Jump to content
IGNORERAD

Grilltråden


Guest Knasen

Recommended Posts

Guest Knasen

Tänkte vi kunde ha en tråd om grillning så här mitt i grillsäsongen.. Finns ju många gastronomer här och eftersom jag själv är amatör i allt vad matlagning heter så vore det ju bra med lite tips.. Så dela gärna med er av era recept och trix för att få till en lyckad grillning, gärna lite tips om marinader odyl. :drinks:

Körde en liten grillafton själv i kväll och det blev ju åtminstone ätbart..

Började med att köpa hem det viktigaste för att klara av en grillkväll..

post-5548-000323100 1279567183_thumb.jpg

Sen hackade jag ihop färskpotatis(kokt), färska champinjoner, paprika, rödlök, klippte på lite gräslök och slängde på en klick vitlökssmör i folie, rulla ihop och släng på grillen..

post-5548-020888800 1279567497_thumb.jpg

Köttet för dagen var färdigkryddade karréskivor från Ica.. :crazy: (nu blir nog sam sip sam arg)

post-5548-098281500 1279567668_thumb.jpg

Sen var det bara att smaka av och till det så var ju valet av öl inte så svårt.. :drinks:

post-5548-025866000 1279567872_thumb.jpg

Avslutar med en sommarbild från tidigare tillfälle då det börjar mulna på här hemma nu..

post-5548-059351800 1279568132_thumb.jpg

Så kom med tips om allt som har med grillning att göra och glöm för guds skull inte att dokumentera era grillningar här.. :drinks:

Hmm, kom på nu att jag inte kollat om det redan finns någon grilltråd men om så är fallet, sorry orkar inte skriva om inägget..

post-5548-000323100 1279567183_thumb.jpg

post-5548-020888800 1279567497_thumb.jpg

post-5548-098281500 1279567668_thumb.jpg

post-5548-025866000 1279567872_thumb.jpg

post-5548-059351800 1279568132_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte föreslå clion men det där var nog överkurs för honom :whistle: Nu blir du inblandad i grillningen på västgöta,det såg gott ut :great: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Den här tråden känns lite som "Solsidan" :haha:

För den som inte sett "Solsidan" rekommenderas att göras så snart som möjligt! Mycket kul och man känner igen sig på så många sätt :rofl:

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Måne.. Kommer jag dit så finns det nog betydligt bättre lämpade grillansvariga än mig.. Normalt så är ju allt halvfabrikat som man käkar.. :crazy::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte roligt, man får inte grilla på ballkongen, men sugen

att grilla, luktar gott från radhusen :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jo helfabrikat ska det ju vara i flytande form.. Måste tyvärr såga Halmstad ölen, maken på blask får man leta efter.. Klämmer en Singha just nu och den smakar gudomligt i jämförelse.. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv en liten hinkgrill i år och passar perfekt för vårat behov när vi reser.

Behöver inte många kolbrikettbitar och vid flera vid bordet så finns det alltid nygrillad direkt från grillen då det inte finns plats för så många köttbitar på en gång.

Tycker att köttet ska vara hemmakryddat för att smaka bra och med briketter så är det lättare och få rätt värme.

MVH

Galten

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jo måne, jag är väl ingen Singha älskare när jag är i Thailand men jag kände att jag ville köpa mig ett par stycken i dag och med jämförelse med Halmstad och Småland så är den riktigt god.. Dock så kan den inte mäta sig med Staropramen och sanmiguel, den riktiga.. Pistonhead var ju inte äcklig i alla fall :crazy::drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tänkte vi kunde ha en tråd om grillning så här mitt i grillsäsongen.. Finns ju många gastronomer här och eftersom jag själv är amatör i allt vad matlagning heter så vore det ju bra med lite tips.. Så dela gärna med er av era recept och trix för att få till en lyckad grillning, gärna lite tips om marinader odyl. :drinks:

Körde en liten grillafton själv i kväll och det blev ju åtminstone ätbart..

Började med att köpa hem det viktigaste för att klara av en grillkväll..

post-5548-000323100 1279567183_thumb.jpg

Sen hackade jag ihop färskpotatis(kokt), färska champinjoner, paprika, rödlök, klippte på lite gräslök och slängde på en klick vitlökssmör i folie, rulla ihop och släng på grillen..

post-5548-020888800 1279567497_thumb.jpg

Köttet för dagen var färdigkryddade karréskivor från Ica.. :crazy: (nu blir nog sam sip sam arg)

post-5548-098281500 1279567668_thumb.jpg

Sen var det bara att smaka av och till det så var ju valet av öl inte så svårt.. :drinks:

post-5548-025866000 1279567872_thumb.jpg

Avslutar med en sommarbild från tidigare tillfälle då det börjar mulna på här hemma nu..

post-5548-059351800 1279568132_thumb.jpg

Så kom med tips om allt som har med grillning att göra och glöm för guds skull inte att dokumentera era grillningar här.. :drinks:

Hmm, kom på nu att jag inte kollat om det redan finns någon grilltråd men om så är fallet, sorry orkar inte skriva om inägget..

Det såg gott ut fint smulltronställe du har och fotona blir bättre å bättre :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Det såg gott ut fint smulltronställe du har och fotona blir bättre å bättre :great:

Tack Clirre! Jag har ju börjat lära mig hur man ska ställa in kameran.. Redigering får vänta.. Alldeles för otålig för det.. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Den här tråden känns lite som "Solsidan" :haha:

För den som inte sett "Solsidan" rekommenderas att göras så snart som möjligt! Mycket kul och man känner igen sig på så många sätt :rofl:

Hmm, har faktiskt sett första avsnittet av solsidan.. Och med tanke på det vill jag inte bli jämförd med denna tv-serie.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Grilla är gott!

Några saker som jag brukar tänka på.

1. Fett kött ska det vara. Fläskkare och Entrecote tex.

2. Marineringen är viktig marinera minst 6-12 timmar innan. Lite syrligt i marinaden som lime eller annanasjuice gör köttet mörare. Sen är bara fantasin som sätter stopp för vad som ska vara i Svartpeppar, vitlök, chili, garam masala, salt är en som brukar bli bra.

3. Tålamod. Vänta till glöden är vit ...

4. Kylda drycker ...

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Törs fan grilla mer i år.. Magen har varit i uppror sedan i natt, börjar bli något bättre nu.. Men någonting jag stoppat i mig var nog inte så bra.. Eller ska man skylla på Singhan.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är singhan :diablo: denna djävulsdryck var nära att sluta mitt liv för ett antal år sedan,som tur var hittade jag ett changställe som återställde livslusten :drinks: huga,det var dom sista 12 stora singha som någonsin passerade min strupe :kort: tacka vet jag chang :great: Mvh Måne som är laddad för göteborgsträffen :friends:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Grilla är gott!

Några saker som jag brukar tänka på.

1. Fett kött ska det vara. Fläskkare och Entrecote tex.

2. Marineringen är viktig marinera minst 6-12 timmar innan. Lite syrligt i marinaden som lime eller annanasjuice gör köttet mörare. Sen är bara fantasin som sätter stopp för vad som ska vara i Svartpeppar, vitlök, chili, garam masala, salt är en som brukar bli bra.

3. Tålamod. Vänta till glöden är vit ...

4. Kylda drycker ...

/mvh

5. Gott sällskap. :)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Tja.

Grilla är gott!

Några saker som jag brukar tänka på.

1. Fett kött ska det vara. Fläskkare och Entrecote tex.

2. Marineringen är viktig marinera minst 6-12 timmar innan. Lite syrligt i marinaden som lime eller annanasjuice gör köttet mörare. Sen är bara fantasin som sätter stopp för vad som ska vara i Svartpeppar, vitlök, chili, garam masala, salt är en som brukar bli bra.

3. Tålamod. Vänta till glöden är vit ...

4. Kylda drycker ...

/mvh

Oj vad sugen jag blev på Entrecote nu.. :great: Men jag får hålla mig till rostat bröd och te i kväll då magen krånglar.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Gör dina egna hamburgare!

Popburger

Namnet Popburger kommer från en hamburgerkedja i New York som gör liknande miniburgare. Frys in bullarna som är kvar till nästa gång det vankas brunch, eller gör dubbel sats burgare och coleslaw.

Grillad hamburgare med potatis- och paprikatortilla

Till de nya rejält kryddiga hamburgarna från Scan serveras potatistortilla med ajvar relish. Ajvar relish finns både stark och mild. Här har vi valt den starka, till de yngre gästerna passar kanske den milda varianten bättre.

Kalvburgare med chili

Klassisk hamburgare kryddar man inte i färsen utan man kryddar på grillytan vid grillning så att det blir en härlig brytning Viktigt! Stryk ett lager olja på hamburgaren innan, annars fastnar den på gallret. Jag har valt ett nybakt sesambröd till hamburgaren med det går självklart bra med ett eget favoritbröd.

Hamburgare med parmesanost

Hamburgarna kan grillas utan förstekning. Lägg dem då för säkerhets skull på ett teflonnät (finns i välsorterade köksbutiker).

Per Morbergs grillade hamburgare

Malt kött kan man lita på. Det blir nästan alltid gott, speciellt om man gör hamburgare av det. Om du inte slarvar med brödet och tillbehören blir hamburgarna lika goda som mina.

Läs recepten här:

http://www.alltommat.se/matinspiration/inspiration/gor-egna-hamburgare-1.43331

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har faktiskt sett första avsnittet av solsidan.. Och med tanke på det vill jag inte bli jämförd med denna tv-serie.. :crazy:

Ja förstår Du vill väl ha Fotosidanskolan sänds samtidigt som Starsky & Huch 4.30 månd morgon! :ironi:

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...