Jump to content
IGNORERAD

Familjebiljett


ztrindberg

Recommended Posts

Hej

Är det någon som kan säga mellan tumme och pekfinger vad det kan gå på att åka till Thailand för en familj på fem?

Alltså ingen charter utan bara flyg.

Jag vill bara veta lite ungefär INNAN man ringer och hör om priser...så man vet om man blir erbjuden något billigt eller dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

När ska du åka. Högsäsong med stort bolag allt mellan 8000kr till 14000kr per biljett.

Link to comment
Dela på andra sajter

När spelar ingen större roll bara det inte är så tokigt dyrt.

Kanske lite dålig info.

Mellanlandningar går givetvis bra men givetvis skönast utan.

Lågsäsong helt ok då vi bara ska ut på landet (hembyn)

Barnbiljetter måste ju vara billigare antar jag?

Är runt 50000 en rimlig summa för tur och returbiljetter inklusive skatter?

Spelar det roll om det är två, tre eller fyra veckor?

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Lågsäsong med mindre bolag kan du komma undan billigt. Flyger du i slutet av Aug. Så kan du säkert flyga för mellan 5000-7000kr med mindre bolag. Finns en uppsjö av dom. Thai har specialpriser under den tiden. Har inte priserna i huvudet. Men vill du så kollar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju när man ska åka, men jag antar det är skolbarn med och då är det väl jullovet för att de inte ska missa för mycket skola, annars ska man ju åka i November enligt min mening,vi åker fem stycken, 9 december till 11 Januari, vad priserna är idag vet jag inte, vi köpte biljetter i våras, billigast var då Turkish Airlines ca 35000:-, sen kom Swiss ett par tusen mer det gäller bolag som hade vettiga transfertider, ett dygn i moskva är liksom inte aktuellt, det var mycket petigt med vilka datum man åker, så vi gick till en resebyrå och han fick änga nån timme åt sökningar, till slut stod det mellan swiss och Thai, frun fick bestämma, det kostade 5000 mer med thai, så notan slutade på 42.000 för två vuxna och tre barn, 3-11 år...

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Biljetter finns från 4400 till 13000 beroende på säsong.

Thai brukar ha 2-3 kampanjer per år: april, juni , sept-okt?

Andra bolag kör kampanjer då och då.

Jag brukar använda den här www.resguiden.se för att hitta bra biljettpriser.

2,3, eller fyra veckor spelar ingen roll. Biljettpriserna brukar vara 1-månaders, 3-månaders, 6-månaders.

dvs först om du åker mer än 30 dagar kan det bli lite dyrare för ni behöver 3-månadersbiljett.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Dessutom räknar bolagen olika vad som är barn. En del har 12 år , Andra 15 eller 16 som gräns. Dessutom är barn under 2 år ännu billigare.

Normal barn biljett 2-12 ex brukar kosta 66% av vuxen.

Sedan bör det gå hitta biljetter som kostar 7-8 000:- för vuxen om man inte är för kräsen vad gäller tidsperiod.

Använd gärna sidor som http://www.allaflygbiljetter.se/ , http://www.destination.se/ osv så kan du få en uppfattning vad som finns, Sedan kostar det kanske ca 500:- per biljett mer om du ringer en resebyrå och vill ha deras service.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt vilket gensvar! Tusen tack alla.

Nu har jag mycket att gå på och jämföra med!

Ska kolla upp det här nu, är inte noga med tidsperiod alls, dock som någon sa, ett dygn i Moskva är ju inget jag betalar mindre för i alla fall.

Är värt en slant att slippa det.

Tanten tjatar ju givetvis om Thai Airways..undrar om det beror på att hon tänkt ta med några väskor mat (50-60 kg st) tillbaka..

men hon får nöja sig med vad det blir. Är ju inte så att man hostar upp hur mycket som helst bara för transporten till Thailand.

Tack igen alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Thai är ju en av dom som har gränsen för barn 3-11 år. Så 12 åringar räknas som vuxna, OK jag vet ju inte åldern på dina barn men kanske viktigt.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai är ju en av dom som har gränsen för barn 3-11 år. Så 12 åringar räknas som vuxna, OK jag vet ju inte åldern på dina barn men kanske viktigt.

hf

En fyller 12 år nu i år.. tack för kaffet..hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Thai är ju en av dom som har gränsen för barn 3-11 år. Så 12 åringar räknas som vuxna, OK jag vet ju inte åldern på dina barn men kanske viktigt.

hf

. och har du otur vill dom ha extra för allt bagage över 22 kilo

(undrar om det är 33 kilo som gäller för de som är thai).

(20 eller 30 kilo + 10%)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

. och har du otur vill dom ha extra för allt bagage över 22 kilo

(undrar om det är 33 kilo som gäller för de som är thai).

(20 eller 30 kilo + 10%)

Vadå + 10% har jag missat något?

Om man är thai kan man vad jag har hört få en "etnisk" biljett och där med 10 kg mer. Dock visste inte e thailänska ombuden jag vände mig till för att köpa biljett till min tjej vad jag pratade om. Bara 20 kg fick jag till svar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns. Om du är silverkund hos Thai har du 10 kg mer.

Jo det vet jag och det är jag men inte min tjej ännu. Jag menar utan medlemskap om man är thai.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag har hört att även frun kan fixa det. Men det vet säkert dom rutinerade rävarna. Men om du är med och har silverstatus så kan ni säkert ha en hel del över 50 kg. Inte från sverige men från Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vadå + 10% har jag missat något?

Om man är thai kan man vad jag har hört få en "etnisk" biljett och där med 10 kg mer. Dock visste inte e thailänska ombuden jag vände mig till för att köpa biljett till min tjej vad jag pratade om. Bara 20 kg fick jag till svar.

Alla bolag jag åkt med(utom lågprisbolag som t.ex Ryan eller Air Asia som ju livnär sig på bagageövervikt)

tillämpar regeln max 10% över det tillåtna innan extra avgift påförs.

Vi kalkylerar stenhårt med denna procentsats och med fördelen det är att väga in "tillsammans".

Man ska nog aldrig säga aldrig, det är fler och fler bolag som ska klämma resenärerna till sista kronan.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla bolag jag åkt med(utom lågprisbolag som t.ex Ryan eller Air Asia som ju livnär sig på bagageövervikt)

tillämpar regeln max 10% över det tillåtna innan extra avgift påförs.

Vi kalkylerar stenhårt med denna procentsats och med fördelen det är att väga in "tillsammans".

Man ska nog aldrig säga aldrig, det är fler och fler bolag som ska klämma resenärerna till sista kronan.

Jasså.

När jag förra sommaren lämna av tanten på Arland vägde hennes bagage 22 kg. De var bara att packa ur väskan och försöka trycka ner saker i den lilla väskan till handbagage hon hade med sig. Den incheckade bagaget fick absolut inte väga mer än 20 kg. Sedan att hon i stället fick bära med sig sakerna gjode tydligen inget. Hon flög då med qatar om det nu har någon betydelse. Kanske mer beror på om man råkar på övernitisk inckeckningspersonal. :rtfm:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

gjorde en sökning på Resfeber,pris 37.610.-

1 oktober-29 oktober,2 vuxna,3 barn (8,10,12),Lufthansa Göteborg-Bangkok via Frankfurt,

väntetid utresa 1,5 timmar,hemresa 2,5 timmar.

Och oktober kanske är ok. :drinks:

mvh Drivern

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Mankan

Läs vad jag skrev. När du åker från arlanda har svensk personal hand om incheckningen. Tror det är linjeflyg. Men där kan jag ha fel. Men på arlanda är dom OSMIDIGA MODELL STÖRRE. Regler är regler som måste följas till varje pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vet inte men en del här snackar avresa från Göteborg. Om så är fallet skall man undvika flyg hem via Arlanda. Då åker man nämligen på att ta ut bagaget och släpa till inrikes och checka in igen.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Mankan

Läs vad jag skrev. När du åker från arlanda har svensk personal hand om incheckningen. Tror det är linjeflyg. Men där kan jag ha fel. Men på arlanda är dom OSMIDIGA MODELL STÖRRE. Regler är regler som måste följas till varje pris.

Jag är med på vad du skriver John. Har också erfarenhet att de är smidigare från Thailand. Mitt senaste svar syftade till den 10% regel GD hänvisade till.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

På finnairs sida

3 vuxna 2 barn mellan 2-11 år 36795,00 SEK för 4 okt till 21 okt

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 vuxna 3 barn 3, 5, 8 år 3mån biljett Thai ARN-BKK nu i sommar med fria ombokningar av datumen köpte jag av Nonki för för ca 29000, vi åkte 29/5...jag tyvärr hemma och arbetar nu men familjen är kvar.

Så slå en signal till: http://www.nonkistravel.se/kontakta_oss.html ..och du lär inte bli besviken på service och pris.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

STO-BKK, 2010-10-01 - 2010-10-29

3 vuxna, 2 barn (2-11 år)

Pris: 30835.- SEK (AllaFlygBiljetter)

Kan möjligen vara även billigare, då 12-årigen kanske flyger till reducerat pris.

Flyg med samma bolag från Frankfurt går på 25730.- SEK.

Till Frankfurt kan hela familjen ta sig med lågprisflyg (Ryanair, Air Berlin etc) för 1000-1500 kr. Det går alltså att spara tusenlappar genom att ta sig till Thailand via en annan europeisk storflygplats, även om lågprisflygets viktrestriktioner kan kosta några hundralappar extra.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag är med på vad du skriver John. Har också erfarenhet att de är smidigare från Thailand. Mitt senaste svar syftade till den 10% regel GD hänvisade till.

10% är ingen regel, snarare praxis, och som jag skrev kan du ha otur med nitisk personal.

Ryan m.fl. har stående order om att alltid vara otrevligt nitiska och tillämpar dessutom

regler med antal bagage, annan standardstorlek på bagage och mindre tillåtet vikt.

Jag frågade personalen vid något tillfälle då jag åkte på övervikt med Lufthansa (och de är ganska nitiska normalt)

De sa då att de inte gör något så länge det är under 10% för mycket men om det är mer räknas övervikten på alla kilo över 20.

Vi brukar stoppa 20 kilo om möjligt i handbagaget (typ i en ryggsäck) och försöker se oberörda ut under incheckningen :-)

Men om man har övervikt på det incheckade bagaget kan man ge sig den på att även handbagaet blir kollat.

Just bytet på Arlanda mot Göteborg är kritiskt för det är oftast SAS och dom kan vara jävliga :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...