare eller poliser, detta sker vareviga dag utan åtskillnad och kanske dom kan klassas som vardagsalkisar men inte den sjukligt beroende alkisen utan man dricker för att det skall vara så (macho kanske), nog krökas det rejält mycket mer bland Thai än bara ibland.

Baa (som är en festalkis)

Hej

Jag klassar vardags drickandet på ungefär samma nivå som i syd europa, och jag tror att antalet alkoholister är ungefär samma procentuellt.

Men kanske har jag fel i min tro att alla dessa människor inte är alkisar och dricker på en acceptabel nivå.

Om man ska se till ex.vis vår by så uppskattar jag antalet riktiga alkisar till högst ett 10 tal (förmodligen lite mindre) utav 400-500 personer.

Med alkisar menar jag då personer som ägnar dagarna åt att dricka istället för att jobba, och som i princip är arbetsoförmögna p.g.a sitt drickande.

Poliser, piloter, byggjobbare, bank personal m.m dricker ju dagligen i syd europa också och dom är inte alkoholister allihop, man kan dricka för att det är gott och socialt,

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

men sen finns det ju ett vardagsdrickande bland dom som arbetar som kan innebära lite alkohol vid lunchen för kontor och bankanställda

Mvh Isan Lover

Nu är du ute och cyklar!!

En stor del av dem Thailändare jag jobbar med dricker mer än gärna och det är inte "lite" alkohol vid lunchen.

Utan det rinner ner ordentliga mängder efter jobbet.

Det kanske är som du beskriver det ute på landet. Men där sätter jag inte min fot längre så det kan jag inte svara för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast igår frågade frugan mig: Varför blir du aldrig full i Thailand så som du blir i Sverige??

I sverige jobbar man ca 45timmar i veckan Måndag till Fredag. När väl fredagen kommer så känner man att man behöver varva ned med ett antal bärs.

Dessa bärs häller man i sig aldeles för fort med den påföljden att man blir knall. Nu händer detta inte varje fredag längre tack o lov men så har det varit för mig under många år.

I Thailand blir det mer alkohol, men mer utspritt under dagen. Dessutom så dricker jag mycket mineralvatten. Så under alla resor som jag har varit där så har jag bara varit bakis 1gång.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga som helst problem med alkoholen, bara utan den :whistle:

Skämt åsido, så blir det ju gärna några beer för mycket ibland. Det smakar ju så gott med en kall öl i värmen.

Men tur att man har ett jobb att sköta, utan det nog lätt blivit för mycket :)

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart blir det mer dricka i Los, man jobbar och sliter för att ha råd att åka ner och inte fan sitter jag och väntar in nåt klockslag för att kunna ta mig en sup/öl.

Har sett hur många sitter och väntar in klockslag mat eller vad dom nu har för löjlig påhitt för att kunna börja supa, och det är i regel dom som bli fullast.

Sedan finns det dom som har problem med alkoholen, men dom ska inte dricka överhuvudettaget

Men jag kan bara svara för mig visst dricker jag mer i Los men på längre tid, inte som i sverige där man sveper 10 öl på krogen på ett par timmar bara för att göra tjejerna snyggare

I los behöver jag det ej samt så finns det inga moralkärringar som säger dricker du öl på förmiddagen och tycker man är hemsk, men dom ser bara att man dricker öl men dom vet ej hur många

för dom tänker på sin gubbe som skåpsuper på hotelrummet.

Nä som sagt jag dricker mer i Los fast jag blir fullare i Sverige, för i Los har man ingen panik att få i sig som många öl som möjligt innan man blir utslängd, krogen stänger mm.

Men visst har det sina baksidor också är nog ett stort mörkertal på hur många super ner sig på semestern, fast det glömmer dom till nästa resa.

Kan tala om att jag spottar inte i glaset och tillhör dom som glömmer dom där tråkiga dagarna, finns medel för sånt är man på semester så är man.

Mvh

Nerike

Ps. som är som måne och står för sitt dricka

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina alkoholvanor har ändrats en hel del sen mitt första Thailandsbesök.

Men jag tror det mest har att göra med fysisk och personlig utveckling att göra. Dock så har man lärt sig en del om alkohol under åren, och speciellt då under de många intensivkurser man varit med på där nere.

Fas 1: Mitten av 80- och början av 90-talet.

Från en 7-årig absolutist till en hårt festande tonåring.

Under mina första Thailandsbesök tillät morsan inget alkoholintag överhuvudtaget, dock så fick jag provsmaka nåt som jag senare skulle komma att uppskatta i helt andra sammanhang. En jättegod fruktdryck som serverades i små bruna flaskor och var smaskiga att dricka på stranden, långt innan den bubbliga varianten av groggvirket/sportdrycken nådde väst.

"Boy, no dlink to mats vitamin" kom jag ihåg att nån sa till mig... Tror jag hörde nåt liknande i baren på nån av mina senare resor.

I början av 90-talet började smygsupandet här hemma, och senare så tillät nog mamsen en liten knapp morgon och kväll nere i Thailand, mest i medicinskt syfte.

Fas 2: Slutet av 90-talet och början av det nya milleniumet.

Tål mest av alla.

Runt '94 var det flytt hemifrån och smygsupandet var slut. Pub- och discobesök minst 3 ggr i veckan här hemma med s.k. dyngfyllor som resultat var gång. Hann även med ett par thailandsresor med kära mor, då det gick lugnare till... Öl till maten, ett par kalla på stranden och en liten sängfösare utanför bungalowen.

Här hemma köpte man den billigaste biran och spriten man kunde få tag på för att få lönen att räcka till. Förkrök och utgång var modellen.

Runt millenieskiftet kom så den första resan ner, utan säkerhetsbälte. 3 veckors konstant dygnet-runt-fylla.

Bakfyllan botades med fylla, stranden var ett nödvändigt ont för att med bränna bevisa att man över huvudtaget varit utomlands, Chang det huvudsakliga näringsintaget, som spetsades till med SangSom och Vodka med god fruktdryck i små bruna flaskor för att promillehalten inte skulle dala.

Hemresorna från Don Mueang var alltid en ångestladdad mardröm och gråten låg av någon anledning nära till hands.

På hemmaplan ändrades premisserna radikalt under milleniets första 5 år.

Bakfyllorna höll i sig längre, pub- och discobesöken blev färre. Samtidigt blev kronorna på lönekontot fler, så finare öl och dyrare sprit i kontrollerade mängder var de väjj to gå.

Fas 3: 2005 and beyond...

Insikt.

Under en av resorna i LOS tog jag efter de 5-6 första dagarnas intensiva semesterpartajande beslutet att ta en dags uppehåll från drickandet, och köra vätske- och matpåfyllning (Obs! Moget!).

Framåt lunchtid, började jag känna något obehagligt, något som jag kände igen men först inte rikigt kunde placera.

Jag hade ångest. Jag var trött men kunden inte sova. Mardrömmar mitt på dagen, och en känsla av att vilja gråta utan anledning.

Det var då jag fick uppenbarelsen... jag hade abstinens.

Den där ångest- och gråtkänslan jag så många gånger haft på flygplatsen berodde inte (bara) på att jag tyckte det var ledsamt att semestern tagit slut. Det var kroppen som skrek "SOPPATORSK. FYLL PÅ FÖR FAN!"

Insikten om detta har faktiskt varit ganska värdefull... jag har vid flertalet tillfällen efter det här legat på hotellrummet och mått så förbannat psykiskt dåligt att det finns ingen hejd, men ändå kunnat lugna mig själv med vetskapen om att det är bara en fysisk reaktion på frånvaron av alkohol.

Antingen fyller man på, eller så härdar man ut.

Det senare, svårare alternativet är nog att föredra om man inte vill hamna i en dålig spiral.

För några år sedan träffade jag min stora kärlek i LOS, och resorna har sedan dess ändrat form något.

Nu för tiden är man tillbaks på samma nivå som resorna med mamma.

Några öl till maten, en och annan kall på stranden eller vid risfältet. En liten knapp morgon och kväll, i medicinskt syfte.

Gumman flyttade till Sverige förra veckan, så nu köper man återigen den billigaste biran och spriten man kan få tag på för att få lönen att räcka till.

Cirkeln är sluten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stannar 2-3 månader i Thailand om året och då blir det att man dricker några öl eller sangsom om dagen varje dag men sällan så att man dricker så man blir full. Hemma i sverige dricker jag kanske 1 ggr i månaden. Men är jag i Thailand så har jag semester och då njuter jag av det varje dag.Det är ju detta man sliter 9-10 månader om året för. Hur detta har ändrat mina alkoholvanor?? Dricker mindre hemma i sverige :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du vill ha en Stout handpumpad från fatet som får stå och sjuka i ca 30 minuter innan den dricks eller ;-)

mvh

M-C

Nja, fem minuter räcker nog. Men visst är det skönt att gå in på en gammal engelsk pub där tiden stått still och bara lyssna till sorlet och se äkta proffs hälla upp lokalt producerat skummande ale. Att man inte blir ruinerad på kuppen hjälper också till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Nja, fem minuter räcker nog. Men visst är det skönt att gå in på en gammal engelsk pub där tiden stått still och bara lyssna till sorlet och se äkta proffs hälla upp lokalt producerat skummande ale. Att man inte blir ruinerad på kuppen hjälper också till.

Är klart benägen att hålla med dig, det är så rogivande och avslappnande att kunna njuta av drycken utan en massa onödigt hög musik.

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag får väl erkänna att mina semestrar Thailand i ett senare skede helt klart påverkade mina alkoholvanor till

det sämre. Det blev mer och mer att dricka för var resa och ofta kunde jag stiga av planet väldigt påverkad. När

jag sedan befann mig hemma hos frugans släkt blev det inte direkt bättre av att i stort sett de flesta där efter

en hård dags arbete ofta kunde avluta den med en riktig brakfylla.

Som bekant är det ju lätt att färgas av sin omgivning och dras med av bara "farten". Att jag dessutom hade ett

jobb med ständiga representationer gjorde det hela än värre. För mig var det normalläge att vara berusad även

en vanlig kväll mitt i veckan. Tack och lov för min syster som såg vart det hela var på väg och hjälpte mig

tillbaka på banan igen.

Jag tror det är något alla bör tänka på att gränsen mellan alkoholism och "normalt" drickande är hårfin. När

jag började planera mitt drickande fann jag i alla fall min.

Mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Thailand påverkat mina dryckesvanor?

Nja, initialt, när man började resa till Thailand, så blev det nog mycket mindre alkohol där hemma. I o m att man då bara hade 3-4 mån mellan resorna så slutade man gå ut i Sverige nästan helt och jag har aldrig varit någon fan av att dricka om det inte är fest. Förr drack jag enbart när man skulle på krogen, aldrig annars. Och i Thailand upptäckte jag omedelbart att jag inte behövde dricka lika mycket för att ha roligt och blev till min förvåning heller aldrig bakis.

Däremot blev det ju att gå ut var och varannan kväll istället när man reste runt som singel. Alltså mindre alkohol per gång men betydligt oftare.

Nu ett drygt deccenium av resor senare så har ju familjesituationen förändrats från singelkille som reste själv till gift gubbe som reser med barn och då blir det inte så ofta utekvällar i Thailand längre. Dricker dock så gott som dagligen i Thailand men då mer 1 öl till restaurangmaten eller en öl bara för att få alibi att sätta sig ned i en servering och titta på förbipasserande. Mer alkohol blir det bara om och när man har tillfälligt farangsällskap eller när det är nån typ av större fest (bröllop etc).

Fast gärna en vardaglig whiskeyslurk i kaffet dom ggr man orkar koka detta. I Thailand känns det inte så noga när man dricker, tar lika gärna en morgonöl/sup som en kvällsöl/sup eftersom det inte finns några måsten och är semester. I Sverige dricker man ju uteslutande kvällstid, även om det är semester.

Här i Sverige blir det oftast bara att dricka när man eventuellt har helgbesök eller så tar man med 1 öl med sig till kvällsbastun när man är ledig. Dricker sällan i Sverige eftersom man nästan aldrig är ut på festligheter eller restaurang längre.

Så har Thailand förändrat mina alkoholvanor? Ja det har det nog till viss del, åtminstone när jag väljer att dricka samt vilken mängd per enskilt tillfälle, men totalt så dricker jag nog varken mer eller mindre än förut. Och jag anser inte att jag haft problem att hantera alkohol varken före eller efter jag började resa till Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

På mina första resor så blev det rätt mycket fylla men det har blivit mindre och mindre för varje resa, på senaste resan så tog jag en riktig fylla vid ett tillfälle på fem veckor så det är ju i princip ingenting. Men jag dricker rätt sällan här hemma också och det räcker med att jag inte har festat på några veckor för att baksmällan ska bli enorm när jag väl festar till och det gör förståss att man drar sig lite för att supa till i "onödan". Det är ju inte speciellt kul att ligga bakfull på ett hotelrum men det är typ 10 gg värre om man ska göra en bussresa eller båtresa när man är riktigt bakfull. :suicide::crazy:

Lite offtopic men vet jag att det ska komma ett tillfälle längre fram då jag verkligen vill festa till (t ex om man är bjuden på ett stort kalas, brölopp osv) så brukar jag försöka bygga upp min alkoholtolerans i god tid genom att dricka öl till maten och öka på mitt alkoholintag undan för undan så jag är lite förberedd. He he he :drinks::dance1::dance:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Lite offtopic men vet jag att det ska komma ett tillfälle längre fram då jag verkligen vill festa till (t ex om man är bjuden på ett stort kalas, brölopp osv) så brukar jag försöka bygga upp min alkoholtolerans i god tid genom att dricka öl till maten och öka på mitt alkoholintag undan för undan så jag är lite förberedd. He he he :drinks::dance1::dance:

Mvh Swippe

Ja Swippe, nu gäller det att ladda för Västgötaträffen!

Drivern och jag får nog dock begränsa oss till blygsamt alkoholintag om vi ska kunna hålla ordning på denna träff ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Swippe, nu gäller det att ladda för Västgötaträffen!

Drivern och jag får nog dock begränsa oss till blygsamt alkoholintag om vi ska kunna hålla ordning på denna träff ;)

Herr Chang har talat.

He he he, ja jag har redan börjat smygsupa lite för att öka min alkoholtollerans tills denna träff. ;):crazy:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur ska det gå till Herr Chang? Antabus :crazy:

Nej, fru Chang rädd att förlora ansikte bakom min rygg beredd att slå till är mycket effektivare ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,en dam kan vara effektiv ibland(jag vet)

Ja du har så rätt så.

Men det ska vara en röd dam. Di svarta kan vara lite för mycket.

En som får spader för minsta lilla eller vill ha för mycket klöver. :rtfm:

Di röda är mycket mer hjärtliga och har mer ruter i sig. :dance1:

Gammalt skämt.

Mvh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja du har så rätt så.

Men det ska vara en röd dam. Di svarta kan vara lite för mycket.

En som får spader för minsta lilla eller vill ha för mycket klöver. :rtfm:

Di röda är mycket mer hjärtliga och har mer ruter i sig. :dance1:

Gammalt skämt.

Mvh BanFang

Kunde ha skrivits av IL.

Måste vara från tiden innan de gula dök upp, eller?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Skål!!

Öl smakar så klart alltid godast i Thailand.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...