Jump to content
IGNORERAD

Ansökan om förlänging utav turistvisa 90 dagar


parmo

Recommended Posts

Hej

Funderar på att söka förlängning på det 90 dagarsvisa tjejen nu har,har tittat runt här

på forumet samt på Migrationsverkets sidor men ska tala om att jag inte har 100% koll på

detta.

Så vad gäller, har förstått att vi ska fylla i blankett "Frågeformulär vid ansökan om förlängt

besök i Sverge" samt blankett 114021.

Skall man även beställa tid för besök hos Migrationsverkert eller räcker det med att skicka ansökan

skall även betalas 1000 kronor?

Många frågor detta men antar att många utav er har järnkoll på detta.

Tacksam för upplysningar

Mvh

Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hayes

    7

  • thaikonsult

    6

  • Marlon

    4

  • aroom2let

    3

Mest aktiva i denna tråd

thaikonsult

Fyll i Frågeformuläret (blankett T83) och Ansökan om uppehållstillstånd (blankett 114021).

Därefter kan ni antingen välja mellan att besöka Migrationsverket och lämna in ansökan eller skicka ansökningshandlingarna med posten (skicka dem i så fall rek. så ni får ett kvitto på försändelsen).

Besöker ni Migrationsverket ska ni ta med följande handlingar:

- Ta med själva ansökan (ifylld och undertecknad)

- Ta med frågeformuläret (ifyllt och undertecknat)

- Ta med flickvännens pass

- Ta med ett familjebevis för dig som är referensperson (inbjudaren).

- Ta med en ombokning av flygbiljetten där hemresedagen stämmer med den sökta förlängningen.

- Ta med uppgifter som styrker referenspersonens (inbjudarens) ekonomi (lönebesked, kopia bankkonto, etc.)

Ansökningskostnaden är 1.000 kr och betalas på plats.

I regel fattas beslutet medans ni väntar och flickvännen får den nya stämpeln insatt i passet.

Önskar ni skicka pappren med posten ska följande handlingar bifogas:

- Bifoga själva ansökan (ifylld och undertecknad)

- Bifoga frågeformuläret (ifyllt och undertecknat)

- Bifoga en kopia av flickvännens pass Fotosidan) och även en kopia på visumstämpeln i passet.

- Bifoga ett familjebevis för dig som är referensperson (inbjudaren).

- En ombokning av flygbiljetten där hemresedagen stämmer med den sökta förlängningen.

- Bifoga uppgifter som styrker referenspersonens (inbjudarens) ekonomi (lönebesked, kopia bankkonto, etc.)

Ansökningskostnaden är 1.000 kr och betalas efter anmodan.

Handläggningen kan ta ett par veckor före Migrationsverket skickar hem beslutet till er. När ni fått beslutet måste ni uppsäka Migrationsverket för att få in den nya stämpeln i flickvännens pass.

Svårare än så blir det inte.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för informationen Thaikonsult.

Där fick man ett klargörande avsende biljettbokningen jag gått och funderat över.

Finns bara en fråga kvar tror jag.när i tiden anses det rimmmligt att ansöka om förlängning, sista dagen på gilltigt visum, en vecka före utgång eller en månad före om man nu tänker sig dessa tre tidperspektiv.

/enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ett par tre veckor före visumtiden går ut är det lagom att ansöka om en förlängning.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack från mig också!

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har hört att man inte behöver boka om biljetten före ansökan, vad gäller?

(I frågeformuläret frågar dom även om det finns en returbiljett och om den är ombokningsbar)

Och hur är det med hennes försäkring, vill dom se ett bevis på att man ordnat nya 90dgr?

/h

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En gång gick vi in dagen före visumet skulle ta slut och det gick mycket bra.

Vi hade med oss resplan på ombokad biljett och det enda de frågade angående biljetten var om den gick att boka om igen om det skulle bli avslag. Vilket vi svarade jakande på.

Vi hade tecknat en försäkring på Europeiska och den gick att stoppa om hon inte skulle få uppehållstillståndet.

Jag vet inte om detta är nödvändigt men det är bra att ha alla papper i ordning så löser det sig för det mesta. Vi väntade en halvtimme, sedan var det klart.

Det kallas uppehållstillstånd för besök, det man söker. Man förlänger alltså inte besöksvisumet, rent formellt.

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Nu har vi varit till MIG och fått ytterligare 3 månader.

Hade inte bokat om flygbiljetten och det funkade utmärkt ändå

Han frågade om den var ombokningsbar, så jag sa att så var fallet och att jag

även hade skrivit det på ansökan.

Dock så råkade jag säga att hon läser på distans, engelska mot ett institut i bkk + att hon går en svenska kurs på folkuniversitet

Han blev lite frågande gällande att hon då kanske räknades som student eller inte, men efter han pratat med en kollega så var det lugnt

En annan sak var också att det är 4 veckor kvar på hennes besöksvisa, att det var på gränsen för lång tid kvar.

Dom rekommenderar att man ansöker när det är ca 2 veckor kvar, det för att dom skall kunna utvärdera så mkt så möjligt av den tiden

hon varit här (brottsregister osv.)

Annars väntar dom med att behandla ansökan och skickar den per post.

Men nu så fick vi allt i handen stämplat och klart.

Allt gick rätt fort om man som vi hade alla papper i ordning, parkerade bilen 08.50 och lämnade parkeringsplatsen 1 tim senare.

Var rätt mkt folk där men många av dom verkade vara där för "instämpling" (annan kö), vad det nu är?

//Lättad och nöjd

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu när tjejen har uppehållstillstånd för besök i sverige kan vi då dra iväg på en tripp till övriga schengenländer utan problem?

Eller är det särskilda regler om man jämför med besöksvisumet?

Kanske man skulle kryssat in nån ruta redan vid ansökan för uppehållstillståndet?

Nån som vet? (Förutom MIG som har fullbelastad telekö)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla utom Storbrittanien för där måste hon ha visa

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Var i Stockholm ska/ kan man ansöka om förlängning av 90 dagars????????????

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Var i Stockholm ska/ kan man ansöka om förlängning av 90 dagars????????????

Migrationsverket

Pyramidvägen 2 A

Solna

/mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Migrationsverket

Pyramidvägen 2 A

Solna

/mvh

Tack, det var vad jag trodde, men hade hoppats för Hallonberget.

/Mvh

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla utom Storbrittanien för där måste hon ha visa

Tänk på att England inte tillhör Schengen samarbetet!!! :crazy:

Dom är inte med i valuta samarbetet heller! :kort:

Storbrittanien står utanför!! :ironi:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla utom Storbrittanien för där måste hon ha visa

Fel av dig.

Har nu lyckats få tag på en på MIG som säger att när man har uppehållstillstånd för besök gäller inte Schengenvisa't, alltså det gäller enbart för vistelse i Sverige

Det suger =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Men.iom att det var svårt att nå MIG via tele och mail så skickade jag även ett mail till polisens passgrupp. Och enligt

dom/han så är det lugnt att åka.

Hej hej, blir nog ett par glas till fotbollen ikväll om jag ska kunna varva ner i den här frustrationen.

Ps. Italienska ambassaden har jag ringt idag med, han var lite otrevlig och det slutade med att han sa att jag fick ringa imorrnbitti igen (och la snabbt på luren)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett uppehållstillstånd för besök gäller inom hela Schenegen oavsett vad Migrationsverkets upplysning tycker. Uppehållstillstånd för besök, bosättning, studier, arbete m.fl. är uppehållstillstånd med rätt att uppehålla sig i Sverige under en begränsad eller obegränsad tid. Man får vistas inom Schengen under högst 3 månader under en 6 månadersperiod. Dessa uppehållstillstånd har inte heller några begränsningar i antalet inresor till Sverige som schengenvisum har.

Numera gäller även s.k. D-visum inom hela Schengen. Läs om detta här: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+IM-PRESS+20100308IPR70123+0+DOC+PDF+V0//SV&language=SV

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Men håller UK på att de ska visa ändå fast en thai har schengenvisa i sverige

Home (Visa Services) > Do I need a UK visa?

Main navigation

  • Home (Visa Services)
    • Do I need a visa?
    • Visa information and guidance
    • Apply online
    • Already in the United Kingdom?
    • About us
    • Customer services
    • Policy and Law

Official British Government website for visa services

YES

You will need a visa to come to the United Kingdom as a visitor

You told us:

You are A national of Thailand

Purpose of your visit Visit

Your status Normally and legally living in Sweden

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan göra ett litet tillägg till tidigare svar.

Det är inte konstigt att migrationsmyndigheterna inte känner till in- och utresereglerna för olika länder. Reglerna kring in- och utresor sköter gränspolisen som har att följa EU ländernas överenskommelser i frågan.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för upplyftande svar thaikonsult!

Har du koll på var på nätet jag kan hitta mer ang "uppehållstillstånd vid besök"

Skulle vilja hitta en bra text jag kan printa ut.

//h

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej

TGF kommer hit nästa summar juli Vilket är bäst söka 6 mån eller 3 mån och sedan förlängning Hon har varit S 2 gr.

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har läst denna tråd angående förlängning av besök. Kollade på Migrationsverkets hemsida och där står "Ett uppehållstillstånd för besök kan du få i högst 1 år". Kan man alltså ansöka om att tjejen ska få stanna i ett år utöver de 90 dagars visum som hon ansöker om via Svenska ambassaden i Bkk? Ni som gjort denna förlängning tidigare, har ni ansökt om 90 dagar eller längre tid?

Noterar även att det verkar vara nya blanketter, nr 164011/165011 och nr 236011/237011. Eller kanske samma blanketter men nya nummer...

Uppehållstillstånd för besök

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...