Jump to content
IGNORERAD

Kampanj mot motorcykelkörande barn i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Jag kanske låter lite uppgiven men min tanke är att vara realistisk, mina tankar i ämnet grundas på mina erfarenheter ifrån över 30 års återkommande besök på Thailands landsbygd, folk där resonerar inte alltid som oss och inte heller som Bangkok vill, tror tyvärr att barn kommer att köra moppe och mc i några årtionden till.

Mvh isan lover


Det är orealistiskt att i ett land som är på väg upp inte hänga med på övriga fronter.

Dom som är mest på väg upp är dina isan-bönder. Där utvecklingen går snabbast.

Men du ger dom inget förtroende till förändring.

Jag undrar vem som ser ned på dom mest?
Rojalistiska eliten eller du själv?
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    19

  • Boa52

    19

  • Tallviking

    17

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

53 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Har egentligen inget bra svar på detta, Thailand är inte Sverige och det märks väldigt tydligt när det handlar om sånt här.

Thailändare i stort tar kanske lite lättare på livet, ödet och döden, kanske beror det på religionen och tron på återfödsel.

 Vi Svenskar vill alltid minimera alla risker, ha skyddsutrustning och vi accepterar nästan alla tänkbara och otänkbara lagar och regler utan att knorra, men i Thailand når lagarna oftast inte längre än till huvudstaden och dom större turistorterna, i övriga landet förblir det mesta som vanligt.

Mvh isan lover

 

Du har helt rätt, men i grunden handlar det om okunskap, lathet och dålig upplysning tyvärr.

 

Men hursom så är det ännu ett steg i rätt rikting, framförallt så måste folk upplysas och utbildas.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev wUThai:

Säkert när det passar fröken. :)

 

Ja, det är en väl utvecklad förmåga som få, eller ens någon, kommer i närheten av,

grundad på hans tid som operativ chef för såväl, yttre, som inre säkerhet vid NASA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Nicholas:


Det är orealistiskt att i ett land som är på väg upp inte hänga med på övriga fronter.

Dom som är mest på väg upp är dina isan-bönder. Där utvecklingen går snabbast.

Men du ger dom inget förtroende till förändring.

Jag undrar vem som ser ned på dom mest?
Rojalistiska eliten eller du själv?

Hej

Du kan naturligtvis välja att se det hur du vill, men jag är ändå tyvärr övertygad om att jag får rätt.

Jag kan inte förklara varför men alla människor överallt i världen resonerar och tänker inte alltid på samma sätt i alla frågor.

Min väg till förändring går genom bättre utbildning, sociala reformer, ökad jämlikhet och ökad rättvisa via fria val och demokrati.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Jag kan inte förklara varför men alla människor överallt i världen resonerar och tänker inte alltid på samma sätt i alla frågor.

 

Handlar naturligtvis om upplysning och utbildning.

 

Synd att det blev pajkastning i denna tråd också........

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Du har helt rätt, men i grunden handlar det om okunskap, lathet och dålig upplysning tyvärr.

 

Men hursom så är det ännu ett steg i rätt rikting, framförallt så måste folk upplysas och utbildas.

Hej

En riktig skolreform är något jag själv länge har efterlyst och tror på, det kommer på lång sikt att ge en rad positiva resultat inom många olika områden, att bara satsa på att påverka folk genom lagar och tvång tror jag inte så mycket på.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

En riktig skolreform är något jag själv länge har efterlyst och tror på, det kommer på lång sikt att ge en rad positiva resultat inom många olika områden, att bara satsa på att påverka folk genom lagar och tvång tror jag inte så mycket på.

Mvh isan lover

 

Nu skulle dom ju genomföra en kampanj för att få folk att följa den lag som funnits sedan 1979. Inte stifta några nya lagar

 

Ser du fortfarande bara fel i den kampanjen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

En riktig skolreform är något jag själv länge har efterlyst och tror på, det kommer på lång sikt att ge en rad positiva resultat inom många olika områden, att bara satsa på att påverka folk genom lagar och tvång tror jag inte så mycket på.

Mvh isan lover

 

Nja, nog måste vissa saker lagstiftas.

Hur många använde bälte i Sverige före bälteslagen, och hur många liv räddar inte det idag(även om också säkrare bilar gjort sitt till)?

Samma med halvljuslagen, räddar massor av liv.

 

Människan är lat av naturen och måste ha en spark i röven, vit, svart eller gul...spelar ingen roll, alla är vi lika.

 

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
44 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Handlar naturligtvis om upplysning och utbildning.

 

Synd att det blev pajkastning i denna tråd också........

Hej

Inte enbart tror jag även saker som tradition, kultur, religion och den utvecklingsnivå landet befinner sig på spelar nog också in.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
43 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Nu skulle dom ju genomföra en kampanj för att få folk att följa den lag som funnits sedan 1979. Inte stifta några nya lagar

 

Ser du fortfarande bara fel i den kampanjen ?

Hej

Nej jag ser fortfarande inga fel i vare sig kampanjen eller lagen, det jag tvivlar på är hur stora och långvariga effekterna av den blir.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nej jag ser fortfarande inga fel i vare sig kampanjen eller lagen, det jag tvivlar på är hur stora och långvariga effekterna av den blir.

Mvh isan lover

 

Och du har ingen aning om hur man skall få ordning på problemet......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Och du har ingen aning om hur man skall få ordning på problemet......

Hej

Nej inte på kort sikt.

Men på lång sikt är det bättre utbildning som gäller om man ska få till en ändrad attityd.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Skolreform och utbildnig visst men glöm inte att föräldrarna bör ta det största ansvaret över hur barnen tar sig fram.

Så länge en 13åring får tillgång till en moped hjälper det föga vad skolan lär ut. 

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Broskan:

Skolreform och utbildnig visst men glöm inte att föräldrarna bör ta det största ansvaret över hur barnen tar sig fram.

Så länge en 13åring får tillgång till en moped hjälper det föga vad skolan lär ut. 

 

//Broskan

 

Då måste dom sluta med

Up to you 

Mai pen Rai

TIT

.

.

.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
41 minuter sedan, skrev Broskan:

Skolreform och utbildnig visst men glöm inte att föräldrarna bör ta det största ansvaret över hur barnen tar sig fram.

Så länge en 13åring får tillgång till en moped hjälper det föga vad skolan lär ut. 

 

//Broskan

 

Hej

Håller med men föräldrarna kanske är svårare att påverka, med en bättre utbildning kan man kanske påverka dom yngre och kommande generationer åt rätt håll.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med men föräldrarna kanske är svårare att påverka, med en bättre utbildning kan man kanske påverka dom yngre och kommande generationer åt rätt håll.

Mvh isan lover

 

Kanske denna utbildningskampanj kan vara bra då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Kanske denna utbildningskampanj kan vara bra då ?

Hej

Möjligt att man får någon mätbar effekt av den, men själv tror jag nog att satsningar på en riktig skolreform och ökat lärande är den enda långsiktiga lösningen på problem av den här type, med kunskap kommer förmodligen en ökad insikt om faror och sina möjligheter att påverka dessa..

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Möjligt att man får någon mätbar effekt av den, men själv tror jag nog att satsningar på en riktig skolreform och ökat lärande är den enda långsiktiga lösningen på problem av den här type, med kunskap kommer förmodligen en ökad insikt om faror och sina möjligheter att påverka dessa..

Mvh isan lover

 

Är det inte just det utbildningskampanjen syftar till ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nej jag ser fortfarande inga fel i vare sig kampanjen eller lagen, det jag tvivlar på är hur stora och långvariga effekterna av den blir.

Mvh isan lover

 

56 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Och du har ingen aning om hur man skall få ordning på problemet......

 

53 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nej inte på kort sikt.

Men på lång sikt är det bättre utbildning som gäller om man ska få till en ändrad attityd.

Mvh isan lover

 

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Kanske denna utbildningskampanj kan vara bra då ?

 

Tycker IL har en sund och realistisk syn på det hela. Men TV, han ger sig inte i första taget. Snacka om maniskt beteende från denna tomten. :)

 

Rätt kul och citera folk när man hamnat i spamfiltret. Bästa är om nån citerar mig så han ser det. Riktigt ser hur venen i pannan växa på honom när han sitter där framför datorn och se mina inlägg som han vägrar att svara på! Hahahaha! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev wUThai:

 

 

 

 

Tycker IL har en sund och realistisk syn på det hela. Men TV, han ger sig inte i första taget. Snacka om maniskt beteende från denna tomten. :)

 

Rätt kul och citera folk när man hamnat i spamfiltret. Bästa är om nån citerar mig så han ser det. Riktigt ser hur venen i pannan växa på honom när han sitter där framför datorn och se mina inlägg som han vägrar att svara på! Hahahaha! 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Är det inte just det utbildningskampanjen syftar till ?

Hej

Det räcker naturligtvis inte med kampanjer av typen "spola kröken" o.s.v för att på allvar påverka folks vanor.

Jag propagerar fortsatt för en riktig skolreform med satsningar på ökat lärande som en långsiktig lösning på problem av den här typen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det räcker naturligtvis inte med kampanjer av typen "spola kröken" o.s.v för att på allvar påverka folks vanor.

Jag propagerar fortsatt för en riktig skolreform med satsningar på ökat lärande som en långsiktig lösning på problem av den här typen.

Mvh isan lover

Nu kör militären med en spolarkröken kampanj! Vem är du att ifrågasätta militärens fina kampanj!? Tv har koll på detta! Tror han hade ett finger med i denna kampanjen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det räcker naturligtvis inte med kampanjer av typen "spola kröken" o.s.v för att på allvar påverka folks vanor.

Jag propagerar fortsatt för en riktig skolreform med satsningar på ökat lärande som en långsiktig lösning på problem av den här typen.

Mvh isan lover

Men är inte kampanjen en bit på rätt väg?Utan att försöka påverka folk så händer ju ingenting alls.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det räcker naturligtvis inte med kampanjer av typen "spola kröken" o.s.v för att på allvar påverka folks vanor.

Jag propagerar fortsatt för en riktig skolreform med satsningar på ökat lärande som en långsiktig lösning på problem av den här typen.

Mvh isan lover

 

Hur påverkar "skolreformen" föräldrars förmåga att ta ansvar för sina barn ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kampanjer och information skadar inte, se bara på hur reklamen kan få folk till i princip vad som helst MEN...

När det gäller ungdomar och körning med livsfarliga fordon är det nog bara stränga regler/lagar och att dessa efterföljs, om inte, ska det svida och svida riktigt ordentligt..

Se bara på lagen angående bilbälte. Är runt 90 % som använder bilbältet.

Bland polska lastbilschaufförer i Sverige är det rakt motsatt. Varför?

Blir ingen påföljd även om de blir haffade med att framföra bil utan bilbälte.

T.o.m. styckebilschaufförerna i Sverige använder mangrant bilbältet, ingen vill väl riskera en hel dagslön i onödan.

Samma gäller fortkörning, hur många är det inte som "endast" kör 29 km för fort utanför tättbebyggt område, orsak det blir "bara" böter men kortet får jag behålla. Bromsa framför fartkameran gör i princip alla - även de som kör UNDER gällande hastighetsgräns

Hjälmtvånget då? Jo alla UNDER 15 år har mangrant hjälm när de cyklar men hur många är det av de som är över 15 som bär?

När det blir så dyrt att bryta mot ett förbud att det inte är värt det är man lösningen nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...