Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort för thai?


amja

Recommended Posts

Har en vän som kommer till Sverige på semester. Undrar om någon vet var hon fixar internationellt körkort i Bkk?

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det räcker med en auktoriserad översättning till engelska av det thailändska körkortet.

En vanlig A4 med andra ord.

Denna översättning tas med tillsammans med det thailändska körkortet när personen kör bil i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med en auktoriserad översättning till engelska av det thailändska körkortet.

En vanlig A4 med andra ord.

Denna översättning tas med tillsammans med det thailändska körkortet när personen kör bil i Sverige.

Gäller inte detta enbart om personen har uppehållstillstånd? Om då körkortet är på engelska behövs inte ens någon översättning.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller inte detta enbart om personen har uppehållstillstånd? Om då körkortet är på engelska behövs inte ens någon översättning.

/GSt

Nja tvärt om gäller det bara ett år om man är folkbokförd i Sverige. Som jag tolkar det så gäller körkortet utan översättning om det även har text på engelska.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja tvärt om gäller det bara ett år om man är folkbokförd i Sverige. Som jag tolkar det så gäller körkortet utan översättning om det även har text på engelska.

http://www.korkortsp...andska-korkort/

Ja, bara ett år, men att det bara är om man har UT som det går att använda ett thailändskt körkort i Sverige.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som Siam-Nilsson säger,ex.vis kan en Thailändsk bärplockare eller en Thailändsk turist köra bil under ett år i Sverige om körkortet är översatt till Engelska , det har inget med UT eller annat att göra.. Mvh Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Alla utlänningar kan köra bil i Sverige så länge dom uppfyller kraven på körkort i hemlandet, översatt körkort till engelska (inkl internationellt) och dessutom är över 18 år.

Denna rätt upphör dock om man varit skriven i Sverige ett år.

Men är man inte skriven här kan man köra , Hur skulle annars hyrbilsföretagen överleva.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Då vet jag.

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde i min enfald att man var tvungen att ha internationellt körkort. Krävs av oss svenskar i många länder, så det skulle inte vara någon konstigt. Utan internationellt körtkort trodde jag att det behövdes UT, men jag kan naturligtvis ha fel.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde i min enfald att man var tvungen att ha internationellt körkort. Krävs av oss svenskar i många länder, så det skulle inte vara någon konstigt. Utan internationellt körtkort trodde jag att det behövdes UT, men jag kan naturligtvis ha fel.

/GSt

internationellt körkort är väl i princip samma sak som en översättning.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändska körkort har den info som behövs på engelska:

Thai+DL1.JPG

Jag hittade det med Google, detta är ett nyare körkort, på baksidan står det utförligare vad kortet gäller för på thai och engelska.

Detta kort är ett "temporary" och de gäller 1 år.

Har också läst tidigare att thaikort gäller i Sverige, utan extra översättning, läs länken ovan.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Min fru har ett internationellt körkort (vilket innebar att jag blev tvingad att köpa bil med automatväxel) och det är giltigt i ett år, körkortet ser ut ungefär som ett pass fastän i vitt (har inte kollat så noga i den!

Frågan är vad som gäller efter ett år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett år måste man ta ett svenskt körkort

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett år måste man ta ett svenskt körkort

Min fru har haft internationellt körkort två gånger men det var ca 5 år i mellan!

Min fru påstår att det går få ett nytt varje år men om något händer i Sverige så kommer det inte gälla, men går bra i andra länder så då kan man tydligen få nytt varje år!! ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer hon hit på besök så kan hon köra på sitt thaikort varje gång

Får hon UT så gäller ett år från den dag hon mantalskrevs här, sedan svenskt körkort

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...