Jump to content
IGNORERAD

Har du kört onykter i Thailand?


Surin P3

Har du kört onykter i Thailand?  

166 röster

  1. 1. Jag har framfört ett fordon efter...

    • 1-2 öl (eller motsvarande)
      28
    • 3 öl eller flera (eller motsvarande)
      91
    • Aldrig kört onykter
      47
  2. 2. Vet ni hur straffen för att köra onykter ser ut idag?

    • Ja
      37
    • Nej
      129


Recommended Posts

Rör aldrig bilen förrens en månad efter hemkomst,och du Knasen du går till jobbet va :whistle: (ständigt)Mvh Måne ;)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    13

  • måne

    5

  • BaBoo

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Aldrig kört nått överhuvudtaget i Thailand, för några dagar sen så åkte jag taxi 11 gånger på två dygn.

Jag gillar taxi :lol:

Sen är jag sällan berusad i Thailand, jag är ju där på jobb eller för att vila upp mig.

Ändrades av peerhan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

Har blivit stoppad flera gånger i poliskontroller här i Thailand. Har visat mitt körkort fler gånger än jag gjorde under hela livet i Sverige.

En gång var det "nykterhetskontrol" :whistle:

Polismannen frågade mig om jag druckit öl. :dance1:

Jag sa "no" och han sa "OK, go". :D

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en thaikille i vår Surinby (som åkt fast för rattfylla två ggr) så grundar sig bötesbeloppet på antalet däck på fordonet du framför. 1000 baht per däck, alltså 2000 för mc, 4000 för bil och mycket mer för lastbil/buss beroende på hur hur många boggiehjul etc man har.

Själv har jag liksom Keithan visat körkortet mångdubbelt så många ggr jag visat det på en livstid i Sverige och kört igenom 100 tals checkpoints för rattfyllekontroll vid storhelger som songkran, nyår etc. utan att någonsin fått blåsa i ballong.

Gissar därför att dom helt enkelt nogrannare kollar upp dom som eventuellt uppträder berusat när dom visar upp sitt körkort.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Surin har de ett par checkpoints nästan varje helg på småtimmarna fram till 04.00, nuförtiden.

Endast för att kolla alkohalten. I princip så går det inte att ta sig ifrån uteställena på soi Cola, utan att passera en poliskontroll. Fast bara i princip, då...

PS. Böterna för onykterhet på moppe är nuförtiden 3.000 Baht. Inte 1.000 per däck. :) De fick ta bort denna "per däck" beräkning pga att så många fulla hade stödhjul på sina moppar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör aldrig berusad på allmän väg. Stannar ibland på hemväg vid vårt klubbhus för att ta några kalla och surra med gubbarna. Blir det mer än två Chang så ringer jag frugan som för knalla 200 meter och hämta moppen.

Vid partyn och sammankomster längre bort kör hon bilen då hon är nästan nykterist (dricker ett halvt glas vin några gånger om året).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nisse; känns sådär att du är polis på bilden och säger Nu när man tänker efter så kör jag fan full varje natt...

Men du är ju gammal nog att ta egna beslut och det kanske var en liten generalisering.

Keithan; Det är ju positivt att man ser tendenser på att polisen ser allvarligare på detta med rattonykterhet och genomför fler kontroller, men man undrar ju när det blir så godtyckligt att de bara frågar om man är full.kanske skulle de åtminstone ha ett test; -"Say after me, I am going to wollmar yxkullsgatan." eller nå´t.

Kim; Detta med böter baserat på antal hjul låter orättvis. Det är ju inte alltid som fordonet vållar mer skada vid olycka bara för att det har fler hjul (om det nu är det lagstiftaren har tänkt på)

Är det någon som har (eller känner någon :-) ) som har åkt dit för rattfylla i Thailand. Vilka blev konsekvenserna?

post-6637-015161400 1279876923_thumb.jpg

post-6637-015161400 1279876923_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en sista bump för att få 100 röster, kanske :whistle:

Woohoo! Jag blev nummer 100!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

För en thailändare som kör berusad är det 500 baht i böter, går det till en domstol så är lagen lika för alla. De flesta poliser tar mutor och därför tror nog en del faranger att de betalt böter men i själva verket betalt mutor.

Problemet för oss faranger är att vi blir utvisade om vi kör rattfulla, därför har det blivit thailändska polisens favorit att sticka en alkomätare till en farang. Om en thailändare som är stupfull stoppas samtidigt så bryr de sig knappast om honom för han genererar inga pengar till polisens plånbok. Men en farang vill ju knappast bli utvisad och betalar därför nästan alltid polisen. Man kan pruta, i Pattaya brukar de börja med 30 000 - 40 000 baht, en kompis till mig lyckades få ner det till 12 000 baht.

Jag vet några grannar och kunder till mig som råkat ut för detta, så jag är ganska insatt i det. Om det inte ändrats de sista månaderna så är det så här.

Farangen blir ju ganska spak då polisen tar honom till stationen och talar om för honom att man skall kontakta hans ambassad för "deported from Thailand". De har ganska lätt att få in snabba cash då ;-)

Ironin i det hela är att många thailändare kör rattfulla, jag har själv vid ett flertal tillfälle bevittnat hur mc-poliser stannar i en bar och dricker en stor Chang och sedan kickar de igång mc:n och drar iväg.

Frågan som jag funderat på är vad som händer den gången en farang inte kan betala sig fri och verkligen blir utvisad. Eftersom ambassaden blir inkopplad och det är ju en myndighet, meddelar inte de det då till svensk polis alternativt åklagare? Då blir man ju dömd i Sverige också. När jag tog mitt körkort för många år sedan i Sverige, sas det att man blev straffad i Sverige för trafikförseelser man gjort i utlandet. Svensk lag gällde för svenskar i utlandet också, det påstods då att man blev bötfälld även i Sverige om de fick reda på det. Men det kan ju ha ändrats.

Men i så fall är det ju ännu värre att åka dit för rattfylla i Thailand, först utvisning och sedan bli av med sitt svenska körkort och straffpåföljd i Sverige.

Det borde man ta reda på, men hur?

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan som jag funderat på är vad som händer den gången en farang inte kan betala sig fri och verkligen blir utvisad. Eftersom ambassaden blir inkopplad och det är ju en myndighet, meddelar inte de det då till svensk polis alternativt åklagare? Då blir man ju dömd i Sverige också. När jag tog mitt körkort för många år sedan i Sverige, sas det att man blev straffad i Sverige för trafikförseelser man gjort i utlandet. Svensk lag gällde för svenskar i utlandet också, det påstods då att man blev bötfälld även i Sverige om de fick reda på det. Men det kan ju ha ändrats.

Men i så fall är det ju ännu värre att åka dit för rattfylla i Thailand, först utvisning och sedan bli av med sitt svenska körkort och straffpåföljd i Sverige.

Det borde man ta reda på, men hur?

Visst är det så att man kan bli dömd i Sverige för rattfylla om man blir dömd i Thailand, men det måste finnas ett bra underlag för att bli dömd i Sverige.

Det kostar en hel del att skicka en polis till Thailand, för att utreda saken, så i regel blir det nerlagt då brott ej kan styrkas då det har begåtts utomlands.

Om man skulle bli dömd i Sverige skall det vara för att det finns en dom som gör att man får fängelse, kan vara som ex. en trafikolycka där man är inblandad och man har kört full.

Men skulle tro att även där skulle dom lägga ner fallet, då dom inte har samma rättväsende och samma beviskrav som i Sverige.

Titta bara på malexandermördaren som vart dömd för krigsbrott mm. i Bosnien och han skulle få sitta va sitt straff efter ett tag i Sverige.

Han släppte dom fri eftersom brott ej kan styrkas, och vad han gjorde sen det vet vi alla om han inte hade släppts fri så hade två personer levt idag.

Listan kan göras hur lång som helst hur vi tar hem dömda som sedan går fri för att brott ej kan styrkas, men som Kamraten säger du kan bli dömd i Sverige om du åker dit för rattfylla i Thailand men att du skulle bli dömd i Sverige den % är mindre än att du vinner 7 rätt på lotto.

Mvh

Nerike.

Ps. jag har kört full i Thailand ett antal gånger, men dom sista resorna så låter jag moppen vara hemma om jag skall dricka

Trots allt så är man sämre förare och omdömmet är sämre när man är full, så varför riskera nåt som man vet om.

Jag tror att om man kör full i Thailand så blir det en vana och i regel händer det inget, för att sedan komma hem till Svedal och ta några öl med kompisar och man känner sig ej full och tar fordonet hem för man kan ju köra full det har inte hänt nåt förut.

Så numer kör jag aldrig full i Thailand heller, men sedan är det upp till var och en att göra som dom vill jag är ingen moralpräst åt folk men är det kompisar så säger jag till dom bara för att jag inte vill att det skall hända dom nåt.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Problemet för oss faranger är att vi blir utvisade om vi kör rattfulla, därför har det blivit thailändska polisens favorit att sticka en alkomätare till en farang.

...

Nja, riktigt så farligt är det inte. Vi kan bli utvisade som återfallsförbrytare.

Att bli stoppad av polis och få blåsa, sedan gå till rättegång och avtjäna sitt straff, för att sedan återgå till det vanliga.

Se mitt inlägg i början av denna tråd vad som gäller.

Om någon sedan vill länka till artiklar i Aftonbladet som säger annorlunda, så är det också helt OK, men inte sant i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, riktigt så farligt är det inte. Vi kan bli utvisade som återfallsförbrytare.

Att bli stoppad av polis och få blåsa, sedan gå till rättegång och avtjäna sitt straff, för att sedan återgå till det vanliga.

Se mitt inlägg i början av denna tråd vad som gäller.

Om någon sedan vill länka till artiklar i Aftonbladet som säger annorlunda, så är det också helt OK, men inte sant i praktiken.

Jag skulle önska att du hade rätt, men thailändsk lag säger att utlänningar som kör ratfulla skall utvisas. Jag har själv suttit i förhandlingar med advokat och allt på polisstationen i Pattaya mer än en gång när mina kunder åkt dit. Man får ju försöka hjälpa dem.

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle önska att du hade rätt, men thailändsk lag säger att utlänningar som kör ratfulla skall utvisas. Jag har själv suttit i förhandlingar med advokat och allt på polisstationen i Pattaya mer än en gång när mina kunder åkt dit. Man får ju försöka hjälpa dem.

Ja, lagen skiljer sig sägert från plats till plats.

Men senast i Lördags dömdes en farang till böter och samhällstjänst och inte utvisning, här i Surin. Kan nog vara annorlunda i Pattaya,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle önska att du hade rätt, men thailändsk lag säger att utlänningar som kör ratfulla skall utvisas. Jag har själv suttit i förhandlingar med advokat och allt på polisstationen i Pattaya mer än en gång när mina kunder åkt dit. Man får ju försöka hjälpa dem.

Man kan ju fundera vilken buisness du pysslar med när du måste fixa advokathjälp till dina kunder för att dom ska slippa åtalas för rattfylla :crazy:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse; känns sådär att du är polis på bilden och säger Nu när man tänker efter så kör jag fan full varje natt...

Men du är ju gammal nog att ta egna beslut och det kanske var en liten generalisering.

Keithan; Det är ju positivt att man ser tendenser på att polisen ser allvarligare på detta med rattonykterhet och genomför fler kontroller, men man undrar ju när det blir så godtyckligt att de bara frågar om man är full.kanske skulle de åtminstone ha ett test; -"Say after me, I am going to wollmar yxkullsgatan." eller nå´t.

Kim; Detta med böter baserat på antal hjul låter orättvis. Det är ju inte alltid som fordonet vållar mer skada vid olycka bara för att det har fler hjul (om det nu är det lagstiftaren har tänkt på)

Är det någon som har (eller känner någon :-) ) som har åkt dit för rattfylla i Thailand. Vilka blev konsekvenserna?

Nu kanske det är så att polis västen tillhör min thaivän som är polis, sen att köra full är alldrig bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du kan inte knalla med moppen 200 meter?????

Va f-n, Måne! Du måste väl veta hur smala vägarna blir efter ett par öl... :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag åker är det alltid brett :whistle: de smala vägarna har jag redan passerat :crazy: Och slö som jag är så sitter jag oftast kvar på samma ställe tills jag somnar och sen börjar jag om.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömmer aldrig när jag och fru Chang var på karaoke en liten bit utanför Chiang Mai. Fru Chang sjöng sina favoriter, och det visade sig att i publiken fanns ett antal poliser som uppskattade sången. Det kom blommor och sprit till vårt bord, plus inbjudan att sitta med dom, vilket vi avböjde.

Senare kunde vi observera de uniformerade poliserna åka iväg på sina MC ordentligt berusade och förstås beväpnade, feg som jag är tordes jag inte fotografera.

Tillåt mig mig uttala att min respekt för den thailändska polismakten minskade dramatiskt vid detta tillfälle.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömmer aldrig när jag och fru Chang var på karaoke en liten bit utanför Chiang Mai. Fru Chang sjöng sina favoriter, och det visade sig att i publiken fanns ett antal poliser som uppskattade sången. Det kom blommor och sprit till vårt bord, plus inbjudan att sitta med dom, vilket vi avböjde.

Senare kunde vi observera de uniformerade poliserna åka iväg på sina MC ordentligt berusade och förstås beväpnade, feg som jag är tordes jag inte fotografera.

Tillåt mig mig uttala att min respekt för den thailändska polismakten minskade dramatiskt vid detta tillfälle.

Herr Chang har talat.

Någon påstod i den här tråden tror jag att det inte var olagligt för poliser att köra berusade !

Eller så menade han att vem skall sätta dit dom ?

Omdöme har dom ju inte i alla fall så mycket av. Varken nyktra eller i berusat tillstånd verkar det som ibland.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag åker är det alltid brett :whistle: de smala vägarna har jag redan passerat :crazy: Och slö som jag är så sitter jag oftast kvar på samma ställe tills jag somnar och sen börjar jag om.Mvh Måne

Aha, jaså det var pga dig som dom breddade vägen i vår by i Isaan, flyttade alla hus lite längre utåt osv. Där ser man! :)

Själv har jag ju börjat cykla inom byagränserna sedan ett par tre år tillbaka men jag passar i alla fall på att tacka dig för breddningen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju fundera vilken buisness du pysslar med när du måste fixa advokathjälp till dina kunder för att dom ska slippa åtalas för rattfylla :crazy:

Fritz..

Nä, det måste jag naturligtvis inte, men jag försöker ställa upp om jag kan när mina kunder får problem. Även vid olyckor, etc, försöker jag ge en hjälpande hand. Det kostar mig så lite, men det är värt mycket för kunden. Och jag brukar alltid få tillbaka med råge

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser för övrigt att ca 69% av de som röstat, kört efter minst 1-2 öl.

Och över hälften kört efter tre eller flera öl i kroppen. :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fragan skulle kanske vara om man nagonsin kort nykter i LOS... :drinks:

Men nu nar frugan har korkort sa for hon kora nar jag dricker, sa blir inte nan fyllekorning langre.. :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du kan inte knalla med moppen 200 meter?????

Nja, 'Moppen' väger 130 kg och frugan skulle bli rackarns sur om jag vinglade ikull med den. Lite grövre modell av moppe (skoter) alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...