Jump to content
IGNORERAD

blåbär


rydal4

Recommended Posts

hej alla hur är det med tillgången med blåbär där ni bor,

och har uppköparna börjat köpa än?. här gränsen dalarna

gävleborg fins det ganska mycket men små (inget regn)

hojta gärna till när ni vet pris å när dom börjar köpa.

tjejen o hennes kompisar vill i väg o plocka...

mvh. rydal

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • phitsanulok

    5

  • Repe

    3

  • Enis

    3

  • clas391

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

phitsanulok

här i närke är det lungt än så länge, fortfarande inne i jordgubbssäsongen

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan kom precis hem med två hinkar fulla och sitter just nu på balkongen och rensar. Det finns tydligen ganska gott om bär trots den svinkalla och regniga våren, men det lär inte bli som förra året då hon kunde komma hem med fyra och ibland fem hinkar varje dag. Får se hur det blir med svampen, ännu så finns där inga, men så har vi också haft den varmaste och finaste sommaren på åtskilliga år.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

I norrtäljetrakten var blåbären små och inte alls bra. Behövdes regn. För svampen behövs det ordentligt med regn. Då blir det kanonår för svampen annars totalt dött

Link to comment
Dela på andra sajter

Gävlekusten måste ha regn. annars blir det inga bär. Har inte sett till några uppköpare eller annonser ännu.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har koll på hjortron priserna i år ? De mina är i lappland och plockar dom har hittat hjortron men ingen som vill köpa dom än. mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

I Borås är bären stora och enligt lokaltidningen är det ett fint bärår.

Har inte själv varit i skogen än men vi nöjer oss med ett par liter när vi kommer till skott.

Fryser inte in bär utan äter när säsongen kommer.

Jordgubbar har vi redan förätit oss på B)

Kantareller är min favorit då man får komma ut i skogen lite mer och leta :dance:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Nu är det igång här oxå, dock inte lika bra som förra året, men enligt experter så blir det skapligt med bär tack vare mkt snö i vintras, skulle dock inte skada med lite regn.

mvh wallepost-3315-014628400 1279964245_thumb.jpg

Nu gäller det bara att sälja bären oxå, vilket iofs inte brukar vara några problem, 30 kr/lit rensade.post-3315-055716500 1279964322_thumb.jpg

post-3315-014628400 1279964245_thumb.jpg

post-3315-055716500 1279964322_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Det var väl för j-a dåligt, 15 kr/kg blir ca 7.50 kr/lit=slavarbete.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det var väl för j-a dåligt, 15 kr/kg blir ca 7.50 kr/lit=slavarbete.

mvh walle

ca 90 liter per dag i en 25 dagars månad för att få ihop

till den nu garanterade månadslönen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan säljer till lokal uppköpare på torget 30kr/kg rensade bär och 100kr/kg för kantareller. Förra året lyckades hon plocka ihop c:a 26000 kr som omvandlades till bland annat mer mark och en bra slant på bankkontot i th.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Tjejen vill gärna ut och plocka blåbär,men jag vet inte vart hon kan sälja dom.Finns ingen uppköpare i Karlskoga längre.Kanske nån som känner till trakterna och vet om det finns nån här i närheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att göra som frugan gjorde för några år sedan, hon knalla helt sonika ned på torget och snacka med ett antal olika torghandlare om de ville köpa bär och gorde sen upp om ett pris och de som betalade bäst har hon sedan levererat till i fyra år nu. Detta blir den sista säsongen eftersom vi flyttar ner i slutet på okt så nu har hon lämnat över till en kompis som tar över leveranserna.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Här i sundsvall är bären små och inte så många. Inga uppköpare har börjat köpa ännu. 15 kr i värmland, då får vi hoppas att det blir minst det här också.

Nu plockar släkten och rensar, sedan säljer de för 50 kr/kg. ICA säljer frysta fjolårsbär Blåbär/Lingon på lösvikt för 99,90 så 50 kr för årets färska bäer rena rean tycker kunderna!

Norpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Här nere i Arboga verkar 30:- /kilot hålla. Men det verkar som att det finns väldigt gott om blåbär så priset kommer nog att ändras under veckan.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jag har hört att konkelbären växer vilt på hisingen år.

Nesse, du får inte slänga kallingarna var som helst, vi ska vara rädda om våran flora.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om fru Chang skulle ut på Hisingen för att plocka bär vill jag ju inte att hon kommer hem med den sorten...

Kan nämligen ej låna ut mina kalsingar för förvaring av sådant!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om fru Chang skulle ut på Hisingen för att plocka bär vill jag ju inte att hon kommer hem med den sorten...

Kan nämligen ej låna ut mina kalsingar för förvaring av sådant!

Herr Chang har talat.

Lägg dom i en plåthink bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nesse, du får inte slänga kallingarna var som helst, vi ska vara rädda om våran flora.. :crazy:

Grejen är den att jag har klippt av dom och lagt ut dom på marken, det finns en skattkarta gömd under en sten på ramberget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjejen vill gärna ut och plocka blåbär,men jag vet inte vart hon kan sälja dom.Finns ingen uppköpare i Karlskoga längre.Kanske nån som känner till trakterna och vet om det finns nån här i närheten?

Hej

Att hoppa över uppköparna och sälja direkt till torghandlare, resturanger, och butiker som ICA, COOP m.m borde ge betydligt bättre priser.

I vår umgängeskrets är det ganska många Thailändskor som plockar kantareller och karl johan och uppköparna betalar bara mellan 40-70 kr per kg, säljer man direkt till handlarna så får man alltid 100 kr per kg.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har varit ut med frun och letat lite (heet Luang) gula kantareller. Dom små gulingarna har börjat vakna men behöver mer regn för att piggnatill riktigt. vi fick ihop till några rejäla kantarellmackor som skall spisas i kväll. Tyvärr ingen chang beer, det får väl bli en grön burk till.

Tittade efter blåbär men här i sundsvall verkar det inte finnas några alls! hade vi plockat blåbär under vår svapsafari hade det inte blivit en liter ens!

Hur ser bärtillgången ut i övriga riket?

Vad betalas för bären där de börjat köpas upp?

Norpan med svamptokig fru B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...