Jump to content
IGNORERAD

"proffs"

nissefisk1
 Dela

Recommended Posts

Det som retar mig mest är alla "proffs" som tror dom vet allt om Thailand, finns inget värre än när man kommer till en bar eller resturange, sätter sig ner och börjar samtala med den ensamma mannen/männen, efter ett tag så kommer det nån fråga om Thailand, man svarar som man själv har upplevt det, men då kommer det, mannen/männen börjar berätta om att han fan har bott/varit i Thailand i 20 år och jag har tokfel.

Då man säger att det är ju så som jag upplevt det, då nästan det rinner fragma från munnen på den upprörda mannen. Då är det bara att tacka för sig och gå till en annat bord.

Det jag inte fattar att det ska vara så viktigt att tro sig veta allt ? Jag har själv thai vänner och jag försöker förstå hur allt funkar, men så fort man tror sig fatta så inser man rätt snabbt att man är helt ute och reser :)

Klart att många äldre som varit där länge har mycket att berätta och lära ut men det måste ju finna en gräns eller ?

PS har själv varit i Thailand ca 10 ggr dom senste åren och jag fattar nada men har lika kul för det :)

Dela på andra sajter

• Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• broder tuk tuk

7

• Tallviking

4

• Baa

4

• nissefisk1

3

Mest aktiva i denna tråd

Det som retar mig mest är alla "proffs" som tror dom vet allt om Thailand, finns inget värre än när man kommer till en bar eller resturange, sätter sig ner och börjar samtala med den ensamma mannen/männen, efter ett tag så kommer det nån fråga om Thailand, man svarar som man själv har upplevt det, men då kommer det, mannen/männen börjar berätta om att han fan har bott/varit i Thailand i 20 år och jag har tokfel.

Då man säger att det är ju så som jag upplevt det, då nästan det rinner fragma från munnen på den upprörda mannen. Då är det bara att tacka för sig och gå till en annat bord.

Det jag inte fattar att det ska vara så viktigt att tro sig veta allt ? Jag har själv thai vänner och jag försöker förstå hur allt funkar, men så fort man tror sig fatta så inser man rätt snabbt att man är helt ute och reser :)

Klart att många äldre som varit där länge har mycket att berätta och lära ut men det måste ju finna en gräns eller ?

PS har själv varit i Thailand ca 10 ggr dom senste åren och jag fattar nada men har lika kul för det :)

Jo det finns gott om besserwisserlångliggare bland barerna.

men man väljer ju själv sitt sällskap.

BTT

Ändrades av Surin P3

Soi 7

Dela på andra sajter

BTT, ?

Besserwisser Toilet Tourist?

:whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Det svåra med Thailand är att det finns så många bottnar och tydningar av allt rör livet och samhället där . Känner mig ofta förvirrad eftersom att det finns många svar på allting . Tråkigt att dom inte ens vill lyssna på ens upplevelser och tolkningar , men det är nog människor som redan bestämde sig vad " Sanningen " är på sin första resa . Dom bryr sig nog inte om att fördjupa sig något mera eller fråga thailändarna om någonting . Dom anser sig säkert att veta bättre än dom med .

Dela på andra sajter

Det svåra med Thailand är att det finns så många bottnar och tydningar av allt rör livet och samhället där . Känner mig ofta förvirrad eftersom att det finns många svar på allting . Tråkigt att dom inte ens vill lyssna på ens upplevelser och tolkningar , men det är nog människor som redan bestämde sig vad " Sanningen " är på sin första resa . Dom bryr sig nog inte om att fördjupa sig något mera eller fråga thailändarna om någonting . Dom anser sig säkert att veta bättre än dom med .

Helt riktigt att det finns många sanningar om Thailand. Själv inbillar jag mig inte att jag uppfattat mer än 10% av vad som pågår i Thailand, om ens det.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Precis. Livet och människorna i Thailand är vad jag upplever väldigt olika och ofta svåra att förstå ,med kultur, religion, språksvårigheter, konstig logik etc etc

Den som säger sig "veta allt" om Thailand och dessutom baserar denna kunskap på mer eller mindre heltidsliv bland barerna i och kring Pattaya är nog mer störd än han själv inser

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Detta är vi , för en gångs skull, helt överens om No Buzz!

No Buzz har väl inte ens uttalat sig i denna tråd ännu ?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja dessa är enligt mig oftast bittra besserwissrar som bara verkar sitta i baren och vänta på ett lämpligt "offer" för att få utlopp för sin egna besvikelse och misslyckande i Thailand, och som verkar ta för givet att alla andra har det likadant, och säger man att man har det jättebra och stortrivs med det mesta så är man naiv och lättlurad, och då utbrister dom ofta att vänta du bara, för Thailand är helvetet på jorden.

Då brukar jag fråga varför dom åker dit och det brukar dom ha svårt för att förklara, men oftast är det för den billiga fyllan och brudarna som man betalar för och kastar ut så fort dom har fått sitt nummer, så slipper dom problem.

Jag gör allt för att slippa dessa bittra människor som förpestar omgivningen och ger oss falanger dåligt rykte i landet.

Och dessa individer finns inte bara på turistorter utan kan dyka upp lite var som helst t.ex i Udon Thani, Korat och Nong Khai.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Tja,

Jag måste säga att jag uppskattar dessa "proffs" mer än de som vägrar se Thailands negativa sidor.

Framför allt är de mera underhållande att lyssna på.

Puss

Erkki

Dela på andra sajter

Det är väl därför dom är överens.. :crazy:

Messerschmitten Baa

Dela på andra sajter

Phuuu skrolla som fan men var tur att ja slapp nya googles :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Vill ni veta nåt, så bara fråga på!

Jag vet... :wai:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Ursäkta mig Tallviking att jag blandade ihop dig och NoBuzz.

Förstår att du känner dig kränkt.

Skulle ha stått Tallviking.

Förstår inte varför jag tänkte på NoBuzz i detta samanhang.

Dela på andra sajter

Ursäkta mig Tallviking att jag blandade ihop dig och NoBuzz.

Förstår att du känner dig kränkt.

Skulle ha stått Tallviking.

Förstår inte varför jag tänkte på NoBuzz i detta samanhang.

Misstänkte det. Jag och No Buzz sitter på Maitans just nu dessutom tillsammans

Dela på andra sajter

Guest Nobody

Det som slår mig mest är att så många falanger förefaller att vilja vara Thailändare själva. Kanske är det så att det är en lätt kultur att ta till sig?

Dela på andra sajter

Ibland träffar man på proffsen redan på planet. :)

1995 var året. En polare och jag åkte till Nepal för att trekka. Hade valt Aeroflot som jag ofta gjorde på den tiden.

In i Katmandu ut från Dehli för 5200 SEK. Ett projekt på jobbet precis avslutat

med många långa dagar arbetsdagar bakom mig och sex sköna lediga veckor framför mej.

Hade nästat nickat till innan planet skulle lyfta. Då .. kommer Berra och Nisse in i planet.

Sätter sig i de två sätena närmast oss. Och Frågar.

-'E de fussta gången ni ska till Thailand'

-'Nej , Vi ska till Nepal .. ' sa jag ..

-'De jävlit fint I Thailand , fussta gången ni ska dit ??' Sa Berra ..

-'Vi kan visa er runt , vi har varit där förr´.. ' sa Nisse

- ' De jälit billit därnere .. Man behöver bara ta med sig spånken och kondomer... resten köper man

därnere ..' 'Jälit billigt .. Vi kan visa er ..'

Nej , Vi ska till Nepal .. ' sa jag .. 'Bergsvandra ..'

- ' Du vet spriten e jälit dålig därnere ..'

- ' Spånken och kondomer de får man ta med sig '

- ' resten köper man därnere ' .. - 'jälit billigt du vet '

- 'jaha ' sa jag ..

- 'Fy fan , spånken och kondomer .. '

Konversationen fortgår .. Och vi närmar oss

Sheramatov 1 för landning ..

Det sista jag hör och ser av Berra är ..

'Fan Thailand vet du '.. 'Billit .. jälit fina brudar '

' man behöver bara spånken och kondomer ..'

' Fan grabbar , skit i Tibet .. häng med oss ..'

'Det enda ni behöver är spånken och kondomer, resten fixar vi ...

Hoppas dom lever och mår bra .. Berra och Nisse .. Två ganska trevliga killar egentligen..

Nån som sett dom? /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Ibland träffar man på proffsen redan på planet. :)

1995 var året. En polare och jag åkte till Nepal för att trekka. Hade valt Aeroflot som jag ofta gjorde på den tiden.

In i Katmandu ut från Dehli för 5200 SEK. Ett projekt på jobbet precis avslutat

med många långa dagar arbetsdagar bakom mig och sex sköna lediga veckor framför mej.

Hade nästat nickat till innan planet skulle lyfta. Då .. kommer Berra och Nisse in i planet.

Sätter sig i de två sätena närmast oss. Och Frågar.

-'E de fussta gången ni ska till Thailand'

-'De jävlit fint I Thailand , fussta gången ni ska dit ??' Sa Berra ..

-'Vi kan visa er runt , vi har varit där förr´.. ' sa Nisse

- ' De jälit billit därnere .. Man behöver bara ta med sig spånken och kondomer... resten köper man

därnere ..' 'Jälit billigt .. Vi kan visa er ..'

Nej , Vi ska till Nepal .. ' sa jag .. 'Bergsvandra ..'

- ' Du vet spriten e jälit dålig därnere ..'

- ' Spånken och kondomer de får man ta med sig '

- ' resten köper man därnere ' .. - 'jälit billigt du vet '

- 'jaha ' sa jag ..

- 'Fy fan , spånken och kondomer .. '

Konversationen fortgår .. Och vi närmar oss

Sheramatov 1 för landning ..

Det sista jag hör och ser av Berra är ..

'Fan Thailand vet du '.. 'Billit .. jälit fina brudar '

' man behöver bara spånken och kondomer ..'

' Fan grabbar , skit i Tibet .. häng med oss ..'

'Det enda ni behöver är spånken och kondomer, resten fixar vi ...

Hoppas dom lever och mår bra .. Berra och Nisse .. Två ganska trevliga killar egentligen..

Nån som sett dom? /mvh

Det satt ett par snubbar utanför 7/11 i Pattong varje eftermiddag när jag bodde där, kan det möjligen vara dom, det var ju före BTT:s tid så det kan ju inte vara han.

Allkunnige Baa

Ändrades av Baa

Dela på andra sajter

Man ska inte fästa för stor vikt vid bittra besserwissrar i en ölbar, det finns en anledning till att de sitter där...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Misstänkte det. Jag och No Buzz sitter på Maitans just nu dessutom tillsammans

Lägger ni Patiens?

Ändrades av Bossej
Dela på andra sajter

Kände en Berra som tyvärr gick bort för några år sedan,kan mycket väl ha varit en av de båda.Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Instämmer - har själv träffat flera som stämmer in på beskrivningen.

Tror sig veta allt som är värt att veta. (När man har slutat lära har man slutat leva)

Får dessutom dålig smak i munnen när man stöter på alla dessa som betraktar hela det thailändska släktet som mindre begåvade.

De som anser att dem är ointelligenta och överhuvudtaget inte besitter egenskaper som logiskt tänkande, att de är känslolösa och enbart gör saker för att sko sig.

Jag är övertygad om att så inte är fallet. Visst är vi olika, vi kommer ju från olika kulturer och har med all tänkbar säkerhet haft olika typer av uppfostran. Vi har helt olika saker med oss i bagaget.

Om man fortsätter att vara nyfiken och lyhörd så får man nog mycket tillbaka. Åtminstone min devis.

Maipenrai

Dela på andra sajter

Hej

Ja dessa är enligt mig oftast bittra besserwissrar som bara verkar sitta i baren och vänta på ett lämpligt "offer" för att få utlopp för sin egna besvikelse och misslyckande i Thailand, och som verkar ta för givet att alla andra har det likadant, och säger man att man har det jättebra och stortrivs med det mesta så är man naiv och lättlurad, och då utbrister dom ofta att vänta du bara, för Thailand är helvetet på jorden.

Då brukar jag fråga varför dom åker dit och det brukar dom ha svårt för att förklara, men oftast är det för den billiga fyllan och brudarna som man betalar för och kastar ut så fort dom har fått sitt nummer, så slipper dom problem.

Jag gör allt för att slippa dessa bittra människor som förpestar omgivningen och ger oss falanger dåligt rykte i landet.

Och dessa individer finns inte bara på turistorter utan kan dyka upp lite var som helst t.ex i Udon Thani, Korat och Nong Khai.

Mvh Isan Lover

Att många gubbar väljer att ha sin shortime och sedan vara fria att gå till baren och dricka och ha kul nästa kväll är väl inget märkligt.

Vi vet ju alla hur svartsjuka thailändskor kan vara och det är minsann inte så kul att ha en sur och bevakande dam efter sig var man än går.

Bor man och trivs uppe i hembyn och med det enkla och simpla livet är det väl inga problem men att vara i Pattaya och festa och ha en massa problem med svartsjuka och skiftande känslolägen är ingen höjdare.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Kommer ihåg min första resa ner till Los, och hur alla sa hur man skulle göra då menar jag allt och det var innan man kom iväg.

Det spela ingen roll vem man träffa alla visste hur det är och hur det går till i Los

Sedan träffa jag en kille som jag känner lite grann bara via en kompis, och vi satt och prata då min polare sa att jag skulle till Los första gången.

Då tänkte jag jaha nu får man veta hur det är i Los, men han sa det bästa av alla.

Nerike lyssna inte på alla för dom vet mest, jag har bott i Chang mai i 6 år bla. och den enda jag kan säga till dig är

Var bara glad och trevlig så ordnar sig det mesta

Och ibland kommer folk till mig och frågar hur det är i Los för dom skall dit första gången

Jag säger som kompisen sa till mig

Var bara glad och trevlig så ordnar sig det mesta

Jag tycker det var det bästa jag hade hört och jag har det fortfarande i skallen när jag åker till Los.

Så börjar dom be om olika tips mm. jag säger bara det att det ordnar sig när ni väl är på plats.

Ska man inte boka hotel innan man åker

Visst om du känner en trygghet i det så varför inte jag gjorde det på min andra resa, men idag så fixar jag hotell när jag kommer ner.

För regel är att man brukar ta samma hotel i dom städer man besöker, men sån är jag säger jag till dom.

Och den enda riktiga tipset dom får av mig är att växla när ni kommer ner för ni får i regel mer där nere, växla in ett par tusen svenska så ni klarar första dagen bara

Sedan växlar ni när ni behöver där nere.

För att sedan avsluta med dom orden jag fick höra

Var bara glad och trevlig så ordnar sig det mesta, det mesta fixar sig när ni är på plats

Och dom flesta som har frågat mig, har tackat mig efteråt när dom har kommit hem.

För dom hade hört lika många saker som jag gjorde vid min första resa, och dom tog dom orden som jag fick höra till sitt skalle

Och dom sa att det var inte så svårt att fixa allt på plats och att dom hade haft det bra.

Samt så tackar dom mig för dom orden, då säger jag till det fick jag höra vid min första resa.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att många gubbar väljer att ha sin shortime och sedan vara fria att gå till baren och dricka och ha kul nästa kväll är väl inget märkligt.

Vi vet ju alla hur svartsjuka thailändskor kan vara och det är minsann inte så kul att ha en sur och bevakande dam efter sig var man än går.

Bor man och trivs uppe i hembyn och med det enkla och simpla livet är det väl inga problem men att vara i Pattaya och festa och ha en massa problem med svartsjuka och skiftande känslolägen är ingen höjdare.

BTT

Hej

Jag köper ditt resonemang, om shorttime och baren och förstår att det passar vissa människor av olika anledningar.

Det enda jag vänder mig emot är när dessa människor försöker pracka på alla i omgivningen sin syn på Thailand och thailändskor, för det finns ju en annan verklighet också som andra människor lever i utanför barvärlden.

Och där kan erfarenheterna av både landet och människorna vara helt annorlunda och framförallt mycket mer positiva.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...