Jump to content
IGNORERAD

De fem farligaste i Thailand


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Titeln antyder att det handlar om skrämselpropaganda, så är icke fallet.

Jag är nyfiken på vilka djur man bör akta sig för vid sitt Thaibesök.

Kanske finns en och annan som är av annan uppfattning, men dessa 5 djur klassar jag som farligast i regionen.

Finns det andra, farligare? Vilka, varför?

1. Kubmanet (Cubomedusae). I den regionen kanske mer vanlig än havsgeting.

2. Kobra. Kanske Kungskobra är att anse som farligast.

3. Skorpion. (Scorpiones)

4. Stenfisk. (Synanceiinae)

5. Den portugisiska örlogsmannen. (Physalia physalis - blåsmanet)

(Hade kanske inte varit riktigt lika skrämmande som om man döpt den till "Havsjungfrun från Curacao..." eller liknande)

Någon som råkat komma närmare djuren än vad som är nyttigt...?

post-6637-002621900 1279100759_thumb.jpg

post-6637-002621900 1279100759_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    5

  • Surin P3

    4

  • GammalDansken

    4

  • Franco

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Jag har för mig att de skorpioner som finns i Thailand inte är speciellt farliga;

att kobran visserligen är det, men det är en annan orm, en såk wiper som dödar flest - i risfälten.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har för mig att de skorpioner som finns i Thailand inte är speciellt farliga;

att kobran visserligen är det, men det är en annan orm, en såk wiper som dödar flest - i risfälten.

Kikade efter info om Vipern som du nämner. Lite oklart vad det kan vara.

Vipera lebetina (blund nosed viper) Utbredd i Afganistan, Pakistan, Turkiet regionen.

En stor huggormsvariant, mycket giftig.

Vipera ammodytes, (Sandhuggormen - nose-horned viper) Samma region som ovan. Mindre huggorm.

Malaysisk Krait (Bandad Krait - Bungarus fasciatus) Gift svagare än Kobrans.

Thai kobra (Naja kaouthia) (Monocled Cobra)(ngu how mo, ngu hao hom)

Starkt gift, dödlig.

Troligen är det en huggorm som man talar om i sammanhangen om "risfältsarbetaredödare"

Finns tydligen i lite olika varianter.

Men det är klart, på risfälten har man inte någon bra kontroll på om man kliver på något eller överraskar en vilande orm, så det kan ju vara en bidragande orsak till

det stora antalet dödsfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även läst att arten Katoyer (Maleus Katoyus) ska vara mycket farliga, kan orsaka hjärtattack om dom tas med till hotellrummet. :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har även läst att arten Katoyer (Maleus Katoyus) ska vara mycket farliga, kan orsaka hjärtattack om dom tas med till hotellrummet. :ironi:

:-)

Där har vi säkert ett stort mörkertal!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Bilus Traficus och Motobikus drunkus tror jag dödar mest skandinaver i Thailand.. /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har även läst att arten Katoyer (Maleus Katoyus) ska vara mycket farliga, kan orsaka hjärtattack om dom tas med till hotellrummet. :ironi:

Den blir det plus på 555555 :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det finns en insekt som Thaiarna är livrädda för (bla frugan va nära en gång å tjila vippen)

den somm har en massa ben liknar tusenfotingen men kommer inte ihåg va den heter :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Världens farligaste däggdjur - Kvinnan (den Thailändska varianten är den farligaste) :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja specielt om gubben har en mia noi :lol:

då får han passa sig för å sova så inte saken ligger i sopp påsen på morgonen :(

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en insekt som Thaiarna är livrädda för (bla frugan va nära en gång å tjila vippen)

den somm har en massa ben liknar tusenfotingen men kommer inte ihåg va den heter :crazy:

Den uttalas "Ginku" och kan bli rejält stor och bränns något fruktansvärt

Fritt överrsatt till svenska blir det "tvåtusenfoting" enligt tjejen

Millipede på Engelska

millipede_thailand_2.jpg

millipede_thailand_1.jpg

Bild7-065.jpg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

De två första är gingkuu och är en obehaglig jävel

medan den på nedersta bilden är livsfarlig enligt damerna här.

De kaller den "takarb"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Gingkuu och Takarb! Det blir mer och mer spännande. Vad skall komma härnäst, törs man följa tråden längre än så här..!?:(

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft båda sorters tusenfotingar på tomten men lyckligtvis inte trampat på dom...däremot körde jag över en med bilen, lät som en slangexplosition, POFF, verkade vara ett rejält hårs "skal" på den.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh fy fan... jag misstänkte att den kunde va lite smågiftig, eller åtminstone klåde-framkallande, så jag undvek att röra den.

Sista biran jag tog innan jag åkte hem i maj.

DSC00058.jpg

Den andra varianten på nedre bilden, centipede-sorten, har jag bara sett på youtube, och är rejält äcklad av den.

Förra veckan ringde gumman och var rejält upprörd, blivit biten i foten och är fortfarande svullen. Har vart hos läkare två ggr för lite meds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att de skorpioner som finns i Thailand inte är speciellt farliga;

Också vad jag hört...

Enligt orientexpat / Thailand:

Scorpions are found throughout Thailand. While they enjoy a fearsome reputation in the movies, most varieties are relatively harmless to humans, including those in Thailand. Scorpion stings are usually no more painful than a nasty bee sting, very painful but generally harmless.

Link to comment
Dela på andra sajter

De två första är gingkuu och är en obehaglig jävel

medan den på nedersta bilden är livsfarlig enligt damerna här.

De kaller den "takarb"

Visade tanten bilderna, hon säger att dom inte är farliga.. Varför säger hon så?? :unsure:

Edit.. "Takarb" bränns tydligen ordentligt, och det säger hon när jag redan tryckt på "send"..

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hade en gång en "humla liknande" insekt i min bungalow. Den lät som en svensk humla, men när man slog på den gick den upp i falsett med sitt läte, superspooky.

Jag lyckades få ner den på golvet, lade en bok över den, ställde mig på boken och det sade "kras". Jag lyfte på boken och insektsdjävulen flög obehindrat iväg.

Djuren verkar onekligen vara större och starkare hemma i LOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nåt som kallas "killerbee", som vad jag hört skall orsaka ett o annat dödsfall, senast var det en elarbetare som skulle fixa en gatlampa som inte såg att det var ett bo i kupan eller intill som fick ett antal stick och avled på väg till sjukan, kanske allergisk, ingen aning, men läskigt i alla fall.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns läskiga djur men efter vad jag har hört så kan tusenfotingen döda en gris men knappast en

människa.Skorpionerna är väl heller inte livsfarliga,men inte så trevliga heller.Är det inte så att

det som orsakar mest dödsfall på klotet är mygg och moskiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nåt som kallas "killerbee", som vad jag hört skall orsaka ett o annat dödsfall, senast var det en elarbetare som skulle fixa en gatlampa som inte såg att det var ett bo i kupan eller intill som fick ett antal stick och avled på väg till sjukan, kanske allergisk, ingen aning, men läskigt i alla fall.

Ja jag har bara sett thailändarna rädda för en insekt som dock är tjock som en humla,men en tum lång

Vet dock inget namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens farligaste däggdjur - Kvinnan (den Thailändska varianten är den farligaste) :whistle:

Precis specielt med en askopp eller en kniv i närheten, :ironi:

post-6102-066649800 1279119163_thumb.jpg

post-6102-036823600 1279119180_thumb.jpg

post-6102-066649800 1279119163_thumb.jpg

post-6102-036823600 1279119180_thumb.jpg

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även läst att arten Katoyer (Maleus Katoyus) ska vara mycket farliga, kan orsaka hjärtattack om dom tas med till hotellrummet. :ironi:

Hehe tur man gillar tjejer då :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...