Jump to content
IGNORERAD

Thailands PISA-resultat försämras kraftigt


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
On 2016-12-09 at 20:00, skrev Wangthong:

Helt fantastiska slutsatser. Att bara betyg och examen räknas i Thailand! 

Har du ens hört talas om korruption?

Hej

Det känner jag naturligtvis också till och jag berörde just detta i några av mina inlägg, har man inte den examen och dom betyg man behöver för ett visst statligt så köper man sig en plats, det är inte ovanligt alls, känner flera som har gjort detta både inom skolan och på kommunkontor.

Men faktum är att om du inte vill muta dig fram så är det godkänd examen ifrån universitet och betyg som gäller, vanligt folk utan universitets examen är utestängda ifrån en stor del av arbetsmarknaden, t.om när det handlar om relativt okvalificerade jobb så föredrar man att anställa sökande med universitetsexamen.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    36

  • turisten

    9

  • leifen

    6

  • Wangthong

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

20161211_090043.jpgMina två inlägg i gustavs husbygge tråd.

 

Finns både sk. högutbildade och hantverkare.

 

Två bilder förklarar situationen på planet Thailand.

 

Man kan inte utbilda folk som redan vet allt. Det finns liksom inte plats i hjärnan för mera kunskap. Thais kan inte tänka, är dagens sanning. Om man tänker får man huvudvärk och det är inte sabai-sanuk.

 

Pala haaloi ya dii mak-mak.

 

 

 

Ändrades av Jiipee
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-09 at 21:41, skrev Atom:

 

Då ser det bättre ut för mig, högutbildad och minst 5 tummar mitt i varje hand....

 

En märklig diskussion som framförallt Evert och till viss del IL står för. Utbildning verkar närmast vara något som bara arbetsskygga ägnar sig åt och i det perfekta samhället så skulle med lätthet 6 år räcka och sedan skulle vi alla vara lyckliga hantverkare som reparerade varandras kojor, ett Pol Potskt Utopia. De verkar tro att de med universitetsutbildning och de utan lever i parallella universum där de utbildade sitter på ett kontor och inte har en aning om vad de gör där medans de outbildade kör bussar och lagar skor; aldrig skola de mötas.

 

Självklart behöver vi duktigt högutbildat folk precis som vi behöver duktiga mer praktiskt inriktade individer och vi behöver även duktigt folk, som Knasen, som varken är högutbildade eller särskilt praktiska. De vi inte behöver är trångsynta individer samt de som varken kan eller vill. Jag har pluggat på universitet och jag vet att det finns många med universitetsutbildning som inte gör någon större nytta, antingen för att de inte kan bättre eller för att intresset saknas. Samtidigt känner jag många, exempelvis vår VD, som saknar universitetsutbildning men ändå gör ett ruggigt bra jobb, även inom yrken där man antas ha universitetsutbildning. Hur man än vänder och vrider på det så är det dock utbildningsgraden i ett land som till stor del avgör hur välmående ett land är. En duktig svetsare eller busschaufför är bättre än en normalbra dito men skillnaden i prestation påverkar inte resultatet jättemycket. En duktig utvecklingsingenjör, forskare, läkare etc jämfört med en medelbra ger dock en enorm skillnad som alla kan dra nytta av. Vem som blir bra och vem som blir medioker är svårt att förutse men ju fler som har en bra utbildning ju större chans att de riktigt bra kommer fram.

 

Evert verkar också tro att högutbildade bara sitter på ett kontor och flummar och inte jobbar hårt. Jag jobbar sällan fysiskt hårt men i morse var jag uppe klockan 5 för att åka till dagens möte. På eftermiddagen var jag på kontoret för utbildning och utvecklingsfrågor och på kvällen hade jag ytterligare ett möte innan jag var på hotellet klockan 21. Det är 16 timmar och en ganska vanlig arbetsdag för mig. Imorgon är det lördag och då jag ska dricka bärs med Stjp blir det nog bara 8 timmar men på söndag är det nog 12 timmar igen och så rullar det på. När jag sitter på mötet på söndag är jag dock jävligt glad att jag kan ringa Micke, en installationstekniker som hoppade av gymnasiet, och fråga honom ifall jag är osäker på några rördimensioner eller någon pumps lyfthöjd, så nog behövs alla som är villiga att satsa lite.  

Hej

Grattis till ett mycket klarläggande inlägg . Trots min höga utbildning kan jag inte skriva det bättre . 

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-09 at 12:30, skrev Isan Lover:

Hej

Denna utveckling har pågått länge ovh det hsr både tidigare folkvalda regeringar och juntor ansvar för.

Men jag vidhåller att juntans senaste beslutade s.k skolreform med satsningar på ökad nationalism, rojalism, religion, moral och vördnad för militären hade fel fokus sett till Pisa resultaten.

Mvh isan lover

Hej

Som en tröst kan jag berätta att den Pisaundrsökning som presenterades i dagarna , genomfördes våren 2015 . detta bör beaktas 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Som en tröst kan jag berätta att den Pisaundrsökning som presenterades i dagarna , genomfördes våren 2015 . detta bör beaktas 

Hej

Helt rätt men du måste väl ändå hålla med om att Pisaresultaten tyder på att behovet av en verklig skolreform är stort, den s.k skolreform som juntan fattade beslut om var ju enbart inriktad på ökad nationalism, ökad rojalism, religion, moral och vördnad för militären o.s.v, det kändes inte alls som om detta var precis det som skolbarnen behövde.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Helt rätt men du måste väl ändå hålla med om att Pisaresultaten tyder på att behovet av en verklig skolreform är stort, den s.k skolreform som juntan fattade beslut om var ju enbart inriktad på ökad nationalism, ökad rojalism, religion, moral och vördnad för militären o.s.v, det kändes inte alls som om detta var precis det som skolbarnen behövde.

Mvh isan lover

Fast du hävdar ju att man lägger alldeles för stor vikt vid skolutbildning. Så vadan denna åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-11 at 14:54, skrev Isan Lover:

Hej

Helt rätt men du måste väl ändå hålla med om att Pisaresultaten tyder på att behovet av en verklig skolreform är stort, den s.k skolreform som juntan fattade beslut om var ju enbart inriktad på ökad nationalism, ökad rojalism, religion, moral och vördnad för militären o.s.v, det kändes inte alls som om detta var precis det som skolbarnen behövde.

Mvh isan lover

Hej

Har jag påstått något annat ??? Ville bara belysa att Juntans del i resultatet bara är inte belyst

Men för övrigt har du rätt även din bild är en aning enögd.

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Persistant:

Hej

Har jag påstått något annat ??? Ville bara belysa att Juntans del i resultatet bara är inte belyst

Men för övrigt har du rätt även din bild är en aning enögd.

Persistant

Hej

Bra det, hoppas att någon snart inser behovet av bättre utbildning och tar tag i problemet på allvar.

Jag tror att en investering i bättre utbildning för alla barn skulle betala sig ganska snabbt. 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2016-12-11 at 09:27, skrev turisten:

Fast du hävdar ju att man lägger alldeles för stor vikt vid skolutbildning. Så vadan denna åsikt?

Hej

I Sverige har det helt klart gått för långt med krav på utbildning till i princip allt, vilket hindrar och stänger ute många som skulle kunna lära sig vissa jobb som lärlingar, det borde finnas olika vägar in i yrkeslivet och inte bara via skolbänken, känner många som inte var speciellt intresserade av skolan men som har klarat sig jättebra ändå, har fått kvalificerade jobb, arbetar som skickliga hantverkare, driver egna företag, har gjort karriär som musiker eller konstnär o.s.v.

På min tid var i nästan inga dörrar stängda utan i princip som ville kunde ta sig fram ändå, men numera är det stopp för många som annars kanske skulle ha blivit kreativa och duktiga medarbetare i dom flesta branscher.

 

I Thailand får ju barn ifrån fattiga familjer hålla tillgodo med en undermålig grundskoleutbildning och många har nästan inga möjligheter att läsa vidare p.g.a ekonomiska skäl, detta får sedan till följd att dom är utestängda ifrån en stor del av arbetsmarknaden.

Så jag efterlyser en skolreform som på allvar syftar till att lyfta kunskapsnivåerna i grundskolan, samt att dom riktigt fattiga barn som har förutsättningar borde få studera vidare näst intill gratis.

 Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

När en högutbildad, inte kan göra de saker som en lågutbildad anser enkelt, ja då förringar man ändå den lågutbildade.

Det är de högutbildade som ligger bakom jordens kommande undergång - där ser man vilka kunskaper de högutbildade besitter.

Jag vill absolut inte dra alla högutbildade över samma kam. Kunskap är en ska - en helt annan är att använda kunskapen på rätt sätt.

Många högutbildade använder stor del av sin kunskap till att förtrycka de lågutbildade - är detta verkligen meningen och rätt????????

Utbildning - rikedom - makt går oftast hand i hand. Men funnes inte de lågutbildade (kanonmaten/gräsrötterna) vilka skulle då de rika högutbildade utöva sin makt på?  

Hur djävla bra är all den kunskap de högutbildade besitter - vi ser resultaten runt om oss.

Kunskap i all ära, hade de använts för omgivningens bästa och inte bara för egen vinnings skull hade det nog varit ok.

Nu kommer någon stolle och börjar prata om uppoffringar/skulder när det är samhället (vi lågutbildade via vår skattsedel) som stått för fiolerna.

Långt från alla men många högutbildade är egentligen inget annat än parasiter, dessutom sitter de inte sällan i maktpositioner.

Man kan fundera över rättvisan när vissa personer i mer eller mindre offentliga inrättningar ska ha rätt till miljontals kronor i MÅNADSLÖN, dessutom utan något personligt ansvar?

Vid eventuell avgång (frivillig eller ofrivillig) tillkommer en väl utvecklad fallskärm.

Själv besitter jag förhoppningsvis en normal kunskapsnivå (långt under anser säker de mer intelligenta). Trots endast 7 årig folkskola och arbete som simpel chaufför har jag hankat mig fram, blivit bespottad av kreti och pleti men har aldrig behövt ligga någon annan till last

P.g.a. "något" rymligt samvete har jag/vi ändå lyckats skaffa oss en bra grundplåt för ålderdomen.

Med rymligt samvete menar jag att vi båda ofta än mer sällan har dubbelarbetat. 80 tim/vecka har för oss varit fullt normalt.

När en högavlönad/högt utbildad gör något sådant (förekommer säkert då och då) är det så djävla märkvärdigt

Nu kan man också läsa att kunskapsnivån gått ned väldigt mycket även i Australien och i USA måste den vara helt under isen eftersom de röstade fram Trumpf

Nää tacka vet jag sunt bond förnuft:D

En gammal man sa till mig i min ungdom (60 år sedan) vill  du inte göra ett vanligt hederligt handtag kan du ju alltid läsa och bli lärd. Riktigt den uppfattning har jag ändå inte men något ligger det ändå i den mannens resonemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev evert 1:

När en högutbildad, inte kan göra de saker som en lågutbildad anser enkelt, ja då förringar man ändå den lågutbildade.

Det är de högutbildade som ligger bakom jordens kommande undergång - där ser man vilka kunskaper de högutbildade besitter.

Jag vill absolut inte dra alla högutbildade över samma kam. Kunskap är en ska - en helt annan är att använda kunskapen på rätt sätt.

Många högutbildade använder stor del av sin kunskap till att förtrycka de lågutbildade - är detta verkligen meningen och rätt????????

Utbildning - rikedom - makt går oftast hand i hand. Men funnes inte de lågutbildade (kanonmaten/gräsrötterna) vilka skulle då de rika högutbildade utöva sin makt på?  

Hur djävla bra är all den kunskap de högutbildade besitter - vi ser resultaten runt om oss.

Kunskap i all ära, hade de använts för omgivningens bästa och inte bara för egen vinnings skull hade det nog varit ok.

Nu kommer någon stolle och börjar prata om uppoffringar/skulder när det är samhället (vi lågutbildade via vår skattsedel) som stått för fiolerna.

Långt från alla men många högutbildade är egentligen inget annat än parasiter, dessutom sitter de inte sällan i maktpositioner.

Man kan fundera över rättvisan när vissa personer i mer eller mindre offentliga inrättningar ska ha rätt till miljontals kronor i MÅNADSLÖN, dessutom utan något personligt ansvar?

Vid eventuell avgång (frivillig eller ofrivillig) tillkommer en väl utvecklad fallskärm.

Själv besitter jag förhoppningsvis en normal kunskapsnivå (långt under anser säker de mer intelligenta). Trots endast 7 årig folkskola och arbete som simpel chaufför har jag hankat mig fram, blivit bespottad av kreti och pleti men har aldrig behövt ligga någon annan till last

P.g.a. "något" rymligt samvete har jag/vi ändå lyckats skaffa oss en bra grundplåt för ålderdomen.

Med rymligt samvete menar jag att vi båda ofta än mer sällan har dubbelarbetat. 80 tim/vecka har för oss varit fullt normalt.

När en högavlönad/högt utbildad gör något sådant (förekommer säkert då och då) är det så djävla märkvärdigt

Nu kan man också läsa att kunskapsnivån gått ned väldigt mycket även i Australien och i USA måste den vara helt under isen eftersom de röstade fram Trumpf

Nää tacka vet jag sunt bond förnuft:D

En gammal man sa till mig i min ungdom (60 år sedan) vill  du inte göra ett vanligt hederligt handtag kan du ju alltid läsa och bli lärd. Riktigt den uppfattning har jag ändå inte men något ligger det ändå i den mannens resonemang.

Hej

Klockrent formulerat, mycket tänkvärt här.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Fullständigt meningslöst att utbilda folk. Räcker ju med "vanligt bondförnuft" och "livets hårda skola" !

 

Lägg nere alla onödiga skolor !

 

:whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Ja. Fullständigt meningslöst att utbilda folk. Räcker ju med "vanligt bondförnuft" och "livets hårda skola" !

 

Lägg nere alla onödiga skolor !

 

:whistle:

 

Hej

Ett alternativ till att lägga ned skolor är väl att värdera allas arbete och erfarenhet mer rättvist.

Själv tror jag att "vanligt bondförnuft" och lärdomar via "livets hårda skola" är något som fungerar bra i många sammanhang, många katastrofer, olyckor och dåliga affärer hade nog inte ens blivit av om dessa metoder hade tillämpats inom både politik och näringsliv.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ett alternativ till att lägga ned skolor är väl att värdera allas arbete och erfarenhet mer rättvist.

Själv tror jag att "vanligt bondförnuft" och lärdomar via "livets hårda skola" är något som fungerar bra i många sammanhang, många katastrofer, olyckor och dåliga affärer hade nog inte ens blivit av om dessa metoder hade tillämpats inom både politik och näringsliv.

Mvh isan lover

 

All behövs i ett samhälle för att alla delar av det skall fungera tillsammans

 

Men anser du inte att 5-10 års extra studier med medföljande studielån etc skall vara värt något ?

 

Varför skall då en enda människa bry sig om att utbilda sig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev evert 1:

När en högutbildad, inte kan göra de saker som en lågutbildad anser enkelt, ja då förringar man ändå den lågutbildade.

Det är de högutbildade som ligger bakom jordens kommande undergång - där ser man vilka kunskaper de högutbildade besitter.

Jag vill absolut inte dra alla högutbildade över samma kam. Kunskap är en ska - en helt annan är att använda kunskapen på rätt sätt.

Många högutbildade använder stor del av sin kunskap till att förtrycka de lågutbildade - är detta verkligen meningen och rätt????????

Utbildning - rikedom - makt går oftast hand i hand. Men funnes inte de lågutbildade (kanonmaten/gräsrötterna) vilka skulle då de rika högutbildade utöva sin makt på?  

Hur djävla bra är all den kunskap de högutbildade besitter - vi ser resultaten runt om oss.

Kunskap i all ära, hade de använts för omgivningens bästa och inte bara för egen vinnings skull hade det nog varit ok.

Nu kommer någon stolle och börjar prata om uppoffringar/skulder när det är samhället (vi lågutbildade via vår skattsedel) som stått för fiolerna.

Långt från alla men många högutbildade är egentligen inget annat än parasiter, dessutom sitter de inte sällan i maktpositioner.

Man kan fundera över rättvisan när vissa personer i mer eller mindre offentliga inrättningar ska ha rätt till miljontals kronor i MÅNADSLÖN, dessutom utan något personligt ansvar?

Vid eventuell avgång (frivillig eller ofrivillig) tillkommer en väl utvecklad fallskärm.

Själv besitter jag förhoppningsvis en normal kunskapsnivå (långt under anser säker de mer intelligenta). Trots endast 7 årig folkskola och arbete som simpel chaufför har jag hankat mig fram, blivit bespottad av kreti och pleti men har aldrig behövt ligga någon annan till last

P.g.a. "något" rymligt samvete har jag/vi ändå lyckats skaffa oss en bra grundplåt för ålderdomen.

Med rymligt samvete menar jag att vi båda ofta än mer sällan har dubbelarbetat. 80 tim/vecka har för oss varit fullt normalt.

När en högavlönad/högt utbildad gör något sådant (förekommer säkert då och då) är det så djävla märkvärdigt

Nu kan man också läsa att kunskapsnivån gått ned väldigt mycket även i Australien och i USA måste den vara helt under isen eftersom de röstade fram Trumpf

Nää tacka vet jag sunt bond förnuft:D

En gammal man sa till mig i min ungdom (60 år sedan) vill  du inte göra ett vanligt hederligt handtag kan du ju alltid läsa och bli lärd. Riktigt den uppfattning har jag ändå inte men något ligger det ändå i den mannens resonemang.

Härligt att se att det finns folk som har dumhet och okunskap som ledstjärna i livet... Tycker det där med utbildning och kunskaper är så förbannat överskattat. Hur svårt kan det vara att konstruera flygplan, datorer, mobiltelefonväxlar, datortomografer etc.? Med lite bondförnuft klarar man väl av pyssla till en partikelaccelerator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

1. All behövs i ett samhälle för att alla delar av det skall fungera tillsammans

 

2. Men anser du inte att 5-10 års extra studier med medföljande studielån etc skall vara värt något ?

 

3. Varför skall då en enda människa bry sig om att utbilda sig ?

Hej

 

1. Här är vi överens, men jag tycker att för stort fokus läggs på utbildning även i jobb när detta egentligen inte behövs, många relativt avancerade jobb går att lära sig via ett lärlingssystem och mångårig tjänst, men att alla behövs är vi överens om, men kanske inte hur deras respektive jobb ska värderas och belönas.

 

2. Enligt mig ska man i första hand välja att studera vidare p.g.a av intresse och förhoppning om ett jobb som man kommer att trivas med, att bara läsa och utbilda sig till något för pengarnas skull tror jag inte är så bra, men något ska det absolut vara värt att studera men frågan är väl mer hur mycket det ska vara värt i förhållande till dom som väljer att arbeta och utbilda sig i tjänsten under dessa 5-10 år.

 

3. Det har alltid funnits folk som gillar att studera och förkovra sig i samtliga kulturer, detta trots att det kanske inte alltid har varit så väldigt lönsamt, utbildar man sig till ex.vis läkare, sköterska eller psykolog o.s.v bör man nog inte bara se till pengarna, lika viktigt är det nog att se det som ett kall att med den kunskap man skaffar sig kunna hjälpa andra.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

1. Här är vi överens, men jag tycker att för stort fokus läggs på utbildning även i jobb när detta egentligen inte behövs, många relativt avancerade jobb går att lära sig via ett lärlingssystem och mångårig tjänst, men att alla behövs är vi överens om, men kanske inte hur deras respektive jobb ska värderas och belönas.

 

2. Enligt mig ska man i första hand välja att studera vidare p.g.a av intresse och förhoppning om ett jobb som man kommer att trivas med, att bara läsa och utbilda sig till något för pengarnas skull tror jag inte är så bra, men något ska det absolut vara värt att studera men frågan är väl mer hur mycket det ska vara värt i förhållande till dom som väljer att arbeta och utbilda sig i tjänsten under dessa 5-10 år.

 

3. Det har alltid funnits folk som gillar att studera och förkovra sig i samtliga kulturer, detta trots att det kanske inte alltid har varit så väldigt lönsamt, utbildar man sig till ex.vis läkare, sköterska eller psykolog o.s.v bör man nog inte bara se till pengarna, lika viktigt är det nog att se det som ett kall att med den kunskap man skaffar sig kunna hjälpa andra.

 

Mvh isan lover

 

I dagens moderna värld räcker det inte att ha ett "kall" för att gå många års utbildning tyvärr

 

Ett typexempel är sjuksköterska. Idag om man går 2-3 års utbildning från undersköterska till sjuksköterska får man en mindre löneförhöjning men det äts upp i sin helhet av kostnaden för studielånen. Gissa varför vi har en så stor sjuksköterskebrist i landet ?

Tycker du sjuksköterska är något man kan "bli" genom många års praktik/lärlingstjänst ? Det man gör som USK ger inte de färdigheter som krävs som Sjuksköterska. Skall man gå bredvid en erfaren licensierad sjuksköterska ? Många av sjukskötersketjänsterna idag innebär att man är ensam som sjuksköterska. Tycker du då att man skall ha två st varav en lärling och betala två löner ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
20 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

I dagens moderna värld räcker det inte att ha ett "kall" för att gå många års utbildning tyvärr

 

Ett typexempel är sjuksköterska. Idag om man går 2-3 års utbildning från undersköterska till sjuksköterska får man en mindre löneförhöjning men det äts upp i sin helhet av kostnaden för studielånen. Gissa varför vi har en så stor sjuksköterskebrist i landet ?

Tycker du sjuksköterska är något man kan "bli" genom många års praktik/lärlingstjänst ? Det man gör som USK ger inte de färdigheter som krävs som Sjuksköterska. Skall man gå bredvid en erfaren licensierad sjuksköterska ? Många av sjukskötersketjänsterna idag innebär att man är ensam som sjuksköterska. Tycker du då att man skall ha två st varav en lärling och betala två löner ?

Hej

 

Ja jag tycker att sjuksköterska är ett typexempel på ett jobb som man skulle kunna vidareutbilda sig till i tjänsten som undersköterska, praktik ute i avdelningarna i kombination med teori skulle nog avhjälpa sjuksköterskebristen helt på några år

 

Inom det privata näringslivet utbildas personalen kontinuerligt under hela sin yrkesverksamma tid vilket öppnar dörrar för karriär och byte av tjänst till mer avancerade uppgifter, varför ska man behöva ta lån och skuldsätta sig för att förkovra sig i sitt jobb?

Här har landsting och kommuner mycket att lära av det privata näringslivet, låt dom anställda utbilda sig på betald arbetstid, det skulle lösa många problem.

 

Den långa vägen inom flygindustrin gick i mitt fall ifrån att börja med att rengöra motordelar som 17 åring, nästa steg var 11 månader som flygmekaniker i flygvapnet, sen tillbaka till industrin där jag började plocka isär motorer som lärling, nästa steg var att börja lära sig montera moduler, till slut fick jag börja lära mig bygga hela motorer, först som tredje man, och till sist som förste man, instruktör och kontrollant.

 

Detta var en lång process med kontinuerlig utbildning i mitt eget företag och återkommande besök hos motortillverkare i USA och Canada, i jobbet ingick även arbete ute hos kunder i Europa och övriga världen, även här utbildades man som lärling och fick växa in i jobbet för att senare kunna ta ansvar för egna och kompisars jobb.

 

Detta system borde gå att tillbringa i många sammanhang.

 

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Ja jag tycker att sjuksköterska är ett typexempel på ett jobb som man skulle kunna vidareutbilda sig till i tjänsten som undersköterska, praktik ute i avdelningarna i kombination med teori skulle nog avhjälpa sjuksköterskebristen helt på några år

 

Inom det privata näringslivet utbildas personalen kontinuerligt under hela sin yrkesverksamma tid vilket öppnar dörrar för karriär och byte av tjänst till mer avancerade uppgifter, varför ska man behöva ta lån och skuldsätta sig för att förkovra sig i sitt jobb?

Här har landsting och kommuner mycket att lära av det privata näringslivet, låt dom anställda utbilda sig på betald arbetstid, det skulle lösa många problem.

 

Den långa vägen inom flygindustrin gick i mitt fall ifrån att börja med att rengöra motordelar som 17 åring, nästa steg var 11 månader som flygmekaniker i flygvapnet, sen tillbaka till industrin där jag började plocka isär motorer som lärling, nästa steg var att börja lära sig montera moduler, till slut fick jag börja lära mig bygga hela motorer, först som tredje man, och till sist som förste man, instruktör och kontrollant.

 

Detta var en lång process med kontinuerlig utbildning i mitt eget företag och återkommande besök hos motortillverkare i USA och Canada, i jobbet ingick även arbete ute hos kunder i Europa och övriga världen, även här utbildades man som lärling och fick växa in i jobbet för att senare kunna ta ansvar för egna och kompisars jobb.

 

Detta system borde gå att tillbringa i många sammanhang.

 

Mvh isan lover

 

 

Du kan uppenbart väldigt lite/inget om sjukvård och dessutom är du uppenbart inte läskunnig

 

Varför föreslå en lösning som jag just innan beskrev hur den inte skulle kunna genomföras ?

 

Det du beskriver om din egen väg säger du ju "Detta var en lång process med kontinuerlig utbildning" så hur skall man då kunna bli ett yrke utan utbildning ?

Kräver inte ditt yrke dessutom en del licenser som intygar att du gått en hel del utbildningar samt klarat ett antal prover med godkänt resultat ?

Så var det i alla fall med mitt arbete inom avionik

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Du kan uppenbart väldigt lite/inget om sjukvård och dessutom är du uppenbart inte läskunnig

 

Varför föreslå en lösning som jag just innan beskrev hur den inte skulle kunna genomföras ?

Hej

Jag tror att du har fel, mängder av undersköterskor skulle med praktik och teori på arbetstid kunna utvecklas till utmärkta sjuksköterskor.

Du om någon borde väl veta att det är möjligt att utbilda sig i tjänsten eller fungerar det inte så längre i försvaret?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror att du har fel, mängder av undersköterskor skulle med praktik och teori på arbetstid kunna utvecklas till utmärkta sjuksköterskor.

Du om någon borde väl veta att det är möjligt att utbilda sig i tjänsten eller fungerar det inte så längre i försvaret?

Mvh isan lover

 

Min sambo är USK och skall hon bli sjuksköterska utan utbildning (i 2-3 år) skall hon ju i så fall gå praktik (hur många år ?) som sjuksköterskelärling tillsammans med en rutinerad sjuksköterska. Problemet är att de flesta vårdavdelningar (och nattetid flera avdelningar tillsammans) bara har en sköterska i tjänst. Vem skall budgetera och betala för lärlingen då ?

 

Jag har gått militära skolor (högskolor) i 5 år förutom 13 år i vanlig skola. Försvarets skolor är som vilken högskola som helst och ger högskolepoäng. Finns ingen skillnad mot vanliga skolor egentligen mer än att man som elev inte måste ta studielån för att gå kurserna. Antagningen är dock väldigt hårt reglerad och begränsad. Sedan har jag dessutom gått ett antal civila utbildningar, bl.a i USA för att få de civila behörigheterna som krävs på många ställen inom försvaret.

 

Du verkar otroligt naiv och okunnig om hur utbildning fungerar i många yrkesgrupper

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Min sambo är USK och skall hon bli sjuksköterska utan utbildning (i 2-3 år) skall hon ju i så fall gå praktik (hur många år ?) som sjuksköterskelärling tillsammans med en rutinerad sjuksköterska. Problemet är att de flesta vårdavdelningar (och nattetid flera avdelningar tillsammans) bara har en sköterska i tjänst. Vem skall budgetera och betala för lärlingen då ?

 

Jag har gått militära skolor (högskolor) i 5 år förutom 13 år i vanlig skola. Försvarets skolor är som vilken högskola som helst och ger högskolepoäng. Finns ingen skillnad mot vanliga skolor egentligen mer än att man som elev inte måste ta studielån för att gå kurserna. Antagningen är dock väldigt hårt reglerad och begränsad. Sedan har jag dessutom gått ett antal civila utbildningar, bl.a i USA för att få de civila behörigheterna som krävs på många ställen inom försvaret.

 

Du verkar otroligt naiv och okunnig om hur utbildning fungerar i många yrkesgrupper

Hej

Min fru är också undersköterska och hon utför en hel del av sjuksköterskans arbete men då på delegation, självklart kunde man utveckla och vidareutbilda dom undersköterskor som vill detta, men självklart kostar det tid och pengar, det gör det inom det privata näringslivet också men här anser man tydligen att investeringar i personalutbildning lönar sig, men den uppfattningen delar uppenbarligen inte landsting och kommuner, det ligger enligt mig bakom en hel del av dom problem som ex.vis vården dras med.

 

Ge anställda möjlighet att vidareutbilda sig i jobbet även inom vård och omsorg precis som i det privata näringslivet, det skulle enligt mig avhjälpa många problem, som ex.vis brist på kompetent personal, ge högre lön, göra jobben attraktivare o.s.v om möjlighet till utbildning och avancemang ges.

 

Så även inom försvaret är utbildningen gratis, varför är det enligt dig ok där men inte inom ex.vis vården?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...