Jump to content
IGNORERAD

Kampanj mot motorcykelkörande barn i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

On 2016-12-01 at 15:03, skrev leifen:

Hade ett par män med hjärnskador i Ban Muang Noi efter moppeolyckor som gick runt och ”lallade” som familjerna inte ens brydde sig om längre.

Dom bodde i byns tempel och fick mat av snälla bybor.

 

Invalid är nog det värsta som kan hända en ung människa i Thailand.

Min svåger har hjärnskador efter en fyllekörning på MC för några år sedan, han har hämtat sej lite grann men är en skugga av sitt forna jag...

Tragiskt.

Just nu är han i Sverige och hjälper till så gott han kan, det går väl sådär...

 

Han har förlorat hem, fru och nästan allt han hade, tur att han har oss.

On 2016-12-01 at 17:31, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tar som jag sagt många gånger fört seden dit jag kommer och det innebär i detta fallet om att samtliga bybor ifrån 12-80 år, kvinnor, gamlingar och poliser kör utan hjälm så gör jag det också, hittills har det inte inneburit några som heldt problem för mig.

 

När det gäller att ta några öl tillsammans med vår anställde efter dagens jobb, kanske en öl med någon på kommunhuset, polisen eller någon lärare o.s.v, eller kanske t.o.m ta moppen hem ifrån grannbyn och några groggar där så tar jag även där seden dit jag kommer.

 

Jag har en viss förståelse för att andra Svenskar inte väljer att göra likadant och dom har förmodligen någon anledning till det, men själv anpassar jag mig till den rådande situationen, traditionen,  kulturen och dom normer som gäller övriga människor där.

 

Jag har också sett både barn och vuxna drabbas av trafikolyckor, men ännu så länge har detta inte påverkat mitt eget agerande och uppenbarligen inte övriga bybors heller.

 

Men givetvis är det bra när olyckan är framme om man använder hjälm, bilbälte och inte sitter på flaket o.s.v.

Mvh isan lover

Testa att föregå med gott exempel istället din gåsleverkommunist.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    19

  • Boa52

    19

  • Tallviking

    17

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I Sverige är det förbjudet att SMSa under bilfärd (gäller föraren). Undersökningar visar att 50 % av bilförarna INTE åtlyder den lagen. Bara tänkte lite på hur duktiga vi för övrigt annars är:sick:

Man ska nog inte kasta sten när man fortfarande befinner sig i ett glashus:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev evert 1:

I Sverige är det förbjudet att SMSa under bilfärd (gäller föraren). Undersökningar visar att 50 % av bilförarna INTE åtlyder den lagen. Bara tänkte lite på hur duktiga vi för övrigt annars är:sick:

Man ska nog inte kasta sten när man fortfarande befinner sig i ett glashus:big_smile:

Det var något nytt, kan du länka till den lagen?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev evert 1:

I Sverige är det förbjudet att SMSa under bilfärd (gäller föraren). Undersökningar visar att 50 % av bilförarna INTE åtlyder den lagen. Bara tänkte lite på hur duktiga vi för övrigt annars är:sick:

Man ska nog inte kasta sten när man fortfarande befinner sig i ett glashus:big_smile:

Nja, såvitt jag vet är det olagligt att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett trafikfarligt sätt. Dvs, du måste uppträda trafikfarligt, dvs vingla, köra över heldragna linjer eller liknande samtidigt som du sms:ar för att det skall räknas som olagligt. 

 

http://teknikensvarld.se/ny-lag-mot-mobil-i-bil-trader-i-kraft-117519/

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev evert 1:

Hörde på Rapport för ca 40 minuter sedan att SMSlagen har funnits 2 år i Sverige

Nej, finns ingen sådan lag. Se turistens inlägg ovan.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är inte tillåtet enligt nya lagen

✓ Skicka sms

✓ Ägna sig åt sociala medier som Facebook, Instagram eller Twitter

✓ Titta på film

✓ Knappa på GPS-navigatorn

✓ Spela spel på mobilen

✓ Söka låtar på Spotify

✓ Böja sig ner för att plocka upp t.ex. en tappad telefon

Källa: Transportstyrelsen

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev evert 1:

Det här är inte tillåtet enligt nya lagen

✓ Skicka sms

✓ Ägna sig åt sociala medier som Facebook, Instagram eller Twitter

✓ Titta på film

✓ Knappa på GPS-navigatorn

✓ Spela spel på mobilen

✓ Söka låtar på Spotify

✓ Böja sig ner för att plocka upp t.ex. en tappad telefon

Källa: Transportstyrelsen

Gäsp.

 

Tar du dina lagar från Aftonbladet?

Jag kan hjälpa dig, varsågod; https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Förordning (2013:779).

 

Mer lättläst; http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/yrkestrafik/produkter/slutarattsurfa_a5_webb.pdf

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagtexten

I lagen står det : "Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."
4 kap. 10 e § Trafikförordningen (1998:1276)

Vem är det som avgör ovanstående.

Tror att om polisen ser dig göra ovanstående och tycker att du uppträder olämpligt lär du ligga mer illa till mer illa än en besserwisser på ett thaiforum.

I mitt tycke har dock polisen hitintills varit väldigt släpphänt när det gäller just detta med mobilen. Ser dagligen bilar som vinglar lite hit och dit beroende på att föraren koncentrerar sig mer på mobilen än bilkörningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev evert 1:

Lagtexten

I lagen står det : "Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."
4 kap. 10 e § Trafikförordningen (1998:1276)

Vem är det som avgör ovanstående.

Tror att om polisen ser dig göra ovanstående och tycker att du uppträder olämpligt lär du ligga mer illa till mer illa än en besserwisser på ett thaiforum.

I mitt tycke har dock polisen hitintills varit väldigt släpphänt när det gäller just detta med mobilen. Ser dagligen bilar som vinglar lite hit och dit beroende på att föraren koncentrerar sig mer på mobilen än bilkörningen.

Lagen är otydlig, och därav kritiserad. Det döms dock nu ofta efter praxis, där domstolarna ansett att handsfree är ok, men att icke handsfree bör ge fällande dom. Detta ger dock upphov till onödiga gråzoner. Nån av "har du källa på det-folket" kan googla fram det bättre än mig (eftersom jag inte orkar).

 

Det har från polisen önskats en striktare lag, för att undgå tjafs och trubbel när de ska ingripa. Dock finns det för tillfället alldeles för många riksdagsledamöter som är rädda för att stöta sig med mobilen-är-fastväxt-i-handen-generationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Du är nog väldigt udda och unik. Kanske ett "museiföremål"

 

50 års utveckling och förbättringar inom säkerhet, komfort, trygghet, välfärd bortser du helt ifrån och tycker det är bättre att du backar tillbaka vad gäller allt sådant istället för att försöka hjälpa alla andra du delar ditt liv med att få det bättre, säkrare, bekvämare etc etc

Hej

Jag säger inte emot dig, det är nog ganska unikt att se tillbaka och sakna den tid som har varit, jag saknar det mesta, allt ifrån mjölkborden längs vägarna, dom hårt arbetande enkla men ärliga människorna som bodde på dom små gårdar och torp som numera är borta eller omvandlade till sommarstugor, jag kommer fortfarande ihåg hur det luktade i en ladugård och hur det rök ur kornas näsborrar om vintern, minns hur vi åkte släde efter en fjordhäst med bjällror runt halsen, gubbarna på kajen som drack öl och berättade historier ifrån världens alla hörn o.s.v, många var fattiga och skrev upp hos byns handlare i väntan på nästa lön eller jobb.

 

Allt detta kan jag nu nästan uppleva igen på andra sidan jorden, känner igen det mesta, dom enkla boendena, kampen för att få det att gå ihop varje dag, den närs kontakten med djuren, jorden och naturen, dom små lanthandlarna där folk skriver upp, total avsaknad av stress vilket gör att folk har tid för varandra, vuxna, barn och åldringar som lever tillsammans över generations gränserna, solen är klockan och man lägger sig tidigt, går upp tidigt o.s.v.

 

För mig kändes nästan allt bekant redan första gången jag kom till Isaan, även om mycket egentligen är annorlunda, människornas enkelhet, den naturliga rytmen, det nära sambandet mellan djur och människor, jag insåg snabbt att dessa människor inte var vare sig lata eller dumma, dom hade helt enkelt andra erfarenheter och vanor än oss i Sverige, visst lär jag dom något men lika ofta är det dom som lär mig något, det tog inte lång tid för mig att inse att allt jag hade lärt mig i Sverige inte alltid fungerade i Thailand.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Tommy:

Min svåger har hjärnskador efter en fyllekörning på MC för några år sedan, han har hämtat sej lite grann men är en skugga av sitt forna jag...

Tragiskt.

Just nu är han i Sverige och hjälper till så gott han kan, det går väl sådär...

 

Han har förlorat hem, fru och nästan allt han hade, tur att han har oss.

Testa att föregå med gott exempel istället din gåsleverkommunist.

 

MVH Tommy

Hej

Det är nog lättare sagt än gjort att lära en gammal hund stt sitta heter det ju.

Jag ser på det här ungefär som med rökning, snusning och alkohol o.s.v, alla vet att det inte är bra, innebär risker m.m men många väljer att fortsätta ändå.

Jsg uppmanar ingen att följa mitt exempel, i detta fallet är jag både ett otidsenligt och dåligt exempel.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är nog lättare sagt än gjort att lära en gammal hund stt sitta heter det ju.

Jag ser på det här ungefär som med rökning, snusning och alkohol o.s.v, alla vet att det inte är bra, innebär risker m.m men många väljer att fortsätta ändå.

Jsg uppmanar ingen att följa mitt exempel, i detta fallet är jag både ett otidsenligt och dåligt exempel.

Mvh isan lover

Du tror inte din son följer sin pappas görande?Fel eller inte?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev måne:

Du tror inte din son följer sin pappas görande?Fel eller inte?

Hej

Både och hoppas jag, men han måste använda hjälm när han cyklar och så lär det bli även när han börjar köra moppe.

Men jag hoppas att han inte kommer att se ned på fattiga och känns sig överlägsen dessa, bli lite händig, kunna klara sig både på landet och i stan, både i Thailand och Sverige.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev frason:

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Förordning (2013:779).

 

 

Att kunna ta ett par öl borde ingå i den paragrafen.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Att kunna ta ett par öl borde ingå i den paragrafen.  :)

Hej

En del kör ju kass och krockar även om dom är nyktra, medans andra klarar av att köra utan att krocka efter några öl.?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser säkert skoltransporten ut i en risby vi alla känner till.

 

 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här såg ju konstigt ut. Ska vara en film. Så var det i förhandsvisningen. Lägger länken istället.

https://www.facebook.com/ThaiVisaNews/videos/10155541656183012/

 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Så här ser säkert skoltransporten ut i en risby vi alla känner till.

 

 

Kan omöjligt vara därifrån, han som styr har ju hjälm på sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev GreenValley:

Kan omöjligt vara därifrån, han som styr har ju hjälm på sig!

 

Det är "byfånen" som kör !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...