Jump to content
IGNORERAD

Har du kört onykter i Thailand?


Surin P3

Har du kört onykter i Thailand?  

166 röster

  1. 1. Jag har framfört ett fordon efter...

    • 1-2 öl (eller motsvarande)
      28
    • 3 öl eller flera (eller motsvarande)
      91
    • Aldrig kört onykter
      47
  2. 2. Vet ni hur straffen för att köra onykter ser ut idag?

    • Ja
      37
    • Nej
      129


Recommended Posts

Nja, 'Moppen' väger 130 kg och frugan skulle bli rackarns sur om jag vinglade ikull med den. Lite grövre modell av moppe (skoter) alltså.

Håller med dig. Har knallat med moppen, nykter, för det varit punka, tills jag kom på att man kan köra med platt däck.

Och det är inte kul att knalla med en moppe. Pedaler och pinnar slår i benet hela tiden. Och vingligt är det, även om man som sagt är nykter.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    13

  • måne

    5

  • BaBoo

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sedan jag gjort bort mig i ungdomen, då det var tufft att köra full håller jag mig sedan dess borta från ratt/styre när jag druckit. Blev en bra krach då fast jag inte var så full, som tur var bara materiella skador.

Kan väl ändå anse att man är knäpp då jag flera ggr åkt med andra som varit berusade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Har kört efter att jag druckigt i Thailand. Inte nyligen förvisso men det gör ju inte beteendet mindre utvecklingsstört för det. Jag har gjort många idi*tiska saker. Köra full räknas in bland dessa. Dock har min idi*ti ännu vissa begränsningar eftersom jag aldrig skulle få för mig att försöka rationalisera eller ursäkta mina hjärnsläpp så här i efterhand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser för övrigt att ca 69% av de som röstat, kört efter minst 1-2 öl.

Och över hälften kört efter tre eller flera öl i kroppen. :huh:

Frågan är ju hur långt efter ölen man körde (svepa 3 snabba sen köra direkt/3 under dagen sen köra på em.), vilken alkoholhalt var det (4,2%/6,9%), och vilken storlek var det på ölen (tex 33cl/64cl)...

Lite luddig fråga tycker jag.

Körde hem från Siam Park idag efter 2st 33cl burkar 5% LEO, som jag drack ca kl.13:00 och kl.15:00, hemresan startade 16:50 och gick bra, varken skäms eller tror att jag var i närheten av ens den svenska promillegränsen.

Så visst har jag kört efter ett par öl i Thailand, så sent som idag faktiskt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Så här funkar det i "min" hemby.

Frazze du är lite full...

Du måste lova att köra försiktigt.

Ok hejdå.(samtal med polisman som gärna följer med fordonet i fråga)..

Helst om vägen bär till en karaoke..

Mvh.Frazze.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag var jag hos Mait, tog 3 SML och satte mig på moppen och åkte hem. Jag är hemsk! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag var jag hos Mait, tog 3 SML och satte mig på moppen och åkte hem. Jag är hemsk! :)

Måste bli en förbarmelsens skimmer över Pattaya/Jomtien när Du återvänder till Svedala.Hoppas Du tänker på att förvarna vid nästa Thailandsbesök. :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bli en förbarmelsens skimmer över Pattaya/Jomtien när Du återvänder till Svedala.Hoppas Du tänker på att förvarna vid nästa Thailandsbesök. :drinks:

Äntligen kanske staden blir en fiskeby igen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag var jag hos Mait, tog 3 SML och satte mig på moppen och åkte hem. Jag är hemsk! :)

"Soda Med Lime" kan väl inte vara så farligt att köra på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har kört i fyllan i både Sverige och Thailand vid några få tillfällen under livet. Alla ggr, utom en, långt ute i skogen en väldigt kort otrafikerad sträcka i ca 20 km/h hastighet. En eller ett par km på sin höjd.

Sedan har jag kört många ggr i Thailand efter t ex en lunchöl men då undrar jag om jag inte t o m skulle klara den svenska rattonykterhetsgränsen på 0,2 promille. Utan att ha faktiskt kollat så tror jag det, känner i alla fall absolut noll och ingen berusning alls efter 1 öl.

Så körning efter en lunchöl räknar jag inte till fyllekörning.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju hur långt efter ölen man körde (svepa 3 snabba sen köra direkt/3 under dagen sen köra på em.), vilken alkoholhalt var det (4,2%/6,9%), och vilken storlek var det på ölen (tex 33cl/64cl)...

Lite luddig fråga tycker jag.

Körde hem från Siam Park idag efter 2st 33cl burkar 5% LEO, som jag drack ca kl.13:00 och kl.15:00, hemresan startade 16:50 och gick bra, varken skäms eller tror att jag var i närheten av ens den svenska promillegränsen.

Så visst har jag kört efter ett par öl i Thailand, så sent som idag faktiskt.

MVH Tommy

Och jag tror att jag drack 3 öl vid samma tillfälle och plats, bara det att jag körde någon timme efter dig.

Men som vi diskuterade så är det dessutom skillnad att köra bil och motorcykel. Då oftast motorcykeln inte skadar många andra.

För flera år sedan var det inte helt ovanligt att man drog runt helt plakat på min fireblade i Pattaya. Men principen idag med bil är inom promillegränsen. Då jag förfäras över tanken att köra på någon under rus!

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, det är ju bara till att konstatera att när ni är i Thailand så har ni hjärns :diablo::suicide: läpp,hur tusan kan ni överhuvutaget sätta er bakom styret/ratten med alkohol o kroppen????????? gör ni det här i svedala ochså???? :rtfm: hur kan ni bara göra det, tänk om ni kör ihjäl en liten unge eller en vuxen?, tycker det är helt otroligt vilka ursäkter ni har. skämms på er alla so känner sig träffad.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, denna diskussion verkar verkligen vara en sån där kulturkrock.

inte bara kultur krock snarare en kultorshock :ironi:
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

ja, denna diskussion verkar verkligen vara en sån där kulturkrock.

Bortsett från att en kulturkrock inte dödar.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa seder behöver man inte ta bara för att man kommer...

Är det någon som kört med alkohol.JA, många, någon som skäms för de.JA några.någon som tycker han är ball...

JA TYVÄRR, det är fan så man smäller av, vuxna män, en del egenföretagare med anställda, hur fan skulle Ni reagera om era anställda körde på lyset, för fan tänk, sitt inte och försvara er och tro ni är balla...jag har också kört på fyllan, både lite och ganska rejält, men jag har i alla fall vett att skämmas nu i efterhand och gör fan inte om det, men att sitta och skryta..LÖJLIGT.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussionen blir ju löjlig tycker jag, när vissa sitter och säger att man är packad efter 3 små öl flaskor.

Det är väl ingen som tycker man ska köra när man är ap-rak, fast det är väl som med vissa av de andra diskussionerna på forumet.

Är man inte nykter, ja, då är man stupfull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussionen blir ju löjlig tycker jag, när vissa sitter och säger att man är packad efter 3 små öl flaskor.

Det är väl ingen som tycker man ska köra när man är ap-rak, fast det är väl som med vissa av de andra diskussionerna på forumet.

Är man inte nykter, ja, då är man stupfull.

Det spelar väl ingen roll om man är packad eller inte, Om olyckan är framme tror ni inte att det blir ganska svårt att se sig själv i spegeln och säga att dom få ölen spelade ingen roll, jag hade inte kunnat bromsa eller väja ändå?

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Få väl erkänna också att har kört moppe i byvägen lite på lyset. Får även erkänna att i min ungdom körde bil på fyllan i Finland vid midsommar. Jag vill absolut inte skryta om saken så här efteråt man får nog skämmas.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar väl ingen roll om man är packad eller inte, Om olyckan är framme tror ni inte att det blir ganska svårt att se sig själv i spegeln och säga att dom få ölen spelade ingen roll, jag hade inte kunnat bromsa eller väja ändå?

mvh. Lars

Jag var med om en dödsolycka för ca 8 år sedan. Jag körde - killen dog. Jag kunde inte väja, jag kunde inte bromsa. För jag hann inte se honom. Och jag kan fortfarande se mig själv i spegeln.

Har du varit med om samma sak, eftersom du verkar veta så mycket om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från att en kulturkrock inte dödar.

klart som tusan att en kulturkrock kan döda.finns en del fall här i sverige, tänk efter lite grann så kommer du nog på det.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar väl ingen roll om man är packad eller inte, Om olyckan är framme tror ni inte att det blir ganska svårt att se sig själv i spegeln och säga att dom få ölen spelade ingen roll, jag hade inte kunnat bromsa eller väja ändå?

mvh. Lars

Klart att det spelar roll.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kör inte om jag är full, men några öl eller ett par groggar på landet utgör inget problem, eftersom det är lite trafik och man kör sakta.

Men jag kör aldrig i större städer eller turistorter om jag har druckit något.

Själv tycker jag att just svenskar har något som kan liknas vid fobi när det gäller alkoholhaltiga drycker, förmodligen är det väl svenska kyrkan och nykterhetsrörelserna som ligger bakom denna.

Och det senaste vansinniga i denna fobi är väl den senaste sjöfyllerilagen där gränsen sattes till 0.2 promille, detta för att några badgäster kör stolle några veckor om året, att våra insjöar och hav är mer eller mindre tomma 3/4 av årets tid är det ingen som bryr sig om.

Då är det endast fiskare med god kännedom och långsamgående båtar som kanske vill ta sig en värmande glögg när det är 15-20 minus grader som drabbas.

Själv har jag ju jobbat mycket ute i Europa och en del i övriga världen, och inget annat land jag har besökt har samma inställning till alkohol,

Om vi börjar i Danmark så är det helt ok att dricka 3-5 öl på jobbet i dom flesta branscher, i Tyskland, Schweiz och österrike finns det ofta kylskåp med starköl och ibland vin eller sekt i arbetsplatsernas fikarum och en burk att lägga pengar i och detta även inom flygbranschen.

Folk arbetar kör bil m.m t.o.m jobbar som poliser utan att se detta som ett problem, för dom är det ett trevligt inslag i måltiden tillsammans med vänner.

Går vi ännu längre söderut till Frankrike, Spanien, Italien och Portugal så räknas vin som mat och ingår i princip alla måltider även för barn men då ofta utspätt med vatten, och dom frågar ofta om vår Svenska "konstiga" inställning till detta nyttiga livsmedel, som enligt dom är en av dom viktigaste sakerna på jorden, nämligen livets vatten.

Och på åttiotalet strejkade flygbolaget Iberia för att piloterna inte längre skulle få vin till maten under flygningarna, så det är stor skillnad på deras och vår syn på detta.

Och öststaterna ska vi inte tala om där dricker man sprit till alla måltider och gärna i dricksglas, där tycker t.o.m jag att det är för mycket,

och här är nog drickandet att anse som ett samhällsproblem även för mig.

I många av arabländerna är alkohol inte så vanligt men då rökar man eller tuggar på något som ger liknande effekter, även dessa kör bil och utför alla arbeten som vi har i Sverige.

I Asien är det ganska vanligt med ungefär samma inställning till alkohol som Thailand har, och själv tycker jag att samhället fungerar helt ok,

även om vissa individer helt riktigt dricker alldeles för mycket.

Man bör ju undvika att åka buss eller bil på t,ex song kran p.g.a att många är ovanligt fulla då, men i övrigt känner jag mig inte orolig för detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalle: som har levt på landet hela sitt liv, utan grannar. Han har kört redlös massor av gånger och det har alltid gått bra.

En gång blev han t.o.m stående mitt på grusvägen i tre timmar när han somnade vid ratten.

"Självklart kommer det gå bra att köra redlös i stan med"

Pelle: som har sett tre kompisar bli drabbade av alkoholrelaterade olyckor och som till råga på allt har en hund som blev magsjuk efter att ha glufsat i sig en konjaksfylld chokladpralin.

"Nolltolerans nu och avskaffa alkohol!"

Vilken av dessa två figurer valde vi som personligt föredömme för egna åsikter nu igen?

Har båda rätt? Eller fel?

Svaret får vi i nästa veckas avsnitt av lödder.

crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

..

Går vi ännu längre söderut till Frankrike, Spanien, Italien och Portugal så räknas vin som mat och ingår i princip alla måltider även för barn men då ofta utspätt med vatten, och dom frågar ofta om vår Svenska "konstiga" inställning till detta nyttiga livsmedel, som enligt dom är en av dom viktigaste sakerna på jorden, nämligen livets vatten.

Och på åttiotalet strejkade flygbolaget Iberia för att piloterna inte längre skulle få vin till maten under flygningarna, så det är stor skillnad på deras och vår syn på detta.

...

Mvh Isan Lover

Helt korrekt!

Har en god vän som jobbat länge i Frankrike.

Vi var på båtmässan i Göteborg för några år sedan.

Efter mässan gick vi ut för en sen lunch, jag beställde en öl till maten, det gjorde han med...

Sen ändrade han sig och sa till kyparen "Du förresten ingen öl för mej jag skall köra bil, kan jag få se vinlistan istället?"

Blicken från kyparen var obetalbar, men kompisen fick sitt vin iaf.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...