Jump to content
IGNORERAD

Världens rikaste kung !


AnTove

Recommended Posts

Thailand har världens rikaste kung , för tredje året i rad . Vad är det som han har tjänat sina pengar på ?

Världens rikaste kungligheter fattigare

2010-07-14 18:47

Den ekonomiska turbulensen har satt sina spår i världens rikaste kungligheters plånböcker. Tuffast har det varit för Dubais Mohammed bin Rashid Al Maktoum, hans förmögenhet har minskat med 60 procent.

Dubais regent har tvingats se värdet på sin förmögenhet minska med 60 procent i spåren av skuldkrisen. Enligt Forbes har Al Maktoum nu bara 4,5 miljarder dollar, 33,5 miljarder kronor, att luta sig emot.

Även Förenade Arabemiratens Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nahayans förmögenhet har krympt. Men trots ett tapp på 3 miljarder dollar har han 15 miljarder dollar, eller drygt 111 miljarder kronor, kvar.

Den summan är dock bara hälften av vad Thailands kung Bhumibol Adulyadej har. Under en tid av politisk och ekonomisk oro i landet kan kungen trösta sig med en förmögenhet på 30 miljarder dollar, cirka 223 miljarder kronor.

Förmögenheten gör honom till världens rikaste kunglighet. Tvåan på listan, Bruneis sultan Hassanal Bolkiah, har 20 miljarder dollar, cirka 150 miljarder kronor.

På Forbes lista över de rikaste kungligheterna är det bara två regenter, Saudiarabiens kung Abdullah bin Abdul Aziz och Qatars emir Hamad bin Khalifa Al Thani, som lyckats öka sin förmögenhet under den senaste tidens ekonomiska oro.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • RoiET

    8

  • Bibben

    5

  • Isaan Butterfly

    4

  • AnTove

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Försäljning av telecombolag till Singapore, skattefritt?

Semesterfylla? :drinks:

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäljning av telecombolag till Singapore, skattefritt?

Var inte det Thaksin ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte det Thaksin ?

Jo, så roiet har en redig semesterfylla idag :dance::drinks:

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, den som googlar skola finna..Thailands Royal wealth-Asia Sentinel

:drinks:

Orkar inte läsa allt det där, men om du på fullt allvar menar att thaikungen tjänade en massa pengar på thaksins försäljning av sitt bolag till SIN så bryt ut den texten samtidigt som du länkar till källan.

Dessutom var ju denna försäljning ett antal år sen, så jag påstår fortfarande att du har en rejäl semesterfylla och delirium :drinks::drinks::drinks:

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte läsa allt det där, men om du på fullt allvar menar att thaikungen tjänade en massa pengar på thaksins försäljning av sitt bolag till SIN så bryt ut den texten samtidigt som du länkar till källan.

Dessutom var ju denna försäljning ett antal år sen, så jag påstår fortfarande att du har en rejäl semesterfylla och delirium :drinks::drinks::drinks:

Är du tillräckligt intresserad orkar du nog. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du tillräckligt intresserad orkar du nog. :)

Samma, om du brydde dig att nån skulle tro på dina fabler så skulle du understödja dem med fakta, men icke.

Lycka till i sci-fi-branschen.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar lite tvär ikväll. Nu var det ju inte jag som skrev i Asia Sentinel så jag har inte författat den fabeln.

Nähä...

Du länkar till nåt men nu verkar du inte veta vad som sagts där, eller åtminstone inte hålla med om det, eller har jag missuppfattat det?

Vad är då meningen med att delge andra "fakta"?

Om jag skriver om tomten här (finns säkert nån länk jag kan hitta), ska alla då antas tro på det då?

Borde inte minsta kriteriet vara att man åtminstone tror på det själv innan man sprider fabler?

Inte ens det tycks du ju göra, eller hur?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det kvettar la...han kan ente köba saj några extra minuter när liemannen väl är där :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nu är det väl dags för moderator SurinP3 att ta till lite offentliga bannor mot göken Bibben?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl dags för moderator SurinP3 att ta till lite offentliga bannor mot göken Bibben?

Det tvivlar jag på att han gör.

Bibben må vara något aggresiv i sin framtoning, men något egentligt brott mot forumreglerna ser jag inte.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Var inte det Thaksin ?

Familjen Thaksin and friends ägde väl mindre än hälften av aktierna i Shin Corp.

Hur stor andel av de övriga aktierna som ägdes av kungafamiljen vill jag som boende i Thailand inte uttala mig om.

Men vill instämma i gratulationerna till Thailands folk, som för tredje året i rad har

världens rikaste kungliga familj.

Oljekungarna i Arabien har inte en chans.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä...

Du länkar till nåt men nu verkar du inte veta vad som sagts där, eller åtminstone inte hålla med om det, eller har jag missuppfattat det?

Vad är då meningen med att delge andra "fakta"?

Om jag skriver om tomten här (finns säkert nån länk jag kan hitta), ska alla då antas tro på det då?

Borde inte minsta kriteriet vara att man åtminstone tror på det själv innan man sprider fabler?

Inte ens det tycks du ju göra, eller hur?

Suck. Jag vet vad som står i artikeln och har ingen anledning att misstro innehållet. Hurvida du tror vad som skrivs där eller inte är upp till dig. Vad har du för belägg att det handlar om fabler? Jag tycker snarast att det är du som fabulerat när du påstår att jag "spridit fabler", utan att ens presentera ett spår av fakta som underbygger ditt påstående.

Men det kanske berodde på ett tillfälligt fylledille igår?

Ändrades av RoiET
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl dags för moderator SurinP3 att ta till lite offentliga bannor mot göken Bibben?

N u är det väl ändå dags för moderator Surin att ta till lite offentliga bannor mot den usla skvallerpottan Bossej?

Link to comment
Dela på andra sajter

ON-topic: Kungen i Thailand har pengar.

Så. Nu till off-topic.

Att anmäla ett inlägg räcker. Man behöver inte göra mer. Att t.ex. skriva om vad jag eller annan moderator ska/bör göra är onödigt.

Vi gör det vi tycker passar och kanske vi gör det på så sätt att det inte visar sig på forumet offentligt.

Som att skicka ett PM till berörd medlem är ett vanligt sätt att gå tillväga. Och som alla vet är PM inte offentliga, så Bossej, var vänlig och avstå ifrån vidare inlägg om hur vi ska moderera detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att anklaga folk för fylla och att ljuga är lite som att lämna W.O i diskussionen - kanske något alla kan skippa. När man dessutom har fel i sak och inte kan bemöda sig att kolla upp saken så framstår det hela som än mer arrogant.

SCB ägde en del av Shincorp - CPB och därmed Kungen majoritetsäger SCB. Därmed tjänade de en hel del på försäljningen av Shincorp till Temasek.

Att därifrån dra eventuella slutsatser och konspiratoriska ideer om Kungafamiljens inblandning i hela härvan tycker jag dock blir lite av en gissningslek.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Att anklaga folk för fylla och att ljuga är lite som att lämna W.O i diskussionen. När man dessutom har fel i sak och inte kan bemöda sig att kolla upp saken så framstår det hela som än mer arrogant.

SCB ägde en del av Shincorp - CPB och därmed Kungen majoritetsäger SCB. Därmed tjänade de en hel del på försäljningen av Shincorp till Temasek.

Att därifrån dra eventuella slutsatser och konspiratoriska ideer om Kungafamiljens inblandning i hela härvan tycker jag dock blir lite av en gissningslek.

Jag har inte sagt något om att kungafamiljen skulle vara direkt inblandad i härvan(men du kanske syftade på journalisten). Att de däremot tjänade pengar på försäljningen är nog ganska troligt. Slutsatser och konspiratoriska idéer får nog stå för blaskan och kan nog inte anses vara ledda i bevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt något om att kungafamiljen skulle vara direkt inblandad i härvan(men du kanske syftade på journalisten). Att de däremot tjänade pengar på försäljningen är nog ganska troligt. Slutsatser och konspiratoriska idéer får nog stå för blaskan och kan nog inte anses vara ledda i bevis.

Någon frågar vad kungen tjänat sina pengar på och du svarar "försäljning av telekombolag till Singapore skattefritt".

En överlägset stor del av CPBs tillgångar utgörs av mark och fastigheter. Kungen tjänar alltså sina pengar på detta.

Att du skriver "försäljning till singarpore" är bara för att smäda och implicit förmedla en bild av att han skulle begått

ett moraliskt fel.

Så, jo - du implicerar att han är direkt moraliskt inblandad.

Faktum är att det är din enda poäng med just det inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon frågar vad kungen tjänat sina pengar på och du svarar "försäljning av telekombolag till Singapore skattefritt".

En överlägset stor del av CPBs tillgångar utgörs av mark och fastigheter. Kungen tjänar alltså sina pengar på detta.

Att du skriver "försäljning till singarpore" är bara för att smäda och implicit förmedla en bild av att han skulle begått

ett moraliskt fel.

Så, jo - du implicerar att han är direkt moraliskt inblandad.

Faktum är att det är din enda poäng med just det inlägget.

Stämmer uppgifterna har han ett moraliskt ansvar tycker jag. Det handlar inte om att smäda. Föredrar du att man sopar det under mattan? Du har dock en poäng i att han tjänat mycket, kanske huvudparten, av sina pengar på mark och fastigheter och jag borde ha skrivit bl.a i mitt inlägg. Dock är väl inte heller denna del av inkomsterna undantagen från kritik om tidningen har rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Någon frågar vad kungen tjänat sina pengar på och du svarar "försäljning av telekombolag till Singapore skattefritt".

En överlägset stor del av CPBs tillgångar utgörs av mark och fastigheter. Kungen tjänar alltså sina pengar på detta.

Att du skriver "försäljning till singarpore" är bara för att smäda och implicit förmedla en bild av att han skulle begått

ett moraliskt fel.

Så, jo - du implicerar att han är direkt moraliskt inblandad.

Faktum är att det är din enda poäng med just det inlägget.

Att kungahuset är moraliskt inblandad i skumraskaffärer minst lika tveksamma som det Thaksin höll på med

(kanske t.o.m. med direkta kopplingar till varandra) kan väl inte ens med god vilja karakteriseras som en djärv gissning.

Att man inte får skriva om det i Thailand gör det inte mindre sant / sannolikt.

http://www.asiasentinel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=402&Itemid=32

post-3917-021639400 1279179892_thumb.jpg

The Crown Property Bureau’s operations are important to scrutinize in light of the September 19 coup. It was argued that the coup was justified because Thaksin abused his powerful position to boost the financial gains of his many companies, intimidated the media into favorable reporting, and flaunted foreign ownership laws and tax loopholes in his family’s sale of Shin Corp.

These arguments certainly have merits, but they are dubious justifications for the palace-supported coup. The CPB is also guilty of what Thaksin is accused of. The bureau has used its powerful position for decades to acquire its massive landholdings, winning favorable business deals and paying no taxes. It intimidates the media by linking itself to the god-like Bhumibol, leaving newspapers afraid to touch it for fear of violating lese-majeste laws.

post-3917-021639400 1279179892_thumb.jpg

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...