Jump to content
IGNORERAD

Tog en tur till "gamla landet"..


soiwalker

Recommended Posts

Efter 2,5 ars frånvaro från Sverige sa åkte jag till slut “hem” igen för några veckor sedan. Det var med blandade känslor jag bokade resan men till slut satt jag ändå där på SAS kärran till Köpenhamn och slutligen Stockholm. Efter 6 dagars vistelse I gamla landet är jag nu tillbaka I Bangkok och resultatet av resan är att jag nu är ännu mer övertygad att mitt hem numera är Bangkok och Thailand.

Varför?

For min del kan det sammanfattas av ett enkelt ord : Frihet

Frihet att le mot en främmande kvinna utan att betraktas som en försöksutskriven våldtäktsman

Frihet att le mot en främmande man utan att betraktas som fikus eller mentalt begränsad

Frihet att inhandla öl, vin och sprit var jag vill och när jag vill

Frihet att dejta 20 år yngre tjejer och ända betraktas som normal

Frihet att köra min mc utan hjälm och med några bira I kroppen

Frihet att komma objuden hem till vänner och bekanta

Frihet att bli inbjuden att dela grannarnas middag

Frihet att ta bilen till en restaurang och köra hem smått berusad

Frihet att ta med 5 barn på restaurang och ända känna sig välkommen av personalen

Frihet att ha råd att ta med en familj på 7 personer pa restaurang

Frihet att spontant delta I grannarnas gatufest

Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt

Frihet att åtnjuta ett stort utbud av manliga nöjen utan att betraktas som förövare

Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht)

Frihet att traffa vackra damer pa barer gogo’s ,nattklubbar och discon trots att vara 40+

Listan kan givetvis göras längre , fyll gärna på..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • soiwalker

    40

  • Sabura

    18

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Efter 2,5 ars frånvaro från Sverige sa åkte jag till slut “hem” igen för några veckor sedan. Det var med blandade känslor jag bokade resan men till slut satt jag ändå där på SAS kärran till Köpenhamn och slutligen Stockholm. Efter 6 dagars vistelse I gamla landet är jag nu tillbaka I Bangkok och resultatet av resan är att jag nu är ännu mer övertygad att mitt hem numera är Bangkok och Thailand.

Varför?

For min del kan det sammanfattas av ett enkelt ord : Frihet

Frihet att le mot en främmande kvinna utan att betraktas som en försöksutskriven våldtäktsman

Frihet att le mot en främmande man utan att betraktas som fikus eller mentalt begränsad

Frihet att inhandla öl, vin och sprit var jag vill och när jag vill

Frihet att dejta 20 år yngre tjejer och ända betraktas som normal

Frihet att köra min mc utan hjälm och med några bira I kroppen

Frihet att komma objuden hem till vänner och bekanta

Frihet att bli inbjuden att dela grannarnas middag

Frihet att ta bilen till en restaurang och köra hem smått berusad

Frihet att ta med 5 barn på restaurang och ända känna sig välkommen av personalen

Frihet att ha råd att ta med en familj på 7 personer pa restaurang

Frihet att spontant delta I grannarnas gatufest

Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt

Frihet att åtnjuta ett stort utbud av manliga nöjen utan att betraktas som förövare

Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht)

Frihet att traffa vackra damer pa barer gogo’s ,nattklubbar och discon trots att vara 40+

Listan kan givetvis göras längre , fyll gärna på..

Om du tycker det är frihet att att kunna köra berusad och utsätta andra för fara

tycker i alla fall jag det är skönt att du inte bor i Sverige

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Janne,

rent generellt gillar jag manniskans fria val, oavsett om det valet ar ratt eller fel enligt kollektivet. Jag har noll intresse av att diskutera moral eller nolltolerans i trafikalkoholfragor, jag kan endast konstatera att jag trivs med det mildare regelverket harnere eftersom det gor mitt liv enklare att leva. Jag tror att den avgorande skillnaden mellan svensk och thailandsk trafiksakerhet ar avsaknaden av trafikutbildning och att nastan alla kan fixa ett korkort pa en halvdag for 250 baht.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Janne,

rent generellt gillar jag manniskans fria val, oavsett om det valet ar ratt eller fel enligt kollektivet. Jag har noll intresse av att diskutera moral eller nolltolerans i trafikalkoholfragor, jag kan endast konstatera att jag trivs med det mildare regelverket harnere eftersom det gor mitt liv enklare att leva. Jag tror att den avgorande skillnaden mellan svensk och thailandsk trafiksakerhet ar avsaknaden av trafikutbildning och att nastan alla kan fixa ett korkort pa en halvdag for 250 baht.

Hur ser du på frihet att kunna slippa möta alkoholberusade och knarkpåverkade trafikanter i trafiken som äventyrar ditt liv eftersom dom främst bryr sig om sin egen frihet och skiter i andras säkerhet ?

Och vad får dig att tro att du blir en bättre människa i Thailand med en 20 år yngre prostituerad under armen än i västeuropeiska länder. Så länge du betalar rätt pris lär du alltid kunna köpa dig lyckan av unga prostituerade i de flesta länder i världen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Efter 2,5 ars frånvaro från Sverige sa åkte jag till slut “hem” igen för några veckor sedan. Det var med blandade känslor jag bokade resan men till slut satt jag ändå där på SAS kärran till Köpenhamn och slutligen Stockholm. Efter 6 dagars vistelse I gamla landet är jag nu tillbaka I Bangkok och resultatet av resan är att jag nu är ännu mer övertygad att mitt hem numera är Bangkok och Thailand.

Varför?

For min del kan det sammanfattas av ett enkelt ord : Frihet

Frihet att le mot en främmande kvinna utan att betraktas som en försöksutskriven våldtäktsman

Frihet att le mot en främmande man utan att betraktas som fikus eller mentalt begränsad

Frihet att inhandla öl, vin och sprit var jag vill och när jag vill

Frihet att dejta 20 år yngre tjejer och ända betraktas som normal

Frihet att köra min mc utan hjälm och med några bira I kroppen

Frihet att komma objuden hem till vänner och bekanta

Frihet att bli inbjuden att dela grannarnas middag

Frihet att ta bilen till en restaurang och köra hem smått berusad

Frihet att ta med 5 barn på restaurang och ända känna sig välkommen av personalen

Frihet att ha råd att ta med en familj på 7 personer pa restaurang

Frihet att spontant delta I grannarnas gatufest

Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt

Frihet att åtnjuta ett stort utbud av manliga nöjen utan att betraktas som förövare

Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht)

Frihet att traffa vackra damer pa barer gogo’s ,nattklubbar och discon trots att vara 40+

Listan kan givetvis göras längre , fyll gärna på..

Hej

Tycker att fletalet av dom punkter du räknade upp var klockrena och är en av anledningarna till att jag själv trivs bra där nere.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

2,5 år "hemifrån" är lite för lite.

Suget att flytta hem brukar vara störst efter 5 år och har man inte flyttat efter 8 år

är sannolikheten stor att man aldrig gör det.

Gäller iofs bosättning i Norden och av nordbor - Asien är såpass annorlunda

att det kanske är andra kriterier som gäller.

Har du tänkt på att en del av dina "friheter" är andras ofrihet?

Knappast en fråga om moral att föräldrar måste hålla sina barn inomhus när det behagar

herrn att köra med alkohol i kroppen.

Extra tankvärt att du i samma andetag berömmer att du där har

"Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt"

Kanske du skulle lägga till "Frihet att få visa hänsyn och att vara ödmjuk" på listan.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser du på frihet att kunna slippa möta alkoholberusade och knarkpåverkade trafikanter i trafiken som äventyrar ditt liv eftersom dom främst bryr sig om sin egen frihet och skiter i andras säkerhet ?

Och vad får dig att tro att du blir en bättre människa i Thailand med en 20 år yngre prostituerad under armen än i västeuropeiska länder. Så länge du betalar rätt pris lär du alltid kunna köpa dig lyckan av unga prostituerade i de flesta länder i världen

Nja, eftersom jag sjalv kan tanka mig att kora hem efter nagra bira sa har jag inga problem med att andra gor likadant. Att blanda in knarkpaverkade eller stupfulla ar att forenkla amnet till en icke-fraga.

Ingen aning varfor du tror att jag vill bli en battre manniska eller varfor mina 20 ar yngre dejter ar prostituerade. Inget som jag skrivit i mitt inlagg i alla fall. Alltid kul med svar men det vore bra om du inte tillskriver mig asikter som jag inte har eller givit uttryck for.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter avslappnade Soiwalker.

Hoppas du hinner huka dig nu när moralpredikanterna pepprar på. :D

skål :drinks:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2,5 år "hemifrån" är lite för lite.

Suget att flytta hem brukar vara störst efter 5 år och har man inte flyttat efter 8 år

är sannolikheten stor att man aldrig gör det.

Gäller iofs bosättning i Norden och av nordbor - Asien är såpass annorlunda

att det kanske är andra kriterier som gäller.

Har du tänkt på att en del av dina "friheter" är andras ofrihet?

Knappast en fråga om moral att föräldrar måste hålla sina barn inomhus när det behagar

herrn att köra med alkohol i kroppen.

Extra tankvärt att du i samma andetag berömmer att du där har

"Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt"

Kanske du skulle lägga till "Frihet att få visa hänsyn och att vara ödmjuk" på listan.

Tjena GD,

med all respekt for dina kunskaper sa ar det nog i hogsta grad individuellt om och nar en avflyttad far hemlangtan eller inte?

Jag kan inte se att min frihet gor andra manniskor ofria, mojligen den kontroversiella vanan att understundom kora hem min bil fran krogen. Jag tror definitivt att du har fel i att foraldrarna haller sina barn inomhus nar soiwalker kor hem, normalt trafikbeteende i detta land ar 4-5 personer pa moppen dar samtliga saknar hjalm och styret ar hart lastat med kassar fran den lokala marknaden. Normalt trafikbeteende ar ocksa att aldrig anvanda bilbalte, kora hela slakten pa flaket pa din pickup i 150 km/timmen pa motorvagen, lata din kompis halla din 32 tums tjocktv som passagerare pa din moppe pa vag till pantbanken. Med det sagt kan jag saga att jag betraktar mig som en av de allra sakraste forarna i Pattaya, med eller utan pilsner.

Jag gillar att du tog upp min rad om omtanke och odmjukhet eftersom den ar central i min syn pa kulturskillnaden. Tveksamt om jag uppfattas som sarskilt odmjuk men jag forsoker bemota andra manniskor som jag sjalv vill bli bemott.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag framför aldrig ett fordon i Thailand just för att jag sannolikt intagit ett antal Beer Chang.

Det är möjligt att det skulle gå bra, men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag skadade en annan människa pga min berusning. Så jag avstår från att köra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag framför aldrig ett fordon i Thailand just för att jag sannolikt intagit ett antal Beer Chang.

Det är möjligt att det skulle gå bra, men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag skadade en annan människa pga min berusning. Så jag avstår från att köra.

Herr Chang har talat.

Instämmer till fullo och skulle kunna utveckla det, men avstår. (Jag skulle bli så långrandig då)

Faktum är att i princip alla som kör rattonyktra i Sverige anser att deras berusning inte påverkat deras körning negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter avslappnade Soiwalker.

Hoppas du hinner huka dig nu när moralpredikanterna pepprar på. :D

skål :drinks:

Tjena Mankan,

tackar for omtanken, jag invantar hogmassan:-)

Skal!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Frihet att njuta av frihet utan att behöva reflektera över "borden" och "måsten".

Link to comment
Dela på andra sajter

Frihet att njuta av frihet utan att behöva reflektera över "borden" och "måsten".

Huvudet pa spiken, Buzzen!

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Dinkel

En som tog sig "FRIHETEN"höll på ta livet av min bror och hans dotter för 6 månader sen i en frontalkrock :(

vilket pris får friheten kosta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

En som tog sig "FRIHETEN"höll på ta livet av min bror och hans dotter för 6 månader sen i en frontalkrock :(

vilket pris får friheten kosta ?

Hej Dinkel,

Kan bara beklaga det som hande din bror och hans dotter. Uppenbarligen en omdomeslos och farlig forare enligt din beskrivning.

Med frihet foljer ansvar, nagot denne forare sannolikt inte tog.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vad som inträffar här är väl egentligen lite kulturkrockar.

Vi svenskar bär på vissa värderingar, har en speciell lagstiftning, en del saker är kutym annat inte, det finns vissa "do" och vissa "don't".

I Thailand ser det annorlunda ut. Gör man fel om man assimileras i det Thailänska samhället eftersom man då gör som de gör? Kanske, om man ser på det med svenska ögon?

Det finns lagar och förordningar även i Thailand som styr rattfylla, dåligt förankrad last, prostitution osv osv..men de ser mellan fingrarna på ett annat sätt och det kan gå att muta sig ur situationer. Inte rätt, ur svenskt perspektiv, men det är helt enkelt så det är i Thailand. Rätt och fel är kanske aningens mer diffust i Thailand. Fel för vem? Gör man fel när man gör som alla andra gör? Kommer man ha någon framgång i att försöka få Thailändarna att agera och tänka svenskt?

Sorry, nu blev det lite väl filosofiskt...

:rabbi:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad som inträffar här är väl egentligen lite kulturkrockar.

Vi svenskar bär på vissa värderingar, har en speciell lagstiftning, en del saker är kutym annat inte, det finns vissa "do" och vissa "don't".

I Thailand ser det annorlunda ut. Gör man fel om man assimileras i det Thailänska samhället eftersom man då gör som de gör? Kanske, om man ser på det med svenska ögon?

Det finns lagar och förordningar även i Thailand som styr rattfylla, dåligt förankrad last, prostitution osv osv..men de ser mellan fingrarna på ett annat sätt och det kan gå att muta sig ur situationer. Inte rätt, ur svenskt perspektiv, men det är helt enkelt så det är i Thailand. Rätt och fel är kanske aningens mer diffust i Thailand. Fel för vem? Gör man fel när man gör som alla andra gör? Kommer man ha någon framgång i att försöka få Thailändarna att agera och tänka svenskt?

Sorry, nu blev det lite väl filosofiskt...

:rabbi:

Jag tror tyskarna har ställt sig den frågan i över 60 år

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad som inträffar här är väl egentligen lite kulturkrockar.

Vi svenskar bär på vissa värderingar, har en speciell lagstiftning, en del saker är kutym annat inte, det finns vissa "do" och vissa "don't".

I Thailand ser det annorlunda ut. Gör man fel om man assimileras i det Thailänska samhället eftersom man då gör som de gör? Kanske, om man ser på det med svenska ögon?

Det finns lagar och förordningar även i Thailand som styr rattfylla, dåligt förankrad last, prostitution osv osv..men de ser mellan fingrarna på ett annat sätt och det kan gå att muta sig ur situationer. Inte rätt, ur svenskt perspektiv, men det är helt enkelt så det är i Thailand. Rätt och fel är kanske aningens mer diffust i Thailand. Fel för vem? Gör man fel när man gör som alla andra gör? Kommer man ha någon framgång i att försöka få Thailändarna att agera och tänka svenskt?

Sorry, nu blev det lite väl filosofiskt...

:rabbi:

Hej

Jag tycker att du tog rätt beslut att ta seden dit man kommer, att fortsätta leva som en svensk fungerar nog bra i våra grannländer som Norge, Danmark och Finland, men det blir nog svårare ju längre bort ifrån Sverige man kommer.

Assimilering är ju något vi förväntar oss av invandrare till sverige, och det gör nog dom länder som vi svenskar flyttar till också.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

rent generellt gillar jag manniskans fria val

Thailand har ju stor cencur, och riggade val, så då stämmer väl Sverige bättre in?... :)

Gällande att ta seden dit man kommer, så håller jag med gällande det mesta,

men definitivt INTE gällande

1. att köra full.

2. bra att tänka "maipenrai" gällande småsaker, men inte gällande större saker, tycker jag, för det gör ju att det blir onödigt mycket allvarliga fel. Lär man sig inte hur man gör det bra, så blir utvecklingen sämre =Det tar mycket längre tid innan fattigdomen upphör, om man jobbar ineffektivt och med dålig kvalitét... (Fast de kan en del bättre också. Jag tänker INTE lägga mig i hur de bygger taken, så att de inte blåser av :)

(Jag är noggrann då jag jobbar, eller får hus byggt o d, men har inga problem med thailänska stilen privat.

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Hej Dinkel,

Kan bara beklaga det som hande din bror och hans dotter. Uppenbarligen en omdomeslos och farlig forare enligt din beskrivning.

Med frihet foljer ansvar, nagot denne forare sannolikt inte tog.

Soiwalker, nu är det ju bara så att alla rattfyllerister saknar omdöme och är farliga för sin omgivning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge friheten inte "drabbar" dig så är du säkert glad i att inte behöva visa hänsyn till andra människor.

Frihet att köra mc/bil påverkad...ja herregud. Jag håller med personen som beskrev det som en lättnad att slippa möta dig på svenska vägar då du uppenbart är en högrisk för andra trafikanter. Fruktansvärt omoget och ointelligent argument för frihet. Jag älskar frihet och jag älskar verkligen den känsla av frihet man får i Thailand...OM man har det bra ställt ekonomiskt.

Skulle inte förvåna mig om du återvände till Sverige för att aktualisera sjukförsäkringen..vilket är en underbar frihet som vi i Sverige betalar för...:whistle:

Nej...jag köper inte alla dina argument...även om jag håller med om en del av dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Jag framför aldrig ett fordon i Thailand just för att jag sannolikt intagit ett antal Beer Chang.

Det är möjligt att det skulle gå bra, men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag skadade en annan människa pga min berusning. Så jag avstår från att köra.

Herr Chang har talat.

Tycker likadan som HC, man ska aldrig sätta sig bakom ratten när man tagit några öl. Mitt jobb hänger på det också så det skulle vara mycket olyckligt att förlora kortet. Det är många som tänker som Soiwalker att det är ingen fara. I Thailand han kan ju alltid komma undan med några hundralappar till polisen vid kontroll.

Det är också säkert så att antal olyckor skulle säkerligen minska om folk kör nyktra(även i Thailand). Jag vet det finns miljoner bilförare som tänker likadant som Soiwalker att det är deras frihet...

Ändrades av Lung To

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...