Jump to content
IGNORERAD

Aeroflot, övernattning i Moskva utan visum


paperboy

Recommended Posts

Jag kommer att flyga Aeroflot Bangkok-Stockholm med en mellanlandning på Sheremetyevo i Moskva på 16 timmar. Man behöver inget visum om man flyger vidare inom 24 timmar och endast stannar på flygplatsen.

Jag har hört att det ska finnas ett hotell i närheten där man kan bo utan att behöva visum. Det ska tydligen gå att boka på flygplatsen när man anländer i Moskva.

Är det någon som har gjort detta? Vad kostar boendet (dubbelrum)? Vad heter hotellet? Ingår det transport dit, eller behöver man ta taxi? Behöver jag växla till mig rubel, eller går det bra med USD eller Euro? Något annat man bör tänka på?

Tacksam för övriga tips angående övernattning på Sheremetyevo i Moskva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett hotell inom flygplatsen. Prata med Aeroflot och säg att du ska flyga med dom och be dom att hjälpa dig med hotellet, eller i alla fall ge tips på hur du ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Khun Chang och tack för svaret.

Jag har ringt till Aeroflots kontor i Bangkok och de har upplyst mig om att det finns ett Airport Hotel i anslutning till flygplatsen där man kan övernatta utan visum och rådde mig att kontakta Aeroflots information när jag väl anlänt i Moskva. I övrigt kunde de inte ge mig mer information.

Om någon annan har mer information om detta eller egna erfarenheter av övernattning på Sheremetyevo i Moskva så är jag väldigt tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej Khun Chang och tack för svaret.

Jag har ringt till Aeroflots kontor i Bangkok och de har upplyst mig om att det finns ett Airport Hotel i anslutning till flygplatsen där man kan övernatta utan visum och rådde mig att kontakta Aeroflots information när jag väl anlänt i Moskva. I övrigt kunde de inte ge mig mer information.

Om någon annan har mer information om detta eller egna erfarenheter av övernattning på Sheremetyevo i Moskva så är jag väldigt tacksam.

Jag har övernattat på stengolvet på andra våningen efter att ett plan blev inställt och där det skyllades på att luftrummet över Irak hade blivit stängt.

Det blev i alla fall frukostkupong där man fick hemlagad gröt och grovt bröd med danskt lurpaksmör.

Allt serverat ur väldiga bespisningstunnor av äldre kulstötarformade mattanter.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja har också övernattat där i början på åttiotalet så jag minns dom barska damerna men jag fick bara 2 anjovis kaffe med sockerbitar som var stora som ciggtändare sen har det aldrig flugits mer med aeroflott ^_^

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag skulle inte vilja sova "öppet" i östeuropa, men man kan ju ta med sig något att sysselsätta sig med, så att man håller sig vaken, och så kan man sova på planet sedan. Det brukar fungera för mig att vänta med att sova uppåt nästan ett dygn extra. men man blir lite seg. (Och jag är gubbe, så det kan nog fler klara också :)

Det är ju ingen större vits att ta ett billigare flyg om man förlorar en stor del av prisskillnaden på att man behöver extra hotell. Sådana där "flygplatshotell" är nog inte så billiga, antar jag.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Åkte med Aeroflot några gånger på åttiotalet och hade då långa väntetider på flygplatsen som vi slog ijhäl genom att dricka öl, och försöka äta lite av den oaptitliga och smaklösa mat som serverades då mot uppvisande av kuponger.

Personalen sålde extra biljetter till flygen för att få ut lite mer pengar, och dessa passagerare sattes i campingstolar i mittgången på planet.

Man fick även dricka av sin på Taxfree inköpta sprit och många blev kraftigt berusade och lite tumult uppstod ibland, rökning var också tillåten och dimman låg tät i planet.

På nittiotalet byttes ju dom flesta flygplanen ut mot moderna utländska, och flygplatsen fick flera resturanger och en pub så nu kunde man välja vad man ville äta dricka, men nu var flygplatsen hem för hundratals flyktingar som saknade visum och blev strandade här, dom vistades upptill år på flygplatsen och försörjde sig genom att stjäla ifrån transit passagerarna, så flygplatsen blev lite osäker då.

Vi gjorde ett försök att resa med aeroflot igen för ca 6 år sedan p.g.a platsbrist på annat flyg och då var vi lovade hotell på flygplatsen,

men det blev vi blåsta på, vi precis som andra passagerare fick en lapp som vi skulle ta med till informationen, vi gjorde så och visst vi skulle få hotell, men vi måste vänta ca en timma och komma tillbaka till informationen.

Vi gjorde så och när vi kom tillbaka hade personalen bytts ut i ett skiftbyte, och den nya personalen sa att vi var blåsta och att inga rum fanns mot våra kuponger, men om vi ville lägga till egna pengar så skulle vi få rum.

Vi turades då om att sova i terminalen frugan och jag, för flyktingarna bodde fortfarande på terminalen och försökte knycka ifrån passagerarna hela tiden, om dom upptäcktes så blev dom rejält misshandlade av polisen på flygplatsen direkt framför våra ögon, dom slogs med batonger.

Men dom var ju tvungna att försöka få tag i pengar till mat, så dom försökte snart igen.

Så för våran del är Aeroflot ett avslutat kapitel, men jag får erkänna att dom är väldigt ojämna och ibland fungerar allt perfekt, men krånglar det så önskar man nog att man valt ett annat bolag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant berättelse Isan Lover!

Var kom dessa flyktingar från?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att flyga Aeroflot Bangkok-Stockholm med en mellanlandning på Sheremetyevo i Moskva på 16 timmar. Man behöver inget visum om man flyger vidare inom 24 timmar och endast stannar på flygplatsen.

Jag har hört att det ska finnas ett hotell i närheten där man kan bo utan att behöva visum. Det ska tydligen gå att boka på flygplatsen när man anländer i Moskva.

Är det någon som har gjort detta? Vad kostar boendet (dubbelrum)? Vad heter hotellet? Ingår det transport dit, eller behöver man ta taxi? Behöver jag växla till mig rubel, eller går det bra med USD eller Euro? Något annat man bör tänka på?

Tacksam för övriga tips angående övernattning på Sheremetyevo i Moskva.

När vi sov över på flygplatshotellet tog personalen hand om de övernattande redan vid ankomsten. Det var bara att följa med alltså. Lite kuriosa är att man verkligen INTE fick lämna hotellrummet om man ej hade visum. Och för att försäkra sig att alla verkligen var på sina rum satt det en kamouflageklädd vakt med maskingevär i korridoren. (undrar just hur det var under kommunisttiden)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

När vi sov över på flygplatshotellet tog personalen hand om de övernattande redan vid ankomsten. Det var bara att följa med alltså. Lite kuriosa är att man verkligen INTE fick lämna hotellrummet om man ej hade visum. Och för att försäkra sig att alla verkligen var på sina rum satt det en kamouflageklädd vakt med maskingevär i korridoren. (undrar just hur det var under kommunisttiden)

På den tiden behövdes inget kamouflage :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Intressant berättelse Isan Lover!

Var kom dessa flyktingar från?

Herr Chang har talat.

Hej

Flyktingarna kommer utseendemässigt ifrån både Asien, Afrika och mellanöstern.

Förmodligen är det delar av den vanliga flyktingström som vi ser till t.ex Sverige.

Men dom hamnar riktigt illa till när dom inte kan ta sig vidare och heller inte släpps in i Ryssland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...