Jump to content
IGNORERAD

Marijuana & kratom kan legaliseras i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

16 timmar sedan, skrev oberg:

 

Själv åker jag till Phnom Penh nästa vecka för några "happy pizza" och ett par öl.

Ja det förklarar ju en hel del av dina inlägg på forumet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    8

  • nbg

    6

  • born41

    5

  • oberg

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev nbg:

 

Det finns risker med det mesta, äter man en "dålig" diet riskerar man cancer, diabetes etc. Vill inte ens gå in på tobak...

Konsumerar man mycket alkohol under lång tid vet vi vad som händer. Hur är hjärnorna hos fyllyna på bänken efter lång tids överkonsumtion?

 

Som med mycket annat så måste vi ta ansvar för oss själva och konsumera med måtta.

 

Artikeln säger väl inte att man kommer att kunna köpa cannabis på Tesco o seven 11. Det är väl tal om att avkriminalisera.

Är detta att använda resurser rätt tex? http://www.huffingtonpost.com/entry/authorities-raid-81-year-olds-garden-to-seize-one-marijuana-plant_us_57f7add9e4b0e655eab38fd9

Skattebetalarna måste vara stolta när de använde en helikopter o satte dit en 81 åring med en planta...

 

Precis som alkohol o tobak tycker jag det bör regleras och beskattas. Nu pratas det inte om tunga droger som heroin, anfettamin etc...

 

Se dokumentären The Culture Hight. Rätt intressant

 

Mvh

Hej

Själv har jag ju aldrig varit intresserad av några droger och mina erfarenheter av dom är därför väldigt begränsade så jag är väl inte rätt man att argumentera om detta egentligen, men jag har

som sagt en del klasskamrater och vänner som råkade illa ut på olika sätt efter att ha börjat med lättare droger.

Möjligt att dom lättaste drogerna är jämförbara med alkohol och därför borde kunna legaliseras, men jag känner en stor tvekan inför detta.

 

Men samtidigt har jag ju sett och upplevt att detta används flitigt inom både skolan och arbetslivet i USA, riskerna med detta verkar ju inte vara jättestora eftersom både lärare, poliser och advokater o.s.v röker på, dom kör ju även bil när dom rökar detta s.k "gräs".

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev oberg:

 

He, he röka gräs och k**lla är en perfekt kombination som

jag hoppas få idka många år framöver.

Så länge du kommer ihåg att det var det du ville göra sen irra du bara runt runt som en guldfisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån vill veta vad kratom är

 

 

Kratom (Mitragyna speciosa) är en växtart som tillhör familjen måreväxter, dit bland annat kaffe hör. Arten beskrevs 1839 av den holländske botanikern Pieter Willem Korthals och den brittiske naturalisten George Darby Haviland.

Kratom är ett träd som har sin utbredning i Sydostasien i Indokina, Malaysia, Filippinerna, Indonesien, Thailand och Nya Guinea. Den odlas i Vietnam.[2]

250px-Kratom_leafes.jpg
 
Kratombladen, fram- och baksida

Kratom är ett träd med blad som är medicinskt verksamma. Bladen används för sina psykoaktiva egenskaper i framför allt i sitt utbredningsområde, men bruket har även spritt sig till andra delar av världen. Arbetare på fälten i Sydostasien tuggar bladen, ofta kontinuerligt under dagen för den domnande och stimulerande effekten. Bladen kokas också till te. Teet kan då få dunsta tills det kvarstår ett slags tjära som sväljs. Det är ovanligt att kratom röks, det anses ge dålig effekt och vara ohälsosamt. Droger baserade på kratom, normalt med tillsats av O-desmetyltramadol, säljs bland annat under namnet krypton, och har 2010 uppmärksammats i Sverige för att drogen orsakat flera dödsfall.[3] Det tycks huvudsakligen vara O-desmetyltramadol som stått för den dödliga verkan i dessa fall, snarare än någon substans från kratom i sig.[4]

Kratom innehåller många aktiva substanser, bland annat mitragynin (som tidigare ansågs vara det primära aktiva ämnet), mitrafyllin och 7-hydroxymitragynin (vilket nu anses vara det huvudsakliga aktiva ämnet i växten).

Kratom har stor potential som medicinalväxt, till exempel som smärtstillande medel jämförbart med kodein, propoxifen eller som ett alternativ till metadon. Det kan också användas som råvara för tillverkning av andra brukbara kemikalier.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kratom

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ja det förklarar ju en hel del av dina inlägg på forumet

 

Håll dig du till din trånga, lilla värld av melodikrysset, Biltema och falukorv.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev oberg:

 

Håll dig du till din trånga, lilla värld av melodikrysset, Biltema och falukorv.

Du tycks ju inte ha något liv alls med tanke på dina fjantiga inlägg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev kenke:

Om nån vill veta vad kratom är

 

 

Kratom (Mitragyna speciosa) är en växtart som tillhör familjen måreväxter, dit bland annat kaffe hör. Arten beskrevs 1839 av den holländske botanikern Pieter Willem Korthals och den brittiske naturalisten George Darby Haviland.

Kratom är ett träd som har sin utbredning i Sydostasien i Indokina, Malaysia, Filippinerna, Indonesien, Thailand och Nya Guinea. Den odlas i Vietnam.[2]

250px-Kratom_leafes.jpg
 
Kratombladen, fram- och baksida

Kratom är ett träd med blad som är medicinskt verksamma. Bladen används för sina psykoaktiva egenskaper i framför allt i sitt utbredningsområde, men bruket har även spritt sig till andra delar av världen. Arbetare på fälten i Sydostasien tuggar bladen, ofta kontinuerligt under dagen för den domnande och stimulerande effekten. Bladen kokas också till te. Teet kan då få dunsta tills det kvarstår ett slags tjära som sväljs. Det är ovanligt att kratom röks, det anses ge dålig effekt och vara ohälsosamt. Droger baserade på kratom, normalt med tillsats av O-desmetyltramadol, säljs bland annat under namnet krypton, och har 2010 uppmärksammats i Sverige för att drogen orsakat flera dödsfall.[3] Det tycks huvudsakligen vara O-desmetyltramadol som stått för den dödliga verkan i dessa fall, snarare än någon substans från kratom i sig.[4]

Kratom innehåller många aktiva substanser, bland annat mitragynin (som tidigare ansågs vara det primära aktiva ämnet), mitrafyllin och 7-hydroxymitragynin (vilket nu anses vara det huvudsakliga aktiva ämnet i växten).

Kratom har stor potential som medicinalväxt, till exempel som smärtstillande medel jämförbart med kodein, propoxifen eller som ett alternativ till metadon. Det kan också användas som råvara för tillverkning av andra brukbara kemikalier.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kratom

Det har man smakat på.

Svärfar hade ett träd tills polisen kom.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv har jag ju aldrig varit intresserad av några droger och mina erfarenheter av dom är därför väldigt begränsade så jag är väl inte rätt man att argumentera om detta egentligen, men jag har

som sagt en del klasskamrater och vänner som råkade illa ut på olika sätt efter att ha börjat med lättare droger.

Möjligt att dom lättaste drogerna är jämförbara med alkohol och därför borde kunna legaliseras, men jag känner en stor tvekan inför detta.

 

Men samtidigt har jag ju sett och upplevt att detta används flitigt inom både skolan och arbetslivet i USA, riskerna med detta verkar ju inte vara jättestora eftersom både lärare, poliser och advokater o.s.v röker på, dom kör ju även bil när dom rökar detta s.k "gräs".

Mvh isan lover

 

 

Respekterar din reserverade inställning, detta är ett stort ämne att diskutera med tangent bord (iaf om man har nadra saker i sitt liv)

 

Alkohol är en lätt drog, det är socialt accepterat eftersom det är laglig. Hur va det med cannabis tex bla i Amsterdam, Uruguay samt mer än 50% av Staterna i USA (Lagligt i olika former på statlig nivå)

 

Inga droger hör hemma i skolan, arbetetslivet, bakom ratten eller hos minderåriga. Till listan på lärare, poliser och advokater o.s.v kan vi lägga till Presidenter...

 

Som sagt detta är ett stort ämne.

Se bara ovan inlägg/länk om kratom, hur mycket skulle detta potensiellt kunna skada läkemedels industrin? Smärtstillande, lugnande, sömn tabletter, antidepresiva o.s.v etc mm mm...

Listan för både cannabis o kratom är lång. Dessa företag är inte villiga att förlora en bit av kakan

https://en.wikipedia.org/wiki/Pharmaceutical_industry#Global_sales

https://www.statista.com/topics/1764/global-pharmaceutical-industry/

 

På rekreations nivån har det ju redan kommit fram att alkohol industrin sponsrade lobbying emot legalisering i USA, undra varför?

Och den eviga debatten om vad som är farligare alkohol vs cannabis. Vad kostar alkohol o tobak sammhället TOTALT? Inte bara sjukvård.

 

Mvh

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev jäkligt paff för några år sedan att jag till och med glömde ta fram kameran,  när jag stod på vår veranda och tittade ner på krukväxterna så fick jag se en grön växt med taggiga blad som jag tyckte mig känna igen, marijana3d-confused-smiley-emoticon-14427856.jpg.

Efter lite detektivarbete så fick jag reda på att det var frugans systerson som planterat sina grönsaker där och han blev ju inte glad när han fick reda på att jag ryckt upp och slängt hans hokuspokustobakBloggPhoto_107081_202238.jpg.

IMG_0563.JPG

 

Men va tusan, nu när jag åkt på diabetes och nästan slutat att dricka (inte en droppe sedan midsommar), så kanske man kunde ta sig lite röka igen, var nog 25 år sedan sist.

Kanske vore gott för en gubbe som passerat 60 år och uppleva gamla minnen igen, sitta och flina åt mig själv här i obygdentrott.jpg.

 

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv har jag ju aldrig varit intresserad av några droger och mina erfarenheter av dom är därför väldigt begränsade så jag är väl inte rätt man att argumentera om detta egentligen, men jag har

som sagt en del klasskamrater och vänner som råkade illa ut på olika sätt efter att ha börjat med lättare droger.

Möjligt att dom lättaste drogerna är jämförbara med alkohol och därför borde kunna legaliseras, men jag känner en stor tvekan inför detta.

 

Men samtidigt har jag ju sett och upplevt att detta används flitigt inom både skolan och arbetslivet i USA, riskerna med detta verkar ju inte vara jättestora eftersom både lärare, poliser och advokater o.s.v röker på, dom kör ju även bil när dom rökar detta s.k "gräs".

Mvh isan lover

 

 

I Eddies billjardhall Sabang Beach i Filippinerna så var det inte helt ovanligt att polisen kom och rökte ikapp med hallägaren och de spelande gästerna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv har jag ju aldrig varit intresserad av några droger och mina erfarenheter av dom är därför väldigt begränsade

 

 

Hmm, du säger ju i andra trådar att du gärna dricker öl och lao khao med ortsbefolkningen i byn....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Galten:

Det har man smakat på.

Svärfar hade ett träd tills polisen kom.

 

Jo jag har också testat det nere i söder. Måste säga att jag blev ganska besviken av den obefintliga effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Hmm, du säger ju i andra trådar att du gärna dricker öl och lao khao med ortsbefolkningen i byn....

Hej

Ja det stämmer men då håller vi ju oss till lagliga och väl beprövade drycker som väl knappast är att se som knark.

Men det är möjligt att jag har en gammaldags inställning till detta med andra typer av droger .

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det stämmer men då håller vi ju oss till lagliga och väl beprövade drycker som väl knappast är att se som knark.

Men det är möjligt att jag har en gammaldags inställning till detta med andra typer av droger .

Mvh isan lover

Ja lao khao är en väl beprövad dryck .....

Du behöver läsa på om cannabis

Med vänlig hälsning

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Havet:

Ja lao khao är en väl beprövad dryck .....

Du behöver läsa på om cannabis

Med vänlig hälsning

 

Hej

Problemet med ex.vis info om cannabis är väl att det finns så olika uppfattningar om hur farligt eller ofarligt det är, hur ska man som läsare kunna bilda sig en tydlig uppfattning?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Problemet med ex.vis info om cannabis är väl att det finns så olika uppfattningar om hur farligt eller ofarligt det är, hur ska man som läsare kunna bilda sig en tydlig uppfattning?

Mvh isan lover

Visst, det kan va svårt .  Man får sålla. Men så är det ju med all information.  Man ska givetvis va kritisk.

Finns en del bra dokumentärer på Youtube . Ska se sen om jag kan rekommendera nån.

Med vänlig hälsning

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Problemet med ex.vis info om cannabis är väl att det finns så olika uppfattningar om hur farligt eller ofarligt det är, hur ska man som läsare kunna bilda sig en tydlig uppfattning?

Mvh isan lover

 

1 timme sedan, skrev Havet:

Visst, det kan va svårt .  Man får sålla. Men så är det ju med all information.  Man ska givetvis va kritisk.

Finns en del bra dokumentärer på Youtube . Ska se sen om jag kan rekommendera nån.

Med vänlig hälsning

1 timme sedan, skrev Havet:

Ja lao khao är en väl beprövad dryck .....

Du behöver läsa på om cannabis

Med vänlig hälsning

 

 

Man kan som sagt tyvär inte lite på all info , nån som sett Reefer Madness? 555 Visserligen gammal men

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/21/2016 at 05:46, skrev Isan Lover:

Hej

Problemet med ex.vis info om cannabis är väl att det finns så olika uppfattningar om hur farligt eller ofarligt det är, hur ska man som läsare kunna bilda sig en tydlig uppfattning?

Mvh isan lover

 

 

Annual Causes of Death in the United States

 

Screenshot from 2016-11-23 09-10-50.png

 

http://www.drugwarfacts.org/cms/Causes_of_Death

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite svårt att röka till sig en överdos så man dör men med inte sagt att det är ofarligt

 3 No recorded cases of overdose deaths from cannabis have been found in extensive literature reviews, see for example Gable, Robert S., "The Toxicity of Recreational Drugs," American Scientist (Research Triangle Park, NC: Sigma Xi, The Scientific Research Society, May-June 2006) Vol. 94, No. 3, p. 207. - See more at: http://www.drugwarfacts.org/cms/Causes_of_Death#sthash.PrPkwNBR.dpuf

 
Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Kanske lite svårt att röka till sig en överdos så man dör men med inte sagt att det är ofarligt

 3 No recorded cases of overdose deaths from cannabis have been found in extensive literature reviews, see for example Gable, Robert S., "The Toxicity of Recreational Drugs," American Scientist (Research Triangle Park, NC: Sigma Xi, The Scientific Research Society, May-June 2006) Vol. 94, No. 3, p. 207. - See more at: http://www.drugwarfacts.org/cms/Causes_of_Death#sthash.PrPkwNBR.dpuf

 

 

Det har nog dött många fler alkoholrelaterade missöden. Detta gör inte cannabis till ett bättre alternativ. Jag tror dock att det är lite överdrivet att jaga pot-heads för skattepengar i miljardbelopp när pengarna kan gå till annat som undervisning och sjukvård samtidigt som man har sett exempel i Colorado där intäkter från legaliserad cannabis är öronmärkta och går till undervisning.

 

Eftersom Sverige idag är ett land där man stämplar cannabisrökare som idi*ter per automatik, så låter jag det förbli osagt ifall jag testat eller nyttjad cannabis. Det jag kan säga är att jag träffat lektorer, studenter samt än läkare som har nyttjat cannabis under kortare perioder men senare lagt av eller tröttnat på effekten. Såklart att det alltid kommer finnas folk som far illa av alla typer av berusningsmedel då det finns folk som saknar uppfattning om när man bör lägga av eller när det går åt fel håll. Min personliga uppfattning är att droger förekommer ganska frekvent bland akademiker kanske för att det är personer som håller sig inom ramarna för vad som är lagom?

 

En person som har rökt en stor joint premium cannabis vid fel tillfälle uppfattar nog cannabis som rena mardrömmen, precis som en person som sänker en halv liter sprit på 30 min har haft en dålig upplevelse av alkohol. Det händer så klart grejer när man intar en drog oavsett om det är alkohol eller cannabis och man bör bilda sig en uppfattning av samhällsfaran genom att överväga vad som är lagom. Är tre glas vin till middagen lagom? Är 2 jointer med nära vänner tillsammans med god mat och musik lagom? 

 

Jag tycker att det bör avkriminaliseras då det troligtvis kostar mer att jaga än att tillåta. Har jag fel så bör det vara illegalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 23/11/2016 at 17:05, skrev Kenneth4618:

Kanske lite svårt att röka till sig en överdos så man dör men med inte sagt att det är ofarligt

 3 No recorded cases of overdose deaths from cannabis have been found in extensive literature reviews, see for example Gable, Robert S., "The Toxicity of Recreational Drugs," American Scientist (Research Triangle Park, NC: Sigma Xi, The Scientific Research Society, May-June 2006) Vol. 94, No. 3, p. 207. - See more at: http://www.drugwarfacts.org/cms/Causes_of_Death#sthash.PrPkwNBR.dpuf

 

 

Jag har en polare som tidigare rökte väldigt mycket, han hade problem att sova utan.

Så när vi reste till Singapore drog han med sig för att klara sig där samt genom Malaysia upp till Thailand.

Inget jag visste om då och inget jag skulle rekommendera någon. Straffen i Singapore för sånt är inte att leka med.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...