Jump to content
IGNORERAD

Schengenvisum för besök. Krav på flygbiljett borttaget?

kauf

Recommended Posts

Har man tagit bort kravet på att den ansökande ska visa upp kopia på flygbiljett/bokningsbekräftelse vid inlämning av ansökan om Schengenvisum för besök av vänner?

Står inget om detta krav på ambassadens hemsida.

Dela på andra sajter

• Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• hayes

11

• elikswe

6

• biker

5

• saturnus

5

Mest aktiva i denna tråd

thaikonsult

Ja, kravet på bokad flygbiljett är borttaget när det gäller visum för besök av pojk eller flickvän samt övriga vänner.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Jag är i tagen på att ordna alla papper för besöksvisum just nu. Tycker det är lite oklart med bland annat hur skaffa reseförsäkringen (som måste finnas med i ansökan) när man inte har bokat flygresan, med tanken på datumen som försäkringen skall gälla. Måste jag kanske prel.boka ett flyg alt bestämma datum för när besöket skall vara här innan vi lämnar in till ambassaden?

Tips och råd till en newbie skulle uppskattas väldigt mkt!

Dela på andra sajter

Jag skickade ner papper för tre månader sedan, damen lämnade in i fredags med datum som såg bra ut då. Jag antar jag glömde påminna om nya datum pga högt biljett tryck i början på april. Mycket papper höger och vänster. Ambassaden skickade mail idag och ville att vi faxar in en försäkring med rätt datum och färskare bankpapper. Inga problem som utrycktes till mig över email iaf förutom kompletteringen.

Skrev helt enkelt i ansökan att jag kommer köpa t&r biljett till damen så fort vi får visum. I värsta fall får man väl helt enkelt köpa en ny med rätt datum. 3000 bath vs inställd resa, svårt val.

Saxxat från migrationsverkets hemsida ang visum för besök av vänner:

"Det står på tillståndsmärket som klistras in i ditt pass hur många dagar du kan utnyttja ditt visum under den tid ditt tillstånd gäller. Tillståndstiden sträcker sig ofta en något längre tid än ditt tillstånd gäller. Det beror på att myndigheterna räknar med att du kan behöva lite tid för att ordna med resan, till exempel boka biljetter och skaffa en medicinsk försäkring."

http://www.migration...e/info/137.html

Ändrades av elikswe
Dela på andra sajter

Det står också att man skall bifoga kopia på betald reseförsäkring vid ansökan. Vad göra? Betala en försäkring och sen ändra datumen när man köpt flygbiljetten

Är det möjligt?

Antar att jag får ta och ringa runt lite imorrn men det vore intressant att veta hur andra gjort runt besöksvisum

Dela på andra sajter

loy kratong

Två gånger har min flickvän besökt mig i Sverige. I båda fallen köpte vi vi biljetter och försäkring innan besöket på ambassaden i Bkk. För vår del har det funkat bra.

Mvh Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Dela på andra sajter

Pratade med ett försäkringsbolag idag och det går att sätta ett prel.datum och sen ändra när väl flygbiljetten är bokad och köpt

Dela på andra sajter

Schengenvisum

Kostar det eller kostar det inte? I texten på swedenabroad står det att det kostar ca 2900 bath. Men i filen står det att det är gratis. Vad gäller?

Vill ha klart allt imorrn så jag kan skicka det till Bangkok

Dela på andra sajter

Schengenvisum

Kostar det eller kostar det inte? I texten på swedenabroad står det att det kostar ca 2900 bath. Men i filen står det att det är gratis. Vad gäller?

Vill ha klart allt imorrn så jag kan skicka det till Bangkok

Visst kostar ansökan pengar, för närvarande 2900 baht, precis som du säger.

Var påstås att det skulle vara gratis?

/biker

Dela på andra sajter

Vad exakt är det som kostar och hur mkt?

Allt är ju inte direkt klockrent runt omkring en visa-ansökan.

Dela på andra sajter

Vad exakt är det som kostar och hur mkt?

Allt är ju inte direkt klockrent runt omkring en visa-ansökan.

Ja, vad exakt det är som kostar är väl svårt att säga.

Men det kostar 2900 baht att ansöka om besöks-(schengen) visum.

Och detta oavsett om visumet beviljas, eller avslås.

De 2900 baht'en får väl ses som en administrationskostnad

för att ambassadpersonalen handlägger ansökan.

/biker

Dela på andra sajter

Vad är det som är oklart med att det är en avgift för att ansöka om besöksvisum?

"Aktuell avgift för ansökan om Schengenvisum: 2 900 baht"

Thailändaren behöver en försäkring och betala avgiften. Övriga kostnader är "fixare" som vill att ni skall använda deras tjänster för att fixa "visa for sure" som de saluför det hela. Något som de inte kan garantera men ändå saluför som "for sure" för 5000 bath..

Dela på andra sajter

John Khonken

När vi sökte ut för familjen kostade det med allt runt 20000bath för alla papper hos ambassaden. Då räknar jag inte in alla kostnader vi fick betala för att åka till Udon fixa nya pass och bo på hotell under 7 dagar.Och reser fram och tillbaka till Bangkok tre ggr. Allt för att det skulle bli mindre strul. Men det blev det ändå. Men nu efteråt är det skitpengar för allt är klart för familjen att komma till mig

Dela på andra sajter

Står i formuläret.

http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001155/blvisa_119031_sv.pdf

Men jag tror som du säger att det kostar.

Det där formuläret gäller ju turistvisum. För besöksvisum är det ett annat formulär.

http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001165/blvisa_e_213031_sv.pdf

Läs på lite vad som gäller, annars blir det fel = avslag.

// Jobbe

Dela på andra sajter

Vad är det som är oklart med att det är en avgift för att ansöka om besöksvisum?

"Aktuell avgift för ansökan om Schengenvisum: 2 900 baht"

Thailändaren behöver en försäkring och betala avgiften. Övriga kostnader är "fixare" som vill att ni skall använda deras tjänster för att fixa "visa for sure" som de saluför det hela. Något som de inte kan garantera men ändå saluför som "for sure" för 5000 bath..

Det som är oklart (tycker jag) är att i ansökan för Schengenvisumet står det att det är gratis. Men som info på deras sajt står det att det kostar.

Well well, det är inga astronomiska summor.

Dela på andra sajter

Det där formuläret gäller ju turistvisum. För besöksvisum är det ett annat formulär.

http://www.migration...e_213031_sv.pdf

// Jobbe

Full koll nu. Pappershögen går iväg med posten i eftermiddag.

Ändrades av hayes
Dela på andra sajter

Det som är oklart (tycker jag) är att i ansökan för Schengenvisumet står det att det är gratis. Men som info på deras sajt står det att det kostar.

Well well, det är inga astronomiska summor.

Som tidigare talare nämnt så är det formuläret som är gratis. Man får gissa att det förekommit att "hjälpsamma fixare" sålt utskrivna formulär. Dvs blåst folk och orsakat tjaffs mot ambassaden pga att "formuläret kostat pengar".

Dela på andra sajter

http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001165/blvisa_e_213031_sv.pdf

// Jobbe

Nu blev det väl lite tokigt. Det du hänvisar till är ju referentbilagan, inte ansökan om schengenvisum.

Ansökningsblanketten heter, precis som Hayes anger

http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001155/blvisa_119031_sv.pdf

Däremot är såklart referentbilagan nödvändig, tillsammans med visumansökan när det gäller besöksvisum.

Som sagt, man bör läsa på.

/biker

Ändrades av biker
Dela på andra sajter

Då får jag också gissa lite, vad gäller Schengenviseringen som är gratis. Jo det var tydligen en överenskommelse länderna emellan i Europa, att denna ansökan är gratis, då den ändå måste ingå i visum till Sverige och övriga schengenländer. M a o , det går inte att utfärda Visum, enbart till Sverige. 2900 baht är priset för turistvisum= släkt vän besök= myndigheternas handläggning,

Saturnus

Dela på andra sajter

En helt annan fråga, men inom samma område. Embassy lämnar ut en förteckning över Försäkringsbolag ( ca 20 st) där Thai resenären kan inhandla en sjukförsäkring.

Vem är bra och billig med försäkring av dessa bolag. Finns det någon som anlitas oftare än andra?

Saturnus

Dela på andra sajter

En helt annan fråga, men inom samma område. Embassy lämnar ut en förteckning över Försäkringsbolag ( ca 20 st) där Thai resenären kan inhandla en sjukförsäkring.

Vem är bra och billig med försäkring av dessa bolag. Finns det någon som anlitas oftare än andra?

Saturnus

Av de bolag som finns på ambassadens lista, så har jag anlitat Mondial en gång.

Men att säga vilken som är bra eller mindre bra, är nog inte lätt.

Det visar sig nog den dag man blir drabbad av något som kräver inblandning av försäkringen.

Att bara betala premien, men ej utnyttja försäkringen går säkert bra hos samtliga bolag.

Jag vet att många anlitar bolag på hemmaplan. De jag vet om är "Europeiska" och "Gouda".

http://www.gouda-rf.se/page1772.aspx

http://www.europeiska.se/sv/Privat/vara-reseforsakringar/Besok-fran-utlandet/

/biker

Dela på andra sajter

Hej Biker, tack för svar, Jo visst så är det; så länge man inte behöver nyttja försäkringen, så är det lungt. Tyckte det verkade jobbigt, då thaitjejen själv skulle finna ut vilket bolag som var enkelt att ha med att göra. Problemet är också, när den skall börja gälla. Om man låter försäkringen börja gälla 1 månad efter man lämnat in ansökan till Embassy, så kan detta verka som påtryck, och få Visum inom 1 månad.eller det var lite långsökt

Saturnus

Dela på andra sajter

Verkade klart enklare med bolagen på hemmaplan, också enklare att kommunicera vid eventuell skada, priset 1552:- för 90 dagar (gouda) kan vara samma kostnad som i Thailand

Saturnus

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...