Jump to content
IGNORERAD

Demokratiska ropen skalla - Bredband för alla!


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Under överinseende av ingen mindre än självaste Premiärminister Abhisit ska

”Information and Communications Technology Minister Chuti Krairiksh” under de

kommande två åren se till att staten bygger ut ett nytt nationstäckande bredbandsnät.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/07/17/business/PM-bids-to-bridge-digital-divide-30133996.html

Mycket pengar ska tydligen investeras för att förbättra och

bredda Internetaccessen på landsbygden och samtidigt göra denna service

billigare för de med mindre medel i plånboken.

TOT har föreslagit en bredbandsbudget på hela 14 miljarder bath.

CAT Telecom planerar att investera ytterligare 3.8 miljarder i ett mobilt CDMA projekt.

För en framtida internetuppkoppling på 2Mbps ska man på landsbygden få betala 150 Bath per månad.

Jag vet inte hur uppdaterad herr Abhisit är inom access och Internetteknologin,

men det var ju ett antal år sedan 2 Mbps var något att imponeras av,

så man får väl hopas att 2 Mbps är den undre satta nivån på uppkopplingshastigheten

och inte den övre erbjudna gränsen.

Sedan får vi väl hoppas för alla parter att det nu blir som regeringens höjdare har lovat,

så att inte landsortbefolkningen tvingas återkomma lite då och då

för att fråga när det blir klart - och om det nu blir klart någon gång?

Undgefär som i den gamla folksagan om "Mäster Skräddare".

"Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig?

- Ack nej.

- Är den inte färdig? Varför det då?

- Ack jo, men det bidde ingen rock.

- Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då?

- Det bidde ett par byxor.

- Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga?

- På lördag.

Osv, osv, osv tills skräddaren istället lovade att det skulle bli ett par vantar.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga?

- Ack nej.

- Är de inte färdiga? Varför då?

- Ack jo, men det bidde inga vantar.

- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?

- Det bidde ingenting.

- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.

Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen.

Låt oss nu hålla tummarna,

för det är ju kul att få surfa lite även i Thailand

(även om man inte får titta på alla sidor,,, hmm - grrr)

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    16

  • andersbangkok

    15

  • Baa

    10

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Knasen

Nja S-M, 2 Mbps är ju max vad jag kan få ute på den svenska landsbygden så Sverige är väl inte mycket bättre på den fronten.. Tyvärr.. :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nja S-M, 2 Mbps är ju max vad jag kan få ute på den svenska landsbygden så Sverige är väl inte mycket bättre på den fronten.. Tyvärr.. :diablo:

Pratar du om mobilt internet eller ADSL?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var inne på företaget "Hutch" kontor i veckan för att kolla utbyggnadstakten av mobilt bredband med 3G här i Rayong-trakten sa dom att detta kommer att byggas ut under detta året

Hutch samarbetar med CAT i detta projekt

SÅ lite av den utlovade verksamheten kanske redan finns och skall bara påskyndas lite

Mycket lovvärt tycker jag

Kan man dessutom få till en vettig skolutbildning i engelska parallellt med att ge människor tillgång till Internet har man tagit ett stort kliv framåt för Thailands utveckling

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Gör om - och gör nytt, säger Korn - innan nästa regering hittar på nya direktiv i den eviga 3G frågan.

Det har dragit ut så långt på tiden att de istället kanske borde koncentrera sig på utbygnaden av 4G.

********************************************************************************************************************

Korn and NTC differ on 2G, 3G licence changeover

Korn keen to ensure state benefits as concessions are ended, licences sold

While the government has vowed to create a level playing field in the telecom industry this year by terminating private concessions, the national regulator is trying to avoid getting caught up in this complicated issue in case it derails its 3G spectrum licensing plan.

Finance Minister Korn Chatikavanij said yesterday he wants to see complete termination of the private telecom concessions in order for concession holders to obtain 15-year licences from the National Telecom-munications Commission (NTC) within the year, to promote a fair and competitive telecom industry between 2G players and 3G players.

The move also aims to ensure smooth granting of the NTC's 3G spectrum licence in a way that the state interests are not affected. Korn admitted the plan's success depended on support from all involved parties, from private telecom operators to the NTC.

NTC commissioner Natee Sukonrat said the watchdog welcomed talks with the government, but the NTC should avoid being drawn deeply into this complicated issue because of concerns it might cause the NTC to delay its plan to auction the 3G licences in September.

He said it was better for the government to finish talking with private concession holders first on the concession termination, and give final details to the NTC later. The NTC was willing to grant 2G licences for them.

He also questioned if terminating the concessions to get the 2G licences meant the government wanted to give the telecom operators another 15 years to hold on to the 2G spectrums, as in his view they should be taken back for re-allocation for other uses.

He questioned if the government could finish the concession termination quickly, saying it might be hard for officials and operators to reach satisfactory agreement on the details.

The NTC is expected to publish the final licensing draft plan in the Royal Gazette this month.

It wants to hasten auction of the licences in September before the terms of its three commissioners run out in that month.

If the plan is delayed, the authority of the four commissioners still in their posts at that time to grant the licences could be challenged.

Korn still believes the government and the NTC can work together on the matter.

The Finance Ministry will submit an outline of concession termination to the economic ministers' council today.

Among the highlights are:

 The Finance and ICT ministries will set up a joint committee to steer concession termination and finish the termination details in 100 days;

 Termination of the 2G private telecom concessions and concession holders getting their licences. Then 2G licence holders will pay 12.5 per cent of annual revenue as a licence fee. They might also have to pay an upfront fee for the concession termination, dependent on their concession terms, customer numbers, and frequency use.

The Finance Ministry has already recommended the NTC increase the 3G annual licence fee from the present 6 per cent to 12.5 per cent, as well as create a level playing-field among the 2G and 3G players.

But Korn said the figure of 12.5 per cent was just a model figure and he would talk to the NTC about finalising it.

He will first discuss what would be an additional fee of 6.5 per cent on the 3G licence if the NTC agreed to raise the licence fee to 12.5 per cent.

Korn said one option was for the additional fee might be determined as a spectrum fee.

Korn added that the 12.5 per cent figure was based on an assumption the government would not lose benefits from the 3G licensing.

He said the government did not oppose the NTC's 3G licence auction but wanted to make sure the licensing would create fair competition in the industry between the 2G and 3G players.

"We don't oppose the 3G licensing and we want to see it happening," Korn said.

The NTC is expected to raise at least Bt40 billion from the auction of the three licences. It will transfer all proceeds from the auction to state coffers.

Korn said after the termination of the TOT and CAT Telecom concessions, both could still seek revenue from their networks by leasing them to companies to provide the service on a retail basis.

Link to comment
Dela på andra sajter

BankAnaconda

hur snabbt mobilt bredband kan man få nu

i Pattaya jomtien området???

Någon som vet???

gud vad jag skulle reta min kompis med en webbkamera i Pattaya :dance1::na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Roligt med bredband för alla turister, men för den stora massan kommer en dator bara att vara en dröm i många många år till.

För dom flesta är det hårt arbete till en lön som bara räcker till mat och kläder på kroppen för familjen som gäller.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej

Roligt med bredband för alla turister, men för den stora massan kommer en dator bara att vara en dröm i många många år till.

För dom flesta är det hårt arbete till en lön som bara räcker till mat och kläder på kroppen för familjen som gäller.

Mvh Isan Lover

Precis.

Inte så konstigt att Internet caféerna ligger tät överallt

och att både inredning och utrustning är ordentligt använt och slitet.

Man betalar 20-30 baht för några timmar - ev är man två som delar.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis.

Inte så konstigt att Internet caféerna ligger tät överallt

och att både inredning och utrustning är ordentligt använt och slitet.

Man betalar 20-30 baht för några timmar - ev är man två som delar.

Hej

I större städer med universitet och liknande stämmer detta, men i stora delar av t.ex Isaan runt Nong Khai och udon Thani saknar dom flesta möjlighet att köpa sig en dator och kunskap att använda den, t.o.m internet cafeerna (dom få som finns) är inte speciellt välbesökta.

Och det närmaste internet cafeet(ca 1.5 mil bort) som jag och frugan brukade besöka kursade förra vintern, och han har nu bara dator för eget bruk och för språkkurser, men vi får fortsätta använda hans privata om vi har behov.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis.

Inte så konstigt att Internet caféerna ligger tät överallt

och att både inredning och utrustning är ordentligt använt och slitet.

Man betalar 20-30 baht för några timmar - ev är man två som delar.

IL har aldrig märkt detta eftersom dom inte ligger ute i Risfälten

Dagens ungdomar, till och med i små byar, har ofta som fritidssysselsättning att sitta på internetkaféerna tillsammans och spela dataspel

Tyvärr måste man säga verkar det ofta vara thailändska spel men man kan misstänka att efter hand som utveckling och utbildning bättras på att de får intresse för engelska spel och även google och allmän info tillgänglig på Internet

När jag var uppe i norr förra veckan såg jag detta på flera platser ute i mycket små byar mitt i mängden av risfält. Eftersom det dessutom var väldig torka och lite att göra för bönderna var internetkaféerna smockfulla dag ut och dag in. Misstänker även nattetid

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

IL har aldrig märkt detta eftersom dom inte ligger ute i Risfälten

Dagens ungdomar, till och med i små byar, har ofta som fritidssysselsättning att sitta på internetkaféerna tillsammans och spela dataspel

Tyvärr måste man säga verkar det ofta vara thailändska spel men man kan misstänka att efter hand som utveckling och utbildning bättras på att de får intresse för engelska spel och även google och allmän info tillgänglig på Internet

När jag var uppe i norr förra veckan såg jag detta på flera platser ute i mycket små byar mitt i mängden av risfält. Eftersom det dessutom var väldig torka och lite att göra för bönderna var internetkaféerna smockfulla dag ut och dag in. Misstänker även nattetid

Var uppe i en by nära Laos och av rådande omständigheter var jag i centralorten mitt på natten och där spelades det ordenligt bland ungdomarna.. Vilken story detta är.. Kanske tar den i en egen tråd.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Var uppe i en by nära Laos och av rådande omständigheter var jag i centralorten mitt på natten och där spelades det ordenligt bland ungdomarna.. Vilken story detta är.. Kanske tar den i en egen tråd.. :crazy:

Kul. Jag har tyvärr hört på flera håll att detta med dataspel kan bli ett problem med beroendeskapande. sittandes på kaféerna hela nätterna så dom inte orkar jobba etc

verkar vara rätt dålig kvalitet och lite "barnslig" nivå typ gamla nintendo versioner på de thailändska spelen så man hoppas dom går över till engelska

Dock kräver ju mer moderna spel mycket bättre hårdvara än de som finns på kaféerna idag

Ibland har dom några lite bättre maskiner med mer avancerade spel som kostar lite mer att hyra

Dock upplever jag att kaféerna är rena mardrömmen säkerhetsmässigt med virus och trojaner så det stänker om det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var uppe i en by nära Laos och av rådande omständigheter var jag i centralorten mitt på natten och där spelades det ordenligt bland ungdomarna.. Vilken story detta är.. Kanske tar den i en egen tråd.. :crazy:

Hej

Håller med om att det ofta finns internet cafeer i centralorter men vidhåller att det är ovanligt i byarna, i vår by som består av närmare 300 hus är det ingen privarperson som har en dator, bara skolan.

Och jag tror inte att den är unik på något sätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om det finns datorer eller inte i byarna så är det ju mycket bra att det byggs infrastruktur i form av bredband till alla.

Detta är ju liksom grunden för att kunna koppla upp sig. Man kan ju inte strunta i att bygga bredband för att det inte finns datorer!

Ungefär som att Telia inte skall bygga sitt 4g-nät för det finns ju inga modem till det idag!

Jag tycker det är ett mycket bra och lovvärt initiativ från Abhisit & regeringen. Hoppas att det blir av fullt ut!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Oavsett om det finns datorer eller inte i byarna så är det ju mycket bra att det byggs infrastruktur i form av bredband till alla.

Detta är ju liksom grunden för att kunna koppla upp sig. Man kan ju inte strunta i att bygga bredband för att det inte finns datorer!

Ungefär som att Telia inte skall bygga sitt 4g-nät för det finns ju inga modem till det idag!

Jag tycker det är ett mycket bra och lovvärt initiativ från Abhisit & regeringen. Hoppas att det blir av fullt ut!!

/ Joe

Hej

Jag tycker också att bredband är en bra grej, men det är ändå lite kontroversiellt i ett land där många har svårt att få ihop till mat och kläder,

och där kvinnor tvingas till prostitution för att dom och deras familjer ska överleva.

Man kunde nog väntat med det populistiska bredbandet några år och sett till dom i samhället som verkligen har det besvärligt skulle få det lite bättre först, och varför inte satsa lite av dessa pengar på barnhem och familjer med barn som i princip saknar inkomster, eller på dom tusentals familjer som lever på soptipparna i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker också att bredband är en bra grej, men det är ändå lite kontroversiellt i ett land där många har svårt att få ihop till mat och kläder,

och där kvinnor tvingas till prostitution för att dom och deras familjer ska överleva.

Man kunde nog väntat med det populistiska bredbandet några år och sett till dom i samhället som verkligen har det besvärligt skulle få det lite bättre först, och varför inte satsa lite av dessa pengar på barnhem och familjer med barn som i princip saknar inkomster, eller på dom tusentals familjer som lever på soptipparna i landet.

Mvh Isan Lover

Hej IL

Jag tror du missar en ganska viktig detalj där. Bredband skall absolut inte ses som kontroversiellt. Det är i dagens värld snarare en förutsättning för utveckling och skall räknas som viktig infrastruktur precis som t.ex. vägar.

Det behövs för att skapa tillväxt och därmed jobb och välstånd som även spiller över till de fattiga. Ganska basic nationalekonomi ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker också att bredband är en bra grej, men det är ändå lite kontroversiellt i ett land där många har svårt att få ihop till mat och kläder,

och där kvinnor tvingas till prostitution för att dom och deras familjer ska överleva.

Man kunde nog väntat med det populistiska bredbandet några år och sett till dom i samhället som verkligen har det besvärligt skulle få det lite bättre först, och varför inte satsa lite av dessa pengar på barnhem och familjer med barn som i princip saknar inkomster, eller på dom tusentals familjer som lever på soptipparna i landet.

Mvh Isan Lover

Ja, jag skulle inte palla att se det du ser. Bor på soptippar... usch, vad hemskt.

För så hemskt är det inte på alla ställen i Thailand, som du beskriver det...?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, alldeles för många har det mycket fattigt. Vet inte vad en bredbandsutbyggnad skulle kosta jämfört med annat som behövs. Fixa till engelskautbildningen i skolorna borde vara viktigare. (Jag har en idé hur det kan ordnas, utan att det kostar särskilt mycket. Nu finns engelskspråkiga faranglärare, som används som vanliga lärare i vanliga skolor. Istället kan de ära upp engelskalärare, som sedan kan lärare upp fler engelskalärare till det räcker. Dessutom behövs grundläggande "national"-ekonomiutbildning. Nu satsar massor på att ha affär, men det drar ju inte in en enda krona till provinsen/landet. I en del provinser finns nästan ingen annan produktion än jordbruk, och de flesta har för lite jordbruksmark. Jag frågade i Sakon Nakhon och det enda annan produktion, som de vet finns i den provinsen, är lite småproduktion av silkestyg.

Förresten så finns det väl redan bredband utbyggt? (2 Mb mobilt, tror jag att det är, men det behövs kanske tätare master eller starkare sändare, för det är dålig mottagning i delar av Isaan.)

F ö går det att komma ur fattigdomen om man inte behöver försörja någon, och har någon att börja med. T ex Sek Loso :) har ju lyckats fastän utgångsläget var landlösa kringvandrande jordbruksarbetare.

Allvarligare - Tex familjen, som jag känner bäst, har land, men de var många barn, så barndomen var fattig, men ingen svält. Sedan hjälptes de åt så att den äldsta kunde gå på universitet, de två sönerna fick utbildning genom militär/polis, och sedan kunde de hjälpa några av de yngre till universitetsutbildning. Fastän begynnelselönen för lärare var bara 8500, så sparade "min" thailänska ihop till laptop och motorcykel på ett par år. På 7 år hade hon utöver det sparat ihop så att hon funderade på att köpa bil, men hon ändrade sig och betalade istället kontant en Masterutbildning till rektor.

I den byn har jag 10 meter till Internetkafét :) för brodern driver det som extraknäck.

Men jag kommer att behöva bredband, som inte strular för mycket, för att kunna driva Internetföretag därifrån. Vet inte än, men jag hoppas på att befintligt bredbandsmöjlighet räcker om jag tar emot med parabol (från mobilmasten) och att jag bygger huset på nordsidan om skogen, så att skogen inte stör signalen från masten.

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre utbyggt bredband är en bra sak för thailands utvekling i det långa loppet. Jag kan inte tro att regeringens budget bara räcker till den satsningen.

I byn där jag bor finns det flera som har bredband trots kostnaden på 500 bath i månaden. Den 2Mb lina som vi har är inte den snabbaste och tillförlitligaste kan jag lova. Det har funnits flera internetkafeer här, men nu är det bara ett kvar. Föräldrarna satsar på ungdomarnas framtid, så de lägger gärna upp pengar som ungdomarna spelar spel för. Den kvarvarande spelhålan är rätt välbesökt under icke skoltid. Men det är nog en tidsfråga innan han lägger igen. Tror de betalar 10bath/timma. AC i det närmaste oisolerade lokaler måste ta en hel del av den kostnaden.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför de rikas, militärens och kungahusets marionett satsar på att bygga ut bredband till de svältande, vore ju bättre för honom om endast de rika som ju är de enda som stöttar honom hade tillgång till den upplysningen det ger. Hade jag varit som honom hade jag skitit i den utbyggnaden och gjort som företrädaren och stoppat de pengar som det kostar i min egen ficka.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

utan att ha läst så hemskt mycket om vad som kommer att ske kan jag härmed meddela att ToT igår ringde hem till hustrun och talade om att de skall stänga ner internet ett tag, exakt när vet jag inte men det hela är förorsakat av att "sladden är full"...Man måste bygga ut, och naturligtvis börjar man med typ vårat område där "alla" har råd att ha anslutning till nätet, att man hoppar över en hel del fastigheter på vägen ut till oss skiter man totalt i för där finns inga presumtiva kunder...Thailogik...Money is number one... :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

utan att ha läst så hemskt mycket om vad som kommer att ske kan jag härmed meddela att ToT igår ringde hem till hustrun och talade om att de skall stänga ner internet ett tag, exakt när vet jag inte men det hela är förorsakat av att "sladden är full"...Man måste bygga ut, och naturligtvis börjar man med typ vårat område där "alla" har råd att ha anslutning till nätet, att man hoppar över en hel del fastigheter på vägen ut till oss skiter man totalt i för där finns inga presumtiva kunder...Thailogik...Money is number one... :crazy:

Då blir det till att skaffa en donkel å stoppa in i burken

för kriget :na: mellan dig å BTT måste vi ju ha var da :ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag fattar inte varför de rikas, militärens och kungahusets marionett satsar på att bygga ut bredband till de svältande, vore ju bättre för honom om endast de rika som ju är de enda som stöttar honom hade tillgång till den upplysningen det ger. Hade jag varit som honom hade jag skitit i den utbyggnaden och gjort som företrädaren och stoppat de pengar som det kostar i min egen ficka.

Att den thailändska staten lägger ner så pass många miljarder på att bygga ut

ett eget statligt nät för att få till en ökad bredbandtillgänglighet samt 3G-tillgång

är väl inte så konstigt i sig, med tanke på den rådande bristen av demokrati i landet.

När staten äger näten så blir det ju också lättare för dem att styra vilken information

som ska finnas tillgänglig för användarna, samt hålla koll på vad som både läses, skrivs och sägs i näten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det till att skaffa en donkel å stoppa in i burken

för kriget :na: mellan dig å BTT måste vi ju ha var da :ironi:

Lugn Clirre, jag är kvar i Sverige ett par dagar till så det är nog fixat när jag kommer hem till "byn", du vet där ute i obygden.. :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...