loy kratong Inlagd Juli 13, 2010 Dela Inlagd Juli 13, 2010 (ändrad) Pust och stånk för den svenska värmeböljan ( runt 30 grader) som råder just nu. Vi fungerar ju olika, men jag tar hellre 38-39 grader på risfälten i Isaan än denna svenska toppvärme. Och jag bor då trots allt vid Östersjön, två minuter på cykeln till badstranden. Hur är det för er andra, tål ni ochså högre värme i LOS än i Sverige? Mvh nyfikne Bobo Ändrades Juli 13, 2010 av loy kratong Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Pust och stånk för den svenska värmeböljan ( runt 30 grader) som råder just nu. Vi fungerar ju olika, men jag tar hellre 38-39 grader på risfälten i Isaan än denna svenska toppvärme. Och jag bor då trots allt vid Östersjön, två minuter på cykeln till badstranden. Hur är det för er andra, tål ni ochså högre värme i LOS än i Sverige? Mvh nyfikne Bobo Min tjej säger precis samma Torr värme i Sverige är värre än våt värme i Thailand Inatt åskade det och regnade något enormt här i Rayong Räknade till minst 10 nerslag inom 600 meter. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Hej jag tycker likadant.Tycker dessutom att man snabbare måste söka skugga i högsommarSverige än i Thailand konstigt nog. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Toprunner Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Nja..jag planterade Cashewnötter på ett risfält i Khon Khaen i 38 grader en gång... det höll på sluta riktigt illa. Känns nästan kallt här i Svedala just nu jämfört med det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Torr värme i Sverige är värre än våt värme i Thailand Jag tycker precis tvärtom. Tar mycket hellre 32 grader i Sverige än i Thailand. Våt värme tar sig in överallt och klibbar sig fast, går ej att komma undan. Jag svettas mycket mer i Thailand också. Här i Sverige får jag arbeta ihop svett medan det i Thailand räcker att man öppnar ytterdörren och sedan är det kört, mer eller mindre. Kanske beror det på att jag nyligen tillbringade ett halvår i Thailand för jag lider inte det minsta av värmen. Tycker bara det är skönt. I vilket fall är det ganska intressant hur olika vi kan uppfatta samma slags väder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Tar hellre Svenska värmen än Thailändska klibbvärmen. Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Pust och stånk för den svenska värmeböljan ( runt 30 grader) som råder just nu. Vi fungerar ju olika, men jag tar hellre 38-39 grader på risfälten i Isaan än denna svenska toppvärme. Och jag bor då trots allt vid Östersjön, två minuter på cykeln till badstranden. Hur är det för er andra, tål ni ochså högre värme i LOS än i Sverige? Mvh nyfikne Bobo Känner samma som du. 25 grander i Sverige känns för mig varmare än 30 grader i Thailand. Här i Thailand har vi 30-35 grader på eftermiddagarna nästan varje dag sedan i mars, men jag har vant mig. Driccker mycket vatten, och svettas. När jag bodde i Sverige tyckte jag alltid att 25 grader var outhärdligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Intressant hur olika vi uppfattar saker. Skall jag plågas gör jag det helst i Thailand, finns så mycket roliga saker att trösta sig med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 (ändrad) Min tjej säger precis samma Torr värme i Sverige är värre än våt värme i Thailand Inatt åskade det och regnade något enormt här i Rayong Räknade till minst 10 nerslag inom 600 meter. Ta med dig tjejen i en varm bastu och släng på en skopa vatten på aggregatet och fråga henne om hon upplever att det blir varmare eller kallare när luftfuktigheten ökar. Jag är övertygad om att det har med "förväntningar" att göra att 30 grader i Sverige uppplevs som varmare än 30 grader i Thailand. I Sveriga ska det banne mig inte vara så varmt och därmed basta. Lika fel är det att säga att - 20 i Malmö är "kallare" än -20 i Kiruna, förutsatt att det är samma vindstyrka. I Kiruna är -20 vardag på vintern men i Malmö är det sällsynt och upplevs därmed som kallare. Meterologerna säger att vid sådana temperaturer så är luftfuktigheten noll så den kan man räkna bort. http://www.smhi.se/k...mperatur-1.4613 Fritz.. Ändrades Juli 14, 2010 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Att påstå att värmen i Sverige skulle vara plågsammare än hettan i Thailand känns en aning märkligt. Jag klarar mig utmärkt utan fläkt eller air-con i Sverige dygnet runt. I Thailand räcker det att man slår av air-con i 10 min på rummet sen börjar det klibba på hela kroppen och svetten rinner. Ingen höjdare när åskvädren slår ut elektriciteten i Thailand strax innan man ska sova. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Acker Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Håller med att torr värme känns "lättare" än den fuktiga. Tror också det har att göra med förväntningar och att man tolererar en hög värme för att man är just i Thailand. Dessutom vänjer man sig efter ett tag i Thailand medan i Sverige så varar oftast de mest extrema värmeböljorna en förhållandevis kort tid så man inte hinner acklimatisera sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Tja. Nog känns värmen mer i Thailand vid samma temperatur. Här i Stockholm har vi haft ganska kalla vindar konstigt nog fastän temperaturen har stått på på +30 dom senaste dagarna. Kan dock konstatera attt det alltid är närmare till Aircon i Bangkok jämfört med Stockholm. Bättre kylning både i hus, arbetsplatser, varuhus och allmänna kommunikationer. /mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 De olika uppfattningar om värmens olidlighet eller inte kanske orsakas av att just denna svenska värmebölja enligt meteorologerna är ovanligt fuktig p.g.a. den väg högtrycket har färdats. Den svett som kroppen alstrar dunstar inte när luftfuktigheten är hög och det är avdunstningen som ger svalka. Under normala omständigheter sägs värmen i Sverige sägs vara lättare för kroppen att hantera och den pågående värmen värst för de som har problem med hjärtat. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Ta med dig tjejen i en varm bastu och släng på en skopa vatten på aggregatet och fråga henne om hon upplever att det blir varmare eller kallare när luftfuktigheten ökar. Jag är övertygad om att det har med "förväntningar" att göra att 30 grader i Sverige uppplevs som varmare än 30 grader i Thailand. I Sveriga ska det banne mig inte vara så varmt och därmed basta. Lika fel är det att säga att - 20 i Malmö är "kallare" än -20 i Kiruna, förutsatt att det är samma vindstyrka. I Kiruna är -20 vardag på vintern men i Malmö är det sällsynt och upplevs därmed som kallare. Meterologerna säger att vid sådana temperaturer så är luftfuktigheten noll så den kan man räkna bort. http://www.smhi.se/k...mperatur-1.4613 Fritz.. Tror också hade förväntningar spelar en viss roll i sammanhanget. Bra länk, visste inte det där om luftfuktighet vid minusgrader. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nitramj77 Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 (ändrad) Värme som värme, den är lika go o efterlängtad - både i Sverige & LOS. Synd att man behöver jobba i sverige o inte bara kan njuta Jag klagar inte - bara njuter.! Ändrades Juli 14, 2010 av nitramj77 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 14, 2010 Dela Inlagd Juli 14, 2010 Vi ska inte klaga nu när vi har bra väder, när det är varmt klagar vi å när det är kallt klagar vi, när är vi nöjda??? Jag trivs bra med värmen då man kan vara utanför garaget å jobba javisst så svettas man som en gris men å andra sidan så är det skönare med en dusch efter arbetspassets slut. Värmen i Thailand känns bra för min onda rygg å leder men det kan ju vara för att man är bedövad av alkoholen hela tiden he he he he Ha en skön sommar på er var ni än befinner er. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 15, 2010 Dela Inlagd Juli 15, 2010 Värmen i Thailand känns bra för min onda rygg å leder men det kan ju vara för att man är bedövad av alkoholen hela tiden he he he he Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 15, 2010 Dela Inlagd Juli 15, 2010 Nu lär jag f-n klaga på vädret då regnet fyllt min BMW 740ia med vatten då jag glömt att stänga takluckan, FÖRBANNADE J-A REGNH-E men man får skylla sig själv heter det, inte regnets fel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 16, 2010 Dela Inlagd Juli 16, 2010 (ändrad) Nu lär jag f-n klaga på vädret då regnet fyllt min BMW 740ia med vatten då jag glömt att stänga takluckan, FÖRBANNADE J-A REGNH-E men man får skylla sig själv heter det, inte regnets fel Taklucka!!?? Har du inte AC i bilen? PS! Hoppas det ordnar sig och att inget tagit skada. Ha en bra dag! Ändrades Juli 16, 2010 av stjp8729 Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Knasen Inlagd Juli 16, 2010 Dela Inlagd Juli 16, 2010 Ta med dig tjejen i en varm bastu och släng på en skopa vatten på aggregatet och fråga henne om hon upplever att det blir varmare eller kallare när luftfuktigheten ökar. Jag är övertygad om att det har med "förväntningar" att göra att 30 grader i Sverige uppplevs som varmare än 30 grader i Thailand. I Sveriga ska det banne mig inte vara så varmt och därmed basta. Lika fel är det att säga att - 20 i Malmö är "kallare" än -20 i Kiruna, förutsatt att det är samma vindstyrka. I Kiruna är -20 vardag på vintern men i Malmö är det sällsynt och upplevs därmed som kallare. Meterologerna säger att vid sådana temperaturer så är luftfuktigheten noll så den kan man räkna bort. http://www.smhi.se/k...mperatur-1.4613 Fritz.. Egentligen handlar väl "myten" om att 0 till 7-8 minusgrader med högre luftfuktighet känns kallare än minus 20 då det är en torrare luft.. Så nog finns det lite fog för "myten" allt.. ( vet att länken tar upp -20, -20) Men minus 20 är minus 20 oavsett vart det är och blåsten gör ju sitt.. Värmeböljan som är nu gnäller man på, men om 2 veckor kanske det är 15 grader och regn och då gnäller man på det också.. Känns ganska tacksamt att gnälla på vädret faktiskt.. En av de få saker man får och kan gnälla på i Sverige hur mycket man vill utan att bli klassificerad som diverse avarter.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 16, 2010 Dela Inlagd Juli 16, 2010 Normalt sett föredrar jag fuktig värme. Men i år har det varit en pina i centrala Thailand. Blir det flera sådana får man stanna hemma på sommarn. Eftersom det varit för varmt ute har det mest blivit att hänga inne i svalkan, tråkigt värre.Den som föredrar torr värme tycker jag ska jämföra 40 gradig torr ökenvärme med 40 grader tropisk fuktig värme. För mig är det enkelt att välja den fuktiga, men människan är olika! Var ner en sväng till Rayong och Chantaburi, där var det faktiskt skönt väder. Trots att det inte regnade sa dottern en dag, att det var för kallt för att bada. Att det var för kallt höll jag inte med om men härligt var det med lite svalka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 16, 2010 Dela Inlagd Juli 16, 2010 Taklucka!!?? Har du inte AC i bilen? PS! Hoppas det ordnar sig och att inget tagit skada. Ha en bra dag! Jodå jag har AC men använder den inte då jag har taklucka, en stjärnklar natt å taklucka öppen är väl det härligaste som finns Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 16, 2010 Dela Inlagd Juli 16, 2010 Jodå jag har AC men använder den inte då jag har taklucka, en stjärnklar natt å taklucka öppen är väl det härligaste som finns Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
foreverbubbles8 Inlagd Juli 17, 2010 Dela Inlagd Juli 17, 2010 Det satt 4 st thaitjejer hemma hos oss igår som alla klagande på värmen som varit och hur svårt det varit att sova Först trodde jag dom skämtade, men min fru sa med bestämdhet att dom verkligen led av värmen? Själv har jag bara njutit, för vem minns inte den förbaskade vintern vi hade. Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu