Jump to content
IGNORERAD

Har du kört onykter i Thailand?


Surin P3

Har du kört onykter i Thailand?  

166 röster

  1. 1. Jag har framfört ett fordon efter...

    • 1-2 öl (eller motsvarande)
      28
    • 3 öl eller flera (eller motsvarande)
      91
    • Aldrig kört onykter
      47
  2. 2. Vet ni hur straffen för att köra onykter ser ut idag?

    • Ja
      37
    • Nej
      129


Recommended Posts

Efter en diskussion igår, här hemma hos oss, vill jag lägga upp följande omröstning

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    13

  • måne

    5

  • BaBoo

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Är det någon som vet påföljden av att köra onykter i Thaialand???????

Frågade vår chauför under songkran en gång och han sa 2000 bath för MC och 4000 bath för bil

men visste inte om det blev nått mer eller om man batalar och kör vidare:drinks:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,

  • 4.000 - 10.000 Baht böter
  • 20-60 timmar samhällstjänst.
  • 2 år villkorligt, med minst en månads fängelsestraff om du bryter mot lagen igen inom dessa 2 år. Plus det du får i din andra dom.
  • Rapportering på "kontoret" varje månad under dessa 2 år.

Så...

PLUS stor risk att deporteras vid återfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,

  • 4.000 - 10.000 Baht böter
  • 20-60 timmar samhällstjänst.
  • 2 år villkorligt, med minst en månads fängelsestraff om du bryter mot lagen igen inom dessa 2 år. Plus det du får i din andra dom.
  • Rapportering på "kontoret" varje månad under dessa 2 år.

Så...

PLUS stor risk att deporteras vid återfall.

Vad räknas som onykter då? Vad är det för promille gräns? Finns det någon gräns för grövre förselse?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

0.5 är gränsen.

När the gräns is nådd, är det kört.

Har inte hört om nån annan gräns. De gör som vanligt det enkelt för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

0.5 är gränsen.

När the gräns is nådd, är det kört.

Har inte hört om nån annan gräns. De gör som vanligt det enkelt för sig.

Jag har hört OBS Hört! Att 0,2 gäller när man har temporary licens och 0,5 när man fått det "riktiga" är det korrekt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Glöm inte bort att skilja på den svenska gränsen 0,1 mg/l utandningsluft, som motsvarar 0,2 promille i blodet.

På polisstationen i Sverige blåser du i en Evidenzer som mäter din utandningsluft. Bara om du vägrar, är utlänning eller om man misstänker eftersupning så görs blodprov, som alltså mäts i promille.

Gräns för rattfylla 0,1 mg/l (eller 0,2 promille)

Grov rattfylla 0,5 mg/l (eller 1 promille)

Å till råga på allt kontrollerar man ju nu alkoholintaget till sjöss, under vissa förutsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bort att skilja på den svenska gränsen 0,1 mg/l utandningsluft, som motsvarar 0,2 promille i blodet.

På polisstationen i Sverige blåser du i en Evidenzer som mäter din utandningsluft. Bara om du vägrar, är utlänning eller om man misstänker eftersupning så görs blodprov, som alltså mäts i promille.

Gräns för rattfylla 0,1 mg/l (eller 0,2 promille)

Grov rattfylla 0,5 mg/l (eller 1 promille)

Å till råga på allt kontrollerar man ju nu alkoholintaget till sjöss, under vissa förutsättningar.

Ahaaa... Det betyder alltså att gränsen i Thailand är 1 promille i blodet, eftersom gränsen är 0,5 mg/l utandningsluft. Kan det stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad räknas som onykter då? Vad är det för promille gräns? Finns det någon gräns för grövre förselse?

Som onykter räknas du om du är fullare än polisen som stoppar dej.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde det var 0,8 som gällde i Thailand.Har för mig att dom delade ut typ"visitkort"på hur mycket man kunde dricka,två öl el.dylikt.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag vet inget om den Thailändska trafiklagstiftningen. Någon som med säkerhet vet?

(Ingen som känner en Thailändsk polis?)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag vet inget om den Thailändska trafiklagstiftningen. Någon som med säkerhet vet?

(Ingen som känner en Thailändsk polis?)

Drink Driving (DWI/DUI)

The legal blood-alcohol limit in Thailand is 0.5 grams of alcohol per litre of blood.

However, for drivers that have held their licence for less than five years the limit

is 0.2 grams per litre of blood.

Drivers caught over the legal limit are heavily fined and may be imprisoned or required to do community service.

The government is trying to reduce drink driving and breath testing stops are becoming more common.

On average 7.5 people are killed for every 10,000 vehicles on Thailand's roads, amounting to

around 14,000 deaths annually in a typical year.

National holidays are when drink driving is at its highest, with as many as 600 deaths during

the three-day "Songkran" festival. Drivers should take extra care at these times.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hmm, det låter som om Thailands gräns för rattfylla ligger på en nivå som motsvarar 2,5 ggr Sveriges.

Din statistik visar att de har 7,5 dödsfall per 10 000 fordon och Sveriges visar ca 39 döda på en miljon invånare...

Inte helt jämförbart.

Om vi säger att Thailand har 65 miljoner invånare och 14 000 döda varje år så motsvarar det 1 död på 4642 invånare

och för Sveriges del med 8 miljoner invånare och 312 döda blir det 1 död på 25641 invånare.

Detta skulle översatt kunna innebära att det är 5 ggr större risk att bli dödad i trafiken i Thailand.

Om jag inte har räknat helt uppåt väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Numera är vi över 9 milijoner invånare i Svedala ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ahaaa... Det betyder alltså att gränsen i Thailand är 1 promille i blodet, eftersom gränsen är 0,5 mg/l utandningsluft. Kan det stämma?

Nej: 0,5 i blodet och 0.2 för de som haft körkort i mindre än 5 år.

Sen är det väl, precist som i Sverige, bara en gräns som gäller sålänge det inte hänt något.

Du är ju fortfarande påverkad vilket brukar vara avgörande i frågan om skulden om olyckan är framme.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är från aftonbladet enligt datum nedan

gubben

Publicerad: 2009-12-09 1 kommentar gilla artikeln Antalet onyktra förare ökar.

Hårdare straff för rattfulla i Thailand

Thailand tar nu till med hårdhandskarna mot det kraftigt ökande problemet med rattfylla.

Enligt en ny lag blir det omedelbar arrest, åtal inom 48 timmar och böter på allt mellan 5000 och 20000 baht för överträdelser.

Körkortet dras in ett halvår eller för alltid för återfallsförbrytare.

Varje år dör 12000 personer på thailändska vägar och fler än 100.000 skadas. (Aftonbladet)

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är ute med min thaivän som är polis så dricks det iaf 6-7 öl på en kväll, han har sagt till mig att köra full är väl inte det stora problemet, men kör du full och krockar då har man pompem.

Nesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Drink Driving (DWI/DUI)

The legal blood-alcohol limit in Thailand is 0.5 grams of alcohol per litre of blood.

However, for drivers that have held their licence for less than five years the limit

is 0.2 grams per litre of blood.

Nu blev det jobbigt med matematiken.

Först räkna ut hur mycket blod man har i kroppen för att sen räkna ut hur mycket man kan dricka innan man passerar gränsen för rattonykterhet.

Sen får man räkna på olika varianter beroende på om man är chang eller singha älskare.

Att ens försöka räkna på hur mycket mekong eller hong thong man kan dricka blir trixigt då det är olika storlekar på glasen i dom olika barerna samt att det blandas olika starkt beroende på hur bra kompis man är med dom i baren.

Skiter nog i att försöka och tar en taxi istället. :drinks:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är ute med min thaivän som är polis så dricks det iaf 6-7 öl på en kväll, han har sagt till mig att köra full är väl inte det stora problemet, men kör du full och krockar då har man pompem.

Nesse

Just precis, fast inte riktigt ändå. I Udon har polisen sedan något år tillbaka ganska regelbundna nykterhetskontroller inne vid nöjescentrat, har blivit mycket lugnare på bilkörandet vid hemgångstid på denna tid och taxi gör strålande affärer.

Var det nån som frågade sig hur det kan komma sig att polischefens bror äger taxirättigheterna?

PS De enda som har "rätt" att köra dyngraka är BIB själva. DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ibland kommer Bangkok polisen ner till Phuket, då gäller det att hålla sig undan :) Nu när man tänker efter så kör jag fan full varje natt i Phuket, vilket jag verkligen inte är stolt över bör tilläggas.

Nesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dör fler personer i trafiken i Thailand på en av storhelgerna än det dör i Sverige på ett helt år

En mycket stor del av dessa dör i alkoholrelaterade olyckor. Ofta är den som dör dessutom en MC/Mopedförare, inte sällan oskyldig men påkörd i en mindre olycka av en berusad man i bil

Enligt tjejen är det inte ovanligt att lastbilschaufförerna som kör långsträckor tar uppåt-tjack för att orka med att köra längre pass

Detta påverkar deras omdömesförmåga och bedömningsförmåga klart negativt

Hon sa också att som falang tuta på en thailändare som beter sig dumt i trafiken är också väldigt riskabelt. Många är påverkade av knark och alkohol samt beväpnade och kan då lätt ta ut detta i våldsamheter mot den tutande falangen för så gör man inte i Thailand

Bara små tips på hur man enklare överlever i trafiken i Thailand.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dör fler personer i trafiken i Thailand på en av storhelgerna än det dör i Sverige på ett helt år

En mycket stor del av dessa dör i alkoholrelaterade olyckor. Ofta är den som dör dessutom en MC/Mopedförare, inte sällan oskyldig men påkörd i en mindre olycka av en berusad man i bil

Enligt tjejen är det inte ovanligt att lastbilschaufförerna som kör långsträckor tar uppåt-tjack för att orka med att köra längre pass

Detta påverkar deras omdömesförmåga och bedömningsförmåga klart negativt

Hon sa också att som falang tuta på en thailändare som beter sig dumt i trafiken är också väldigt riskabelt. Många är påverkade av knark och alkohol samt beväpnade och kan då lätt ta ut detta i våldsamheter mot den tutande falangen för så gör man inte i Thailand

Bara små tips på hur man enklare överlever i trafiken i Thailand.

Kan bara hålla med dig till 110% här, försök inte att "leka trafikpolis" i Thailand. Mycket riskabelt och inte så roligt att få en 9mm pistol riktat rakt mot nyllet.. :( Ta bara den andre förarens misstag med en axelryckningen och tänk på något roligt.. ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Trodde det var 0,8 som gällde i Thailand.Har för mig att dom delade ut typ"visitkort"på hur mycket man kunde dricka,två öl el.dylikt.Mvh Måne

Öhh :unsure: Hmm, på vilket sett rör detta dig måne :unsure: Så låga värden får du väl först en vecka efter hemkomst.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...