Jump to content
IGNORERAD

Marijuana & kratom kan legaliseras i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Fredman
20 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag har en polare som tidigare rökte väldigt mycket, han hade problem att sova utan.

Så när vi reste till Singapore drog han med sig för att klara sig där samt genom Malaysia upp till Thailand.

Inget jag visste om då och inget jag skulle rekommendera någon. Straffen i Singapore för sånt är inte att leka med.

 

/ SatanG

Det normala för narkotikasmuggling till Singapore är väl t.o.m. dödsstraff. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    8

  • nbg

    6

  • born41

    5

  • oberg

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2016-11-20 at 21:49, skrev kenke:

Om nån vill veta vad kratom är

 

 

Kratom (Mitragyna speciosa) är en växtart som tillhör familjen måreväxter, dit bland annat kaffe hör. Arten beskrevs 1839 av den holländske botanikern Pieter Willem Korthals och den brittiske naturalisten George Darby Haviland.

Kratom är ett träd som har sin utbredning i Sydostasien i Indokina, Malaysia, Filippinerna, Indonesien, Thailand och Nya Guinea. Den odlas i Vietnam.[2]

250px-Kratom_leafes.jpg
 
Kratombladen, fram- och baksida

Kratom är ett träd med blad som är medicinskt verksamma. Bladen används för sina psykoaktiva egenskaper i framför allt i sitt utbredningsområde, men bruket har även spritt sig till andra delar av världen. Arbetare på fälten i Sydostasien tuggar bladen, ofta kontinuerligt under dagen för den domnande och stimulerande effekten. Bladen kokas också till te. Teet kan då få dunsta tills det kvarstår ett slags tjära som sväljs. Det är ovanligt att kratom röks, det anses ge dålig effekt och vara ohälsosamt. Droger baserade på kratom, normalt med tillsats av O-desmetyltramadol, säljs bland annat under namnet krypton, och har 2010 uppmärksammats i Sverige för att drogen orsakat flera dödsfall.[3] Det tycks huvudsakligen vara O-desmetyltramadol som stått för den dödliga verkan i dessa fall, snarare än någon substans från kratom i sig.[4]

Kratom innehåller många aktiva substanser, bland annat mitragynin (som tidigare ansågs vara det primära aktiva ämnet), mitrafyllin och 7-hydroxymitragynin (vilket nu anses vara det huvudsakliga aktiva ämnet i växten).

Kratom har stor potential som medicinalväxt, till exempel som smärtstillande medel jämförbart med kodein, propoxifen eller som ett alternativ till metadon. Det kan också användas som råvara för tillverkning av andra brukbara kemikalier.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kratom

Satt just och funderade på om det är det som mama mortlar och käkar med nån vit salva. Familjen säger ju bara att hon inte har tänder så hon käkar vegetariskt, men jag är lite lur på att tanten kanske tuggar på blad (vad det nu är) av andra orsaker åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Satt just och funderade på om det är det som mama mortlar och käkar med nån vit salva. Familjen säger ju bara att hon inte har tänder så hon käkar vegetariskt, men jag är lite lur på att tanten kanske tuggar på blad (vad det nu är) av andra orsaker åxå.

 

 

Nej, det är inte samma.

 

Screenshot from 2016-11-25 07-58-55.png

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

 

 

Nej, det är inte samma.

 

Screenshot from 2016-11-25 07-58-55.png

Det är dom man blir röd i käften av om jag inte kommer ihåg fel, mama käkar mortlade blad och inte nötter.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Det är dom man blir röd i käften av om jag inte kommer ihåg fel, mama käkar mortlade blad och inte nötter.

 

Ja, man får röda/svarta tänder av det,ganska vanligt bland den äldre befolkningen ute i byarna. Tydligen cancerframkallande också.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent logiskt borde givetvis marijuana legaliseras överallt medans alkohol och cigaretter borde förbjudas, kanske även socker. Logik står sig dock slätt mot kultur, traditioner och marknadskrafter.

 

Själv har jag inte rökt en braj på 20 år och skulle nog inte röka på ens om det vore legalt medans jag mer än gärna tar en öl eller två emellanåt så personligen skulle jag inte uppskatta om logiken i detta fall segrade men en halv seger genom legalisering av marijuana skulle nog inte skada fler än vad ett kraftigt skyfall gör. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Ja, man får röda/svarta tänder av det,ganska vanligt bland den äldre befolkningen ute i byarna. Tydligen canserframkallande också.

 

Är i Yangon just nu, här är det väldigt vanligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent logiskt borde givetvis marijuana legaliseras överallt medans alkohol och cigaretter borde förbjudas, kanske även socker. Logik står sig dock slätt mot kultur, traditioner och marknadskrafter.

 

Själv har jag inte rökt en braj på 20 år och skulle nog inte röka på ens om det vore legalt medans jag mer än gärna tar en öl eller två emellanåt så personligen skulle jag inte uppskatta om logiken i detta fall segrade men en halv seger genom legalisering av marijuana skulle nog inte skada fler än vad ett kraftigt skyfall gör. 


Vad bygger du detta antagande på?

Sent from my SM-N910C using Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, ragson said:


Vad bygger du detta antagande på?

Sent from my SM-N910C using Tapatalk
 

 

Som jag skrev, jag har inget intresse av att röka braj och jag älskar mina öl så personligen bryr jag mig inte. Jag har dock läst tillräckligt många undersökningar (av vilka säkert många inte är jätteseriösa) för att uttolka att marijuana är relativt harmlöst medans alkohol orsakar enorma skador.

 

Hade jag ett personligt intresse av dekriminalisering av marijuana så skulle jag säkert kunna ge dig ett hundratal länkar men det har jag inte så det får vara.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja . alla har väl sett en ungdomsfylla med kräk o insomning som sagt en riktig fylla , O även innan man däckar så brukar det bli handgemäng o slagsmål,,,Visst alkoholen i vårt samhälle e skit , Men många klarar av ett vissa inte .Någon som sett en psykos pga hasch eller majja , Inte  fan roligt o framförallt fastnar vissa i psykosen. Men jämför man alkoholen med hasch majja . Så  jag helt övertygad av att alkoholen tar både fler liv och  mer förödelse i vårt samhälle. Men varför inte släpp alla droger fritt  så slipper vi alla karteller . Men naturligtvis drogtest vid alla anställningar. Läste till o med att FN var inne på detta

 

  

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Atom:

 

Som jag skrev, jag har inget intresse av att röka braj och jag älskar mina öl så personligen bryr jag mig inte. Jag har dock läst tillräckligt många undersökningar (av vilka säkert många inte är jätteseriösa) för att uttolka att marijuana är relativt harmlöst medans alkohol orsakar enorma skador.

 

Hade jag ett personligt intresse av dekriminalisering av marijuana så skulle jag säkert kunna ge dig ett hundratal länkar men det har jag inte så det får vara.

Många undersökningar är inte seriösa då har redan tagit ställning eller hur

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Fredman:

Det normala för narkotikasmuggling till Singapore är väl t.o.m. dödsstraff. 

 

Tror det beror på mängd samt vilken drog det gäller. Jag har hört rykten om att en joint kan innebära 1 års fängelse.

F.ö. något jag själv hade med mig i slutet på 1988 när jag reste Sydney-Singapore. Fick den i Sydney och glömde att jag hade den kvar. Hittade den senare i Malaysia.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Boa52:

Många undersökningar är inte seriösa då har redan tagit ställning eller hur

 

Ja väldigt många jämställer ju marijuana med heroin och ice och liknande, att det är samma klass på drog.

Då är det klart att man inte kan ha en riktig debatt.
 

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev wavis:

Tja . alla har väl sett en ungdomsfylla med kräk o insomning som sagt en riktig fylla , O även innan man däckar så brukar det bli handgemäng o slagsmål,,,Visst alkoholen i vårt samhälle e skit , Men många klarar av ett vissa inte .Någon som sett en psykos pga hasch eller majja , Inte  fan roligt o framförallt fastnar vissa i psykosen. Men jämför man alkoholen med hasch majja . Så  jag helt övertygad av att alkoholen tar både fler liv och  mer förödelse i vårt samhälle. Men varför inte släpp alla droger fritt  så slipper vi alla karteller . Men naturligtvis drogtest vid alla anställningar. Läste till o med att FN var inne på detta

 

  

 

Nää, det har jag aldrig sett, tror det är extremt ovanligt. Däremot har jag sett effekterna av alkohol. :(

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev ragson:

 

Ja väldigt många jämställer ju marijuana med heroin och ice och liknande, att det är samma klass på drog.

Då är det klart att man inte kan ha en riktig debatt.
 

 

DEA chefen tänker kanske på deras budget...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎11‎-‎20 at 08:13, skrev ragson:

 

Njae, jag menar inte det första inlägget. Jag menar "look at the facts" bilden.

Vem har gjort den? Varför ska jag tro på dessa fakta? Kan ju vara rent påhitt ju.

Det är den kanske, men fakta är nästan alltid överskattade!

Kul eller inte, det är det viktiga!

 

Som sagt jag nyttjar inte andra droger än Alkohol och Nikotin, i rökfri form, men tror säkert att cannabis faktiskt kan vara bättre än alkohol på många sätt.

 

Kolla sista klippet först om ni inte orkar se alla 3.

 

Parkinsons...

 

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...