Jump to content
IGNORERAD

Köpa land, en bra investering eller...?


Phuket18.5

Recommended Posts

Jag har tyckt mig märka att thailändare har land eller vill skaffa land bara för att ha det

som någon slags säkerhet. Ibland utan att odla eller på något sätt få lite vinst på det.

Kanske väntar på att staten skall bygga motorväg eller kanal och lösa in marken till ett

riktigt bra pris!

Vi köpte för några år sedan 3/4 rai för att bygga huset på. Jag är mycket nöjd med både

hus och tomt. Efter en tid köpte frun 3-4 rai bredvid vår tomt. Där har det odlats lite till

hushållet men inte så att det gett någon vidare inkomst.

Om det har varit någon värdeökning på landen så inte har det varit mycket.

Nu vill lilla frun "investera" i ett nytt köp av land. Jag är skeptisk och tror inte att det kan

ge så många bath tillbaka!

Nu till frågan; om man kan köpa ett stycke land och förvänta sig c:a 10 % vinst /år och i

så fall var?

I Phuket, eller är det för sent?

I södra Thailand, utom Phuket men ej i de sydligaste oroliga provinserna?

Pattaya?

Chiang Rai, att bygga några hus för uthyrning?

Tacksam för några synpunkter.

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Phuket18.5

    7

  • Sek Losos uncle

    6

  • Herr Chang

    4

  • Wangthong

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Enligt mig är mark till ett bra pris en bra investering, och värdestegringen brukar vara helt ok om man har valt att köpa mark på rätt plats.

I vårt område går mycket mark till gummiträds odling och dom är beredda att betala ganska mycket mer nu än för bara 4-5 år sedan.

En av markbitarna som vi köpte för 85 000 baht för 4 år sedan var vi bjudna först 150 000 av släktingar och senare samma år 200 000 baht av andra.

Och för övriga markbitar vi har köpt är utvecklingen likartad, men vi säljer inte utan vill istället köpa mer om rätt tillfälle dyker upp.

Den enda mark som vi undviker är den som ligger väldigt lågt och är översvämmad under regnperioden, sådan mark läämpar sig nästan bara för oljepalms odling men då krävs stora kostsamma satsningar på att gräva kanaler och höja markem mellan dessa för odling.

Köper man mark nära eller i byn så blir det säkert behov av att bygga där senare och då blir priset helt annorlunda än det var när det odlades där.

Så jag tror att din fru gör och tänker alldeles rätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Isan Lover för intressant svar.

Ni är listiga och har satsat på gummiplantage. Det har vad jag förstått varit väldigt bra

de senaste åren. Svärföräldrarna inhandlade ett stycke land för 10-12 år sedan men

satsade på kaffe. Det tog flera år med tungt slit att röja och att så, efter några år blev

det dock lite bönor att sälja. Priset på vad de får för kaffet har blivit sämre sista åren

och vissa år blir det knappt någon skörd.

Gummiträd hade varit bättre. Några släktingar har blivit "rika" på just gummi.

Visst så ska man köpa mark i byn eller nära där priset går upp men hur ska man veta det!

MVH Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Att köpa mark som har en "riktig" lagfart brukar vara en bra affär i Thailand.

I alla fall om man står som ägare till marken.

Om man istället betalar för marken, men låter någon annan stå som ägare för marken

så är man på sin höjd ganska snäll och givmild till sin natur,

vilket inte har det minsta med ett gott affärssinne att göra ;)

Mvh

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Enligt mig är mark till ett bra pris en bra investering, och värdestegringen brukar vara helt ok om man har valt att köpa mark på rätt plats.

I vårt område går mycket mark till gummiträds odling och dom är beredda att betala ganska mycket mer nu än för bara 4-5 år sedan.

En av markbitarna som vi köpte för 85 000 baht för 4 år sedan var vi bjudna först 150 000 av släktingar och senare samma år 200 000 baht av andra.

Och för övriga markbitar vi har köpt är utvecklingen likartad, men vi säljer inte utan vill istället köpa mer om rätt tillfälle dyker upp.

Den enda mark som vi undviker är den som ligger väldigt lågt och är översvämmad under regnperioden, sådan mark läämpar sig nästan bara för oljepalms odling men då krävs stora kostsamma satsningar på att gräva kanaler och höja markem mellan dessa för odling.

Köper man mark nära eller i byn så blir det säkert behov av att bygga där senare och då blir priset helt annorlunda än det var när det odlades där.

Så jag tror att din fru gör och tänker alldeles rätt.

Mvh Isan Lover

Det stämmer säkert bra det du skriver,

men en god affär med tanke på markens värdeökning blir det först

den dagen ni säljer och då får ut det rätta värdet.

Eventuellt kan ni belåna den mark som har stigit i värde och sedan investera dessa pengar,

vilket förhoppningsvis då blir en bra affär.

Men innan ni har sålt och delat upp vinsten rättvist så är värdeökningen bara "fiktiv".

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam-Nilsson,

Riktig lagfart är förstås vad som gäller.

Frun investerar med egna tillgångar ;)

(jag är för försiktig :) )

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ifrån att ha varit billigt förr på landsbygden i Isan, så har priserna gått upp. Nu kommer jag inte ihåg hur många procent, men det var (ganska) mycket. Det blir fler och fler människor, och land är en bristvara.

Om du inte vill använda marken själv, så kan du hyra ut den, så kan avkastningen öka :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Phuket18.5,

om nu din fru har egna tillgångar att investera så är det ju trevligt för henne.

Detsamma gäller min egen thai-sambo som äger både hus och mark i Korat-området,

jag själv har dock ingen "rätt" till dessa investeringar eller till en eventuell värdeökning.

Jag inbillar mig inget, skulle hon sälja marken och sedan dela med sig till mig,

så ser jag det bara som en välkommen "lotto-vinst".

Därför är jag inte speciellt pigg på att pytsa in något större sparkapital i hennes investeringar.

Ändras ägandelagen i Thailand gällande markköp för utlänningar,

så ska jag dock ta mig en funderare på en ev investering.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Faranger kan äga mark via företag.

Man kan

/betala en "advokatlösning" och då har man hela kontrollen, men måste betala till advokaten och till de som skriver på att de är delägare, men också skriver på att du bestämmer

/eller låta frugan äga 51%. Då har du iofs inte juridiska kontrollen, men du äger enklare din halva.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Faranger kan äga mark via företag.

Man kan

/betala en "advokatlösning" och då har man hela kontrollen, men måste betala till advokaten och till de som skriver på att de är delägare, men också skriver på att du bestämmer

/eller låta frugan äga 51%. Då har du iofs inte juridiska kontrollen, men du äger enklare din halva.

- Jo, jag vet.

Jag var delägare i ett aktibolag (30%) i Thailand för ca 23 år sedan.

Dock hade jag som minoritestsägare ensamrätt på att kalla till framtida styrelsemöten,

signera, ta lån, köpa och sälja i företagets namn.

Ett styrelsemöte hade bestämt detta efter bildandet av bolaget.

Min dåvarande sambo hade 65% i bolaget (hon saknade denna exklusiva signeringsrätt),

och övriga inhyrda 5 personer hade 1% var (de hade ingen rätt alls till bolaget eller dess dokument).

Via detta aktiebolag sålde jag 1993 frugans mark och fastighet i Rangsit (som jag hade betalt).

Hon avled nämligen 1992, och enligt vårt upprättade testamente gick alla hennes tillgångar till aktiebolaget.

Lite för krångligt dock att hålla på att köpa och sälja mark på detta sätt tycker jag,

så nästa gång avstår jag dessa affärer tills ägandelagen i Thailand är ändrad (till min fördel).

Eventuellt kan jag tänka mig att köpa något i min grabbs namn som också är Thailändsk medborgare.

Vi får väl se,

SM

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag delar Siam-Nilssons inställning. Det blir inte en satang från mig för investering i Thailand så länge man har sina xenofobiska lagar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tydligen betydligt enklare (läs förmånligare) med markäganderätt i vissa grannländer vad jag kan förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägandet är inget problem för mig då vår gemensamme son har både svenskt och thai-medborgarskap.

Så om jag inte får var med om att dela på eventuell vinst så går det med automatik dit det ska ändå.

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tack Isan Lover för intressant svar.

Ni är listiga och har satsat på gummiplantage. Det har vad jag förstått varit väldigt bra

de senaste åren. Svärföräldrarna inhandlade ett stycke land för 10-12 år sedan men

satsade på kaffe. Det tog flera år med tungt slit att röja och att så, efter några år blev

det dock lite bönor att sälja. Priset på vad de får för kaffet har blivit sämre sista åren

och vissa år blir det knappt någon skörd.

Gummiträd hade varit bättre. Några släktingar har blivit "rika" på just gummi.

Visst så ska man köpa mark i byn eller nära där priset går upp men hur ska man veta det!

MVH Phuket18.5 :wai:

Hej

Du missförstod mig nog lite, vi själva har valt att inte satsa på gummiträd, men nästan alla grannar och flera släktingar har gjort detta.

Själva har vi planterat eucalyptus på ca 35 rai och resten har vi ris och lite frukt och bananer på.

Ris odlar släkten och vi får andel i skörden vilket ger oss ca 20-25 säckar per år och vi säljer en del ris, och frukten äter vi och släkten upp.

Så fort priset på eucalyptus går upp till normal nivå kommer vi att avverka och sälja, dom pengar vi får in kommer vi att använda för yttrligare småskaliga satsningar på landet.

Vi har också gemensamt barn med dubbelt medborgarskap så ägar frågan är inget som oroar mig, och det gjorde det faktiskt inte innan vi fick sonen heller, jag litar på och trivs bra med min fru och hennes familj och släkt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover,

Läste nog lite för snabbt om gummiträden. :huh: Hur som helst så verkar det ha varit en bra satsning senaste åren.

Lycka till med eucalytusträden.

Svärfar har planterat några trädplantor som han har hämtat från Nakhon Sri Thammarat. De ska växa i 30 år

innan man kan fälla och sälja dem. Långinvestering :whistle:

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Isan Lover,

Läste nog lite för snabbt om gummiträden. :huh: Hur som helst så verkar det ha varit en bra satsning senaste åren.

Lycka till med eucalytusträden.

Svärfar har planterat några trädplantor som han har hämtat från Nakhon Sri Thammarat. De ska växa i 30 år

innan man kan fälla och sälja dem. Långinvestering :whistle:

Phuket18.5 :wai:

Hej

Lite långsam växande träd men dyrbara träd på markerna skadar inte heller, vi sparar alla vilda "ädel" träd och låter dessa stå kvar på dom marker vi har köpt, och vi planterar även lite i kanterna runt våra marker genom att flytta plantor som frösått sig själva.

Det är inte fel att tänka lite på kommande generationer.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

En nackdel med gummiträd om de ligger nära bostadshuset är att de ska tappas tidigt på morgnarna (om jag fattat rätt) och då vill jag sova ostört, men t ex teakträd växer tyst :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du missförstod mig nog lite, vi själva har valt att inte satsa på gummiträd, men nästan alla grannar och flera släktingar har gjort detta.

Själva har vi planterat eucalyptus på ca 35 rai och resten har vi ris och lite frukt och bananer på.

Ris odlar släkten och vi får andel i skörden vilket ger oss ca 20-25 säckar per år och vi säljer en del ris, och frukten äter vi och släkten upp.

Så fort priset på eucalyptus går upp till normal nivå kommer vi att avverka och sälja, dom pengar vi får in kommer vi att använda för yttrligare småskaliga satsningar på landet.

Vi har också gemensamt barn med dubbelt medborgarskap så ägar frågan är inget som oroar mig, och det gjorde det faktiskt inte innan vi fick sonen heller, jag litar på och trivs bra med min fru och hennes familj och släkt.

Mvh Isan Lover

Tja IL, det är ju trevligt att du litar på din fru. Jag litar väl för all del på fru Chang också.

Men för mig är det en principiell fråga att inte investera i ett land som har den typen av lagstiftning.

Man kan ju bara spekulera i vad som skulle hända om alla icke-thai tänkte som mig...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tja IL, det är ju trevligt att du litar på din fru. Jag litar väl för all del på fru Chang också.

Men för mig är det en principiell fråga att inte investera i ett land som har den typen av lagstiftning.

Man kan ju bara spekulera i vad som skulle hända om alla icke-thai tänkte som mig...

Herr Chang har talat.

Hej

Det kan jag förstå och du är inte ensam om att ha den ståndpunkten i denna fråga.

Själv beror det väl mest på att jag trivs så bra och vill ha något vettigt att göra där nere, och lite inkomster tar man ju inte skada av.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quicksilver

Hej

Du missförstod mig nog lite, vi själva har valt att inte satsa på gummiträd, men nästan alla grannar och flera släktingar har gjort detta.

Själva har vi planterat eucalyptus på ca 35 rai och resten har vi ris och lite frukt och bananer på.

Ris odlar släkten och vi får andel i skörden vilket ger oss ca 20-25 säckar per år och vi säljer en del ris, och frukten äter vi och släkten upp.

Så fort priset på eucalyptus går upp till normal nivå kommer vi att avverka och sälja, dom pengar vi får in kommer vi att använda för yttrligare småskaliga satsningar på landet.

Vi har också gemensamt barn med dubbelt medborgarskap så ägar frågan är inget som oroar mig, och det gjorde det faktiskt inte innan vi fick sonen heller, jag litar på och trivs bra med min fru och hennes familj och släkt.

Mvh Isan Lover

Frugan (och jag) har "hyrt" land (risland) av hennes moster som behöver pengar, m.a.o. agera bank (inte ovanligt i Thailand), hon får tillbaka hela summan efter 6 år, papper är skrivet med byamannen (byn) som "vittne" och vanligt är att man får köpa lös marken om mostern inte kan betala tillbaka annars fortsätter man odla, äldsta brodern brukar marken och vi får 30% av skörden, jag kallar det hjälp till självhjälp, frugan kallar det bra investering., vet du om 30% av skörden är ok? Hennes bror betalar alla kostnader från sådd till säck, hörde av en kompis att dealen i deras by är 50/50 men det verkar mycket, han säger att den som äger marken "äger dealen" och det är många i en by som vill odla med 50/50 deal.

Hälsningar

Quicksilver

Ändrades av Quicksilver

Det högsta är inte att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall.

Den som inte känner på stängda dörrar kan hållas inlåst i ett olåst rum

Alla kan inte och somliga vill inte så är det bara (Ior)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Själv tänker jag "investera" på annat sätt både ekonomiskt och goodwillmässigt :) genom att starta ett webföretag ute i bushen i Sakon Nakhon. Om planerna håller, så tänkte jag anställa 7-10 stycken. Många thailändare vill ju bo kvar nära familjen, och annars brukar de behöva flytta till Bangkok för att kunna få sådana jobb. Får se hur det fungerar med arbetsmetoder och språkproblem :) innan jag har lärt mig thai. (Blivande frugan är ganska bra på engelska, men hon har annat jobb, så hon är på annat ställe för det mesta.) Jag har sett programmerare studera läroböcker på engelska, men de behöver slå upp en väldig massa ord, så det tar en väldig tid för dem. Uppenbarligen är engelskautbildningen väldigt dålig även för många universitetsutbildade.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tänker jag "investera" på annat sätt både ekonomiskt och goodwillmässigt :) genom att starta ett webföretag ute i bushen i Sakon Nakhon. Om planerna håller, så tänkte jag anställa 7-10 stycken. Många thailändare vill ju bo kvar nära familjen, och annars brukar de behöva flytta till Bangkok för att kunna få sådana jobb. Får se hur det fungerar med arbetsmetoder och språkproblem :) innan jag har lärt mig thai. (Blivande frugan är ganska bra på engelska, men hon har annat jobb, så hon är på annat ställe för det mesta.) Jag har sett programmerare studera läroböcker på engelska, men de behöver slå upp en väldig massa ord, så det tar en väldig tid för dem. Uppenbarligen är engelskautbildningen väldigt dålig även för många universitetsutbildade.

Jag önskar dig lycka till! Och nu är jag inte sarkastisk, det är bara så att jag själv finner thailändska lagstiftningen kring detta alltför svårsmält för egen del.

Att behöva skriva på en massa konstiga papper med hjälp av thailändska advokater är inget som tilltalar mig. Man kan ju jämföra med hur trivialt det var för fru Chang att starta Fru Chang AB i Sverige. Jag kunde göra allt via www.bolagsverket.se, det enda jag behövde var underskrift från min auktoriserade revisor för Herr Chang AB. Dvs, att han ställde upp som revisor för det nya bolaget.

Jag får magsårskänsla när jag ser vad som behövs för en farang i Thailand...

Men för all del, är man villig att stå ut med det...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag önskar dig lycka till! Och nu är jag inte sarkastisk, det är bara så att jag själv finner thailändska lagstiftningen kring detta alltför svårsmält för egen del.

Att behöva skriva på en massa konstiga papper med hjälp av thailändska advokater är inget som tilltalar mig. Man kan ju jämföra med hur trivialt det var för fru Chang att starta Fru Chang AB i Sverige. Jag kunde göra allt via www.bolagsverket.se, det enda jag behövde var underskrift från min auktoriserade revisor för Herr Chang AB. Dvs, att han ställde upp som revisor för det nya bolaget.

Jag får magsårskänsla när jag ser vad som behövs för en farang i Thailand...

Men för all del, är man villig att stå ut med det...

Herr Chang har talat.

Jag känner precis som du H. Chang. Det är själva den att Thai skall ha så svårt att acceptera utländska företag på internationella villkor. Det där 49-51% ägandet, tricks med advokater och trustees men; det gör mig bara ointresserad att starta något här. Jag har startat 2 bolag i Thailand.

Det ena med BOI godkännande. Det var verkligen som att ta en kamel genom ett nålsöga...oändliga processer. Jag betraktades mer som en svindlare än en entreprenör som ville starta affärsverksamhet här. Nu var vi det första konsultbolag som någonsin fått BOI godkännande så det kanske gjorde det mer komplicerat än om man vill starta en bilfabrik.

Det andra; en mobil annonsföretag; det blev en krånglig 49-51%-grej med regionalt kontor i Singapore, 7 ägare mm.mm.

Nu gör jag inget mer här intill dess man lättar på reglerna. Samma gäller frågan om köpa land. Det blir det inget med intill dess utlänningar får äga mark.

Frågan brukar diskuteras hemma med hustru. Jag frågar henne vad som skiljer Sverige och Thailand åt. Hon kan ju köpa mark i Sverige och starta företag där. Vad skall dessa restriktioner i Thailand vara bra för????

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är mark till ett bra pris en bra investering, och värdestegringen brukar vara helt ok om man har valt att köpa mark på rätt plats.

I vårt område går mycket mark till gummiträds odling och dom är beredda att betala ganska mycket mer nu än för bara 4-5 år sedan.

En av markbitarna som vi köpte för 85 000 baht för 4 år sedan var vi bjudna först 150 000 av släktingar och senare samma år 200 000 baht av andra.

Och för övriga markbitar vi har köpt är utvecklingen likartad, men vi säljer inte utan vill istället köpa mer om rätt tillfälle dyker upp.

Den enda mark som vi undviker är den som ligger väldigt lågt och är översvämmad under regnperioden, sådan mark läämpar sig nästan bara för oljepalms odling men då krävs stora kostsamma satsningar på att gräva kanaler och höja markem mellan dessa för odling.

Köper man mark nära eller i byn så blir det säkert behov av att bygga där senare och då blir priset helt annorlunda än det var när det odlades där.

Så jag tror att din fru gör och tänker alldeles rätt.

Mvh Isan Lover

Se där! Den röde IL drar sig inte från att köpa upp mark från fattiga bönder, och sitter sedan som godsägare i sin lilla by i Isaan...

Helt naturligt att tänka på sig själv först och främst :great: , visar att IL är mänsklig iaf.

Alla normalt funtade passar på att göra klipp när priset är rätt och sedan hoppas kunna sälja dyrt eller tjäna pengar på annat vis, "Sådan är kapitalismen" :whistle:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där! Den röde IL drar sig inte från att köpa upp mark från fattiga bönder, och sitter sedan som godsägare i sin lilla by i Isaan...

Helt naturligt att tänka på sig själv först och främst :great: , visar att IL är mänsklig iaf.

Alla normalt funtade passar på att göra klipp när priset är rätt och sedan hoppas kunna sälja dyrt eller tjäna pengar på annat vis, "Sådan är kapitalismen" :whistle:

MVH Tommy

Haha,

Det var nog den bästa sågning av IL jag någonsin sett ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...