Jump to content
IGNORERAD

språkbruk


phitsanulok

Recommended Posts

phitsanulok

Var nyss inne på ett annat forum och såg att där liksom här skriver man ofta dem istället för de,dom ex,

dem hotade mig, låter skitdumt tycker jag, kanske är dialektalt, hoppas någon kan rätta mig om jag har fel.

mvh walle(som inte har någon doktordshatt i grammatik)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Att tillåta "dom" istället för "dem" är en relativt ny företeelse. När jag gick i skolan så blev det en (av många) röd bock för "dom".

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bra förklaring som jag hittade på följande sida: Länk

De är ett pronomen i tredje person plural, grundform.

De såg mig.

Talspråk: Dom såg mig (mej).

Det vill säga, de fungerar som subjekt i meningen; det är de som gör något i meningen, som agerar i meningen.

Dem är ett pronomen i tredje person plural, objektsform.

Jag såg dem.

Talspråk: Jag såg dom.

Det vill säga, dem fungerar som objekt i meningen; det är dem som utsätts för subjektets agerande, dem är passivt i meningen.

Alltså: Jag såg dem och de såg mig.

Inte: Jag såg dem och dem såg mig.

Inte: Jag såg de och de såg mig.

Möjligen (endast talspråk): Jag såg dom och dom såg mig.

Dom är alltså endast talspråk (även om en del använder det även i skrift), och kan användas istället för både de och dem. Är man osäker kan man alltså ta det säkra före det osäkra och använda (dock helst inte i skrift) det talspråkliga dom, visserligen på bekostnad av stil men åtminstone hyfsat grammatiskt korrekt. Men snälla. Försök iallafall inse att det är en skillnad mellan subjektet och objektet i en mening, och anpassa pronomina därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt irriterande. Men inte lika irriterande som ofoget att blanda ihop "var" och "vart".

"Vart" går bussen? Till Odenplan. Ja men "vart?"

Är det lapparnas "vars" som skitat ner svenskan?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

japp möjligtvis ett ilandsproblem, men som matte säger jävligt irriterande, stöder uländerna på olika vis men DEM kan jag inte hjälpa hela dagarna, måste sitta och irritera mig lite vid datorn oxå.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nyss inne på ett annat forum och såg att där liksom här skriver man ofta dem istället för de,dom ex,

dem hotade mig, låter skitdumt tycker jag, kanske är dialektalt, hoppas någon kan rätta mig om jag har fel.

mvh walle(som inte har någon doktordshatt i grammatik)

Kan bara hålla med om att det ser fel ut i mina ögon med och jag är heller ingen grammatikexpert. :rtfm:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver aldrig "dem", utom just nu förstås ;)

Jag tycker det är OK att skriva "dom", även om det egentligen är talspråk. Håller med om att "dem" ofta används felaktigt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan det vara så enkelt att när man skriver i World så blir det en” rödmarkering” under ordet och när man då högerklickar så får man fram att det skall vara dem pga att dom är som tidigare sagts i tråden talspråk.

För att inte bli påhoppade av ”rättstavningsmaffian” på MPR så ändrar man till dem. Men det låter skitdumt. Därför blir det dom, även för min del

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...