Jump to content
IGNORERAD

Kampanj mot motorcykelkörande barn i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det räcker naturligtvis inte med kampanjer av typen "spola kröken" o.s.v för att på allvar påverka folks vanor.

Jag propagerar fortsatt för en riktig skolreform med satsningar på ökat lärande som en långsiktig lösning på problem av den här typen.

Mvh isan lover

Men är inte kampanjen en bit på rätt väg?Utan att försöka påverka folk så händer ju ingenting alls.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    19

  • Boa52

    19

  • Tallviking

    17

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man behöver ju inte vara emot precis allt bara för att det är "fel" regering sitter vid makten,man kan även försöka vara ett föredöme själv genom att föregå med gott exempel vid t.ex. körning med moped,att inte åka med 4 ungar till skolan,att själv köra nykter,att tacka nej till den där Lao kaosupen innan hemfärd.Utan föredömen så lär sig barnen aldrig,och det är ju vi föräldrar som har det yttersta ansvaret för våra barn.Hur ska man kunna kräva att barnen ska bära hjälm när man själv kör utan.Barn gör inte som man säger,de gör som du gör.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev måne:

Men är inte kampanjen en bit på rätt väg?Utan att försöka påverka folk så händer ju ingenting alls.

Det har han ju redan svarat på? Han tycker den är bra men han tror inte på långsiktigt. Själv tror jag inte denna kampanjen hjälper ett skit långsiktigt. Helt klart är utbildning krav på körkort ett måste för att detta ska funka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev wUThai:

Det har han ju redan svarat på? Han tycker den är bra men han tror inte på långsiktigt. Själv tror jag inte denna kampanjen hjälper ett skit långsiktigt. Helt klart är utbildning krav på körkort ett måste för att detta ska funka. 

Självklart är det så men en bit på vägen tycker jag nog att det är.Alla medel till att minska detta är bra och om det funkar är det ju kanon.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev måne:

Man behöver ju inte vara emot precis allt bara för att det är "fel" regering sitter vid makten,man kan även försöka vara ett föredöme själv genom att föregå med gott exempel vid t.ex. körning med moped,att inte åka med 4 ungar till skolan,att själv köra nykter,att tacka nej till den där Lao kaosupen innan hemfärd.Utan föredömen så lär sig barnen aldrig,och det är ju vi föräldrar som har det yttersta ansvaret för våra barn.Hur ska man kunna kräva att barnen ska bära hjälm när man själv kör utan.Barn gör inte som man säger,de gör som du gör.

Eller om man vänder på det. Man behöver ju inte vara för varenda idi*tiska och tandlösa förslag militären kommer med? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wUThai:

militären kommer med? 

Jag har förstått att du inte gillar dem men förslaget är ju inte speciellt politiskt,det handlar väl först och främst om trafiksäkerhet och onödiga olyckor eller?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev måne:

Man behöver ju inte vara emot precis allt bara för att det är "fel" regering sitter vid makten,man kan även försöka vara ett föredöme själv genom att föregå med gott exempel vid t.ex. körning med moped,att inte åka med 4 ungar till skolan,att själv köra nykter,att tacka nej till den där Lao kaosupen innan hemfärd.Utan föredömen så lär sig barnen aldrig,och det är ju vi föräldrar som har det yttersta ansvaret för våra barn.Hur ska man kunna kräva att barnen ska bära hjälm när man själv kör utan.Barn gör inte som man säger,de gör som du gör.

 

Men va fan, man vill ju passa in i Yxbyn, hur skulle det se ut om du tackar nej till Lao Kao supen från fyllona vid affären med motiveringen att du ska skjutsa din son till skolan och sen tar du ovanpå allt på dig en hjälm på både dig och sonen innan du ger dig iväg. Du kommer att bli utskrattad i byn begriper du väl!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev måne:

Jag har förstått att du inte gillar dem men förslaget är ju inte speciellt politiskt,det handlar väl först och främst om trafiksäkerhet och onödiga olyckor eller?

Självklart ska man försöka göra allt för att minska dödligheten i trafiken. Men det jag är osäker på är hur allvarligt menat detta är? Jag menar, man säger att man vill få bort korruption och ditten och datten. Men varför gör man inte nåt som märks direkt? tuktuk maffian i Phuket, hur svårt hade det varit för militären att utrota det problemet? Jetskimaffian, hur svårt hade det varit om man nu vill få bort det? 

 

Nej, för solstolar på stranden är mycket värre än jetskimaffian som lurar turister varje dag. Jag menar, varför tar man inte tag i dom större problemen direkt? Inga solstolar på stranden?!?! Va??? Dom har inte ens vett att placera ut papperskorgar på stranden för att hålla stränderna rena från skit! 

 

Nu är jag ute och seglar igen! 

 

Nu får det vara.. nu ska frugan och jag kolla på Uppdrag granskning. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wUThai:

Självklart ska man försöka göra allt för att minska dödligheten i trafiken. Men det jag är osäker på är hur allvarligt menat detta är? Jag menar, man säger att man vill få bort korruption och ditten och datten. Men varför gör man inte nåt som märks direkt? tuktuk maffian i Phuket, hur svårt hade det varit för militären att utrota det problemet? Jetskimaffian, hur svårt hade det varit om man nu vill få bort det? 

 

Nej, för solstolar på stranden är mycket värre än jetskimaffian som lurar turister varje dag. Jag menar, varför tar man inte tag i dom större problemen direkt? Inga solstolar på stranden?!?! Va??? Dom har inte ens vett att placera ut papperskorgar på stranden för att hålla stränderna rena från skit! 

 

Nu är jag ute och seglar igen! 

 

Nu får det vara.. nu ska frugan och jag kolla på Uppdrag granskning. 

 

 

Rom byggdes inte på en dag ;)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev frogfish:

Visste inte att det fanns en funktion som funkade så. Måste ju bli helt skruvade trådar om man bara ser hälften av inläggen. Svårt att få överblick över diskussionen då.

 

Men det förklarar ju isf alla motfrågor......

 

Javisst, men det var ju många som skrek sig hesa över att de ville ha den här ignorera-medlem funktionen. :fool:    Måste ju vara bättre att lämna forumet helt, om man inte klarar av att skrolla förbi någons inlägg som man inte vill läsa.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev evert 1:

Föds thaiungarna utan ben. Verkar i alla fall inte bättre. Thailand är stort men absolut inte så glest befolkat som Sverige och här får ungarna gå eller cykla om avståndet är MINDRE än 3 km till skolan. Nää ungarna har blivit för bortskämda, och som någon tidigare var inne på har thaiare inte alls det säkerhetstänkandet som är normalt bland vuxet folk.

 

 

Amen.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Javisst, men det var ju många som skrek sig hesa över att de ville ha den här ignorera-medlem funktionen. :fool:    Måste ju vara bättre att lämna forumet helt, om man inte klarar av att skrolla förbi någons inlägg.

Du har inte lyckats med något alternativen

 

Tyvärr :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på en begraven idag,grabben var 12 år och krockade med en hund.

Ingen hjälm hade han,dog direkt.

Vissa vill inte ha hjälm för deras egen frihet,köra på fyllan på små vägar är helt okey,eller hur IL??

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på en begraven idag,grabben var 12 år och krockade med en hund.

Ingen hjälm hade han,dog direkt.

Vissa vill inte ha hjälm för deras egen frihet,köra på fyllan på små vägar är helt okey,eller hur IL??

 

 

 

 

 



Har själv vart nära att köra omkull pga hundar.

Svårt att hålla sig levande på 2 hjul i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sambons bästa kompis dotter i Bangkok, 14 år gav sig ut att "övningsköra" med en jämnårig kompis för några veckor sedan på moppe

 

Ingen hjälm, fick panik, gasade istället för att bromsade och åkte rakt in i en betongmur

 

Efter flera skalloperationer för att tömma blod från hjärnblödningarna och stödring/krage med ställning runt huvudet och ner på överkroppen i 6 månader börjar livet återvända

 

Kostade många dyra pengar familjen inte hade så planerna att köpa ett bättre boende är för överskådlig framtid nedlagda för att kunna betala lånen för vårdkostnaderna och tjejen blir förhoppningsvis helt återställd

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen tragiskt, dock är det väl endast de inblandade som får sig en funderare, övriga tänker detta händer inte dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev evert 1:

Verkligen tragiskt, dock är det väl endast de inblandade som får sig en funderare, övriga tänker detta händer inte dem.

Hade ett par män med hjärnskador i Ban Muang Noi efter moppeolyckor som gick runt och ”lallade” som familjerna inte ens brydde sig om längre.

Dom bodde i byns tempel och fick mat av snälla bybor.

 

Invalid är nog det värsta som kan hända en ung människa i Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag kanske låter lite uppgiven men min tanke är att vara realistisk, mina tankar i ämnet grundas på mina erfarenheter ifrån över 30 års återkommande besök på Thailands landsbygd, folk där resonerar inte alltid som oss och inte heller som Bangkok vill, tror tyvärr att barn kommer att köra moppe och mc i några årtionden till.

Mvh isan lover

Man kanske skulle placera en liten app på deras mobil om hur man beter sig i trafiken och om hur många som ändå dör! För alla ungar i det landet har åxå mobil som dom glor i hela tiden!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev L200:

Var på en begraven idag,grabben var 12 år och krockade med en hund.

Ingen hjälm hade han,dog direkt.

Vissa vill inte ha hjälm för deras egen frihet,köra på fyllan på små vägar är helt okey,eller hur IL??

 

 

 

 

 

Hej

Jag tar som jag sagt många gånger fört seden dit jag kommer och det innebär i detta fallet om att samtliga bybor ifrån 12-80 år, kvinnor, gamlingar och poliser kör utan hjälm så gör jag det också, hittills har det inte inneburit några som heldt problem för mig.

 

När det gäller att ta några öl tillsammans med vår anställde efter dagens jobb, kanske en öl med någon på kommunhuset, polisen eller någon lärare o.s.v, eller kanske t.o.m ta moppen hem ifrån grannbyn och några groggar där så tar jag även där seden dit jag kommer.

 

Jag har en viss förståelse för att andra Svenskar inte väljer att göra likadant och dom har förmodligen någon anledning till det, men själv anpassar jag mig till den rådande situationen, traditionen,  kulturen och dom normer som gäller övriga människor där.

 

Jag har också sett både barn och vuxna drabbas av trafikolyckor, men ännu så länge har detta inte påverkat mitt eget agerande och uppenbarligen inte övriga bybors heller.

 

Men givetvis är det bra när olyckan är framme om man använder hjälm, bilbälte och inte sitter på flaket o.s.v.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tar som jag sagt många gånger fört seden dit jag kommer och det innebär i detta fallet om att samtliga bybor ifrån 12-80 år, kvinnor, gamlingar och poliser kör utan hjälm så gör jag det också, hittills har det inte inneburit några som heldt problem för mig.

 

När det gäller att ta några öl tillsammans med vår anställde efter dagens jobb, kanske en öl med någon på kommunhuset, polisen eller någon lärare o.s.v, eller kanske t.o.m ta moppen hem ifrån grannbyn och några groggar där så tar jag även där seden dit jag kommer.

 

Jag har en viss förståelse för att andra Svenskar inte väljer att göra likadant och dom har förmodligen någon anledning till det, men själv anpassar jag mig till den rådande situationen, traditionen,  kulturen och dom normer som gäller övriga människor där.

 

Jag har också sett både barn och vuxna drabbas av trafikolyckor, men ännu så länge har detta inte påverkat mitt eget agerande och uppenbarligen inte övriga bybors heller.

 

Men givetvis är det bra när olyckan är framme om man använder hjälm, bilbälte och inte sitter på flaket o.s.v.

Mvh isan lover

Bara en tragisk person kan resonera så.Om du kör ihjäl ett barn onykter,skulle inte det röra dig i ryggen?Nu hamnade du under botten.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev måne:

Bara en tragisk person kan resonera så.Om du kör ihjäl ett barn onykter,skulle inte det röra dig i ryggen?Nu hamnade du under botten.

Hej

Jag har inga som helst planer på att köra på något levande, vare sig djur, människor och allra minst barn.

Känner man sig osäker i trafiken är det nog bättre att åka med sin fru på moppen, hon klarar säkert detta bättre och kanske t.o.m efter en öl.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag har inga som helst planer på att köra på något levande, vare sig djur, människor och allra minst barn.

Känner man sig osäker i trafiken är det nog bättre att åka med sin fru på moppen, hon klarar säkert detta bättre och kanske t.o.m efter en öl.

Mvh isan lover

Hur många av de ovan nämnda trafikoffren tror du planerade in olyckan?

Jösses vilken tragisk figur du är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 minuter sedan, skrev GreenValley:

Hur många av de ovan nämnda trafikoffren tror du planerade in olyckan?

Jösses vilken tragisk figur du är!

Hej

Själv trivs jag bra med livet, har en positiv livssyn, uppskattar det enkla i livet, njuter av god mat och goda drycker, har haft ett väldigt intressant yrkesliv, rest mycket redan ifrån tonåren både på fritid och i jobbet, står stadigt med båda fötterna på jorden, hyfsad ekonomi, har mycket vänner, är gift och har en frisk familj, vi hsr förmånen att själva kunna bestämma hur många månader vi vill tillbringa i Thailand respektive Sverige o.s.v, vad mer kan man begära, är det så här det är att vara en "tragisk figur" så fortsätter jag gärna med det.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra med hjälm på skallen när man åker motorbike. Det räddar  i flera fall liv. 

Men låt oss inte överdriva de positiva effekterna av att bära hjälm, det finns nog andra saker som spelar större roll:

 

"It’s widely reported that head trauma of motorcycle riders is the main cause of death, while the WHO repots 74% of fatalities on the road are motorcycle riders. But a question not often raised is how effective are most of the helmets used in Thailand, and also how many perhaps unavoidable deaths involve a motorcyclist being hit at high speeds by a reckless car driver? If police initiatives have focused mainly on fining Thailand’s motorcyclists for not wearing a virtually useless helmet, or not having a virtually useless license, might this be one of the reasons why these crackdowns have not made any significant progress concerning the number of fatalities? Safety initiatives are perhaps not tackling the most relevant problem."

https://asiancorrespondent.com/2015/03/Thailand-road-deaths/

 

Möjligen är det som ur artikeln ovan hävdar, att  vårdslösa förare av andra fordon som kör på motorbikeförare orsakar mer olyckor. Hjälm eller inte, blir man rammad i hög hastighet av en lastbil eller van, kvittar det måhända.

Dock har hjälmanvändandet gått upp i Thailand de senaste 10 åren från 3 %%  till 50 %, men i de flesta fall är det väl  "frigolithjälmar" som inte skyddar så mycket. Inte bra heller förstås.

 

För övrigt, en och annan dödsolycka händer säkert när någon kör från grannen i risbyn och hem till egna huset i byn några hundra meter bort. Eller skjutsar ungarna till skolan på samma väg på morgonen. Men det borde väl ändå vara relativt sällsynt? Varför vissa är så rabiata i den här debatten är lite svårt att förstå. Eller vid närmare eftertanke, kanske inte. Det handlar förstås om avsändaren snarare än budskapet. Synd.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv trivs jag bra med livet, har en positiv livssyn, uppskattar det enkla i livet, njuter av god mat och goda drycker, har haft ett väldigt intressant yrkesliv, rest mycket redan ifrån tonåren både på fritid och i jobbet, står stadigt med båda fötterna på jorden, hyfsad ekonomi, har mycket vänner, är gift och har en frisk familj, vi hsr förmånen att själva kunna bestämma hur många månader vi vill tillbringa i Thailand respektive Sverige o.s.v, vad mer kan man begära, är det så här det är att vara en "tragisk figur" så fortsätter jag gärna med det.

Mvh isan lover

Håller med dej om det du skriver utom att jag hade inte rest nåt förrän jag åkte till Thai, jo en veckas tripp till Grekland som var skit tykcte jag. Många gnäller på dej för att du kör moppe när du har drukit några öl dom vet inte hur det funkar i en by i Isan, sen måste man veta när jag kan köra hem eller inte från nåt party. Vet man inte sin begränsning så vet man inget. Det gäller inte bara alcohol utan hur man mår när man sätter sej på moppen eller i bilen. Åker jag på längre sträcker använder jag hjälm och är nyckter. Jag tror att många av er kan inte kontrolera alcohol intaget och blir därför dyngrak och tror att alla blir så. Blev för full en gång då ringde jag och fick hämtning, även när man är full måste man tänka

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...