Jump to content
IGNORERAD

Flykten från Isaan

Guest Knasen
 Dela

Recommended Posts

Guest Knasen

Allt började så bra.. Träffade en trevlig tjej på en bar på klangen i pattis. Jeab hette hon och hon skulle ta hand om mig så bra, både enligt henne själv och barägaren, i detta fall en japan och hans fru jag känt i flera år.. Nu har jag ju varit med ett tag och inte fan lyssnar väl jag på sånt där.. Jag är ju världsmästare och kan ju inte bli lurad, jag har ju full koll.. Umgicks med Jeab ett par dagar och allt var frid och fröjd. Vi satt på stranden på dagarna och på kvällarna satt vi oftast hos japanen som heter Kiko och drack och hade trevligt.. Hehe livet flöt ju på för en veteran..

Men så en dag ringde damens lur och det tjattrades som aldrig förr.. Jag brydde mig inte så mycket då det inte verkade som att det var någon thaiman, som man hört talas om brukar ringa.. Förstår ju lite thai så jag visste ungefär vad det handlade om och visst, syrran var ju i Thailand med mannen och son och väntade ju självklart på syster den äldre i detta fall skulle dyka upp på stranden med sin farang (alltså mig).. Ok, tänkte jag, då jag varit med om liknande förfarande tidigare och inte såg något fel med detta..

Hakan åkte ner ganska ordenligt på mig då jag såg Apple och Roy.. Apple som jag känt i flera år innan hon träffade Roy och Roy som jag blivit bra vän genom åren.. Och i chocktillståndet så babblade jag på om hur kul det var att Apple och Jeab kände varann och var från samma provins, som det ju brukar vara när dom pratar om systrar.. Roy började ju omgående gå igenom allt som hänt honom de senaste åren och hur stolt han var över sin son..

Senare på kvällen så satt vi hos japanen och drack och det var först då det gick upp för mig att Apple och Jeab var syskon på riktigt och inte någon "by släkt" som jag fått för mig.. Shit tänkte jag och fick lite dåligt samvete då jag kände damens syster ju.. Jaja bara spinna på och vara så trevlig som möjligt..Inga problem ju, babbla lite thai och vara trevlig är vill inga problem.. Och vad skönt att ha träffat en bra tjej, jag känner ju syrran och hon är bra..

Det är Roy som nämner det först efter ett par dagar att de ska åka upp till byn utanför Udon Thani för att visa upp sonen för svärföräldrarna, kul säger jag och önskar dem lycka till... På kvällen hemma på hotellet så börjar Jeab fråga om jag vill följa med till Udon.. Roy har ju hyrt bil och det kostar ju ingenting att följa med.. -Men jag har ju redan betalat för hotellet (ljög jag) och är bara här 3 veckor säger jag.. -Min syster bor i England jag har inte träffat henne på 2 år och familjen vill ha stor fest, bla bla.. Ok ok, men bara ett par dagar.. Då jag känner både Apple och Roy sen tidigare är det nog inga problem..

Roy och Apple kommer och hämtar oss uppe i Naklua på hotellet.. Roy är som alltid på strålande humör medan jag är väldigt dämpad då jag mår dåligt.. Bakis.. Och hotellpersonalen kommer och tjattrar då jag inte betalat rummet än och de ser att jag är på väg att lämna.. -Jag sa ju att jag betalar den 25:e, försöker jag förklara för dem, men det är först när de ser vad jag lämnat på rummet de lugnar sig.. Tyvärr så åkte jag ditt på min lilla lögn redan där då Jeab mycket väl mindes att jag sagt att rummet redan var betalt..

Resan upp går ganska smärtfritt till en början då jag lyckas sova de första 4 timmarna och snart så stannar vi Khon Kaen för att äta.. Gott och jag trycker i mig av allt som finns på menyn.. Sen fortsätter vi vidare och efter ett par tre timmar börjar det bubblande i magen.. Lyckas hålla mig ett bra tag innan jag beodrar stopp för toalettbesök och i och med det så inser jag att jag fått rännskitan.. Fan på väg till djungeln utan farangtoalett.. Nä -vänd om för fan.. Hehe - Aldrig säger Roy och skrattar.. Jag har varit där i si och så många månader och det har aldrig varit några problem ang. toalettbesök.. -Nähäru säger jag, se för fan till så vi kommer fram fort som ögat då..

Efter en j-vla massa timmar och toalettstopp så kommer vi fram till Nam Som som byn heter och jag hört tjattras om hela vägen.. Bra tänker jag äntligen. Var fan är huset ni bor i.. Måste ta en sittning.. Men nä.. Only stop for shopping.. What you want tirak?.. :suicide:

Där började första otrevliga kommentaren från min sida.. Ok, kanske mer en irriterande kommentar.. Men ändå.. -Var fan bor ni? - Only 15km from here but first buy food for family.. -Food? säger jag.. Va fan det är chips och öl i massor samt lite mjölk till lillen.. Jaja ett par Imodium fick jag ju i alla fall..

Äntligen framme och toaletten hägrar.. Waiar snabbt till "svärmor" och springer in på muggen.. Ähhh va fan, tänker jag, den snåla jävla englishman har ju inte fixat riktig mugg.. Jaja bara köra på och hoppas det blir bra snart.. Magen lugnade ner sig något och jag hälsade på familjen.. Ja inte pappan då, han fick sova ute vid farmen då han hade chao-shoe.. Men han kom faktiskt förbi och efter viss tveksamhet så ställde mor och far upp på bild tillsammans..

post-5548-095853800 1279595098_thumb.jpg

Sen var det någon munkfest i huset och sovmorgonen uteblev..

post-5548-052177300 1279595989_thumb.jpg

post-5548-077704200 1279596035_thumb.jpg

Och sen började problemen.. Efter 3 dagar var jag färdig med detta.. Less och ville "hem".. Nja det är inte hela sanningen.. Men utan att misskreditera damen jag var med alltför mycket så kan man väl säga att hon totalt ignorerade mig under dagtid då hon skyllde på det ena och det andra att hon inte pratade med mig.. På kvällarna krökade hon på och blev full men också trevligare, dock endast i sovrummet..

Nä, det här funkar inte för mig.. Va fan, jag har ju semester och hade ju från början ingen lust att åka upp i djungeln.. Och när dessutom damen beter sig minst sagt otrevligt mot mig så får det va.. Jaha ja. får väl prata med henne i kväll då, när hon slutat sjunga karaoke med familjen och grannarna.. -Ehh, vad är problemet? Frågar jag och får en svart blick mot mig omgående.. Du pratar ju knappt med mig och lämnar mig helt ensam hela dagarna, säger jag..

Du kan väl prata med Roy kontrar hon syrligt.. Nja säger jag, Roy har ju fullt upp med lillen och dessutom så pratar ju Apple i alla fall med honom till skillnad mot vad du gör med mig.. Jaha börjar hon, jag är äldst och måste hjälpa mamma i hemmet osv.. Jaha säger jag, i morgon vill jag åka tillbaka till Pattaya.. Hon börjar hånskratta åt mig och frågar hur det ska gå till? -Jag får väl be Roy skjutsa mig till Nam Som och ta bussen därifrån, säger jag.. Och då blir ögonen mörkare..

Du kan ju inte åka nu, vi åker när Apple och Roy åker.. -Och när är det, frågar jag.. Up 2 Apple säger hon då.. Maybe 1 week.. Va fan.. Jag vill tillbaka till mitt hotell jag betalar för varje dag.. Vi sa ju ett par dagar bara.. Mai pen rai , säger dåren då.. :diablo: Förmodligen är det ansiktet som ska räddas..

Nä det här funkar inte för mig tänker jag.. Måste tillbaka till pattis och hotellet och råkar säga något om att jag aldrig träffat på en så självisk tjej någongång.. Då händer det grejer.. Min väska som ligger bredvid sängen får jag i ansiktet samtidigt som jag blir utknuffad ur sovrummet.. Go away from here, skriker hon så hela byn hör mitt i natten och låser sovrumsdörren..

Jaha tänker jag, bara att dra, äntligen, men hur? Går ut från kåken i totalt mörker, gatubelysning existerar inte i Isaan slår jag fast och börjar gå i mörkret.. Vet åt vilket håll jag ska i alla fall.. Men 15 km är en bra bit att gå i värmen och i mörkret, dessutom är jag livrädd för ormar och vem vet vad som gömmer sig vid sidan av vägen..

Hör en motorbike på långt håll och hoppas han kommer åt mitt håll.. Det gör han, på en riktigt gammal hoj med pannlampa som ledlyse och trasig gas wire (handgas).. Börjar staka mig på thai att jag behöver skjuts in till byn.. Han fattar nog inte riktigt vad jag menar först men när jag visar upp 200 bath och säger Nam Som förstår han.. Bara det att han vill ha 300 bath för att köra mig.. Jag orkar inte bry mig, vill bara där ifrån så fort som möjligt så jag går med på dealen..

Efter en riktig skräckfärd där pannlampan bara lös upp en meter framför hojen så kom jag äntligen fram till civilisationen trodde ja.. Han släppte av mig därifrån "Taxin" till staden Udon skulle gå ifrån på morgonen.. Alldeles intill fanns en spelhall där ungdomar satt mitt i natten och spelade tv-spel.. Gick in där och köpte en vatten och blev uttittad med stora ögon.. Farang si och så hörde jag men orkade inte bry mig.. Gick en liten promenad då jag hade ett par timmar att slå ihjäl då en bil stannade intill mig.. Vet inte hur det var med föraren men passageraren var dyngrak och skulle ju självklart köra mig till Udon för 2000 bath inga problem.. Nä tack sa jag och gick vidare "taxin" skulle ju gå om ett par timmar och det kändes tryggare att vänta på den..

Bilen åkte iväg men kom snabbt tillbaka och nu skulle det bara kosta 1500 bath att nyttja deras tjänster.. Nej tack igen och en äldre man som drev ett mindre mathak kom till min undsättning och erbjöd mig att sova på betonggolvet i väntan på "taxin".. Jag tackade givetvis ja till detta och erbjöd mannan pengar för gästfriheten, men han avböjde bestämt, när han väckte mig på morgonen hade han sin dotter med sig och jag tryckte 200 bath i hennes näve.. Tack för sovplatsen..

"Taxin" ja.. Hmm en gammal Daihatsun utan ac och utan sidorutor.. Ljuddämpare fanns inte heller på bilen och denna färd skulle vara i 9 mil.. Underbart.. Och till råga på allt blev jag blåst på det dubbla beloppet för denna resa.. Orkade inte bry mig när jag hörde hur chauffören började läxa upp de övriga passagerarna som fult nog berättat för farangen vad det kostade utan att rådfråga honom först.. Kostade inte många hundra bath och det var värt varenda öre när bilen lämnade detta helvete.. Och halvvägs in till Udon börjar mobilen ringa.. Orkar inte svara när jag sitter i "taxin" utan väntar med att svara tills jag befinner mig på busstationen som inte heller var det enklaste att förklara för chauffören trots att jag hade lexikon så hjälpe ju inte det då han inte kunde läsa thai.. Men tillslut kom jag fram..

Köpte bussbiljett letade upp en riktigt ofräsch toalett slog på mobilen igen och telfonterrorn började.. Först ringde Jeab 10 ggr och sa åt mig att komma tillbaka sen ringde Apple och hon var mest imponerad över hur jag hade kunnat tagit mig in till Udon och bussen helt på egen hand och hon berättade också att hennes syster löpt amok i byn och letat överallt i byn efter mig.. Men hon förstod mig att jag drog.. Och 12 timmar senare fick jag återse civilisationen.. Nästan slut på alla problem.. Bussjäveln la av en mil utanför pattis och jag fick dela bathtaxi med ett syskonpar som hade köpt en hel väska röka i Laos.. Efter att ha avböjt gräsköp under den sista milen så var det otroligt skönt att komma tillbaka till hotellet och få duscha..

Ja vad ska man säga om detta äventyr? Så här i efterhand är det ju en erfarenhet och jag var aldrig riktigt orolig heller förutom när fyllskallarna i bilen dök upp, vete fan vad som kunnat hänt om man hoppat in i den bilen.. Men utan mina begränsade kunskaper i thaispråket så hade jag aldrig ens tagit mig från byn och jag hade fått genomlida en vecka till i helvetet..

post-5548-095853800 1279595098_thumb.jpg

post-5548-052177300 1279595989_thumb.jpg

post-5548-077704200 1279596035_thumb.jpg

Dela på andra sajter

• Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• måne

13

• Kim

4

• Herr Chang

3

• erkki

2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Intressant livshändelse! Kul du lyckades bränna av lite bilder! Man lär så länge man lever!

;)

Dela på andra sajter

Underbart Knasen har en del liknande storrys från den gammla tiden det blir + på det

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Grymmt bra historia,sånt här är alltid roligt när det har gåttt ett tag.

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för en bra beskrivning om hur en del upplever sina besök utanför "civilisationen", och jag tror att det enda som hade hänt om du hade åkt med dom fulla männen i deras bil hade varit att du också hade blivit full och fått några vänner för resten av livet.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hej

Tack för en bra beskrivning om hur en del upplever sina besök utanför "civilisationen", och jag tror att det enda som hade hänt om du hade åkt med dom fulla männen i deras bil hade varit att du också hade blivit full och fått några vänner för resten av livet.

Mvh Isan Lover

Nja, jag är inte riktigt säker på det.. Har träffat på en hel del thaimän genom åren och dessa 2 herrar tillhörde inte den trevligare kategorien..

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja, jag är inte riktigt säker på det.. Har träffat på en hel del thaimän genom åren och dessa 2 herrar tillhörde inte den trevligare kategorien..

Hej

Ok då ska man gå på sin känsla och undvika dom, för det finns ju banditer även i det leende landet.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Verkar som en klassisk kulturkrockshistoria kryddat med ett litet reseäventyr för att ta sig ur det på egen hand. Hoppas du kan inspirera andra att dela med sig av sina reseäventyr. Givetvis plus! :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Den var go.. tack för en bra start på dagen. Har själv gjort en liknande tripp fast från Chiang Rai. :great:

Dela på andra sajter

Gjorde en liknande tripp på 90-talet och de 45 milen tog en vecka för jag träffade på liknande fyllskallar som jag själv och jävligt roligt hade vi(men dyrt)och gissa att jag var efterlyst av damen :crazy: hon är numera trevligheten själv när vi är hemma i byn och hon vet att mina hot blir allvar.Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Tack för en väl berättad historia!

Det har hänt att fru Chang ignorerar mig när vi är på besök i hembyn, men så illa som i denna berättelse var det inte.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Klockren berättelse, Knasen! Det är alltid kul i efterhand när man har lite distans till händelsen.

Dela på andra sajter

Riktigt bra skrivet :great: men vilken resa hehehe..en erfarenhet rikare nu då :dance1: Jag hade nog drabbats av panik om jag hade varit där i mörkret bland fyllegubbar,ormar,dålig thai m.m Strongt måste jag säga.

Dela på andra sajter

Ganska skönt när damerna lämnar en ifred så att man kan sitta och tjata och ta sina glas med gubbarna istället !

Dela på andra sajter

Har också lyckats fastna i en liten by på landet i 10 dagar när frun´s mamma blev sjuk

och måste tas om hand även fast det fanns fler syskon som kunde hjälpa till.

Finns absolut inget att göra i den byn och hade jag stannat i några dar till så hade jag också blivit sjuk, i huvudet :suicide:

Dela på andra sajter

O fy fan vilken rolig historia :D

Jag var tvungen att läsa den igen

och skrattade lika gott då, du borde

ha en blogg och skriva lite storys varje

dag, skulle få många läsare, bra gjort :drinks:

Pingis som oxå dateade en tjej som hette Jeab

och hon betalade tillbaks ett lån efter 2 år

och det var på 25000 bath, snacka om att jag

vart förvånad när hon ringde och vill ha mitt contonr :dance:

Dela på andra sajter

Tja,

Faranger som klänger på sina kvinnor i tid och otid är det värsta jag vet.

Framför allt de som vill att hon ska rikta sin 100% uppmärksamhet mot dem t.o.m. när de far hem och träffar sin familj.

Att som fullvuxen man ta sig till sitt hotell ser jag som en självklarhet.

Dom var nog "jättehemska" männen du mötte...

Håll dig i Pattis, det är ju en jätte trygg miljö...

Puss

Erkki

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...