Jump to content
IGNORERAD

Hur har Thailand påverkat era alkoholvanor


conservator

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Om jag äter middag på resturang så hör det till med ett par öl till maten vare sig jag är i Sverige eller Thailand.

och äta ute gör jag ju oftare i Thailand än i Sverige så där ökas mängden alkohol lite.

I Sverige händer det var och varannan fredag att det blir lite hemköp i form av öl eller vin till maten, I Thailand däremt så köper jag i stort sett aldrig hem alkohol., så där minskas mänden alkohol lite.

Så i stort sett blir det nog +- noll volymmässigt men mera öl i Thailand och mera vin i Sverige.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    5

  • conservator

    4

  • Magnus-Chumphae

    3

  • broder tuk tuk

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dricker lika lite här som hemma i Sverige

Mest kanske av den enkla anledningen att jag dels inte känner några behov av det och dels att jag är lat och kör bil vart jag än ska.

Och sprit och bilkörning hör ju som vi alla vet inte ihop !

Särskilt inte i den betydligt mer komplicerade trafikmiljön i Thailand som kräver betydligt bättre uppmärksamhet och kontroll än i Sverige där de flesta gör på samma sätt överallt.

Här är nyttig läsning om hur "semester-drinkarna" påverkar kroppen

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/medicin/article7433587.ab

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir utan tvekan mer i Thailand an hemma. Nar jag bodde i Sverige sa var det fullt tryck under fredag och lordag samt nagra bira framfor TV:n i samband med elitserie hockeyn pa Canal + (HV71 svenska mastare igen!)

Harnere blir det mycket mer, dels kanske pga av ett aktivare uteliv med biljardspel och kompisar men aven for att frugan ar i sin ratta miljo, bjuder hem kompisar och umgas pa ett anat satt an hemma i Sverige. Olmagen vaxer..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Dricker normalt en 66cl Leo pa lordag eller fredag kvall. Om man jamfor med tidigare bostadsort (Shanghai) sa ar det mer eller mindre en 99% minskning av alkohol intaget. Men i Kina var det mycket mera jobbrelaterat drickande med kunder och alla forbannande KTV kvallar. Sa slutsatsen ar att Thailand ar mycket bra for min halsa.

Ha en bra dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Till en början när steget från normalturist till långtidsturist togs förbrukades nog en hel del mer än i Sverige, klart att tillgänglighet, pris och liberalare syn på alkoholintag i tid o otid hade stor påverkan, men efter ett antal år så blir det ungefär som tidigare, när tillfället gives för en trevlig stund utanför den vardagliga lunken är det oftast så att det blir någon eller några öl, eller något glas godisdricka typ Wirre eller GT.

Dock finns det gott om alkoholfria dagar varje vecka, har ingen moralisk syn på detta, men det kan knappast vara till gagn för hälsan att dra i sig en mängd alkohol varje dag, och tänker man sig att det vore rätt kul att få vara med framåt 80-90 bast och fortfarande må hyggligt bra så vinner den idén.

Väl valda ord - instämmer!

Har under en tid nu försökt hålla mig borta ifrån fulöl à la Thailand och endast dricka godare finöl.

Idag t.ex. köpte jag två presentpaket, med tre öl vardera i, plus ett finfint ölglas.

Paketet innehåller Weihenstephaner av tre olika smaker. En ljus, en mellanmörk och en mörk.

Så istället för att köpa 25 st fulöl fick jag istället 6 st finöl, som dricks när det lustar, vilket det annars sällan gör. Undantaget kalas o.d. såklart.

Så slutsatsen blir att jag numera dricker en öl för att det är gott. Helst i all ensamhet, så ingen annan norpar en av mina nya goda ölsorter. :whistle:

På eftermiddagspuben här i Surin, dricker jag numera bara Coke Zero.

Precis! Visst är det kul att prova lite finare (dyrare) varor. Inte för att jag kan kalla mig expert på något sätt, men det är spännande att se om man kan känna smakskillnad och även finna sin egen favorit.

Det är inte så vansinnigt dyrt att dricka, så varför inte lägga på några kronor, eller Bath, och prova något annat. Precis som jag kan tycka att det skall vara rätt glas till det som man dricker.

Att dricka vin i dricksglas eller öl i enkelt colaglas, blir helt enkelt inte rätt. Ritkigt ölglas skall det vara, kanske lite nedkylt. (Vad är då ett riktigt ölglas - någon?)

Dricker ofta i Thailand, men inte varje dag. Speciellt inte om det handlar om en längre vistelse. Men visst, som flera tidigare talare varit inne på, är det semester så är det. Vem f.. dricker mindre under semestern?

Blir en bild på ett ölglas! (Svalt öl, med lite skumkrona och mycket arom..skål!)

post-6637-025332100 1280045452_thumb.jpg

post-6637-025332100 1280045452_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av min bosättning i Thailand drack jag regelbundet varje dag.Men sedan jag började bli mer pris medveten och förstod att utifrån en Thiländares inkomst förstod jag att ölen var fruktansvärd dyr efter det drog jag ner min konsumtion av sevärt. Om jag dricker fyra öl har jag konsumerat mer än vad min fru drar in på en dag. Måste vara värdens dyraste ål utifrån inkomst per kapita. Så av sympati för min frus arbete har jag dragit ner på konsumtionen. Och det är bra för mig.

Det har blivet mycket enklare att bo här ekonomiskt när jag ser varje bht som en krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt alkoholintag har definitivt förändrats under mitt thailandboende. Jag var mycket måttlig med alkoholen i Sverige, men dricker för det mesta öl till maten och redan där blir det ett större alkointag än i Sverige (lättöl finns ju inte i Thailand). Spelar bowling ca 5 dar i veckan och alltid är det någon som beställer ett öltorn som man tullar på. Vänträffar förekommer betydligt oftare i Thailand än i Sverige och då blir det gärna en GT eller två.

Jag blir väldigt sällan full, men något alkoholintag blir det de flesta dagarna. Min fru kör för det mesta bilen, så den spärren finns inte i Thailand för mej.

När jag nu läser vad jag själv har skrivit, så finns det nog anledning till lite eftertanke.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand lärde jag mig att dricka när jag har roligt,

i Sverige drack jag däremot för att få roligt (med varierande resultat).

Bra sagt och ett vettigt sätt att se på alkohol, drick när du har kul, inte för att få kul.

Men tyvärr så har jag sett alldeles för mycket tvärtom, och detta i Thailand, bland de bofasta farangerna.

Att ha semester och vara lite lullig var dag säger jag inget om, helt ok.

Problemet för många som flyttar till Thailand är att de lever likadant som på en semester, men nu i vardagen.

Antalet alkoholister bland expats faranger i Thailand lär vara skyhögt mycket högre än bland västerlänningar i allmänhet.

Både bland bofasta faranger i Pattaya/Phuket och ute i bushen, typ Isaan, så dricks det tyvärr kopiösa mängder alkohol, och många är det som gått under p.g.a. detta.

Om man inte har ett intresse/hobby, typ golf, bowling eller liknande är det lätt hänt att hobbyn istället blir att festa, kul javisst, men nyttigt i längden, nä inte alls.

Lägger inga moraliska värderingar på vad folk gör och inte gör i Thailand, men att alkohol är ett stort problem för många expats, det är en sanning som ingen kan förneka.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dricker i princip bara när jag har roligt. Problemet är att jag har roligt ganska ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Både bland bofasta faranger i Pattaya/Phuket och ute i bushen, typ Isaan, så dricks det tyvärr kopiösa mängder alkohol, och många är det som gått under p.g.a. detta.

Om man inte har ett intresse/hobby, typ golf, bowling eller liknande är det lätt hänt att hobbyn istället blir att festa, kul javisst, men nyttigt i längden, nä inte alls.

Instämmer - till fullo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så slutsatsen blir att jag numera dricker en öl för att det är gott. Helst i all ensamhet, så ingen annan norpar en av mina nya goda ölsorter. :whistle:

På eftermiddagspuben här i Surin, dricker jag numera bara Coke Zero.

Sund inställning, öl ska drickas för att det är gott. Trist att dricka dom i ensamhet bara, men är det gott så är det.

Vill du leva länge så skippa Zero. Juice, vatten (finns både billiga och dyra varianter) är alla bättre alternativ, i stort sett allt alkoholfritt är nog bättre än zero. :kort:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina alkoholvanor har blivit bättre av alla Thairesor. Mycket mindre pengar går totalt sett till alkohol numera. Förut var alkoholintaget stort i Sverige. Och till en början även i Thai. Men man behöver inte dricka för att ha roligt i Thailand. Numera är det de stora helgerna och begivenheterna i Sverige som ökar alkointaget.

I LOS blir det en hel del i början av vistelsen. Då ska man bjuda grannarna och festa in att man kommit ner, sen blir det lugnt till dess att man ska festa av att man åker hem igen. Eftersom jag föredrar Singha blir det extra festligt när falangen bjuder och man ska åka långväga för att få tag på dyrölet. I byn är det bara billigt öl som Chang och Leo som det är någon åtgång på, av förståeliga skäl. Därimellan blir man bjudna på fester som man inte kan säga nej till, men numera håller jag ner på intaget under dessa fester.

Någon öl emellanåt måste man bara ha, även om det inte blir mycket. Få se om det kanske blir att ta efter Surin's finöl initiativ. Det som talar emot är väl var man ska få tag på lite bättre öl på vishan, och att det är tråkigt att dricka ensam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag dricker något mindre i Thailand. Blir liksom inte lika frestad när jag handlar som jag blev när jag bodde i UK. För övrigt så anser jag inte att alkoholen är billig i Thailand utan snarare dyr eftersom jag jämför pris och kvalitet. Tycker i stort sätt att allt som är till försäljning smakar dåligt om man inte är beredd att betala importskatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

:great: Hej igen ! Thailand har fått mig att sluta med alkohol fullständigt, och det är skönt, Har ej tagit någon alkohol på snart 4 år :great: Men före det så var jag nog en helg alkis.

Tänk bara gott, Prata bara gott,, Gör bara gott

คุณ Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sagt och ett vettigt sätt att se på alkohol, drick när du har kul, inte för att få kul.

Men tyvärr så har jag sett alldeles för mycket tvärtom, och detta i Thailand, bland de bofasta farangerna.

Att ha semester och vara lite lullig var dag säger jag inget om, helt ok.

Problemet för många som flyttar till Thailand är att de lever likadant som på en semester, men nu i vardagen.

Antalet alkoholister bland expats faranger i Thailand lär vara skyhögt mycket högre än bland västerlänningar i allmänhet.

Både bland bofasta faranger i Pattaya/Phuket och ute i bushen, typ Isaan, så dricks det tyvärr kopiösa mängder alkohol, och många är det som gått under p.g.a. detta.

Om man inte har ett intresse/hobby, typ golf, bowling eller liknande är det lätt hänt att hobbyn istället blir att festa, kul javisst, men nyttigt i längden, nä inte alls.

Lägger inga moraliska värderingar på vad folk gör och inte gör i Thailand, men att alkohol är ett stort problem för många expats, det är en sanning som ingen kan förneka.

Instämmer till fullo, ex-pats som flyttar ner hamnar ofta i ett galloperande alkoholmissbruk. Särskilt om man inte har något vettigt att fylla sina dagar med.

Själv så dricker jag nog mer i Thailand, fast mer utspritt under veckan. Blir dålig i magen av för mycketlågpris/lågkvalitetsöl så jag dricker väldigt lite öl i LOS.

Dricker av princip aldrig alkohol medan solen är uppe, vatten duger utmärkt som vätskeersättning då. Tar gärna ett par glas vin till maten och om det är riktigt roligt så kan kvällens dinerade avslutas med en fin single malt whiskey. Eftersom både gott vin och bra whiskey är en bristvara i Thailand så blir det ganska ofta bara vatten till maten och kanske bara en öl som sängfösare efter maten. Tycker inte om öl till mat, fråga mig inte varför?

I Sverige brukar det bli en raid ner till Bordershopen i Tyskland under vårkanten där sommarförrådet inhandlas. Fast i Sverige dricks det mest på helgen, och då i större mängder.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Instämmer till fullo, ex-pats som flyttar ner hamnar ofta i ett galloperande alkoholmissbruk. Särskilt om man inte har något vettigt att fylla sina dagar med.

Själv så dricker jag nog mer i Thailand, fast mer utspritt under veckan. Blir dålig i magen av för mycketlågpris/lågkvalitetsöl så jag dricker väldigt lite öl i LOS.

Instämmer till fyllo, menar du väl? :)

Jag har mycket annat - än alkohol :) - att fylla mina dagar med. Om någon har för lite roligt/intressant att göra, så kan ni få några hobbies av mig :) För länge sedan räknade jag ut att inte ens dygnets alla timmar skulle räcka ens till mina hobbies. Och det räknade jag före Internet, så nu finns det ännu mer att göra.

(T ex sport, schack, dans, natur, släktforskning, spela dataspel (sport/strategi), göra musik, läsa och skriva böcker... Och det finns ju forum på Internet :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dricker i stort sett ingenting i Sverige.

Dels för att det bär mig emot att sätta min fot på ett systembolag,

dels för att det är fan så mycket skönare att bli full i barmiljö i Pattaya än på en krog i Sverige.

Blir några singhabeer nån gång då och då.

BTT

Instämmer med BTT :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag tror att jag dricker något mindre i Thailand. Blir liksom inte lika frestad när jag handlar som jag blev när jag bodde i UK. För övrigt så anser jag inte att alkoholen är billig i Thailand utan snarare dyr eftersom jag jämför pris och kvalitet. Tycker i stort sätt att allt som är till försäljning smakar dåligt om man inte är beredd att betala importskatt.

Så du vill ha en Stout handpumpad från fatet som får stå och sjuka i ca 30 minuter innan den dricks eller ;-)

mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

jag dricker nog lite mera men det är från en mycket låg konsumtions nivå, frun dricker inte alkohol och jag kör när vi ska någonstans så det blir ytterst sällan att jag dricker någon alkohol hemma, i Thailand slinker det gärna ner ett par öl i veckan där åker vi mestadels taxi.

mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n va alla är måttliga med alkohölen i Thailand,när jag är där så ser man inte så mycket av det(hos vissa måttliga)själv kör jag järnet när jag festar.Sen blir jag liggande ett par dar men det är det värt :drinks: Mvh Måne som står för mitt supande både här och där :dance:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

F-n va alla är måttliga med alkohölen i Thailand,när jag är där så ser man inte så mycket av det(hos vissa måttliga)själv kör jag järnet när jag festar.Sen blir jag liggande ett par dar men det är det värt :drinks: Mvh Måne som står för mitt supande både här och där :dance:

En del kanske är hårt hållna av sina damer, så det städade semester

livet i Thailand, är mer eller mindre ofrivilligt.

-Många vill gå ut och härja i barer mm. men det

är förbjuden mark.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Ja jag har söpet alldeles för mycket här, men får stå mitt kast. Så är det bara. :drinks: Maitan.

Du får dela upp changturerna med ngn joggingtur då o då

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

En del kanske är hårt hållna av sina damer,

så det städade semester livet i Thailand,

är mer eller mindre ofrivilligt.

-Många vill gå ut och härja i barer mm. men det

är förbjuden mark.

U-C

Eller också håller de sig nyktra för att kunna hålla koll på sina "girlfriends". :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...