Jive Inlagd Mars 8, 2010 Dela Inlagd Mars 8, 2010 Min fru hade igår en olycka med moppen. Hon blev påkörd av en farang, som hade relativt hög fart på sin moppe. Hon hade tur som klarade sej undan med smärre blesyrer, medan farangen blev liggande på vägen med synliga blödningar från huvudet och allmänt illa tilltygad. Jag satt hemma och var helt ovetande om händelsen tills min fru så småningom kom hem och berättade: En hel del thai hade samlats vid olycksplatsen och samtliga runt min fru, som stod på benen och var omtumlad med smärre osynliga blessyrer. På backen låg farangen blödande. Ingen brydde sej. Min fru tog initiativet till att farangen blev omhändertagen och att ambulans tillkallades. Under tiden hade någon ringt polisen. Polisen kom och gjorde ett snabbt konstaterande att farangen var vållande till olyckan och frågade min fru hur mycket hon ville ha. Eftersom farangen såg ganska tilltygad ut, så tyckte min fru att han hade fått tillräckligt straff och att hon inte krävde några pengar. Polisen var av en annan åsikt och beslöt att farangen skulle betala 7000 Baht till frugan annars blev det polissak. Min fru fick pengarna och farangen transporterades i ambulans till sjukan. Min frus reflexion: " Det var skrämmande att se hur thaiarna ignorerade den skadade farangen och hur snabb polisen var att döma. Jag måste se till att du aldrig är ensam ute i trafiken och att du f ö aldrig är ensam om du skulle hamna i en "situation"." Min reflexion: Kanske dags att flytta till IL:s by. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Posten Berit Inlagd Mars 8, 2010 Dela Inlagd Mars 8, 2010 Min fru hade igår en olycka med moppen. Hon blev påkörd av en farang, som hade relativt hög fart på sin moppe. Hon hade tur som klarade sej undan med smärre blesyrer, medan farangen blev liggande på vägen med synliga blödningar från huvudet och allmänt illa tilltygad. Jag satt hemma och var helt ovetande om händelsen tills min fru så småningom kom hem och berättade: En hel del thai hade samlats vid olycksplatsen och samtliga runt min fru, som stod på benen och var omtumlad med smärre osynliga blessyrer. På backen låg farangen blödande. Ingen brydde sej. Min fru tog initiativet till att farangen blev omhändertagen och att ambulans tillkallades. Under tiden hade någon ringt polisen. Polisen kom och gjorde ett snabbt konstaterande att farangen var vållande till olyckan och frågade min fru hur mycket hon ville ha. Eftersom farangen såg ganska tilltygad ut, så tyckte min fru att han hade fått tillräckligt straff och att hon inte krävde några pengar. Polisen var av en annan åsikt och beslöt att farangen skulle betala 7000 Baht till frugan annars blev det polissak. Min fru fick pengarna och farangen transporterades i ambulans till sjukan. Min frus reflexion: " Det var skrämmande att se hur thaiarna ignorerade den skadade farangen och hur snabb polisen var att döma. Jag måste se till att du aldrig är ensam ute i trafiken och att du f ö aldrig är ensam om du skulle hamna i en "situation"." Min reflexion: Kanske dags att flytta till IL:s by. Det är nåt som de flesta farangerna är medvetna om. Skönt att din fru nu också förstår hur faranger, lägsta klassens människor, har det i Thailand. Det är väl inte långt ifrån hur de svarta har haft det och fortfarande har det i USA, med den stora skillnaden att farangerna oftast har pengar att klara sig ur dessa situationer. Bå Pen Jang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tujtuj Inlagd Mars 8, 2010 Dela Inlagd Mars 8, 2010 Tja, man brukar ju lite skämtsamt säga att thailändarna ser faranger som vandrande plånböcker. En något mer seriös benämning på samma fenomen är objektifiering där en grupp av människor helt seriöst börjar "glömma" eller borttränga att en annan grupp faktiskt är individer vilket kan resultera i total empatibrist inför andra. Detta har historiskt lett till ganska otäcka händelser där människan visat prov på sina absolut sämsta sidor. Jag tror absolut att detta, om än på ett mindre allvarligt plan, är vad som pågår bl.a. i Thailand, och då både ifrån thailändares och farangers sida och då inte minst i bar-miljön som så ofta diskuteras både här och på andra forum. Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 8, 2010 Dela Inlagd Mars 8, 2010 Hej Jive Det är tyvär så det brukar gå till, speciellt på turistorter där utlänningar inte har hög status och finns i stora mängder. Och det är lika sorgligt att höra varje gång det inträffar. Och jag upplever det faktiskt som att synen på utlänningar på landet är lite annorlunda, kanske p.g.a att dom brukar tillhöra en familj (släkt) och vara kända i det område dom håller till, även av den lokala polisen. Detta kan ju vara lite orättvist, men så är det kanske. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Mars 8, 2010 Dela Inlagd Mars 8, 2010 Tja, man brukar ju lite skämtsamt säga att thailändarna ser faranger som vandrande plånböcker. En något mer seriös benämning på samma fenomen är objektifiering där en grupp av människor helt seriöst börjar "glömma" eller borttränga att en annan grupp faktiskt är individer vilket kan resultera i total empatibrist inför andra. Detta har historiskt lett till ganska otäcka händelser där människan visat prov på sina absolut sämsta sidor. Jag tror absolut att detta, om än på ett mindre allvarligt plan, är vad som pågår bl.a. i Thailand, och då både ifrån thailändares och farangers sida och då inte minst i bar-miljön som så ofta diskuteras både här och på andra forum. Trodde först Ni skrev om Moderaterna. Objektet Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Trodde först Ni skrev om Moderaterna. Objektet Arne Jaha, och det säger en hel del om dig Arne... Jag är likt Jive med fru förbluffad över hur thailändarna agerade i denna situation. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Serath Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Trodde först Ni skrev om Moderaterna. Objektet Arne klockren ju, Bästa ban99arnen i år. Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Polisen var av en annan åsikt och beslöt att farangen skulle betala 7000 Baht till frugan annars blev det polissak. Polisens beteende verkar ganska obegripligt. Vad fick han själv ut av det hela kan man ju fråga sig eller var syftet att statuera exempel? Ingen kul historia iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
silom Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 klockren ju, Bästa ban99arnen i år. ja, ingen ambulans i sikte, den är på uppdrag i grannkommunen. Samma långa kötid till sjukvården som här hemma i svedala. สีลม Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Serath Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Polisens beteende verkar ganska obegripligt. Vad fick han själv ut av det hela kan man ju fråga sig eller var syftet att statuera exempel? Ingen kul historia iaf. Näh en olycka i Thailand så sitter du i skiten totalt, Gäller att ha alla papper i ordning först och främst. eller en riktig fet plånka och hoppas du inte träffar en ärlig polis. Om du kan så ska man nog försöka smita från platsen innan polisen kommer, Det verkar ju thaiarna själv göra. Hur illa det än låter i våra öron så vetifan om jag skulle stanna vid en olycka även om jag är helt oskyldig. Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Skönt att Fru Jive inte slog sig så mycket! Har själv upplevt en mängd liknande situationer genom åren och först blivet förbannad men sedan förstått att det många gånger faktiskt handlar om rädsla, eller kanske blyghet från många Thailändare. Vad jag menar är att Thai är rädda för oss faranger, ja alltså Thai som inte har haft någon egen kontakt med faranger. De väljer därför att hålla sig på avstånd och slippa konfronteras med saker de kanske inte förstår. Om man kommer nära en farang kanske han säger något som jag inte förstår, skitjobbigt för en Thai att inte förstå, tappar ansiktet lite. Om man kommer nära en farang kanske han gör något som jag inte fattar varför, skitjobbigt, kan tappa ansiktet igen. Jag vet att detta verkar konstigt, men har som sagt sett detta beteende vid flera tillfällen, rädslan att inte förstå gör att man håller sig på avstånd. Att sedan polisen utdömde böter för farangen sker väl mer per automatik i Pattaya, ingen större tanke bakom denna handling, nä flå farangen på några tusen och hoppas på att få vara med och dela. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Skönt att Fru Jive inte slog sig så mycket! Har själv upplevt en mängd liknande situationer genom åren och först blivet förbannad men sedan förstått att det många gånger faktiskt handlar om rädsla, eller kanske blyghet från många Thailändare. Vad jag menar är att Thai är rädda för oss faranger, ja alltså Thai som inte har haft någon egen kontakt med faranger. De väljer därför att hålla sig på avstånd och slippa konfronteras med saker de kanske inte förstår. Om man kommer nära en farang kanske han säger något som jag inte förstår, skitjobbigt för en Thai att inte förstå, tappar ansiktet lite. Om man kommer nära en farang kanske han gör något som jag inte fattar varför, skitjobbigt, kan tappa ansiktet igen. Jag vet att detta verkar konstigt, men har som sagt sett detta beteende vid flera tillfällen, rädslan att inte förstå gör att man håller sig på avstånd. Att sedan polisen utdömde böter för farangen sker väl mer per automatik i Pattaya, ingen större tanke bakom denna handling, nä flå farangen på några tusen och hoppas på att få vara med och dela. Jag håller med och tror också att det många gånger beror mer på osäkerhet och rädsla än någon slags rasism vilket i och försig också beror på rädsla men det är ju en annan historia. Att jag anser polisens beteende vara konstigt beror på att jag inte såg något skrivet att han fick dela på kakan. Kanske kan Jive reda ut lite mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Skönt att Fru Jive inte slog sig så mycket! Har själv upplevt en mängd liknande situationer genom åren och först blivet förbannad men sedan förstått att det många gånger faktiskt handlar om rädsla, eller kanske blyghet från många Thailändare. Vad jag menar är att Thai är rädda för oss faranger, ja alltså Thai som inte har haft någon egen kontakt med faranger. De väljer därför att hålla sig på avstånd och slippa konfronteras med saker de kanske inte förstår. Om man kommer nära en farang kanske han säger något som jag inte förstår, skitjobbigt för en Thai att inte förstå, tappar ansiktet lite. Om man kommer nära en farang kanske han gör något som jag inte fattar varför, skitjobbigt, kan tappa ansiktet igen. Jag vet att detta verkar konstigt, men har som sagt sett detta beteende vid flera tillfällen, rädslan att inte förstå gör att man håller sig på avstånd. Att sedan polisen utdömde böter för farangen sker väl mer per automatik i Pattaya, ingen större tanke bakom denna handling, nä flå farangen på några tusen och hoppas på att få vara med och dela. Klart att det kan handla om rädsla och blyghet. Men när det handlar om olyckor så brukar det ju samlas en del folk samt en hel del vittnen. Hur många av dessa skulle stå på farangens sida tror du? Och skulle tala om för polisen eller till dom som försöker lurar farangen, att det faktiskt inte var hans fel?? Man har ju även läst att om en farang krockar så får han slanta upp oavsett. Och då har ändå farangen haft sin tahiländska flickvän/fru med sig, där kan ju knappast blyghet eller rädsla spela nån roll p.g.a. missförstånd i kommunikation. Jag tror nog att dom medvetet försöker blåsa farangen för pengarnas skull, tyvärr. Jag har tack och lov inga erfarenheter av olyckor i Thailand. Peppar, peppar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Fast å andra sidan, enligt uppgift var farangen vållande till olyckan, körde för fort och saknade sannolikt hjälm. Om han hade körkort och försäkring för moppen framgår inte. Det är givetvis inga skäl för att strunta i att han är skadad, men att i det läget slippa undan med 7000 Thb i böter känns väl inte helt orimligt? Som sagt, svinaktigt att inte ta hand om honom, men knappast orimliga "böter". När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar. Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Jaha, och det säger en hel del om dig Arne... Herr Chang har talat. Herr Fodervärd, naturligvis menade jag moderatorerna och inte moderaterna. Ångerfulle Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Mars 12, 2010 Dela Inlagd Mars 12, 2010 Skönt att Fru Jive inte slog sig så mycket! Har själv upplevt en mängd liknande situationer genom åren och först blivet förbannad men sedan förstått att det många gånger faktiskt handlar om rädsla, eller kanske blyghet från många Thailändare. Vad jag menar är att Thai är rädda för oss faranger, ja alltså Thai som inte har haft någon egen kontakt med faranger. De väljer därför att hålla sig på avstånd och slippa konfronteras med saker de kanske inte förstår. Om man kommer nära en farang kanske han säger något som jag inte förstår, skitjobbigt för en Thai att inte förstå, tappar ansiktet lite. Om man kommer nära en farang kanske han gör något som jag inte fattar varför, skitjobbigt, kan tappa ansiktet igen. Jag vet att detta verkar konstigt, men har som sagt sett detta beteende vid flera tillfällen, rädslan att inte förstå gör att man håller sig på avstånd. Att sedan polisen utdömde böter för farangen sker väl mer per automatik i Pattaya, ingen större tanke bakom denna handling, nä flå farangen på några tusen och hoppas på att få vara med och dela. Håller med! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Mars 12, 2010 Att jag anser polisens beteende vara konstigt beror på att jag inte såg något skrivet att han fick dela på kakan. Kanske kan Jive reda ut lite mer. Hon fick 7000 i handen och behövde inte dela med polisen. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Mars 12, 2010 Som sagt, svinaktigt att inte ta hand om honom, men knappast orimliga "böter". Så tänker jag också. Böterna täcker ungefär att reparera skadorna på fru Jives moppe samt röntgenplåtarna på sjukan - helt ok med tanke på att det verkade faktiskt som att farangen var vållande. Det är den andra biten som var orsaken till fru Jives reflexion - den skadade farangen på backen som ingen brydde sej om. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.