Jump to content
IGNORERAD

Tog en tur till "gamla landet"..


soiwalker

Recommended Posts

Annars så tycker jag att en frihet i Thailand är att det är så billigt med songthaew eller moppetaxi så man inte behöver köra själv på fyllan.. Ooops, det gällde ju pattis och således det oriktiga Thailand.. :crazy:

Tjena Knasem,

visst ar det sa och dom kvallar jag jag drar ner till Pattaya City sa tar jag alltid en moppetaxi fran och till omradet

dar jag bor. Dalig ide att kora full. Daremot kan det vara svart att hitta en nykter moppetaxiforare ibland, normalt

hanger dom utanfor 7-11 och dricker leo mellan korningarna. Jag hade oturen att valja en sadan for en tid sedan, han struntade i hjalm och korde som en vettvilling. Nar vi kom i narheten av Soi Buakhow sa stod plotsligt polisen dar och vinkade in mopedister Min forare hade ingen avsikt att stanna och slet sig fran en polisman som tog hans arm, den fortsatta farden nar han skulle fly fran eventuella efterfoljande poliser var en riktig nara-doden-upplevelse..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • soiwalker

    40

  • Sabura

    18

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om den tabubelagda bira-bil diskussionen nu forhoppningsvis ebbar ut sa finns det kanske utrymme att kika pa lite andra friheter?

Apotek och medicin ar ett intressant fenomen aven om det verkar paga forandringar i Sverige dar monopolet avregleras.

Har ni tankt pa hur manga pharmacy och drugstores det finns pa en vanlig thai soi? Obegripligt att dom kan overleva, fast a andra

sidan verkar thai damer springa till apoteket och kopa medicin for minsta lilla.

Att kunna kopa medicin for sina krampor utan att passera vardcentralen och doktorn for att fa ett recept ar helt klart frihet i

mina ogon. Naturligtvis behovs diagnos och recept aven i Thailand men for redan diagnosticerade eller uppenbara saker sa fungerar

det ju bra. Pa mitt stammis-apotek pa Sukhumvit 19 bredvid Robinson ar det en strid strom av araber som bunkrar upp allskons

lakemedel infor hemresan till arablandet. Kanske finns det en luktrativ svart marknad i hemlandet?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej GD!

Såg ditt inlägg och funderar lite på hur det passar ihop med det här:

"Jag tycker inte heller det spelar roll om han tagit sig ett järn eller två - det bara beviser vad

den numera mycket tystlåtna Arne försökte säga:

Att han är en människa av vanligt kött och blod.

mvh GD "

Sagt om en som sprang med ett vapen i skogen. :whistle:

Lite historieförfalskning här ? Vet du inte att det är klädsamt att ta med hela citatet?

Sagt om en kung som ger intervju och om en sån bör dricka på sin fritid.

- vilket självklart är alla förunnat.

Därmed inte att han bör skjuta när han är full eller köra bil i samma tillstånd.

Och det var typ liksom lämpligheten av det senare vi pratade om.

Alldeles oavsedd att trådskaparen riskerar att meja ner thailändares barn

och den andra "bara" riskerar skada element ur den svenska överklassen :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju jag aldrig bott i Thailand men har trots det tillbringat ca 5 år där totalt om man räknar ihop alla dom många och långa semestrarna som tillbringats där sedan 90-talet. Så jag anser nog att jag har tillräcklig erfarenhet av landet för att bestämt hävda att jag personligen mycket hellre bor, lever och verkar i Sverige. Thailand är skitkul, intressant, fullt av charmiga människor med ett oftast behagligt klimat där man kan leva en ganska drömlik tillvaro (på andras bekostnad) om man har gott om pengar. Men det är också ett liv förknippat med många risker som jag ser det och skulle något tråkigt inträffa för en själv eller sin familj så är det nog inte lika roligt att leva där längre. Och risken att det ska hända något tråkigt anser jag vara mycket större där än i Sverige.

Så en förutsättning för fördelen med Thailand är som Vaxet redan skrivit att man är frisk, har gott om pengar samt inte råkar illa ut (olycka, sjukdom klammeri med rättvisan, ekonomiskt obestånd etc). Om man lever som singel må det vara hänt att man en dag plötsligt ligger död under en thailändsk lastbil utan framtida trygghetsförsäkran, men har man familj och barn att tänka så känns bristen på samhällstrygghet inte lika bra längre. Åtminstone för mig personligen. Att jag hitills i livet, med råge, kunnat försörja min familj genom eget arbete behöver inte betyda att jag kommer att kunna göra det livet igenom. Men bor vi och är verksamma i Sverige så vet jag dels att jag har ca 5-10 ggr mindre chans att t ex hamna under en lastbil, dels att familjen i så fall inte skulle behöva oroa sig över sin framtid ändå. Jag, och vi, är försäkrade upp över öronen vare sig vi önskar det eller inte och det ser åtminstone jag som en frihet.

Visst kan man ibland bli lite trött på svensk överbeskyddarmentalitet, man får inte åka bil utan bilbarnstol, cykla utan hjälm eller dricka en enda starköl till maten och sedan ta bilen hem. Men denna överskyddarmentalitet fyller i alla fall en funktion och man behöver inte i lika hög grad oroa sig för att vistas i trafiken med t ex sina barn. Varken som gående eller med fordon. Vi har en egen bil i Thailand och jag har kört ca 1000 mil per år med den sedan den inhandlades för snart 4 år sedan men jag är ständigt orolig för vad som kan inträffa när vi är ute och åker eftersom sannolikheten för en olycka känns så oerhört mycket högre i Thailand.

Vi har pga oron för vad som kan hända utrustat vår thailändska bil med bilbarnstolar, inte för att man måste utan för att jag passerat alldeles på tok för många otäcka trafikolycksplatser i Thailand och inte anser oss osårbara. Kommer b la ihåg en ny pickup liggande på taket med krossade rutor mitt i en korsning där nallar och andra barnkramdjur blandade med blodpölar låg utspridda över hela gatan. Inte så svårt att föreställa sig vilken hjälp en bilbarnstol hade gjort i det läget.

Nåja nu blev det mest funderat kring trafik och risker i övrigt och det var väl egentligen inte det jag tänkte skriva om så jag återgår till att skriva om att leva i Sverige vs Thailand istället. Tycker det är lite underligt att så många känner och uttrycker bitterhet antingen mot Thailand eller mot Sverige, att båda länderna har fördelar och är bra på sitt sätt tycks nästan vara förbjudet att tycka. Och att man faktiskt praktiskt kan ordna sitt liv så att det kan levas i båda länderna samtidigt tycks inte ha föresvävat alla. nej antingen eller ska det tydligen väljas.

Själv trivs jag ypperligt i båda länderna och faktiskt ännu bättre i Sverige sedan jag började tillbringa några månader om året i Thailand. Sverige är fantastiskt på många sätt och vis, tryggheten som jag beskrev är bara en av fördelarna. Det är också så rent och vackert här, allt är så lätt och obyråkratiskt i jämförelse med Thailand. Vädret är underbart lagom på sommaren och årstiderna ger oändliga möjligheter till att variera sin tillvaro. Man behöver inte fundera på skolor, sjukvård eller annat nödvändigt för barnens utveckling, samhället serverar det på fat på ett i mina ögon alldleles utmärkt och okomplicerat sätt. och barnen får en både trygg och aktiv uppväxtmiljö här i Sverige som bäddar för möjligheten till ett bra framtida liv.

Jag skulle inte vilja byta och istället bo i Thailand, semester någon/några månader per år där räcker gott för oss. Det vardagliga livet med arbete, skola, fritidsaktiviteter osv har jag mycket hellre i Sverige. Däremot som sagt, gärna långa årliga semestrar i Thailand för att regelbundet också kunna ta del av allt det som är en fördel i det landet. Att få leva i båda världarna, fast med basen i Sverige, är helt klart det optimala för oss personligen. Plocka russinen ur kakan kanske det brukade kallas.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Lite historieförfalskning här ? Vet du inte att det är klädsamt att ta med hela citatet?

Sagt om en kung som ger intervju och om en sån bör dricka på sin fritid.

- vilket självklart är alla förunnat.

Därmed inte att han bör skjuta när han är full eller köra bil i samma tillstånd.

Och det var typ liksom lämpligheten av det senare vi pratade om.

Alldeles oavsedd att trådskaparen riskerar att meja ner thailändares barn

och den andra "bara" riskerar skada element ur den svenska överklassen :-)

Jag är dålig på att använda multicitering.. erkännes.. men klippte ut essensen ur ditt inlägg och la det inom citat-tecken.

Du skrev "tagit ett par järn" och det var i samband med att han jagade, vari ligger historieförfalskningen? Jag tolkade det då som du tyckte det var helt OK att supa och jaga och att kungen hade all rätt att göra det som vanlig människa.

Därför blev jag förvånad när du reagerade såhär i denna tråden..

Du kan ju förtydliga genom att ange om du anser kungen uppträder lämpligt eller olämpligt om han jagar på fyllan?

Vidare bör du ju förtydliga om du tycker "element ur den svenska överklassen" är mindre värda som människor jämfört med thailändares barn?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag är dålig på att använda multicitering.. erkännes.. men klippte ut essensen ur ditt inlägg och la det inom citat-tecken.

Du skrev "tagit ett par järn" och det var i samband med att han jagade, vari ligger historieförfalskningen? Jag tolkade det då som du tyckte det var helt OK att supa och jaga och att kungen hade all rätt att göra det som vanlig människa.

Därför blev jag förvånad när du reagerade såhär i denna tråden..

Du kan ju förtydliga genom att ange om du anser kungen uppträder lämpligt eller olämpligt om han jagar på fyllan?

Vidare bör du ju förtydliga om du tycker "element ur den svenska överklassen" är mindre värda som människor jämfört med thailändares barn?

Vad menar du med "reagera såhär".

Är det inte OK att tycka att man inte ska köra bil med alkohol i kroppen?

Jag vet inte om intervjun är gjort före eller efter en ev. jakt

och tråden du hämtar citatet ifrån handlar om lämpligheten av att en kung är lite småfull.

Förtydligande om mera eller -mindrevärde är nog onödigt för de flesta.

Inte ens du kan väl missa både citationstecken och en smiley.

Nytt försök på medvetet misstolkning?

.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Vad menar du med "reagera såhär".

Är det inte OK att tycka att man inte ska köra bil med alkohol i kroppen?

Jag vet inte om intervjun är gjort före eller efter en ev. jakt

och tråden du hämtar citatet ifrån handlar om lämpligheten av att en kung är lite småfull.

Förtydligande om mera eller -mindrevärde är nog onödigt för de flesta.

Inte ens du kan väl missa både citationstecken och en smiley.

Nytt försök på medvetet misstolkning?

.

Jag tycker det är precis lika olämpligt att jaga som att köra bil påverkad och ber dig ju därför förtydliga så att jag slipper misstolka, varför svarar du inte på raka frågor då?

Mina inlägg i den tråden handlade b.l.a. om alkoholproblem och jag ansåg att om man som kung uppträder offentligt i TV:s nyheter på fyllan i samband med jakt .. så tyder det på att han inte kan hantera alkohol. Jag tolkade ditt svar där som att du tyckte han var mänsklig och att det inte spelade någon roll, därför jag kom ihåg det.

Jag såg din smiley och dina situationstecken... men ser inte ironin.

Med "såhär" menar jag fortfarande:

"Har du tänkt på att en del av dina "friheter" är andras ofrihet?

Knappast en fråga om moral att föräldrar måste hålla sina barn inomhus när det behagar

herrn att köra med alkohol i kroppen.

Extra tankvärt att du i samma andetag berömmer att du där har

"Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt"

Kanske du skulle lägga till "Frihet att få visa hänsyn och att vara ödmjuk" på listan. "

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tycker det är precis lika olämpligt att jaga som att köra bil påverkad och ber dig ju därför förtydliga så att jag slipper misstolka, varför svarar du inte på raka frågor då?

Mina inlägg i den tråden handlade b.l.a. om alkoholproblem och jag ansåg att om man som kung uppträder offentligt i TV:s nyheter på fyllan i samband med jakt .. så tyder det på att han inte kan hantera alkohol. Jag tolkade ditt svar där som att du tyckte han var mänsklig och att det inte spelade någon roll, därför jag kom ihåg det.

Jag såg din smiley och dina situationstecken... men ser inte ironin.

Med "såhär" menar jag fortfarande:

"Har du tänkt på att en del av dina "friheter" är andras ofrihet?

Knappast en fråga om moral att föräldrar måste hålla sina barn inomhus när det behagar

herrn att köra med alkohol i kroppen.

Extra tankvärt att du i samma andetag berömmer att du där har

"Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt"

Kanske du skulle lägga till "Frihet att få visa hänsyn och att vara ödmjuk" på listan. "

Ja jag har skrivit det där.

Men vad har det att göra med en småfuld kung som ger en intervju.

Du vill på något sätt få det inlägg att se ut som jag sanktionerar vapenhantering

eller bilkörning i alkoholpåverkad tillstånd.

Jag tycker inte man ska förbjuda kungar att ta sig ett järn.

Jag tycker inte att varken kungar i Sverige eller i baren ska köra bil, hantera vapen

eller skjuta bambin i alkoholpåverkad tillstånd.

Tydligt nog?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Ja jag har skrivit det där.

Men vad har det att göra med en småfuld kung som ger en intervju.

Du vill på något sätt få det inlägg att se ut som jag sanktionerar vapenhantering

eller bilkörning i alkoholpåverkad tillstånd.

Jag tycker inte man ska förbjuda kungar att ta sig ett järn.

Jag tycker inte att varken kungar i Sverige eller i baren ska köra bil, hantera vapen

eller skjuta bambin i alkoholpåverkad tillstånd.

Tydligt nog?

Ja! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Respekt Soiwalker håller med dig i det mesta..The Dark Side mmm.är en av mina favoriter och klientelet här gör nog bäst att undvika att besöka det.med några få undantag naturligtvis

Link to comment
Dela på andra sajter

Respekt Soiwalker håller med dig i det mesta..The Dark Side mmm.är en av mina favoriter och klientelet här gör nog bäst att undvika att besöka det.med några få undantag naturligtvis

Dark Side.. skitställe. Där bor inga normala människor! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dark Side.. skitställe. Där bor inga normala människor! :)

Hehe.folk skulle fan i mig få visa pass för att få komma in...

Link to comment
Dela på andra sajter

För en månad sedan åkte vi 10 pers i bilen, 6 vuxna och fyra barn - i en Vios!

Öppnade en färd-öl innan vi drog vilket inte alls kändes så bra eftersom ölfan var lite ljummen! :)

Har fyra barn i mitt hushåll - ingen bilbarnstol. Ingen använder heller bälte när vi åker någonstans.

Vi är nog en livsfara både för andra och oss själva och borde nog spärras in.

Och om inte alltför lång tid kommer vi till Sverige - må alla torktumle-ull-pedanter bäva!

Polaren kommer med bil och hämtar oss på Arlanda, men frågan är hur vi tar oss därifrån?

Vi har nämligen ingen bilbarnstol till minstingen.

Skickar vi henne i frankerad låda eller vågar vi riskera ett lagbrott?

Eller ska vi ringa socialen direkt och be dom komma och omhänderta henne? För hennes egna bästa?

Jag kan förstå att du aldrig varit i närheten av en trafikolycka och det ska du nog skatta dig lycklig över. Fruktansvärd brist på empati och förståelse...trafikvett och fan vet allt.

Det verkar som det är macho för dig att vara motfalls och genom detta sätta dina barn och andras liv i fara. Jag kan bara beklaga intelligensnivån på det skrivna och hoppas att du verkligen inte är så dum som det ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med soiwalker om att friheten är det bästa. De friheter som han räknar är inte alla positiva. Betraktar man dem var och en för sig så finns det mycket för anhängare av social ingenjörskonst att göra. Jag tror dock att alla friheter hör samman till viss del. Den dag då alla thaiare vägrar köra bil efter en öl, inhandlar barnstol, max fem personer i en pick up med säkerhertsbält osv. så har nog Thailand kommit lång i "utvecklingen" och de flesta av de andra friheter som soiwalker tar upp också de ett minne blott.Det skulle vara tråkigt.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

För en månad sedan åkte vi 10 pers i bilen, 6 vuxna och fyra barn - i en Vios!

Öppnade en färd-öl innan vi drog vilket inte alls kändes så bra eftersom ölfan var lite ljummen! :)

Har fyra barn i mitt hushåll - ingen bilbarnstol. Ingen använder heller bälte när vi åker någonstans.

Vi är nog en livsfara både för andra och oss själva och borde nog spärras in.

Och om inte alltför lång tid kommer vi till Sverige - må alla torktumle-ull-pedanter bäva!

Polaren kommer med bil och hämtar oss på Arlanda, men frågan är hur vi tar oss därifrån?

Vi har nämligen ingen bilbarnstol till minstingen.

Skickar vi henne i frankerad låda eller vågar vi riskera ett lagbrott?

Eller ska vi ringa socialen direkt och be dom komma och omhänderta henne? För hennes egna bästa?

Du Buzzen,

du kanske kan be kompisen att spanna pa takboxen innan han hamtar upp er? Borde finnas gott om plats for ett mindre barn

samt en kartong bira eller tva?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Du Buzzen,

du kanske kan be kompisen att spanna pa takboxen innan han hamtar upp er? Borde finnas gott om plats for ett mindre barn

samt en kartong bira eller tva?

Skulle aldrig falla mig in.

Det kan inte vara nyttigt att forsla barn i takbox utan lufthål, det fattar ju alla.

Du behöver nog åka till Sverige ett tag till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är klart... om jag dricker upp biran först så räcker nog luften i boxen ett tag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, man behöver ju inte stänga takboxen, då räcker ju luften hur länge som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Så bra ! nu kör vi en skämtomgång om barn i bil utan säkerhet, och bilkörande med alkohol i kroppen så blir det kanon, alt för frihet i TL

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra ! nu kör vi en skämtomgång om barn i bil utan säkerhet, och bilkörande med alkohol i kroppen så blir det kanon, alt för frihet i TL

Ok.. du börjar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det måhända skulle startas en ny tråd..."vem är mest macho i MPR"...

:drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig falla mig in.

Det kan inte vara nyttigt att forsla barn i takbox utan lufthål, det fattar ju alla.

Du behöver nog åka till Sverige ett tag till. :)

Ingen fara Buzz, jag har en kompis i Sverige som brukade sova i takboxen under hemresor från fisketurer i Norge, han hade kontakt med bilföraren via mobiltelefon, om han tex skulle behöva en pissepaus, tror inte han tog nån skada av det.

Fast karln e Bodensare, och norrlänningar kanske inte behöver lika mycket syre som vanligt folk?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara Buzz, jag har en kompis i Sverige som brukade sova i takboxen under hemresor från fisketurer i Norge, han hade kontakt med bilföraren via mobiltelefon, om han tex skulle behöva en pissepaus, tror inte han tog nån skada av det.

Karln e Bodensare, och norrlänningar kanske inte behöver lika mycket syre som vanligt folk?

MVH Tommy

Med tanke på hur långsamt, och sällan, de pratar så kanske det stämmer. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Ok.. du börjar..

Ja för tusan ta en sangsom eller tre med grannen, han bjöd ju in dig och det går inte att tacka nej enl. de nya sederna, han är ju så trevlig och det skulle vara oförskämt , sluta inte förrän det börjar bli dimmigt- släng sedan in ungarna i bilen utan att använda den säkerhet som finns tillgängligt, inte så noga det går att skaffa nya! se till att frun är glad och stanna

vid närmsta restaurang för hon är sugen på ngt visst och tanka ett par Chang eller Singh för att promillen inte skall falla och helt plötsligt befinna sig i tänkbart skick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för tusan ta en sangsom eller tre med grannen, han bjöd ju in dig och det går inte att tacka nej enl. de nya sederna, han är ju så trevlig och det skulle vara oförskämt , sluta inte förrän det börjar bli dimmigt- släng sedan in ungarna i bilen utan att använda den säkerhet som finns tillgängligt, inte så noga det går att skaffa nya! se till att frun är glad och stanna

vid närmsta restaurang för hon är sugen på ngt visst och tanka ett par Chang eller Singh för att promillen inte skall falla och helt plötsligt befinna sig i tänkbart skick!

Trist att du inte har minsta sinne for humor, kanske har du atit for manga moralkakor?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...